handdator

Visa fullständig version : Valdagstråden 2010


Sidor : [1] 2 3 4

Mental
2010-09-19, 10:11
Hur röstade du? Detta får bli en tråd för både valvaka och en sista koll på hur Kolozzeum röstade.

Pollen är anonym.

Oxe
2010-09-19, 10:13
Fråga kan man rösta var som helst ? min valkrets är på norra sidan stan men jag är på södra ? så kan man knata in på vilket val ställe som helst eller ? orkar inte gå och testa ifall risken finns att det inte går

Mental
2010-09-19, 10:13
Har jag nu glömt något parti, eller klantat mig på något annat sätt får ni ropa på moderator och få det korrigerat!

LoTiX
2010-09-19, 10:16
Fråga kan man rösta var som helst ? min valkrets är på norra sidan stan men jag är på södra ? så kan man knata in på vilket val ställe som helst eller ? orkar inte gå och testa ifall risken finns att det inte går

Du kan endast rösta i din vallokal

Vilken som är just din vallokal står på ditt röstkort som du får i slutet av augusti.

Du har ju kunnat förtidsrösta i en vecka varifrån som helst i hela Sverige, någon annan kanske vet ifall man även kan förtidsrösta tidigt på valdagen.

Oxe
2010-09-19, 10:19
skitsamma då blir det väl i att skita idet isf

wo0ord
2010-09-19, 10:19
Trevligt att pollen är anonym men här vill du att man ska svara öppet? Ska iväg och rösta efter ett ryggpass kl 12 då gymmet öppnar.

Mental
2010-09-19, 10:19
Du kan endast rösta i din vallokal

Vilken som är just din vallokal står på ditt röstkort som du får i slutet av augusti.

Du har ju kunnat förtidsrösta i en vecka varifrån som helst i hela Sverige, någon annan kanske vet ifall man även kan förtidsrösta tidigt på valdagen.

NÄJ!

"Förtidsröstningen pågår i 19 dagar

Förtidsröstningen får börja 18 dagar före valdagen och pågå fram till och med valdagen."

Du kan förtidsrösta även på valdagen, om man tex inte är på sin hemort eller liknande, men inte i alla de olika vallokalerna som bara har öppet på valdagen utan det måste vara i någon av förtidsrösningslokalerna. Villka som är förtidsrösningslokaler står på ditt röstkort.

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostning/fortidsrosta/

KlopFer
2010-09-19, 10:20
m

..

Mental
2010-09-19, 10:22
Trevligt att pollen är anonym men här vill du att man ska svara öppet? Ska iväg och rösta efter ett ryggpass kl 12 då gymmet öppnar.

Självklart är det valfritt att diskutera sitt val i tråden. Den är ju svårare att hålla anonym ;) Det går även bra att hålla det till blockpolitik eller vilka man hoppas inte kommer in. Tråden blir vad man gör det till.

TheGovernator
2010-09-19, 10:23
m

..

+1

Jockefoten
2010-09-19, 10:24
m

..

Mona?

wo0ord
2010-09-19, 10:28
Självklart är det valfritt att diskutera sitt val i tråden. Den är ju svårare att hålla anonym ;) Det går även bra att hålla det till blockpolitik eller vilka man hoppas inte kommer in. Tråden blir vad man gör det till.

True, Trodde att man inte kunde se pollen :em:. Hoppas förövrigt att alla trådar om politik stängs ner efter valet fram tills nästa val.

Magnus N
2010-09-19, 10:31
Blev Folkpartiet

L Johnsson
2010-09-19, 10:33
Överväldigande stöd för Alliansen hittils:cool:
SD är som väntat rätt starka här på kolo med

Osten80
2010-09-19, 10:34
Jag gick och röstade i alla fall. Som i alla tidigare val jag fått rösta i, blev det även denna gången blankt.

frambogir
2010-09-19, 10:39
f!

Baha
2010-09-19, 10:40
ändrade mig från sverigedemokraterna till folkpartiet

LoveMachine
2010-09-19, 10:45
Vänsterpartiet efter lite tvekan. Jag bor inte där jag ska rösta så jag fick göra det redan i fredags. Men nu när Miljöpartiet har öppnat för att samarbeta med borgarna så är jag glad att de inte fick min röst. Men glöm inte gott folk den enda rätta rösten är den lagda rösten, allt annat är detaljer. Jag har inga större hopp för något parti men genom att göra min del i det hela så har jag gnällrätt på vilken regering det nu blir.

"I'm doing my part. Are you doing yours?"

tp_88
2010-09-19, 10:53
Sådär, 3 röster på M är inlämnade.

Lychgate
2010-09-19, 10:59
Gick med rumskamraten och rev offentligt sönder mitt röstkort. Gillar inte den nuvarande blockpolitiken. Har aldrig sett så många förbannade pensionärer innan. :devil:

tp_88
2010-09-19, 11:05
Gick med rumskamraten och rev offentligt sönder mitt röstkort. Gillar inte den nuvarande blockpolitiken. Har aldrig sett så många förbannade pensionärer innan. :devil:
http://images.starcraftmazter.net/4chan/for_forums/cool_story_bro.jpg

r3mpuh
2010-09-19, 11:24
Piratpartiet

JohPz
2010-09-19, 11:42
hade jag orkat gå iväg hade de blitt piratpartiet alternativt blankt

stridis
2010-09-19, 11:44
hade jag orkat gå iväg hade de blitt piratpartiet alternativt blankt

Vad bra att du inte orkade då.*whatever*

Dreas
2010-09-19, 11:45
Hela vägen till vallokalen gick det: M, nej S, nej FP, nej PP.

Efter några om och men stod det mellan PP och S.

Mental
2010-09-19, 11:47
Vad bra att du inte orkade då.*whatever*

Han har ju bara haft 19 dar på sig, vissa är inte utanför bostaden på en månad. Då är det inte lätt.

stridis
2010-09-19, 11:51
Han har ju bara haft 19 dar på sig, vissa är inte utanför bostaden på en månad. Då är det inte lätt.

Har man fysiska eller psykiska funktionshinder så kan man budrösta också:

Rösta med bud
Att rösta med bud betyder att någon annan än väljaren transporterar rösten till vallokalen eller till en lokal för förtidsröstning.

Bara vissa personer får rösta med bud
Man kan rösta med bud om man är sjuk, funktionshindrad eller gammal och inte själv kan ta sig till sin vallokal eller en röstningslokal. Man kan också rösta med bud om man är intagen på häkte eller kriminalvårdsanstalt.

Det krävs särskilt material för att rösta med bud
Budröstmaterial kan beställas hos Valmyndigheten eller kommunen. Valsedlar kan väljaren eller den som hjälper väljaren hämta på alla ställen där man kan rösta eller beställa från partierna.

Väljaren ska själv göra i ordning rösten
Väljaren gör själv i ordning sin röst genom att lägga en valsedel för varje val i ett valkuvert och stänga kuverten. Första dag en budröst får göras iordning är 24 dagar innan valet.

Valkuvertet ska läggas ner i ytterkuvert inför vittne och bud
Förutom budet behövs ett vittne som kan intyga att allt gått rätt till. Inför vittnet och budet lägger väljaren ner valkuverten i ytterkuvertet för budröst och klistrar därefter igen ytterkuvertet. Sedan fyller väljaren, vittnet och budet i vissa uppgifter på ytterkuvertet. Alla uppgifter på båda sidorna av kuvertet måste fyllas i.

Budet lämnar in rösten
Budet tar därefter ytterkuvertet och lämnar in det på något av följande ställen:

•I väljarens vallokal på valdagen. Namnet på vallokalen står på väljarens röstkort.
•I en lokal där man kan förtidsrösta. Kontakta kommunen för att få information om vilka röstningslokaler som finns och när de har öppet.
Budet ska kunna visa en id-handling när han eller hon lämnar in budrösten. Om budet lämnar in rösten i en lokal för förtidsröstning måste väljarens röstkort också lämnas in.

Lallle
2010-09-19, 11:56
Tvekade mellan MP, V, F! och någonstans även PP. Blev V i riksdag och kommun samt F! i landsting. Hade helst velat personrösta på Gudrun också men kände att de rödgröna behövde min röst.

Imni
2010-09-19, 12:02
Jag gick och röstade i alla fall. Som i alla tidigare val jag fått rösta i, blev det även denna gången blankt.

Cred till dig som trots allt lämnar en röst. Man SKA rösta, oavsett om det står något på valsedeln eller inte.

Ignatius72
2010-09-19, 12:04
Cred till dig som trots allt lämnar en röst. Man SKA rösta, oavsett om det står något på valsedeln eller inte.

Mesigt att inte ta ställning för något.

loolY
2010-09-19, 12:05
Cred till dig som trots allt lämnar en röst. Man SKA rösta, oavsett om det står något på valsedeln eller inte.
Varför då, själv tänker jag inte rösta detta val och troligtvis inte i något val i framtiden heller. Mitt aktiva val att inte rösta är väldigt viktigt för mig, ingen kan komma och skylla på mig sen när det inte går som dom vill eftersom jag aldrig legitimerade valet.

dared
2010-09-19, 12:07
Moderaterna

xodd
2010-09-19, 12:11
Varför då, själv tänker jag inte rösta detta val och troligtvis inte i något val i framtiden heller. Mitt aktiva val att inte rösta är väldigt viktigt för mig, ingen kan komma och skylla på mig sen när det inte går som dom vill eftersom jag aldrig legitimerade valet.

