handdator

Visa fullständig version : Vad händer med mig som kund vid konkurs?


sleep is the enemy
2010-09-19, 12:18
Hej, jag har gått hos en klinik på laserbehandling i ett halvårs tid, köpte behandling för ett år som jag redan betalt för. Nu har jag dock fått reda på att kliniken har gått i konkurs. Finns det någon möjlighet att få tillbaks mina pengar eller är dom borta för gott?

LoTiX
2010-09-19, 12:22
Företagets kunder har en mycket låg prioritet vid en konkurs men visst, chansen finns. Någon annan kan säkert fylla i närmare.

Yes
2010-09-19, 12:24
Kontakta Kronofogden.

davve
2010-09-19, 12:29
Hej, jag har gått hos en klinik på laserbehandling i ett halvårs tid, köpte behandling för ett år som jag redan betalt för. Nu har jag dock fått reda på att kliniken har gått i konkurs. Finns det någon möjlighet att få tillbaks mina pengar eller är dom borta för gott?

Det är nog rätt så kört tyvärr, du har en oprioriterad fordran på konkursboet.
Dvs. efter banker etc. som oftast har säkerhet i olika tillgångar hos konkursboet.

Var rätt länge sen jag läste obeståndsrätt nu så någon annan kanske kan utveckla det lite mer. :)

Kappman
2010-09-19, 12:37
Som skrivits tidigare så går banken först. Sedan får de obetalda leverantörerna i bästa fall tillbaka en del. Som kund är du kallrökt.

Yes
2010-09-19, 12:56
Förmånsrättsordningen finns att läsa här:
https://lagen.nu/begrepp/Förmånsrättsordning

Men som sagt, ring KFM så bör du få hjälp och svar på alla frågor.

Chrilli
2010-09-19, 13:10
Den chans som finns är att konkurrsförvaltaren finner ny ägare och driver vidare organisationen, då borde du kunna få dina behandlingar men ej pengar tillbaka.

Ring kronofogden eller om det är angivit vem som är konkurrsförvaltare och prata med honom. Med tanke på det är en klinik finns ju ett rätt stort värde i själva utrustning och säkert en del anställda. Så har de inte gjort ett jätte dåligt resultat kanske finns någon som vill investera och driva det vidare.

sleep is the enemy
2010-09-19, 15:50
Tack för svaren! Jag ska ta kontakt med Kronofogden som ni tipsat om. Man kan alltså inte få ersättning från sitt försäkringsbolag vid sådana här situationer?

Angående om någon ny ägare tar över, varför skulle dom vilja ge mig behandlingar som de inte fått några pengar av mig för?

The_RobRoy
2010-09-19, 15:53
Var säkert samma bolag som min polare gick till. Han pröjsade 30 000kr, han precis bli klar med behandlingen när dom konkade.

Känns faktiskt lite oseriöst att man ska behöva betala hela behandlingen i föreväg.

Chrilli
2010-09-19, 15:58
Angående om någon ny ägare tar över, varför skulle dom vilja ge mig behandlingar som de inte fått några pengar av mig för?

Det är samma bolag, när ett bolag går i konkurrs tar en förvaltare över bolaget och "driver" detta om försöker sälja allt och ordna så allt får pengar eller hittar en köpare av det. T ex en restaurang eller ett företag som faktiskt kan "leva" vidare är onödigt att säga upp alla om det faktiskt går få in pengar.
Finns många varianter där men tar någon över bolaget är organisationsnumret kvar och du har ju köpt en tjänst därifrån som de också tar på sig leverera.

Men detta är ju som sagt liten chans då de troligen gick i konkurrs för de obetalda fakturor eller stort minus i bokföringen.

Yes
2010-09-19, 16:02
Tack för svaren! Jag ska ta kontakt med Kronofogden som ni tipsat om. Man kan alltså inte få ersättning från sitt försäkringsbolag vid sådana här situationer?

Angående om någon ny ägare tar över, varför skulle dom vilja ge mig behandlingar som de inte fått några pengar av mig för?
Jag tvivlar på att försäkringsbolaget kan ersätta dig, men du kan ju alltid fråga dom...

Det kan ske en företagsrekonstruktion om man tror att företaget har chans att klara sig på sikt. Annars kanske någon köper konkursbot.

pjay
2010-09-19, 17:11
1. Ta kontakt med konkursförvaltaren.

2. Om inte det går så kan du göra en reklamation via banken och hoppas att dom ersätter dig.(om du nu betalt med kort)


fick själv tillbaka pengar från banken på en förbetalning hos ett företag som gick i konkurs.
Vet inte om det går att göra reklamation på ett köp som är 1 år gammalt dock.

sleep is the enemy
2010-09-20, 07:09
Det var jag själv som valde att betala beloppet på en kortare (3 månader) avbetalning mot vad jag behövde. Tyckte det var skönt att bli av med utgiften och hade faktiskt ingen tanke på att det här skulle kunna hända. Men visst har man lärt sig en läxa till nästa gång...

Ska ta kontakt med de förslag jag fått tips av från er under dagen!