handdator

Visa fullständig version : Axelproblem vid pressövningar


SBG
2010-09-18, 17:28
Kön: Male

Ålder: 17

Längd och vikt: 170cm, ~77kg

Smärtbeskrivning:
-Smärtan sitter djupt i axeln, bakom framsida axeln sett framifrån, det gör även ont när man trycker där. Det känns när man är i vilotillstånd och gör ont när man framkallat smärta (när man trycker alltså).
Besväret har växt fram över halvåret. Hade ont tidigare, men det löste sig med ordentlig kuff-uppvärmning innan press-övningarna. Nu har det blivit värre och värre (har fortsatt med ordentlig uppvärmning naturligtvis), och just nu kan jag inte ens använda hälften så tunga vikter som normalt om jag vill undvika smärta. Smärtan lixom växer fram när jag tränar. Ni förstår garanterat.

Dom övningar som gör ont är bröst/hantel/bänkpress primärt. Axelpress går finfint, smalbänk ger en viss smärta, och pullover-rörelsen som i en liggande triceps extension ger också en viss smärta. Sidolyft kan tränas innan smärtan har uppkommit, annars gör det lite ont. Omvända flyes gör även det ont, inte som bänkpressar, men det gör ont.
Utåt och innåt-rotationer som uppvärmning gör inte ont, utåtrotationer gör ont när smärtan kommer fram.

Det gör som mest ont i pressarnas djupa läge, när man känner att bröstmuskeln stretchas ut och jobbar utsträckt. Smärtan är dock värre vid pressar än vid flyes.
När jag gör tunga pressar så vill höger-armen hela tiden falla in mot kroppen, och jag är väldigt svag vid pressarna. + smärtan som sagt. Det är högeraxeln som är värst.

Vad och hur mycket tränar du?
-Styrketräning med fokus på styrka. 4-5 dagar i veckan.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
-Inte testat någon form av smärtstillande.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
- Gissar själv på att det är någonting med rotatorkuffarna, tränar just nu väldigt lätt i dom övningar som gör ont, och avbryter när det börjar göra väldigt ont.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
-Inget relaterat

Övrigt:
-Det gör redigt ont alltså, kan normalt sett träna på över 40kg i hantelpressen, men det har bara blivit tyngre och tyngre ju värre axeln har blivit, och idag kan jag inte ens träna med 22.5kg utan att det gör extremt ont.

Hur ska jag göra? Vila även dom pressövnigar som inte framkallar smärta, eller bara köra dom lättare? Helt skippa det som gör ont? Vila helt och hållet?
Snälla hjälp, att vila har aldrig varit min starka sida.

Mvh

Martin Löwgren
2010-09-20, 10:56
Eftersom du har haft det så pass länge samt att de inte verkar besvära dig i vardagen utan mer under träning låter det inte som en inklämning utan mer som ett instabilitetsproblem alt tendinosproblem med t ex m. supraspinatus.

Har du varit hos sjukgymnast/läkare/naprapat för dina besvär alt testat något för att få bort smärtan?

Med vänliga hälsningar leg. Naprapat Martin Löwgren

SBG
2010-09-20, 19:22
Låter väldigt rimlig att det skulle kunna vara supraspinatus, även om jag själv skulle gissat på Infraspinatus. Men sen så är ju inte jag en naprapat heller.

Jag har ju inga som helst problem med axelpressar, utan det är ett klockrent fall av att armbågarna går in mot kroppen vid bänkpress, (Övriga plana pressar också naturligtvis) samt att smärtan är som mest akut när armbågarna kommer under brösthöjd.

Jag är själv 99% säker på att det är just Infraspinatus som är problemet, men som sagt, jag är ingen naprapat. Det jag är mest nyfiken på är just hur jag ska vila. Om det är okej att träna dom övningar som inte gör ont till 100% eller om jag ska ta det lugnt även där, om jag ska träna bröstövningar med flugvikter eller om jag helt och hållet ska vila, o.s.v.

SBG
2010-09-20, 19:32
Just det, du undrade om jag besökt farbror sjukgymnasten.
Nej det har jag inte. Jag tror ju som sagt att jag vet vad problemet är, jag har ju dom klassiska symptomen på en dålig Infraspinatus, och det är ju samma sak som en sjukgymnast skulle kunna konstatera. Om du tror att det kan vara mer invecklat än det verkar så går jag givetvis till en naprapat/sjukgymnast.

Martin Löwgren
2010-09-20, 20:06
Just det, du undrade om jag besökt farbror sjukgymnasten.
Nej det har jag inte. Jag tror ju som sagt att jag vet vad problemet är, jag har ju dom klassiska symptomen på en dålig Infraspinatus, och det är ju samma sak som en sjukgymnast skulle kunna konstatera. Om du tror att det kan vara mer invecklat än det verkar så går jag givetvis till en naprapat/sjukgymnast.

Nej jag tror inte det är invecklat men frågan är ju om du har koll på vilka övningar men framförallt på hur de ska utföras för att du ska bli bra?

Mvh