Låter som ett oerhört fegt ställningstagande...

Walvater
2010-09-19, 12:13
Jag orkar inte gå till röstlokalen så jag röstar inte alls.

Hade jag röstat hade jag skrivit "Klassiskt liberala partiet" på röstlappen. Då kanske de får 82 röster istället för 81 som i förra valet.

Sofia4_4
2010-09-19, 12:16
Moderaterna

thenut
2010-09-19, 12:18
M, hoppas verkligen på en blå seger. Men varje röst som inte ligger på SD är en seger i mina ögon...

EkarN
2010-09-19, 12:19
Får inte rösta i år:/

Vinter
2010-09-19, 12:20
M n M

Linnet
2010-09-19, 12:21
varje röst som inte ligger på SD är en seger i mina ögon...

Amen! Hade tänkt rösta blankt, men fick bli ett parti just för att hålla SD utanför.

Cilia
2010-09-19, 12:23
Hela vägen till vallokalen gick det: M, nej S, nej FP, nej PP.

Efter några om och men stod det mellan PP och S.
Intressant att man kan ha hela spektrat som alternativ hela vägen till röstlokalen.



ingen kan komma och skylla på mig sen när det inte går som dom vill eftersom jag aldrig legitimerade valet.
och du har ingen rätt att klaga sen heller eftersom du inte har varit med och tagit ditt ansvar och påvekrat.

Walvater
2010-09-19, 12:35
Erhåller man en rätt att klaga när man röstar?

Vem delar ut den rätten?

Mental
2010-09-19, 12:37
Erhåller man en rätt att klaga när man röstar?

Vem delar ut den rätten?

Ja, om de jag röstar på vinner och gör ett dåligt jobb så kommer jag att skälla på dem för att de inte gör som jag förväntade mig när jag röstade.
Om mina motståndare vinner är jag i opposition, och då gör man inte annat än att klaga i fyra år.

Dreas
2010-09-19, 12:40
Intressant att man kan ha hela spektrat som alternativ hela vägen till röstlokalen.FP och M var lite halvmed, alla har något jag tror på att tillföra men S eller PP var väl de som jag valde mest mellan.

Lasse Kongo
2010-09-19, 12:40
Socialdemokraterna såklart, finns inget annat alternativ.

Ignatius72
2010-09-19, 12:44
Socialdemokraterna såklart, finns inget annat alternativ.

Vad menar du att S har som ingen annan?

Cilia
2010-09-19, 12:46
FP och M var lite halvmed, alla har något jag tror på att tillföra men S eller PP var väl de som jag valde mest mellan.
Så är det. Jag tror det är väldigt få som helt och full kan ställa sig bakom något partis program. De flesta partier har något bra i sina program.

Snobbe
2010-09-19, 12:50
Jag röstade igår på Centern. En noob fråga när kommer resultaten?:D

Halldin
2010-09-19, 12:51
Socialdemokraterna såklart, finns inget annat alternativ.
Dövörat till i den andra tråden?

Lite läsning för dig som tar illa upp av fallet Annica, från när de röda senast satt vid makten:

Mor nekades sjukskrivning vid dotterns självmord: http://alturl.com/cvzs
Försäkringskassan drev henne till självmord: http://alturl.com/i577 Försäkringskassan får sjuka att ta sitt liv: ...http://alturl.com/r5xa

Bubban
2010-09-19, 12:53
Jag röstade igår på Centern. En noob fråga när kommer resultaten?:D

Ner till kommunnivå skrev de ca 00.00 igår på SVT.

ManuelIT
2010-09-19, 12:54
FP och M var lite halvmed, alla har något jag tror på att tillföra men S eller PP var väl de som jag valde mest mellan.

Yup. Jag har varit sjukt splittrad med. I vissa frågor är jag långt blått, andra långt rött. Men efter en slutspurt av en massa läsande, youtubande och valtestande så läggs nog konstigt nog i en tvist min röst på MP, som jag annars under hela tiden knappt gett ngn uppmärksamhet.

Lasse Kongo
2010-09-19, 12:55
Dövörat till i den andra tråden?

Lite läsning för dig som tar illa upp av fallet Annica, från när de röda senast satt vid makten:

Mor nekades sjukskrivning vid dotterns självmord: http://alturl.com/cvzs
Försäkringskassan drev henne till självmord: http://alturl.com/i577 Försäkringskassan får sjuka att ta sitt liv: ...http://alturl.com/r5xa

Debatten är slut för den här gången, jag har redan röstat och väntar 4 år innan jag snackar politik igen xD och nej, allt handlar inte om sjukförsäkringen lilla söta rara du..

Halldin
2010-09-19, 12:56
Aha, trodde det var det du använde som motivering i den andra tråden om vad man tänker rösta på.

Lasse Kongo
2010-09-19, 12:58
Aha, trodde det var det du använde som motivering i den andra tråden om vad man tänker rösta på.

Mer en upplysning, men nu är det över, bara invänta resultatet och hålla tummarna : )

Tricce
2010-09-19, 12:59
M i riksdagen.

En sak som slår mig varje år är hur dumt JAG tycker det är att valsedlarna ligger precis vid kön och inte att alla lappar finns bakom skärmarna. Orka stå och plocka på sig *.* bara för att vara hemlig om man nu vill det.

Nu är jag inte direkt hemliga Arne men ändå.

willis
2010-09-19, 13:04
Piratpartiet

Är inte du född 1993?

Ignatius72
2010-09-19, 13:08
Debatten är slut för den här gången, jag har redan röstat och väntar 4 år innan jag snackar politik igen xD och nej, allt handlar inte om sjukförsäkringen lilla söta rara du..

Finns det sossar som röstar pga av det faktiska innehållet i politiken eller är det bara gammal vana, tradition etc?

porja
2010-09-19, 13:13
JAG RÖSTADE PÅ Sverigedemokraterna.
.
.
Aftonbladets chefredaktör gör uppror i panik:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/01287/gillarnypuff_1287909t.jpg

det samma med Expressen...

Pudzianovski
2010-09-19, 13:17
JAG RÖSTADE PÅ Sverigedemokraterna.

Åh fan....breaking news. Jag var helt säker på att du röstade på Lasse Ohly.

Tricce
2010-09-19, 13:18
Hur kommer det sig förresten att man som icke svensk medborgare får rösta i kommunfullmäktige och landsting.

MAXX
2010-09-19, 13:18
JAG RÖSTADE PÅ Sverigedemokraterna.
.
.
Aftonbladets chefredaktör gör uppror i panik:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/01287/gillarnypuff_1287909t.jpg

det samma med Expressen...

Odemokratisk tidning/nyhetssida. Näh blir att bojkotta aftonbladet.

Tomten
2010-09-19, 13:19
JAG RÖSTADE PÅ Sverigedemokraterna.
.
.
Aftonbladets chefredaktör gör uppror i panik:

det samma med Expressen...

Visar bara hur lite det går att lita på media. Sanningen finns alltid i någon gråzon.

Tolkia
2010-09-19, 13:22
Finns det sossar som röstar pga av det faktiska innehållet i politiken eller är det bara gammal vana, tradition etc?
Nej, det finns det givetvis inte. Det är en helt annan, och mycket mer homogen, kategori människor än de medvetet väljande som röstar på ... ja, vad det nu är du röstar på.

Seriöst, jag fattar att det är kul att bitcha lite, men börjar inte just det här bli ganska uttjatat nu?

Granatgiraffen
2010-09-19, 13:24
Nej, det finns det givetvis inte. Det är en helt annan, och mycket mer homogen, kategori människor än de medvetet väljande som röstar på ... ja, vad det nu är du röstar på.

Seriöst, jag fattar att det är kul att bitcha lite, men börjar inte just det här bli ganska uttjatat nu?

Tycker det är en helt okej fråga faktiskt. Jag kan inte förstå varför folk röstar på den sidan och jag försöker ändå tänka så öppet jag kan.

Pudzianovski
2010-09-19, 13:25
*cry* Aftonbladet är odemokratisk!!!! Aftonbladet suger!!! *cry*

Fan vad alla ska lipa över Aftonbladet hela jävla tiden.

Tolkia
2010-09-19, 13:27
Tycker det är en helt okej fråga faktiskt. Jag kan inte förstå varför folk röstar på den sidan och jag försöker ändå tänka så öppet jag kan.
Då är det ju bara att fråga varför.

Granatgiraffen
2010-09-19, 13:29
Då är det ju bara att fråga varför.

Fast jag blir ofta mer tillfredsställd av att klia mig själv på benet. Mest tomma ord till svar, ofta inte särskilt verklighetsförankrat. Fast det verkar vara sanningen för dom som säger det. Det gör mig ännu mer förvirrad.

Ignatius72
2010-09-19, 13:30
Nej, det finns det givetvis inte. Det är en helt annan, och mycket mer homogen, kategori människor än de medvetet väljande som röstar på ... ja, vad det nu är du röstar på.

