handdator

Visa fullständig version : Motivation?


Alex9219
2010-09-18, 13:10
Hej!

Tränat i cirka 2 år på gym och har alltid haft en bra motivation och inställning. På sistone har det varitl lite upp och ner med motivationen och undrar hur andra som styrketränar regelbundet löser detta?

Vet inte om det mest beror på att den kroppsliga förändringen dröjer då rent styrkemässigt ökar jag drastiskt! Vet att det tar en tid att få "rätt kropp" men undrar om någon här på forumet har en bra erfarenhet hur man kommer över detta trappsteg?

SeTi
2010-09-18, 13:45
Vad beror denna förändring i motivationen på? För många pass/vecka? För långa pass? Tråkigt schema? Inte tagit en vilovecka på ett tag?

Eddie Vedder
2010-09-18, 13:52
Motivation kommer och går. Så är det med allt. När motivationen tryter en aning ser jag dagens träningspass mer som en uppgift att klara av. Jag vet att jag en bit in i passet kommer tycka om det och om inte så är jag trots allt igång och genomför det ändå.

Men handlar det om att vara rejält sliten är det en annan sak. Då är ju vila den bästa lösningen. Lite annat schema, nya prioriteringar och/eller nya mål kan också göra susen.

von huff
2010-09-18, 13:53
Det gäller att tvinga sig att träna fastän man inte har motivation.Självklart har man inte varje kväll motivation att träna men man gör det endå och ibland är man endå nöjd efter passet

Alex9219
2010-11-23, 09:49
Försöker tvinga mig igenom passen när motivationen brister och försöker ibland ta vilodagar och varierar mina träningspass ibland. vet inte om det beror på att man kan ha kommit i en liten svacka :(

Får väl som ni säger försöka tvinga sig igenom och kanske ta någon vilodag när man känner sig allt för sliten.

delta_mats
2010-11-23, 10:02
Man kan ju påminna sig själv om varför man tränar, vad det är man vill uppnå.
Kolla lite filmer, bilder mm.
Miljöombyte kan fungera, byta träningsschema.
Jag tror även motivationen kan tryta då man inte ser de resultat man vill se på länge. Då kan det nog vara viktigt att bara ta sig till träningen och få passet avklarat. Bättre ett dåligt pass än inget alls. I långa loppet är det lång och regelbunden träning som ger resultat.

Alex9219
2010-11-23, 10:04
Det du sa om miljöombyte har jag faktiskt gjort, bytade gym och det gav faktiskt en bra boost!

delta_mats
2010-11-23, 10:09
En annan grej som jag personligen tycker fungerar på mig är att försöka ha lite mer distans till träningen. När jag tränar så är det fokus som gäller men sen försöker jag koppla bort det och tänka på annat. Förut lessnade jag efter några månader då jag hakade upp mig på träning för mycket.

Apjavel
2010-11-23, 10:19
Jag tröttnade något otroligt på att träna för några veckor sedan. Det jag gjorde var att jag att jag tog en vilovecka och åt massa god mat hela veckan. När veckan var över blev jag riktigt motiverad till att börja träna igen och har haft kvar motivationen sedan dess. kan inte säga att det här fungerar för alla men det gjorde det för mig. Lycka till

GPa
2010-11-23, 11:06
I hand med vad Nicklas och delta_mats skrev, och utöver poängteringar om vila, så kommer motivation gå upp och ner. Ju tidigare man inser detta ju mindre reagerar man på dessa motivationsdipp och du hamnar i ett normalläge som du kan trivas med.

Många gånger har man fel angrepssätt, istället för ändra tankegånger om sin träning, försöker många ändra sin träning otaligt många gånger utan att försöka komma till rotorsaken till den låga motivation först. Det händer väldigt ofta att man pressar sig ytterligare vid låg motvation, failar med de nya målen och får ytterligare lägre motivation (gör man inte det, grattis!). Att ta ett steg tillbaka, chillaxa och ta det lugnt behöver inte betyda att man blir sämre.


Genom att försöka ändra ditt tankesätt, tex att stagnation kommer och går. Man måste jobba sig igenom dem och hålla huvét kall, inte dra på mer vikt än man pallar utan någon som helst uppfölljning eller planering (periodisering). Risken för att du bryter ner dig mentalt bara ökar.


Försök öva på att inte grubbla över vad som händer i gymmet och dina resultat. Koncentrera dig på saker som sker utanför gymmet och se till att gymmet alltid blir en positiv plats


Detta kanske låter konstigt, men ibland kan man läsa sig till en dålig motivation. Genom att hela tiden söka efter det ”optimala” kan du hamna i en limbo där du aldrig kan ta ett beslut om hur ska köra. Gräv inte ner dig ändlösa forumsdisskutioner eller optimala träningsmetoder.


Ställ dig frågorna, varför tappar jag motivation? Vad är det som jag känner jag misslyckas med? Hur hade jag velat ha det? Försök att acceptera din nivå, träna på DITT sätt beroende på vad du tror hjälper dig att uppnå dina mål.


Jämför inte din kropp med andra.


Jämför inte dina resultat med andra.


Alla har en målbild, men väldigt få har faktiskt en plan om vad som händer när dem uppnåt målet. Ok, du har fått din tvättbräda...ska du fortsätta vara nojjig om kroppsfett eller ska försöka hitta en balans du trivs med?


I slutändan handlar det om att du hittar en balans mellan dina mål och ditt normalläge. Tänk rätt, gör rätt.