handdator

Visa fullständig version : Rökning och styrketräning


jalapeno
2010-09-19, 10:43
Hej

Det finns redan massor med trådar om detta, som jag hittat på kolluzeum, MEN jag har inte riktigt fått svar på min fråga i dom trådarna.

Jo såhär är det:

Jag har styrketränat i 7 månader nu, blivit biffigare och starkare. Jag festar inte så ofta, kanske bara 1-2 ggr i månaden. På en fest så dricker jag och röker. Eftersom även alkohol stör proteinsyntesen så kan man väl lika bra röka också. :D Men nu till frågan:

Alltså det gör väl inget om man röker 1-2 cigg en helg? Om man inte tränat den dagen eller dagen innan så är det väl lugnt?

För att förklara lite bättre så gör jag en kalender på hur en månad kan se ut:
Här kommer 4 veckor:

Första veckan:
Mån: Träning
Tis: Träning
Ons:Vila
Tors:Träning
Fre:Vila
Lör: Dricker eller röker ingenting
Sön: Dricker eller röker ingenting

Andra veckan:
Mån:Träning
Tis: Träning
Ons:Vila
Tors:Träning
Fre:Vila
Lör: Dricker eller röker ingenting
Sön: Dricker eller röker ingenting

Tredje veckan:
Mån: Träning
Tis: Träning
Ons: Vila
Tors: Träning
Fre: Vila
Lör: Röker 2-3-4 cigg och dricker en del alkohol
Sön: Vila

Fjärde veckan:
Mån: Träning
Tis: Träning
Ons: Vila
Tors: Träning
Fre: Vila
Lör: Röker inget
Sön: Röker inget..




KORT OCH GOTT

Det kan väl inte göra något att man dricker lite alkohol någon helg och röker lite, eller? Är jag helt ute och cyklar. Det är väl inte så att jag stannar i vikten, bara för att jag röker en helg i månaden?
Kan tillägga att jag bor på landet och andas väldigt frisk luft. :D

Lillleif
2010-09-19, 10:49
Jag kan säga direkt utan att hänvisa till någon studie att en helg i månaden inte kommer att påverka dina resultat nämnvärt.

jalapeno
2010-09-19, 10:53
Kändes skönt att höra!

Tolkia
2010-09-19, 12:25
Å andra sidan kan man också ganska direkt säga att rökning är dåligt för i stort sett allt, undantaget är väl vissa inflammatoriska tarmsjukdomar. Det går inte att sätta en gräns och säga "röker du bara x cigg så påverkas du inte".

Naggande go!
2010-09-19, 14:19
Å andra sidan kan man också ganska direkt säga att rökning är dåligt för i stort sett allt, undantaget är väl vissa inflammatoriska tarmsjukdomar. Det går inte att sätta en gräns och säga "röker du bara x cigg så påverkas du inte".

Ja det är synd att det är så dåligt i alla avseenden utom just vissa tarmbesvär. Min mage "mår" bra om jag tar en cigg lite då och då. Tyvärr är min rädsla för döden för stor för att jag skulle överväga att bli "riktig" rökare. Fast, vi ska ju alla dö en dag. Undrar om det spelar någon större roll, så länge man e nöjd och gla!
lite OT men...

Ande
2010-09-19, 14:31
å andra sidan kan man också ganska direkt säga att rökning är dåligt för i stort sett allt, undantaget är väl vissa inflammatoriska tarmsjukdomar. Det går inte att sätta en gräns och säga "röker du bara x cigg så påverkas du inte".

+1

Meister
2010-09-19, 14:33
varför skulle nikotin hämna muskeltillväxt? =P

King Grub
2010-09-19, 14:51
varför skulle nikotin hämna muskeltillväxt? =P

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Meister
2010-09-19, 17:07
King Grub, för avancerad engelska för mig. Lust att ge mig en kort sammanfattning på svenska? Tack.

Ande
2010-09-19, 17:32
King Grub, för avancerad engelska för mig. Lust att ge mig en kort sammanfattning på svenska? Tack.

In på flashback och läs tråden "Alkohol och träning (final edition) [samilngstråd /mod]" där finns det mycket om rökning och alkohol

King Grub
2010-09-19, 18:59
King Grub, för avancerad engelska för mig. Lust att ge mig en kort sammanfattning på svenska? Tack.

Icke-rökare nybildar 60% mer muskelprotein än rökare, dygnet runt.