Seriöst, jag fattar att det är kul att bitcha lite, men börjar inte just det här bli ganska uttjatat nu?

Jag har aldrig hört någon säga, jag är centerpartist och kommer så att vara resten av mitt liv. Däremot har jag hört åtskilliga säga detsamma om sossarna och vänstern, gärna med bisats som Lasse KOngo, det finns inga andra alternativ. Jag är uppriktigt nyfiken på vad det är som gör detta. Det hänvisas ibland till rösträttten på 1920-talet, andra går tilbaka til 1880. Men allvarligt talat, det är 2010 nu.
Om man var inbiten sosse för 6 månader sedan så var man helt med på att vara mot jobbskatteavdragen. Nu är man för precis samma sak. Det är lite förbryllande.

köttt
2010-09-19, 13:32
*cry* aftonbladet är odemokratisk!!!! Aftonbladet suger!!! *cry*

fan vad alla ska lipa över aftonbladet hela jävla tiden.

+1

stafh
2010-09-19, 13:42
Jag har aldrig hört någon säga, jag är centerpartist och kommer så att vara resten av mitt liv. Däremot har jag hört åtskilliga säga detsamma om sossarna och vänstern, gärna med bisats som Lasse KOngo, det finns inga andra alternativ. Jag är uppriktigt nyfiken på vad det är som gör detta. Det hänvisas ibland till rösträttten på 1920-talet, andra går tilbaka til 1880. Men allvarligt talat, det är 2010 nu.
Om man var inbiten sosse för 6 månader sedan så var man helt med på att vara mot jobbskatteavdragen. Nu är man för precis samma sak. Det är lite förbryllande.

Det är nog mer sånt på vänstersidan, men samtidigt finns det en hel del moderater och kristdemokrater som röstar av gammal vana.

Jens.Andersson
2010-09-19, 13:42
Är inte du född 1993?

Haha :D

shadowfire
2010-09-19, 13:51
Kom ner till vallokalen och passerade någon människa utanför... och plötsligt kände jag en hand som åkte ner i min ytterjackficka där jag hade plånbok, mobil mm.

Först greppade jag tag om handleden med vänsterarmen, snodde om och höjde högerarmen redo att nita ficktjuven... "vassegod" säger den jädrans sossetalibanen och har precis stoppat ner valsedlar i min jackficka!?... wtf! Åker inte han på niiiiten innan dagen är slut så vettifan, det var bara ren tur att jag inte vräkte ner han på backen o bad någon ringa polisen. Det som hejdade mig var när jag såg den röda banderollen över halva jackan hans.

PixelMiner
2010-09-19, 13:51
Splittade som vanligt rösterna över 3 olika partier. Det är ju trots allt väldigt stor skillnad vad de driver för frågor på riks- kontra lokalplan...

pragmatist
2010-09-19, 13:51
Jag har aldrig hört någon säga, jag är centerpartist och kommer så att vara resten av mitt liv. Däremot har jag hört åtskilliga säga detsamma om sossarna och vänstern, gärna med bisats som Lasse KOngo, det finns inga andra alternativ. Jag är uppriktigt nyfiken på vad det är som gör detta. Det hänvisas ibland till rösträttten på 1920-talet, andra går tilbaka til 1880. Men allvarligt talat, det är 2010 nu.
Om man var inbiten sosse för 6 månader sedan så var man helt med på att vara mot jobbskatteavdragen. Nu är man för precis samma sak. Det är lite förbryllande.

Forskningen stöder att betydligt fler vänstersympatisörer än högersympatisörer tillhör kategorin "vaneröstare" med stark partiidentifikation, även om vaneröstandet minskat kraftigt jämfört med 60-talet.

Min gissning är att det delvis beror på att vänsterpartierna utgår från ett mer utpräglat gruppkonfliktperspektiv och där man från unga år av sina föräldrar inpräntas i ett "vi mot dem"-tänkande, arbetare mot borgare. Högerväljare tänker inte alls på sig själva som en grupp på samma sätt, möjligen med undantag för gamla bondeförbundet.

joasimo
2010-09-19, 14:09
Haha seriöst, SD har näst flest röster? Jag vill inte ha ett parti som grundades av nynazister och SS soldater.

En punkt som SD har som är rätt rolig är att de påstår att 2007 som var rekordåret att 100.000 invandrade till sverige, vilket inte alls stämmer. Var det inte nästan hälften av dessa som var svenskar som återvände hem från sverige och nästan 20.000 studenter?

F.W.Y.H
2010-09-19, 14:14
Haha seriöst, SD har näst flest röster? Jag vill inte ha ett parti som grundades av nynazister och SS soldater.

En punkt som SD har som är rätt rolig är att de påstår att 2007 som var rekordåret att 100.000 invandrade till sverige, vilket inte alls stämmer. Var det inte nästan hälften av dessa som var svenskar som återvände hem från sverige och nästan 20.000 studenter?

Nej det var det säkerligen inte

Jens.Andersson
2010-09-19, 14:14
Haha seriöst, SD har näst flest röster? Jag vill inte ha ett parti som grundades av nynazister och SS soldater.

En punkt som SD har som är rätt rolig är att de påstår att 2007 som var rekordåret att 100.000 invandrade till sverige, vilket inte alls stämmer. Var det inte nästan hälften av dessa som var svenskar som återvände hem från sverige och nästan 20.000 studenter?

Men du tycker att ett parti som grundades av kommunister är det bästa i valet?
Nu editerade du bort att (v) var det bästa partiet att rösta på.

bear.flowertwig
2010-09-19, 14:19
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs624.snc4/58400_476533686054_663671054_7139954_7923639_n.jpg

Morrris
2010-09-19, 14:20
Forskningen stöder att betydligt fler vänstersympatisörer än högersympatisörer tillhör kategorin "vaneröstare" med stark partiidentifikation, även om vaneröstandet minskat kraftigt jämfört med 60-talet.

Min gissning är att det delvis beror på att vänsterpartierna utgår från ett mer utpräglat gruppkonfliktperspektiv och där man från unga år av sina föräldrar inpräntas i ett "vi mot dem"-tänkande, arbetare mot borgare. Högerväljare tänker inte alls på sig själva som en grupp på samma sätt, möjligen med undantag för gamla bondeförbundet.

Jag skulle tro att vänstersympatisörer i större utsträckning röstar ideologiskt utan att sätta sig in i sakfrågor.

joasimo
2010-09-19, 14:20
Men du tycker att ett parti som grundades av kommunister är det bästa i valet?
Nu editerade du bort att (v) var det bästa partiet att rösta på.

Bara man inte röstar på SD, sen kan man välja vilket annat parti som helst enligt mig.

Bara att två av kandidaterna har förnekat förintelsen och i 28 av de 233 kommuner där partiet ställer upp finns kandidater med vit makt-kopplingar. Det låter väldigt bra.

Upptaget
2010-09-19, 14:22
Var det inte nästan hälften av dessa som var svenskar som återvände hem från sverige?

Smarta killen, troligtvis inte.. Snacka inte massa om du inte har belägg för det du säger.

Röstade för övrigt sd, likaså farsan..

Tricce
2010-09-19, 14:25
Haha seriöst, SD har näst flest röster? Jag vill inte ha ett parti som grundades av nynazister och SS soldater.

En punkt som SD har som är rätt rolig är att de påstår att 2007 som var rekordåret att 100.000 invandrade till sverige, vilket inte alls stämmer. Var det inte nästan hälften av dessa som var svenskar som återvände hem från sverige och nästan 20.000 studenter?

Återvände hem från Sverige? Förstår att du menar till men det jag undrar är ifall det är förstagenerationssvenskar som återvänder för att förnya div socialbidrag?

köttt
2010-09-19, 14:28
Va pinsamt med allt jävla SD snack överallt alltså, samma argument vart fan man än vänder sig också

Lellan
2010-09-19, 14:35
Nej, det finns det givetvis inte. Det är en helt annan, och mycket mer homogen, kategori människor än de medvetet väljande som röstar på ... ja, vad det nu är du röstar på.

Seriöst, jag fattar att det är kul att bitcha lite, men börjar inte just det här bli ganska uttjatat nu?

+1

Tycker det är en helt okej fråga faktiskt. Jag kan inte förstå varför folk röstar på den sidan och jag försöker ändå tänka så öppet jag kan.

+1 fast tvärtom, jag förstår inte dem som stöttar Alliansen men orka bitcha.

Tricce
2010-09-19, 14:37
Valresultaten

http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html

Osten80
2010-09-19, 14:39
Finns det sossar som röstar pga av det faktiska innehållet i politiken eller är det bara gammal vana, tradition etc?

Skärp dig för fan. Är du en snart 40-årig politiker eller en 17-årig Muf:are?

J.V
2010-09-19, 14:40
Jag har för mig att man ska kunna ändra sin röst fram till 20:00, men hittar inte mycket info om det. Kan man ändra den trots att jag slängde röstkortet efter jag var och röstade tidigare idag?

Tricce
2010-09-19, 14:40
+1



+1 fast tvärtom, jag förstår inte dem som stöttar Alliansen men orka bitcha.

Hmm vad är det du inte förstår?

