handdator

Visa fullständig version : Lite åsikter om träningsupplägg efterfrågas..


lliB lliK
2003-10-27, 21:00
Har nu kommit igång med lite gymträning..
Ska köra 5 pass i veckan, uppdelat i 2 överkropp, 2 ben + kondition, 1 'rent' konditionspass.

Eftersom jag kör på Nautilus så är alla övningar i maskiner :/

Dag 1: ben+ 30 min kondition
Dag 2: överkropp
Dag 3: kondition (45-75min)
Dag 4: överkropp
Dag 5: ben + 30 min kondition
Dag 6: vila
Dag 7: vila

Varierar nog med vilodagarna, kanske kör vilan mellan överkropp och kondition istället, men tänkte köra träningen i samband med skolan eftersom gymmet ligger i stort sett bredvid..

Vad träningen innehåller:
Ben: sittande bencurl (framsida lår?), vadträning
(spelat fotboll länge, så har nog hyfsade ben)
Överkropp: 2-3 st övningar för biceps, 1 övning för triceps, 2 för rygg, 1 övning för mage, 2 övningar för bröst, 3-4 st baksida axlar, 1-2 framsida axlar.

Målet med träningen är att först tappa 2-3 kilo (fett!), sedan ta igen med 3-5 kilo muskler :/

Är 17 år, pojke, 72 kilo till 176 cm. Käkar alldeles för lite, men försöker öka vad jag äter. ca 1900 kcal en icke träningsdag, borde kunna äta en 2200 kcal och fortfarande tappa vikt.

edit: lade till axlarna i överkroppspasset, "glömde" dom :)

Medusa
2003-10-27, 22:09
För det första: Du tränar alldeles för mycket! Skär ner lite på det, jag tycker du ska dela upp det såhär:

Pass 1. Rygg + biceps
Pass 2. bröst + triceps
pass 3. Ben + mage

Ben är ett såpass tungt pass, så det får sin egen plats
:kickass:

Mage kan du köra genom "Staggered set principal", dvs du slänger in ett set av en valfri magövning (gärna crunches) när du byter övning, så du totalt får ihop ca 4-5 set på ett pass, ex rygg + biceps.

Du kan träna styrka, och få muskelmassa, samtidigt som du kör cardio och förlorar fett, men det går långsammare än om du skulle göra det för sig. Jag vet hur det är, gör det nu.

Det bästa vore och köra 1-2 månader intensiv konditionsträning, cykling, löpning, simmning, 5-7 ggr i veckan, ingen styrka samt ligg på kaloriunderskott.

När du sedan har förlorat önskad mängd fett, så börja pumpa! :bpump:

PS: också 17 år, redan gått från 103 kg till 73 kg, så jag vet vad jag talar om, går mycket lättare att förlora fett om du endast fokuserar på det.

Fok
2003-10-27, 22:13
Och kasta in axlar någonstans med.

Medusa
2003-10-27, 22:24
Släng in Axlar på pass 2 :naughty:

lliB lliK
2003-10-28, 01:39
oops, kör ju en massa axel-övningar :P glömde bara skriva ner, var nog en 5-6 st olika för både fram och baksida.

Och tack för tipsen Medusa :)
Tror dock att jag kör så som jag tänkt, benpasset som jag kör är väldigt lätt. (bara 2 övningar)

Eftersom allt är enligt nautilus metoder så är det bara 1 set med 6-12 repetitioner (när man klarar 12 reps så höjer man vikt osv).
Så även fast jag kör hela överkroppen på ett pass så ska det nog funka bra. Angående fettförbränning så tror jag att det ska gå bra att köra parallelt med styrketräningen i och med att jag just nu bara är i "aktiveringsfas" dvs att jag nyss börjat träna och fortfarande håller på att lära musklerna att arbeta effektivt.
Mage vet jag inte om jag behöver fokusera på, har fina muskler (förutom att de ligger under en massa fett :/), har under ganska lång tid kört med situps morgon/kväll.

Ligger dessutom på kaloriunderskott redan nu, äter ju alldeles för lite som jag nämnt tidigare :em:

Dasse
2003-10-28, 08:28
Vill du förlora fett ska du definitivt inte slänga bort styrketräningen, kör både och (styrka och kondition/förbränning) precis som du tänkt. Lycka till!!!:bpump:

Medusa
2003-10-28, 10:13
Det låter bra, Dasse har ju rätt, du kan ju köra både kondition och styrketräning samtidigt, men det går lite långsammare att förlora fett, och att bygga.

Fördelen är ju att du kommer igång, och i det långa loppet ,så kanske det lönar sig.

Men du tränar för mycket, borde skära ner lite, iallafall vad jag tycker ;)

OT: jag är precis som du, 17 år, väger 74-76 kg nu, 177 cm lång.
En kul grej bara :love:

lliB lliK
2003-10-28, 13:02
Originally posted by Medusa
OT: jag är precis som du, 17 år, väger 74-76 kg nu, 177 cm lång.
En kul grej bara :love:

Vad är det här för forum egentligen? :confused:

Medusa
2003-10-28, 18:03
Originally posted by lliB lliK


Vad är det här för forum egentligen? :confused:

Hahaha :thefinger