handdator

Visa fullständig version : Vad händer med mitt protein vid kcal underskott men högt BF och lågintensiv träning?


Snorre Snabel
2010-09-19, 10:35
Fråga!
Jag ligger på ett tämligen högt bf nu under vintern. Vissa dagar kan jag slarva lite med energitillförseln (ogillar att laga mat) men jag försöker åtminstone alltid tillse att jag har fått tillräckligt med protein (1,5-2,0 g/kg). Jag är medveten om att min kropp då kommer bränna en del av det proteinet för att få tillräckligt med energi.
MEN samtidigt gick jag kanske mycket + dagarna innan, och eftersom jag har redigt med fett och sysslar inte längre med högintensiv träning så borde det inte vara några konstigheter för kroppen att nyttja fettet för att komma i energibalans, använda proteinet till att bygga muskler?

ALLTSÅ; hur påverkas muskeluppbyggnaden när jag enstaka dagar går back i energi men tillför tillräckligt med protein?
Det bör tilläggas att slarvdagarna är 1-2 dagar i veckan och -500/1000 kcal.

vicarious
2010-09-20, 11:51
Fråga!
Jag ligger på ett tämligen högt bf nu under vintern. Vissa dagar kan jag slarva lite med energitillförseln (ogillar att laga mat) men jag försöker åtminstone alltid tillse att jag har fått tillräckligt med protein (1,5-2,0 g/kg). Jag är medveten om att min kropp då kommer bränna en del av det proteinet för att få tillräckligt med energi.
MEN samtidigt gick jag kanske mycket + dagarna innan, och eftersom jag har redigt med fett och sysslar inte längre med högintensiv träning så borde det inte vara några konstigheter för kroppen att nyttja fettet för att komma i energibalans, använda proteinet till att bygga muskler?

ALLTSÅ; hur påverkas muskeluppbyggnaden när jag enstaka dagar går back i energi men tillför tillräckligt med protein?
Det bör tilläggas att slarvdagarna är 1-2 dagar i veckan och -500/1000 kcal.

Endast en liten del av det protein du äter lagras in som muskelprotein. Majoriteten oxideras till energi, och så ska det vara.

Om vi säger såhär, du kommer knappast tappa några muskler de dagar du ligger lite back i energi förutsatt att du tränar och käkar bra med protein. Särskilt eftersom du säger att ditt BF är ganska högt.

Snorre Snabel
2010-09-21, 20:48
Endast en liten del av det protein du äter lagras in som muskelprotein. Majoriteten oxideras till energi, och så ska det vara.

Om vi säger såhär, du kommer knappast tappa några muskler de dagar du ligger lite back i energi förutsatt att du tränar och käkar bra med protein. Särskilt eftersom du säger att ditt BF är ganska högt.

Intressant, jag är inte särskilt orolig för eventuell begränsning (som jag misstänker är YTTERST marginell men roligt att veta.

Jag trodde att 0,8 g protein/kg kroppsvikt var vad kroppen behövde för att underhålla/reparera musklerna men prioriterade att förbränna inmundigad protein som översteg det behovet innan den rörde fettdepåerna (alltså snåla på eventuell uppbyggnad)? Alltså, musklerna degenererar inte men muskeluppbyggnaden uteblir?
Nu kanske det är så att 0,4 g/kg (gissar, naturligtvis individberoende också) räcker till underhåll så det finns ett överskott på 0,4 g/kg som även tillser uppbyggnadsbehovet, även om i minskad skala?

Hoppas det är nån klok som kan svara på mitt svammel!

Tanner
2010-09-21, 23:02
WHO anser att 0,83 g/kg kroppsvikt är den mängd som behövs för en vuxen. http://whqlibdoc.who.int/trs/WHO_TRS_935_eng.pdf

Detta är för en medelsvensson och för att hålla dennes nybildning av protein/kvävebalans på en bra nivå. Och otaliga studier har visat att som tränande behöver man mer, typ dubbelt. Så att några 0.4g/kg skulle räcka är inte särskilt troligt...

Snorre Snabel
2010-09-22, 04:08
WHO anser att 0,83 g/kg kroppsvikt är den mängd som behövs för en vuxen. http://whqlibdoc.who.int/trs/WHO_TRS_935_eng.pdf

Detta är för en medelsvensson och för att hålla dennes nybildning av protein/kvävebalans på en bra nivå. Och otaliga studier har visat att som tränande behöver man mer, typ dubbelt. Så att några 0.4g/kg skulle räcka är inte särskilt troligt...

"Vissa dagar kan jag slarva lite med energitillförseln (ogillar att laga mat) men jag försöker åtminstone alltid tillse att jag har fått tillräckligt med protein (1,5-2,0 g/kg)."

"Jag trodde att 0,8 g protein/kg kroppsvikt var vad kroppen behövde för att underhålla/reparera musklerna men prioriterade att förbränna inmundigad protein som översteg det behovet innan den rörde fettdepåerna (alltså snåla på eventuell uppbyggnad)? Alltså, musklerna degenererar inte men muskeluppbyggnaden uteblir?
Nu kanske det är så att 0,4 g/kg (gissar, naturligtvis individberoende också) räcker till underhåll så det finns ett överskott på 0,4 g/kg som även tillser uppbyggnadsbehovet, även om i minskad skala?"

Jag är väl medveten om det och det framgår i vad jag har skrivit. Det jag undrar över är vad kroppen gör med proteinet efter den har fått sina 0,8 g när man går back i kalorier. Kommer kroppen "claima" ~,1,5 g/kg till muskeluppbyggnad även vid kaloriminus eller nöjer den sig med att bara underhålla då?