Kanske detta kan vara 10 skäl som väcker Din förståelse för _andra_ människors val och åsikter? :)

Söker bara din "förståelse" ;)

http://www.expressen.se/ledare/dahlberg/1.2131716/10-skal-att-rosta-pa-alliansen

Lellan
2010-09-19, 14:44
Jag skulle tro att vänstersympatisörer i större utsträckning röstar ideologiskt utan att sätta sig in i sakfrågor.

Grunden är ideologin, den utgör ju grunden för vilka ställningstaganden man gör i sakfrågor. Att vända kappan efter vinden, se till vad som gagnar en själv i den livvsituation man för tillfället befinner sig i, om man är engagerad i en viss sakfråga - fine, kan gå hand i hand med hur man resonerar i stort.

Själv känner jag inget agg mot Alliansen, bara trötthet. Upplever att de ser mkt kortsiktigt och bryr sig mer om snabba synliga resultat än att upprätthålla en bra grund för trygghet. Det är som att de tror att det finns en motsättning i att de som har de bra ska få det bättre och att ha en bra standard i sånt som inte syns utåt. Det tror inte jag. Alla vinner på att alla får det bättre, det ska löna sig att jobba men vi ska inte misshandla dem som inte bidrar i varje skede av sitt liv. Skulle aldrig kunna stötta försämringarna jag personligen sett dessa 4 år, godtycklig trygghet är inget värt.

Trance
2010-09-19, 14:47
Grunden är ideologin, den utgör ju grunden för vilka ställningstaganden man gör i sakfrågor. Att vända kappan efter vinden, se till vad som gagnar en själv i den livvsituation man för tillfället befinner sig i, om man är engagerad i en viss sakfråga - fine, kan gå hand i hand med hur man resonerar i stort.

Själv känner jag inget agg mot Alliansen, bara trötthet. Upplever att de ser mkt kortsiktigt och bryr sig mer om snabba synliga resultat än att upprätthålla en bra grund för trygghet. Det är som att de tror att det finns en motsättning i att de som har de bra ska få det bättre och att ha en bra standard i sånt som inte syns utåt. Det tror inte jag. Alla vinner på att alla får det bättre, det ska löna sig att jobba men vi ska inte misshandla dem som inte bidrar i varje skede av sitt liv. Skulle aldrig kunna stötta försämringarna jag personligen sett dessa 4 år, godtycklig trygghet är inget värt.

Har du undersökt siffror och eventuellt påverkan av långsiktig politik eller baserar du det på känsloargument och enskilda fall i din vardag?

tobbo
2010-09-19, 14:47
Jag har för mig att man ska kunna ändra sin röst fram till 20:00, men hittar inte mycket info om det. Kan man ändra den trots att jag slängde röstkortet efter jag var och röstade tidigare idag?

Det räcker med leg på valdagen. Så det är bara gå tillbaka och ändra skulle ja tro

Tricce
2010-09-19, 14:53
Det räcker med leg på valdagen. Så det är bara gå tillbaka och ändra skulle ja tro

Hur letar dom fram dom tidigare kuverten som glidit ner i lådan eller hur funkar det?

130kg finsk sisu
2010-09-19, 14:53
Får ju inte av förklarliga skäl rösta, men följer valdagen med stor spänning!

Yes
2010-09-19, 14:54
Lär ju knappast funka att ändra sin röst. Hur skulle det gå till? "O hai! Jag råkade rösta på V av misstag, vill ändra det till M!"?

tobbo
2010-09-19, 14:56
Lär ju knappast funka att ändra sin röst. Hur skulle det gå till? "O hai! Jag råkade rösta på V av misstag, vill ändra det till M!"?

Efter lite googlande verkar de vara precis så, Sverige är unikt med det

shadowfire
2010-09-19, 14:57
har du undersökt siffror och eventuellt påverkan av långsiktig politik eller baserar du det på känsloargument och enskilda fall i din vardag?

+1

Lellan
2010-09-19, 14:58
Hmm vad är det du inte förstår?

Kanske detta kan vara 10 skäl som väcker Din förståelse för _andra_ människors val och åsikter? :)

Söker bara din "förståelse" ;)

http://www.expressen.se/ledare/dahlberg/1.2131716/10-skal-att-rosta-pa-alliansen

Nej, du söker inte min förståelse, du vill bitcha.. Jag tycker inte Alliansens politik överensstämmer med det Sverige jag vill ha helt enkelt. Orka bemöta en så onyanserad artikel dessutom.

Jag vet inte, men jag tror starkt att vi som jobbar inom vård och omsorg är överrepresenterade när det gäller att rösta rött. Det beror inte på som hon skriver "Att vårdbiträden har fått en hel månadslön extra i årslön är ointressant; det viktiga är att höginkomsttagare har fått mer i kronor räknat.". Tvärtom - jag är riktigt glad för folk som lyckas ekonomiskt - men hallå, JAG som arbetar inom vården, klarar mig. Det är dem jag jobbar FÖR som jag ser försämringarna drabbar, och nej, det kan jag inte ha samvete till helt enkelt. Vill vara stolt över vår välfärd. Trygghet behövs mest för dem som är otrygga, surprise.. ;)

Nu lägger jag ner snacket, vet vart jag står. Ett tips för dem som fortfarande tvekar är att göra olika test som finns online, där får man ofta med både sakfrågor och ideologi och kan i vissa test välja hur viktiga man anser olika frågor är. :thumbup:

svennebanan
2010-09-19, 14:58
Gick med rumskamraten och rev offentligt sönder mitt röstkort. Gillar inte den nuvarande blockpolitiken. Har aldrig sett så många förbannade pensionärer innan. :devil:

Häftigt som fan!

Yes
2010-09-19, 15:05
Efter lite googlande verkar de vara precis så, Sverige är unikt med det
Det gäller visst förtidsröster. Jag hoppas de håller koll på räkningen på något vis, även om jag inte ser hur det skulle funka om det ska hållas anonymt.

Gute
2010-09-19, 15:05
Kolozzeum, ett tillhåll för pengatörstiga och främlingsfientliga?

J.V
2010-09-19, 15:05
Lär ju knappast funka att ändra sin röst. Hur skulle det gå till? "O hai! Jag råkade rösta på V av misstag, vill ändra det till M!"?Det går att ändra, men det verkar enbart förtidsröstare som kan ändra sig.

EDIT: långsam.

Tricce
2010-09-19, 15:06
Kolozzeum, ett tillhåll för pengatörstiga och främlingsfientliga?

Varför frågetecknet är väl bara kolla pollarna för svar. Sen vad svaren representerar är upp till dig.

Yes
2010-09-19, 15:06
Kolozzeum, ett tillhåll för bra och dåliga?
Ja.

Lellan
2010-09-19, 15:07
Har du undersökt siffror och eventuellt påverkan av långsiktig politik eller baserar du det på känsloargument och enskilda fall i din vardag?

Hur många enskilda fall kan man samla ihop innan det syns statistiskt? Och dem som inte syns? Jag har tystnadsplikt, dem jag jobbar med inte förmågan att yttra sig..

Attityden är solklar. Den som inte gör sig hörd får inget, Alliansen tycks mest bry sig om just sånt som ser snyggt ut i grafer, inte att ha en ok människosyn där man kan gå med på ett långsammare men tryggare tempo. Jag är absolut övertygad om att Alliansen kan mycket, även att vinkla statistik tyvärr, för det jag ser i min vardag kan ingen retorisk politiker snacka bort.

ALLA kan få det bättre, simultant, med sunt förnuft. Det är för mkt publikfriande svängningar i Alliansen, det kan nog ingen neka till. Hellre genomgående kvalitét än illa dolt fokus på att mycket vill ha mer.

Som sagt, min röst låg fint, tackar som frågar. :)

+1

-1

shadowfire
2010-09-19, 15:14
Lellan, exakt vad är det som är så förfärligt i din vardag idag som inte fanns innan alliansen vann förra valet? Och som du med säkerhet kan säga inte beror på sossarnas styre innan (eftersom flertalet av deras beslut trillade in och gav effekt under alliansens mandatperiod)? och som du kan utesluta inte har något att göra med finanskris eller annat?

Bara nyfiken, för du verkar så sjukt övertygad, men du ger inget exempel eller något - utan ger mer intrycket av att rösta för att du ser sjuka människor?... :)

Fatalist
2010-09-19, 15:20
Jag ska rösta nu, men har fortfarande inte bestämt mig till 100% - det står mellan en ideologisk röst och en samhällsnyttigare röst.

Yes
2010-09-19, 15:22
Vilka är alternativen då?

Lellan
2010-09-19, 15:28
Lellan, exakt vad är det som är så förfärligt i din vardag idag som inte fanns innan alliansen vann förra valet? Och som du med säkerhet kan säga inte beror på sossarnas styre innan (eftersom flertalet av deras beslut trillade in och gav effekt under alliansens mandatperiod)? och som du kan utesluta inte har något att göra med finanskris eller annat?

Bara nyfiken, för du verkar så sjukt övertygad, men du ger inget exempel eller något - utan ger mer intrycket av att rösta för att du ser sjuka människor?... :)

Tja, faktiskt så har jag tystnadsplikt ang enkilda fall? Sjuka kommer alltid finnas (må vara surprise för dem som inte vill se dem, el låta dem synas), det är inte pga att de finns utan hur de behandlas. Och ja, det är direkta följder av alliansen, men antar att du redan röstat och gjort det av dina egna väl valda skäl får man hoppas.

