handdator

Visa fullständig version : Subutex och proteinsyntes?


Walvater
2010-09-18, 15:52
NSAID påverkar ju som bekant proteinsyntesen negativt, men hur är det med subutex, där den aktiva substansen är buprenorfin?

Jag ska snart gå på subutexprogrammet, vilket betyder att jag förmodligen kommer att inta 32-40mg buprenorfin i början. Vad för effekter kommer det att ha på min träning?

Någon som vet?


mvh

King Grub
2010-09-18, 15:54
Det finns inga studier på det och styrketräningspåverkad proteinsyntes.

NSAID påverkar inte den vanliga proteinsyntesen heller, utan det är just uppregleringen som styrketräningen åstadkommer som påverkas. Det är inte troligt att man någonsin kommer att göra undersökningar på en massa olika läkemedel och den saken.

Walvater
2010-09-18, 15:56
Okej, tack för svaret. Om du skulle säga vad du tror om buprenorfin och proteinsyntes, vad skulle du säga då?

young_george
2010-09-18, 16:12
Ja, på råttor verker inte opiater har en positiv effekt iaf.

Department of Surgery, North Shore University Hospital, Manhasset 11030, USA.

We determined the dose-dependent effects of central mu-opioid receptor stimulation on rates of tissue protein synthesis. Chronically catheterized conscious rats received an intracerebroventricular injection of [D-Ala2, N-Me-Phe4,Gly5-ol]enkephalin (DAGO, 0.5, 2, or 8 nmol/rat) or water (5 microliters) 45 min before determination of protein synthesis by the flooding dose technique. DAGO produced a significant decrease in tissue protein synthesis in liver (57%), spleen (54%), gut mucosa (36%), gut serosa (23%), kidney (48%), gastrocnemius (33%), and plantaris muscle (27%), but it did not alter rates of protein synthesis in the brain, heart, and soleus muscle. DAGO produced an acute dose-dependent respiratory depression 30 min after intracerebroventricular injection; this depression resulted in acidosis, hypoxia, and hypercapnia (pH 7.19 +/- 0.04, arterial partial O2, pressure 44.2 +/- 3.4 Torr, arterial O2 saturation 65.3 +/- 5.5%, and PCO2 66.3 +/- 4.4 Torr). Intracerebroventricular DAGO increased circulating levels of catecholamines, corticosterone, and growth hormone but did not alter those of insulin and insulin-like growth factor I. Significant positive correlations between protein synthesis and pH were observed in the tissues studied (i.e., liver protein synthesis vs. pH, P < 0.0001, r = 0.902; gastrocnemius protein synthesis vs. pH, P < 0.0001, r = 0.830). Our results indicate that mu-receptor stimulation inhibits tissue protein synthesis, and this effect appears to be secondary to respiratory depression and the resulting acidosis and/or hypoxia. Furthermore, our findings suggest differential sensitivity in tissue response to alterations in pH, hypoxia, and stress hormone elevation.

Tolkia
2010-09-18, 16:19
Subutexbehandlingens eventuella inverkan på proteinsyntesen är med stor sannolikhet att föredra framför inverkan på hela systemet av det som behandlas. För mannen på gatan är det nog egentligen sällan meningsfullt att titta på proteinsyntesen - muskelproteinsyntesen är det väl snarast vi pratar om här, antar jag? - som isolerad företeelse, om det inte handlar om väldigt våldsamma effekter. Det är stor skillnad mellan skillnader man kan mäta upp på labb under kontrollerade former och skillnader som märks i praktiken. Att ha en sjukdom, ett beroende etc. är väldigt långt ifrån optimalt för proteinsyntesen eller något annat, för den delen.

Walvater
2010-09-19, 12:15
Det är i o f s sant, Tolkia, men jag kommer att klara mig ur mitt bruk mycket lättare om jag har något att gräva ner mig i; t ex styrketräning och deff, och då är det ju skönt att veta att det ger något att träna och räkna kalorier.

Tolkia
2010-09-19, 12:23
Det är i o f s sant, Tolkia, men jag kommer att klara mig ur mitt bruk mycket lättare om jag har något att gräva ner mig i; t ex styrketräning och deff, och då är det ju skönt att veta att det ger något att träna och räkna kalorier.
Jag tror att du lugnt kan utgå från att det kommer att "ge" något, om du inte är så sjukt optimal vad gäller alla andra faktorer som kan påverka (träningsupplägg, faktisk träningstid, mat, sömn, sjukdomar, stress, återhämtning osv.) att subutexen är det enda som skiljer dig från att vara typ muskelguden.