handdator

Visa fullständig version : Får ont i handflatan i pressövningar:(


Lalazors
2010-09-18, 12:22
Hejsan, nybörjare här, tränat i ca 5-6 veckor nu, har börjat då jag slutade med fotollen efter ca 16 år.

Ja, då till problemet -

Jag får då ont i handflatan vid pressövningar, såsom Hantelpress och Bänkpress och kan då inte prestera så bra som jag vill, detta händer bara då på vänster handflata och har aldrig hänt på högerflata.

Jag är svagare på min vänstra del, dvs, i triceps, biceps, underarm, kanske är detta därför? (Bygger självklart upp min vänstra del atm så de jämnar ut sig.)
Har aldrig ont i handleden, men oroar mig för att de snart kan komma om man fortsätter, jag har frågat många som man ser i gymmet och jag håller rätt. Men vet inte kanske trycker jag på någon sena?

PS. vill helst inte ha handskar :)

Tack så mycket på förhand
/En Nybörjare

Lalazors
2010-09-18, 14:22
bump

King Grub
2010-09-18, 14:47
Bump efter två timmar på en lördageftermiddag? Lugna dig. Det är inte en realtidstjänst; det är knappt någon som ens har läst ditt inlägg än.

ANIKI
2010-09-18, 19:35
Vilken flata... Beskriv smärtan bättre. Ilar det, bränner det? Är det i hela handflatan det värker. Domnar handen vid/efter smärtan?

Lalazors
2010-09-19, 10:37
om jag kollar på min handflata så värker de till höger om den och ja det bränner vid pågående utföring och några sek efter

Chrillee
2010-09-19, 20:53
Ganglion? Jag upplever samma problem och misstänker det på mig själv.

ANIKI
2010-09-19, 22:35
om jag kollar på min handflata så värker de till höger om den och ja det bränner vid pågående utföring och några sek efter

Du har ingen bula/något märke som uppkommit med smärtan?

Lalazors
2010-09-20, 05:27
nix ingen bula ingenting;( mkt konstigt detta..

Martin Löwgren
2010-09-20, 10:39
Vilken handledsposition använder du (rak, lätt bakåtböjd eller fullt bakåtböjd)?

Med vänlig hälsning

/Leg. Naprapat Martin Löwgren

Lalazors
2010-09-22, 17:33
Vilken handledsposition använder du (rak, lätt bakåtböjd eller fullt bakåtböjd)?

Med vänlig hälsning

/Leg. Naprapat Martin Löwgren

jadu.. det kan nog variera mellan lätt bakåtböjd och rak, men de lutar mer åt rak;)


Var idag igen på gymmet och körde lite och vänstern orkade inte ens hälften av vad högern klarade, riktigt jävla sur på detta, ska testa köra mindre vikter i 1 vecka, sen testa handske för bättre grepp, det då kan vara de, fast konstig nog är det inget varken jag eller dom som kollat på mig kan se.. Får festa igenom detta noga, men kollar här för tips som kan hjälpa mig varje dag, tack:)

ANIKI
2010-09-22, 19:48
Får festa igenom detta noga, men kollar här för tips som kan hjälpa mig varje dag, tack:)

Jaaa. Ska du festa så håll dig borta från spriten iaf... Nej skämt åsido (;

Du kan inte tänka dig att det är något i dagliga livet som har provocerat till smärtan? Jobbar du med tunga lyft där du kanske burit/lyft fel? Har du suttit/legat i någon dålig position och belastat handen?

Lalazors
2010-09-23, 04:53
nu när du säger de så.. ingeting med jobbet att göra, men när jag ligger ner vid datorn så lutar jag vänsterhandflata mot mina hörlurar för stöd och de blir la ett visst tryck mot handflatan och jag känner att de kanske kan vara de som gör de.. ehm jag tester att låta bli att stödja mig, får testa lite allt möjligt
;) tack

Lalazors
2010-09-23, 17:48
börjar se ett blåmärke på handen nu inte tydligt men har ungefär samma mått som den saken på hörluren jag stöttade handen med.. så ska vila den i ca 2 veckor nu så får jag se sen! tack så mycket för all respons!! ha de!

ceejay
2010-09-24, 00:05
jadu.. det kan nog variera mellan lätt bakåtböjd och rak, men de lutar mer åt rak;)



Den ska nästan vara maximalt bakåtböjd vid pressar och tricepsövningar. Den är i sin starkaste position då.

ANIKI
2010-09-24, 12:11
börjar se ett blåmärke på handen nu inte tydligt men har ungefär samma mått som den saken på hörluren jag stöttade handen med.. så ska vila den i ca 2 veckor nu så får jag se sen! tack så mycket för all respons!! ha de!

Ja där ser man. Livet är tufft :smash:

Bara att köra på med bålövningar, ben, reverse pec dec och andra övningar som ej involverar händerna.

vicarious
2010-09-24, 21:40
Den ska nästan vara maximalt bakåtböjd vid pressar och tricepsövningar. Den är i sin starkaste position då.

Jag brukar ha den bakåtböjd så att tummen inte är runt stången, är det så du menar? Känns helt klart bäst så men kan få lite ont av att hålla så ibland..

ceejay
2010-09-24, 21:41
Jag brukar ha den bakåtböjd så att tummen inte är runt stången, är det så du menar? Känns helt klart bäst så men kan få lite ont av att hålla så ibland..

osäker på vad du menar

men kolla hans vänsterhand som är dorsalflexerad
http://robkingfitness.com/wp-content/uploads/2010/06/bench-pressPowerLifter.jpg

vicarious
2010-09-24, 21:45
osäker på vad du menar

men kolla hans vänsterhand som är dorsalflexerad
http://robkingfitness.com/wp-content/uploads/2010/06/bench-pressPowerLifter.jpg

Hm okej, det var inte så jag menade. Han har fortfarande tummen runt stången. Jag brukar hålla, om du tänker dig bilden, fast tummen är under stången istället för att ha den runt så att säga. Alltså stången "vilar" endast i handflatan skulle man nästan kunna säga.

ceejay
2010-09-24, 22:44
jo nu fattar jag, men för att kunna hålla så så måste du böja handen bakåt:) vilket då ger en korrekt position