Sen har jag lite personliga agg mot vissa politiker lokalt också, omstrutureringar som skapar grogrund för konstgjord andning, så gör man inte med folks tycker jag, det är dumsnålt. Men det är ffa en kdpolitiker som fått för mkt luft och såna verkar det ont om här. Lokalt tror jag det skulle kunna bli riktigt bra om det blev lite omstrukturering.

Trance
2010-09-19, 15:30
Hur många enskilda fall kan man samla ihop innan det syns statistiskt? Och dem som inte syns? Jag har tystnadsplikt, dem jag jobbar med inte förmågan att yttra sig..

Attityden är solklar. Den som inte gör sig hörd får inget, Alliansen tycks mest bry sig om just sånt som ser snyggt ut i grafer, inte att ha en ok människosyn där man kan gå med på ett långsammare men tryggare tempo. Jag är absolut övertygad om att Alliansen kan mycket, även att vinkla statistik tyvärr, för det jag ser i min vardag kan ingen retorisk politiker snacka bort.

ALLA kan få det bättre, simultant, med sunt förnuft. Det är för mkt publikfriande svängningar i Alliansen, det kan nog ingen neka till. Hellre genomgående kvalitét än illa dolt fokus på att mycket vill ha mer.

Som sagt, min röst låg fint, tackar som frågar. :)


Problemet med att titta på sin egen vardag är att man lätt blir påverkad av konfirmeringsbias.

Hur vet du att det du anser dig observera är ett resultat av tidigare socialdemokratisk politik? Eller hur vet du att det inte är en nödvändig men övergående fas för att kunna säkra långvarig trygghet? Eller att man nu satsar mer pengar än innan fast på andra grupper som tidigare har haft det ännu värre?

Retoriken om solidaritet och att Alliansen inte bryr sig om människor känns rätt löjlig, speciellt när man med solidaritet så gott som enbart menar människor man kommer i kontakt med i sin egen vardag eller hör om på tv (om de är svenskar eller invandrat till sverige då). Solidariteten till de som har de absolut värst i världen är det...sådär med.

saab900
2010-09-19, 15:31
Någon mer som lade märke till Aftonbladets desperata löpsedel idag?

tano
2010-09-19, 15:32
Jag är inte alls säker på att det hjälper människor mer att rösta på röd-grönt.
Klart att man vill hjälpa sina medmänniskorna, men samtidigt kanske man behöver se resultatet större. Visst har det dragits upp några skrämmande exempel nu före valdagen, men vad jag kan minnas fanns det skrämmande exempel på tv även när jag var liten. Har för mig försäkringskassans bedömningar alltid varit ifrågasatta?

Om man ser internationellt har vi ju ett väldigt bra system i Sverige som inte något parti vill ta bort? Om någon sagt detta så hade då inte jag röstat på dem.
Om alliansen vinner hoppas jag att senaste tidens skriverier får till resultat att reglerna för försäkringskassan förbättras. Något har ju gått snett när de som jobbar på försäkringskassan inte följer sina egna läkares utlåtanden.

Tricce
2010-09-19, 15:32
Någon mer som lade märke till Aftonbladets desperata löpsedel idag?

Nej berätta plz!

saab900
2010-09-19, 15:35
Nej berätta plz!

En stor hand med texten "ALLA GILLAR OLIKA" och en skarp uppmaning att inte rösta "främlingsfientligt" för då är man en dålig människa. Typ.

Lellan
2010-09-19, 15:39
Problemet med att titta på sin egen vardag är att man lätt blir påverkad av konfirmeringsbias.

Hur vet du att det du anser dig observera är ett resultat av tidigare socialdemokratisk politik? Eller hur vet du att det inte är en nödvändig men övergående fas för att kunna säkra långvarig trygghet? Eller att man nu satsar mer pengar än innan fast på andra grupper som tidigare har haft det ännu värre?

Retoriken om solidaritet och att Alliansen inte bryr sig om människor känns rätt löjlig, speciellt när man med solidaritet så gott som enbart menar människor man kommer i kontakt med i sin egen vardag eller hör om på tv (om de är svenskar eller invandrat till sverige då). Solidariteten till de som har de absolut värst i världen är det...sådär med.

Du upprepar dig, har du tänkt på det? :)

Diskutera politik är inte varför jag hänger här, och du kan känna dig trygg med att jag undersökt alternativen och valt det som jag anser är det sundaste, vi nöjer oss så idag. Får en känsla av att du försöker förstora vad som syns i tillrättalagda undersökningar och vad man kommer i kontakt med när man interagerar med andra människor i vårt samhälle. En kombination av de tu där man inte blundar för vilken ideologi man stöttar är bra.

Löjlig el inte, fokus ligger inte där jag vill se det, förhoppningsvis har även du röstat utifrån din egen fasta övertygelse även om jag har svårt att se vad det är tänker jag inte ifrågasätta din rätt att göra dina åsikter hörda, kompiiiss!

Lellan
2010-09-19, 15:43
Jag är inte alls säker på att det hjälper människor mer att rösta på röd-grönt.
Klart att man vill hjälpa sina medmänniskorna, men samtidigt kanske man behöver se resultatet större. Visst har det dragits upp några skrämmande exempel nu före valdagen, men vad jag kan minnas fanns det skrämmande exempel på tv även när jag var liten. Har för mig försäkringskassans bedömningar alltid varit ifrågasatta?

Om man ser internationellt har vi ju ett väldigt bra system i Sverige som inte något parti vill ta bort? Om någon sagt detta så hade då inte jag röstat på dem.Om alliansen vinner hoppas jag att senaste tidens skriverier får till resultat att reglerna för försäkringskassan förbättras. Något har ju gått snett när de som jobbar på försäkringskassan inte följer sina egna läkares utlåtanden.

Försäkringskassan är inte allt, tycker att man för sin egen skull kan stryka den frågan och se till stora bilden för att slippa dras med i känslodravel hitan ditan, fingrar som pekar på vem som gjort fel etc.

Och det fetstilta, ibland är det vad folk inte säger man ska lyssna på.

Det är ju lättare ofta att ta ställning vad man inte håller med om, så får man samla på sig vad man håller med om och då ser man ju rätt snart vart det lutar, eller så tar man en annan väg: väljer ut olika frågor man tycker är extra viktiga och undersöker vad de olika partierna har för vägar där och väljer dem som man känner har substans och värderingar som överensstämmer med ens egna.

Nej, nog om politik var det! :) Hoppas iaf att folk engagerar sig något utöver att läsa löpsedlar, och ser till att ta promenaden till valstugan om man inte redan röstat.

Tricce
2010-09-19, 15:44
En stor hand med texten "ALLA GILLAR OLIKA" och en skarp uppmaning att inte rösta "främlingsfientligt" för då är man en dålig människa. Typ.

Japp kunde inte hålla mig utan smet in på aftongösen och kollade deras sida :)

ceejay
2010-09-19, 15:45
http://www.christianj.se/wp-content/goran_hagglund.jpg

_slipknot1_
2010-09-19, 15:50
Blev en röst på Moderaterna främst för jag vill ha intellektuella ledare av vårat Land. Reinfeldt och Borg har båda en gedigen utbildning till skillnad från oppositionens högsta ledare med undantag för Maria W.
Annars är jag mer liberal och ogillar den mer konservativa inställningen från FP:s sida som kallar sig liberaler annars hade rösten gått dit.

Dags att avveckla spelmonopolet och systembolaget.

Ignatius72
2010-09-19, 15:50
Tja, faktiskt så har jag tystnadsplikt ang enkilda fall?

OM du inte nämner några namn eller på andra sätt lägger fram det så att personen an identifieras så är det inga problem.

Folk som är sjuka får sjukvård. Folk som är sjuka får sjukpenning. Folk som har arbetsförmåga ska vara hos arbetsförmedlingen.
Det är inga större konstigheter och det skiljer sig inte på något sätt med S sista år vid makten. Jo, rubrikerna om folk som ska ta livet av sig är betydligt svartare med en borgerlig regering.

Linnet
2010-09-19, 15:53
Annars är jag mer liberal och ogillar den mer konservativa inställningen från FP:s sida som kallar sig liberaler

Ja det är synd att det inte längre finns ett liberalt alternativ i riksdagen. Höll på att dö när Björklund hävdade att han är socialliberal i sitt avslutningstal..

Lellan
2010-09-19, 15:55
OM du inte nämner några namn eller på andra sätt lägger fram det så att personen an identifieras så är det inga problem.

Folk som är sjuka får sjukvård. Folk som är sjuka får sjukpenning. Folk som har arbetsförmåga ska vara hos arbetsförmedlingen.
Det är inga större konstigheter och det skiljer sig inte på något sätt med S sista år vid makten. Jo, rubrikerna om folk som ska ta livet av sig är betydligt svartare med en borgerlig regering.

Som jag tidigare sagt till dig så pratar jag inte om utförsäkrade el vad du ständigt vill antyda när vi pratar om ämnet. Och jag är inte anonym på kolo, vart jag arbetar och dem vill jag skydda, och det hoppas jag respekteras.

stridis
2010-09-19, 15:56
Sedan när ni tjafsade om försäkringskassan, så anser jag att hur de frångår regelverk och agerar småpåvar är ett problem, oavsett regering.

Varför tror folk att man inte kan rösta ideologiskt på alliansen? Finns liberaler, gröna högermänniskor etc jösses.

Skall man säga vilken ideologi som är finast så lär inte kommunism komma högt i varje fall, därav så kan man dra slutsatsen att V går bort då den har en stor kommunistvurmarfalang.

Sofia4_4
2010-09-19, 15:59
Angående sjuka och utförsäkrade. Om någon har läst livechatten på expressen idag här var det en bland inläggen:

[Kommentar från Lasse GLasse G: ]
Har varit sjukskruven 9 år sen en bilolycka,sedan knappt ett år tillbaka jobbar jag igen och har fått livet tillbaka, varför har det inte skrivits något om oss som fått ...livet tillbaka,det finns tusentals av oss,har alltid röstat rött men har nu bytt sida,finns alltid människor som hamnar mella två stolar oavsätt regering,måtte alliansen vinna.
söndag 19 september, 2010 09:45

young_george
2010-09-19, 16:06
Blev klassiskt liberala partiet faktiskt. Oväntat även för mig själv när jag hittade deras valsedlar.

Annars hade det kanske blivit piratpartiet eller moderaterna.

_slipknot1_
2010-09-19, 16:06
Ja det är synd att det inte längre finns ett liberalt alternativ i riksdagen. Höll på att dö när Björklund hävdade att han är socialliberal i sitt avslutningstal..

De avstår de mest liberala frågorna för att dra sig mer mot mitten för att locka över väljare till Alliansen. Jag hoppas de återgår till sin mer liberala agenda om opinionen är starkare inför nästa val. Huvudsaken är ändå att Alliansen vinner.

snej
2010-09-19, 16:09
Moderaterna

coxie
2010-09-19, 16:12
När brukar första siffrorna redovisas?

Jockefoten
2010-09-19, 16:13
"Den preliminära rösträkningen på valnatten påbörjas kl. 20.00 söndagen den 19 september 2010."

coxie
2010-09-19, 16:13
"Den preliminära rösträkningen på valnatten påbörjas kl. 20.00 söndagen den 19 september 2010."

Så kring 22-23 svensk tid?

young_george
2010-09-19, 16:15
Så kring 22-23 svensk tid?

Det finns även vallokalsundersökningar som kommer tidigare, och de brukar ligga väldigt nära slutresultatet.

Trance
2010-09-19, 16:19
Du upprepar dig, har du tänkt på det? :)

Diskutera politik är inte varför jag hänger här, och du kan känna dig trygg med att jag undersökt alternativen och valt det som jag anser är det sundaste, vi nöjer oss så idag. Får en känsla av att du försöker förstora vad som syns i tillrättalagda undersökningar och vad man kommer i kontakt med när man interagerar med andra människor i vårt samhälle. En kombination av de tu där man inte blundar för vilken ideologi man stöttar är bra.

Löjlig el inte, fokus ligger inte där jag vill se det, förhoppningsvis har även du röstat utifrån din egen fasta övertygelse även om jag har svårt att se vad det är tänker jag inte ifrågasätta din rätt att göra dina åsikter hörda, kompiiiss!

Puss.

Jag röstade på Alliansen eftersom jag har en människosyn som går ut på att svagare gärna skall sparkas på.

forslund
2010-09-19, 16:20
Kan forumets moderatorer se vad folk röstat på i pollen?

loolY
2010-09-19, 16:23
och du har ingen rätt att klaga sen heller eftersom du inte har varit med och tagit ditt ansvar och påvekrat.
Annars brukar man ju säga att den som ger sig in i leken får leken tåla.

shadowfire
2010-09-19, 16:26
Jädrans vilka internethkrig det har varit runtom på nätet de senaste dagarna. Vilken skillnad mot fg val. Facebook revolution ehh... nu går man ur huse o gör sin röst hörd.. på nätet. :D

Linnet
2010-09-19, 16:33
De avstår de mest liberala frågorna för att dra sig mer mot mitten för att locka över väljare till Alliansen. Jag hoppas de återgår till sin mer liberala agenda om opinionen är starkare inför nästa val. Huvudsaken är ändå att Alliansen vinner.

Tror dock inte de kommer göra det, de har frångått den liberala grundtanken mer och mer. Började redan under Leijonborg och accelererade under Björklund.

Huffo the A-LagaRe
2010-09-19, 16:33
Jag röstade på Moderaterna eftersom deras röstsedelutlämnare var den ende med kostym. Dessutom var det flera professorer och officerar man kunde kryssa i så det kändes ganska självklart.

Tolkia
2010-09-19, 16:36
Kan forumets moderatorer se vad folk röstat på i pollen?
Ett par stycken har ju skrivit ut det i tråden, så ja. :D Skämt åsido, vi kan inte se vem som svarar vad i en anonym poll.

(Jag hoppas verkligen att du inte tror att vi skulle typ börja banna folk för vad de röstar på.)

forslund
2010-09-19, 16:42
Ett par stycken har ju skrivit ut det i tråden, så ja. :D Skämt åsido, vi kan inte se vem som svarar vad i en anonym poll.

(Jag hoppas verkligen att du inte tror att vi skulle typ börja banna folk för vad de röstar på.)

Det gör jag inte. Jag vill bara hålla min åsikt för mig själv men gärna svara i pollen utan att känna att moderatorer kan gå in och se vad jag röstat på. :)
Inte för att min röst är något blodigt, men ändå.

_slipknot1_
2010-09-19, 16:44
Tror dock inte de kommer göra det, de har frångått den liberala grundtanken mer och mer. Började redan under Leijonborg och accelererade under Björklund.

Nej du har helt rätt sannolikheten är dessvärre liten. Men vid ett längre maktstyre hoppas jag man börjar(vågar) ta upp andra viktiga liberala sakfrågor.
Kanske måste fram en ny partiledare för att det ska ske dock.

ryssen
2010-09-19, 16:45
det blev sd för jag tycker ju bara om den rena rasen och vill bygga det tredje riket.
medias hatkampanj idag gick jag inte på.

Baan
2010-09-19, 16:55
det blev sd för jag tycker ju bara om den rena rasen och vill bygga det tredje riket.
medias hatkampanj idag gick jag inte på.

Du borde fundera på nickbyte.

pragmatist
2010-09-19, 16:59
Jag lät min dotter (2 år 10 månader) bestämma, så det blev (c). Känns helt ok nu när de tillfrisknat i kärnkraftsfrågan.

Sofia4_4
2010-09-19, 17:03
Jag lät min dotter (2 år 10 månader) bestämma, så det blev (c). Känns helt ok nu när de tillfrisknat i kärnkraftsfrågan.

Så ung och redan så smart ;)

Miniräzer
2010-09-19, 17:03
Intressant att rödgröna blocket bara får 18% av Kollo-rösterna. Någon som har en teori om det?

r3mpuh
2010-09-19, 17:06
Intressant att rödgröna blocket bara får 18% av Kollo-rösterna. Någon som har en teori om det?Majoriteten av de som hänger på kolozzeum är killar.
Röd är en tjejfärg och blå är en killfärg...
Undermedvetande statistik. ;)

ceejay
2010-09-19, 17:07
Intressant att rödgröna blocket bara får 18% av Kollo-rösterna. Någon som har en teori om det?

kolofolket är helt enkelt lite bättre

digidii
2010-09-19, 17:10
det blev sd för jag tycker ju bara om den rena rasen och vill bygga det tredje riket.
medias hatkampanj idag gick jag inte på.

Vad menar du med den rena rasen?

Jens.Andersson
2010-09-19, 17:14
Vad menar du med den rena rasen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Irony

ryssen
2010-09-19, 17:15
Vad menar du med den rena rasen?

gräv inte ner dig i det utan gå vidare nu.

ironi!

Ignatius72
2010-09-19, 17:15
Som jag tidigare sagt till dig så pratar jag inte om utförsäkrade el vad du ständigt vill antyda när vi pratar om ämnet. Och jag är inte anonym på kolo, vart jag arbetar och dem vill jag skydda, och det hoppas jag respekteras.

Så hur menar du att folk blivit drabbade av regeringens politik?
Var hur generell du vill.

Flykt
2010-09-19, 17:19
Kan forumets moderatorer se vad folk röstat på i pollen?
Ja det kan de.

Landström
2010-09-19, 17:23
Haha jag kan inte låta bli att skratta åt att SD får så många röster här på kolo. Låt mig gissa att typ 80 procent av dessa röster är från pojkar på 16-17 år som tycker de är coola. :laugh:

coxie
2010-09-19, 17:24
Någon som vet en stream av en vettig valvaka? SVT har ju inte live på svtplay :(.

_slipknot1_
2010-09-19, 17:25
Intressant att rödgröna blocket bara får 18% av Kollo-rösterna. Någon som har en teori om det?

De flesta Socialdemokrater är av den äldre generationen de hänger helt enkelt inte på internet i samma utsträckning det syns tydligt i alla polls i t.ex. aftonbladet.

Ignatius72
2010-09-19, 17:26
Jag lät min dotter (2 år 10 månader) bestämma, så det blev (c). Känns helt ok nu när de tillfrisknat i kärnkraftsfrågan.

Det funkar :D
Mina pojkar sa till sin mor att hon skulle rösta på pappa. Skönt med stöd hemifrån *flex*

_slipknot1_
2010-09-19, 17:26
Någon som vet en stream av en vettig valvaka? SVT har ju inte live på svtplay :(.

Det har dem visst! Går hur bra som helst att se live program på SVT Play. Live sändningen brukar ligga längst fram i mitten så att säga.

Tryman
2010-09-19, 17:27
Att sköta statsfinanserna, dvs ryggraden i en långsiktigt bra välfärd är viktigt för mig. Därför vart det en röst för de sittande.

Det har dem visst! Går hur bra som helst att se live program på SVT Play. Live sändningen brukar ligga längst fram i mitten så att säga.

Svtplay brukar inte fungera utomlands. Är du i Sverige?

Jockefoten
2010-09-19, 17:28
Någon som vet en stream av en vettig valvaka? SVT har ju inte live på svtplay :(.

http://svtplay.se/v/2145977/valet_2010_-_valvakan

Crippa90
2010-09-19, 17:28
Någon som vet en stream av en vettig valvaka? SVT har ju inte live på svtplay :(.

http://svtplay.se/v/2145977/valet_2010_-_valvakan

Puckzwei

Tolkia
2010-09-19, 17:29
Någon som vet en stream av en vettig valvaka? SVT har ju inte live på svtplay :(.
Om kravet är "vettig" skulle jag nog föreslå P1; jag tycker att radion brukar vara bättre över lag. Torrare också, dock. :D

(Nu skall det erkännas att jag inte är säker på exakt hur stor del av kvällen radion täcker; jag bara utgår från att de täcker större delen.)

coxie
2010-09-19, 17:31
Tusen tack, jag måste vara blind som missat den på svtplay.

Tolkia: Med vettig menade jag inte Aftonbladets smörja som jag trots Ashberg klarade i max 1 min.

_slipknot1_
2010-09-19, 17:33
Svtplay brukar inte fungera utomlands. Är du i Sverige?

Visste inte att Coxie satt och tryckte utanför Svea rikes gränser. Då kanske det inte fungerar med live sändningen.

coxie
2010-09-19, 17:35
Visste inte att Coxie satt och tryckte utanför Svea rikes gränser. Då kanske det inte fungerar med live sändningen.

Sitter i staterna men har en vpn med svensk ip-adress så svtplay funkar kanon.

Flykt
2010-09-19, 17:35
Ett par stycken har ju skrivit ut det i tråden, så ja. :D Skämt åsido, vi kan inte se vem som svarar vad i en anonym poll.

(Jag hoppas verkligen att du inte tror att vi skulle typ börja banna folk för vad de röstar på.)
Givetvis kan ni se det om ni loggar in på adminpanelen och klickar er till där man raderar poll/visar poll. Om ni alla har behörighet är en annan femma, men någon måste ha behörighet.

ARMSTARK
2010-09-19, 17:40
Jag röstade på Kolopartiet...eh, Moderaterna, för att säkerställa att Måååna inte blir stadsminister! :krampus

Dessutom har jag inte så mycket respekt för bidragstagare.

Tolkia
2010-09-19, 17:40
Givetvis kan ni se det om ni loggar in på adminpanelen och klickar er till där man raderar poll/visar poll. Om ni alla har behörighet är en annan femma, men någon måste ha behörighet.
Nej, vanliga moderatorer kan inte se vilka som röstat, bara hur många. Om någon superadmin, t.ex. Simon, kan göra det, vet jag inte. Någon på vBulletin kan säkert göra det, men det känns kanske inte riktigt relevant.

_slipknot1_
2010-09-19, 17:41
Sitter i staterna men har en vpn med svensk ip-adress så svtplay funkar kanon.

Ah skönt :)

Baan
2010-09-19, 17:46
FP kommunalt/landstinget, stödröst på C i riksdagsvalet. Annars hade det nog blivit något annat.

Jens.Andersson
2010-09-19, 17:46
Fick just reda på att mamma röstade (v) och pappa (pp). Det blir jävlar inget julkort i år.

tp_88
2010-09-19, 17:54
Fick just reda på att mamma röstade (v) och pappa (pp). Det blir jävlar inget julkort i år.
Jag trodde inte att någon över 25 röstade på PP. :D

Miniräzer
2010-09-19, 17:56
Haha jag kan inte låta bli att skratta åt att SD får så många röster här på kolo. Låt mig gissa att typ 80 procent av dessa röster är från pojkar på 16-17 år som tycker de är coola. :laugh:

Om det hade varit 16-17 åringar som röstar så skulle miljöpartiet få många fler röster tror jag...

David Brent
2010-09-19, 18:00
Sitter i staterna men har en vpn med svensk ip-adress så svtplay funkar kanon.

Du betalar väl tv-licensen då hoppas jag ;-)

bb X
2010-09-19, 18:12
mona

+1

coxie
2010-09-19, 18:14
Du betalar väl tv-licensen då hoppas jag ;-)

Betalade inte skiten när jag bodde i Sverige så inte fan betalar jag nu.

shadowfire
2010-09-19, 18:15
Fick just reda på att mamma röstade (v) och pappa (pp). Det blir jävlar inget julkort i år.

:laugh::D

Jockefoten
2010-09-19, 18:20
SD skulle behöva lite partymusik!

Pelle2
2010-09-19, 18:21
http://www.guardian.co.uk/world/2010/sep/18/swedish-elections-far-right

forsell
2010-09-19, 18:25
kan man ändra sin röst som man redan lagt?

ceejay
2010-09-19, 18:25
kan man ändra sin röst som man redan lagt?

Japp

forsell
2010-09-19, 18:26
Då går jag

WHITEFOLKS
2010-09-19, 18:28
Att titta på SVT play utomlands brukar inte vara några problem när det är deras egna produktioner. Det är när de köper rättigheterna till en TV-serie eller sportevent som det kan vara problem eftersom de då köper rättigheterna för just Sverige.

Valvakan går utmärkt att titta på från utländsk IP.

Yes
2010-09-19, 18:30
Det här med att ändra sin röst verkar som ett sousse-påhitt. Är ni soussar, ni som ändrar er?

ha:cl
2010-09-19, 18:30
Då går jag

haha

ceejay
2010-09-19, 18:30
Det här med att ändra sin röst verkar som ett sousse-påhitt. Är ni soussar, ni som ändrar er?

det är väl bra om det är de som ändrar sig och röstar blått ;)

130kg finsk sisu
2010-09-19, 18:32
faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan har syndat stort nu i spänningen inför valresultatet. En kringla korv, 1 liter yougurt + ett halvliter havregryn! :)

Yes
2010-09-19, 18:33
Ja, då är det bra. Hittils har jag dock bara sett soussarna påtala att man ändra sig, underförstått att man fortfarande kan gå över till deras sida.

tp_88
2010-09-19, 18:33
Det här med att ändra sin röst verkar som ett sousse-påhitt. Är ni soussar, ni som ändrar er?
Jag visste inte att det var möjligt att ändra sin röst förrän idag, vilket jävla trams rent ut sagt.

forsell
2010-09-19, 18:39
Varför är det trams?

Hamsterkakan
2010-09-19, 18:40
30 st på kolo som vill leva på andras pengar

forsell
2010-09-19, 18:41
Synd att jag har ett välbetalt jobb och klarar mig utmärkt utan bidrag då. :)

davvvan
2010-09-19, 18:42
73 som röstar på SD på Kolozzeum. Näst flest efter M. Skrämmande siffror.

Hamsterkakan
2010-09-19, 18:43
73 som röstar på SD på Kolozzeum. Näst flest efter M. Skrämmande siffror.

Skrämmande najs! Visar på intelligens hos tränande individer!

Torsk_ole
2010-09-19, 18:50
Hur kommer det sig att SD är så¨otroligt överrepresenterade på forum jämfört med vad opinionsundersökningar visar?

Verkar vara ett genomgående tema på olika internetforum.

vad tror ni?

Eriken
2010-09-19, 18:51
73 som röstar på sd på kolozzeum. Näst flest efter m. Skrämmande siffror.

+1

shadowfire
2010-09-19, 18:52
Skrämmande najs! Visar på intelligens hos tränande individer!

Hur tänkte du nu?

PixelMiner
2010-09-19, 18:52
kan man ändra sin röst som man redan lagt?

Som tidigare sagt, ENDAST förhandsröster går att ändra. Har du röstat i din vallokal så läggs din röst direkt i röstlådan. Dvs då kommer det inte gå att fiska upp din röst och ändra den.

Förtidsröstar man så läggs ju dina röstkuvert tillsammans med röstkortet i ett brev och skickas som värdepost till din vallokal för att öppnas på vallokalen. Alla dessa förhandsröster läggs i lådan när vallokalen stänger.

Eventuella förhandsröster som avges på lördag (igår) och på valdagen (t.ex. om man röstar i en annan vallokal än sin egen) räknas först på onsdag.

Hoppas detta reder ut all förvirring kring att ändra röster...

Dreas
2010-09-19, 18:52
Hur tänkte du nu?Inte alls är min gissning.

bubbe
2010-09-19, 18:53
Skrämmande najs! Visar på intelligens hos tränande individer!

:laugh: speciellt på kolozzeum, överväldigande hög intelligens här!

Jens.Andersson
2010-09-19, 18:56
Jag trodde inte att någon över 25 röstade på PP. :D

Trodde inte någon över 15 röstade på PP. Jo r3mpuh men det visade ju sig senare
att han inte var röstmyndig.

snej
2010-09-19, 18:59
Hur kommer det sig att SD är så¨otroligt överrepresenterade på forum jämfört med vad opinionsundersökningar visar?

Verkar vara ett genomgående tema på olika internetforum.

vad tror ni?

Ungdomar är överrepresenterade.

Jockefoten
2010-09-19, 18:59
Spännande!!!!!!!!!!!!

snej
2010-09-19, 19:00
48% för blåa mot 46% för röda blocket enligt valdagsundersökningen som visades på TV4 precis. 4.1% för SD.

_slipknot1_
2010-09-19, 19:00
Jaaaaaaaa avgjort!!!

ceejay
2010-09-19, 19:01
fack inte 50%+

49,1 mot 45 något i svts vallokalundersökning

Jockefoten
2010-09-19, 19:01
SD vågmästare just nu.

shadowfire
2010-09-19, 19:02
Roliga är ju att av de som röstat på sverigedemokraterna så vet ju knappt en kotte vad det partiet innebär för ekonomi, jobb, välfärd, kommande finanskriser eller annat. Läste faktiskt deras röstblad vad de ville göra här lokalt och det var helt sjukt skrämmande.

Riktigt trist att svenska folket inte tar sig tid eller ork att faktiskt läsa vad de står för lite mer än att ogilla invandrare. Jag kan inte låta bli o se partiet som en dejavu på Ian Wachtmeister o Bert Karlsson.

coxie
2010-09-19, 19:02
Aj aj aj hoppas fan inte att SD blir "vågmästare" vilket i praktiken blir en brun sörja med MP+Alliansen.

Miniräzer
2010-09-19, 19:02
TV4as undersökning visar att alliansen leder med 48,2 mot 46,4 procent för de rödgröna. SD vågmästarroll med 4.1%.

Bubban
2010-09-19, 19:04
Man förstår nivån på politiken hos SD när de tjoar "SD SD SD SD SD SD SD SD!" på det viset...

Miniräzer
2010-09-19, 19:04
SVTs valu visar -
V 6,1
S 30,0
MP 9,0
C 7,1
Fp 7,2
KD 5,7
M29,1

Bubban
2010-09-19, 19:05
Valu visar:
Alliansen: 49.1 %
Rödgröna: 45.1 %
SD: 4,6 %

feyin
2010-09-19, 19:05
När annonserar de resultatet?

-squat-
2010-09-19, 19:06
http://svt.se/content/1/c8/02/15/31/63/valu565lopparti.jpg

tp_88
2010-09-19, 19:06
Hade hoppats på lite större skillnader, speciellt vad det gäller TV4s siffror.

Idag passade det tydligen SVT att ha med SD också, av någon anledning.

Jockefoten
2010-09-19, 19:10
FI större än PP. Epic win!

-squat-
2010-09-19, 19:11
FI större än PP. Epic win!

Att rösta på Fi/PP, är att vaska en röst.

Jockefoten
2010-09-19, 19:13
Att rösta på Fi/PP, är att vaska en röst.

Kan jag nog hålla med om.
Skojade till det lite eftersom PP skrev "Epic win" när de kom in i europaparlamentet.

Harnold
2010-09-19, 19:13
Vad hände med SD's "vi kommer få över 8%". De jublar av eufori när de precis kommit in i riksdagen.

cirkelrak
2010-09-19, 19:15
När annonserar de resultatet?

Ja, när kommer riktiga resultat in?

coxie
2010-09-19, 19:15
Vad hände med SD's "vi kommer få över 8%". De jublar av eufori när de precis kommit in i riksdagen.

Sikta mot pluto och du kommer till månen.

Hur går valu till i praktiken? Fyller man i hemlighet i en extra uppsättning röstsedlar eller frågas man ut personligen?

tp_88
2010-09-19, 19:16
Ja, när kommer riktiga resultat in?
Samtliga röster tror jag inte kommer räknas förrän imorgon. Är det jämnt så kommer det ta längre tid innan man kan gå ut med en segrare, antar jag. Med framåt midnatt kanske?

Xtreme-G
2010-09-19, 19:19
Har hört att ett ganska exakt resultat nås ungefär vid 22-tiden. Först onsdag/torsdag är allt färdigräknat.

Jockefoten
2010-09-19, 19:19
Sikta mot pluto och du kommer till månen.

Hur går valu till i praktiken? Fyller man i hemlighet i en extra uppsättning röstsedlar eller frågas man ut personligen?

Om det är som när man röstade till europaparlamentet så får man en blankett efteråt.

Yes
2010-09-19, 19:20
Jag visste inte att det var möjligt att ändra sin röst förrän idag, vilket jävla trams rent ut sagt.
Första gången jag hört talas om det också. Måste vara en sousse-konspiration. Det är enda anledning jag kan se till att soussarna är största parti i ett såpass välutvecklat land.

Three pigs
2010-09-19, 19:20
Är så glad att internetforum är så långt ifrån representativt från verkligheten.

Olegh
2010-09-19, 19:22
V.

Tricce
2010-09-19, 19:24
Pastar denna igen http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html

ceejay
2010-09-19, 19:25
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html

rösterna räknas just nu


edit:vaffan tricce ;)

Jockefoten
2010-09-19, 19:26
Alf, mysfarbror (L)

-squat-
2010-09-19, 19:27
Pastar denna igen http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html

Nu är det ju bara två distrikt som är räknade, men det ser ju helt galet ut det där. :)

Edit: och nu svängde det snabbt igen.

ceejay
2010-09-19, 19:28
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rvalkrets/22/index.html

otippat att örebro är så S-dominerat.

PRound
2010-09-19, 19:29
Ser ut som när man uppdaterar Windows 7.

ONT: 5 av 5668

difeddy
2010-09-19, 19:33
Tråkigt med Federley, ser ju inte riktigt trevligt ut.

tp_88
2010-09-19, 19:33
Keff att dom inte visar sammanräkning för rödgröna/alliansen på val.se-sidan.

Crippa90
2010-09-19, 19:34
Freddan är skön. Bra att han inte backar! *flex*

hampfuz
2010-09-19, 19:35
Valvaka-drinking-game:Ta en shot varje gång någon svarar på en fråga med "Det är ju bara en vallokalsundersökning". You'll be smashed before 9!

Scratch89
2010-09-19, 19:36
Röstade moderat rakt igenom. Hade gärnat personröstat, men jag känner inte till några lokala politiker här. Eller jo, en MUF:are, men han är dum i huvudet och honom vill jag inte ha i riksdagen.

Crippa90
2010-09-19, 19:40
Valvaka-drinking-game:Ta en shot varje gång någon svarar på en fråga med "Det är ju bara en vallokalsundersökning". You'll be smashed before 9!

Ska bandat och köra på nästa förfest! :hbang: ;)

_slipknot1_
2010-09-19, 19:44
Valvaka-drinking-game:Ta en shot varje gång någon svarar på en fråga med "Det är ju bara en vallokalsundersökning". You'll be smashed before 9!

Körde en liknande grej under slutdebatten fast varje gång Mona Sahlin sa klyftor. Blev nästan medvetslös då körde jag ändå 1cl shots och är oerhört alkohol tolerant.

Heniin
2010-09-19, 19:48
Vad är det för nötskal som röstar SD?

Min röst hamnade på M.

svennebanan
2010-09-19, 19:50
Vad är det för nötskal som röstar SD?

Min röst hamnade på M.

Halva kollo ungefär i alla fall.

cirkelrak
2010-09-19, 19:53
Vad är det för nötskal som röstar SD?

Min röst hamnade på M.

Skåne läns södra :devil:

Mental
2010-09-19, 19:55
Halva kollo ungefär i alla fall.

av den här tråden att döma ca 20%, men högljudda är de i alla fall :)

ceejay
2010-09-19, 19:55
jytte... usch

David Brent
2010-09-19, 19:58
Det känns ibland som det är en tävling där det bara handlar om att få så mycket röster som möjligt, bara för att, när de intervjuar företrädare för partier.

Det här med att de anser att de har något vettigt att tillföra Sverige verkar komma i andra hand.

Jockefoten
2010-09-19, 20:02
Calle B dansar aldrig på borden. Men rätt charmig är han

_slipknot1_
2010-09-19, 20:03
Hahaha Bildt!

Edit: Han ger stelhets-charmen ett ansikte!

ceejay
2010-09-19, 20:03
mr calle b är cool som fan

cirkelrak
2010-09-19, 20:03
Hallåå :naughty:

tp_88
2010-09-19, 20:03
Carl Bildt *cupid* Helt underbar snubbe.

bubbe
2010-09-19, 20:03
Haha, calle har släppt på sin skitnödighet. Skön han var....