handdator

Visa fullständig version : Söker countryband


hugok
2010-09-18, 10:26
Jag älskar country men känner knappt till några band. Är det någon som harnågot bra tips. Vill helst ha något i "ett par rednecks från Texas med stråhatt, grässtrå i munnen och hängslebyxor"-stilen som spelar typ banjo och munspel. Ska låta ungefär som Rodney Carrington eller denna
jzcT40e762o&feature=related

Kurash
2010-09-18, 10:32
Steve Earle är tuff.

912NQKw89fI

young_george
2010-09-18, 10:44
Det där är ju egentligen country utan mer gospel. Banjo är inget som används så frekvent i country. Ska tipsa om lite favoriter iaf.

xvBn8m8WEa8

cCx8qtC7zOU

ScJbmqEK0tI

VL1MCqZQ5dU

AINUPFbFpqg

a50gPRSi3Ic

ffHcGlF0xDw

Gillar du något av det så skickar jag gärna mer

letourneau
2010-09-18, 11:10
http://www.youtube.com/watch?v=tgW7dmG-efg

Blir inte mer redneck än såhär :)

Jerry Reed e ett tipps om man gillar guitarpickers mer.

skaparn
2010-09-18, 11:24
Optitråden! Med tanke på att jag förra veckan började fundera hur jagh skulle bygga upp min samling c&w som försvunnit(!) i en dataflytt.

young_george: Tackar för de tipsen. En fråga väcks, Merle Haggard gjorde väl en låt som heter Proud to be an okee from Muskogee, är Kinky Friedmans låt ett svar på den eller är det tvärtom? Jag hade av någon anledning fått för mig att Merles låt är rätt ny och klippet såg gammalt ut.

KaptenKnäsvag
2010-09-18, 11:26
9Qi2m6NyUP0

Bästa countrylåten ;D

ekmanc
2010-09-18, 11:32
Njae banjo används rätt flitigt i country men kanske framförallt kanske i bluegrass, gospel är det däremot DEFINITIVT inte...

skaparn
2010-09-18, 11:34
Optitråden! Med tanke på att jag förra veckan började fundera hur jagh skulle bygga upp min samling c&w som försvunnit(!) i en dataflytt.

young_george: Tackar för de tipsen. En fråga väcks, Merle Haggard gjorde väl en låt som heter Proud to be an okee from Muskogee, är Kinky Friedmans låt ett svar på den eller är det tvärtom? Jag hade av någon anledning fått för mig att Merles låt är rätt ny och klippet såg gammalt ut.

Eh, stod ju till och med i texten till klippet när jag kollade på tuben.

skaparn
2010-09-18, 11:37
[.yt]9Qi2m6NyUP0[/yt]

Bästa countrylåten ;D

Kenny! Är alltid Kenny. Hur sliskigt det än kan vara får jag lite rysningar av Kenny. Melodramatisk, moralisk, pretentiös prosa som ... funkar jävligt bra.

Lite bluegrassbanjo:

QQBdj4-3610

pragmatist
2010-09-18, 11:45
YXkwthWiMFk

8uIxJFZoCxM

KaptenKnäsvag
2010-09-18, 11:49
Kenny! Är alltid Kenny. Hur sliskigt det än kan vara får jag lite rysningar av Kenny.

En av mina största musikupplevelser var när jag hörde Coward of the County för första gången, fick rejäla rysningar :)

King Grub
2010-09-18, 11:53
Steve Earle är en av dom få countryartister jag gillar att lyssna på.

Explosiven
2010-09-18, 12:00
Earl Scruggs KUNGEN av banjon!!!! Han o Lester Flatt har gjort många klassiker.

QIKdswTJ2vY

Om du gillar bluegrass så ska du definitivt hämta The Carter Family. Här e en klassiker fårn 1927. Absolut bland de största inom bluegrass/country. En kul grejj är att Johnny Cash var gift med June Carter(en av de sentida från Carter Family).

aHio-0Z7yKg

Chubbo
2010-09-18, 12:04
Det där är ju egentligen country utan mer gospel. Banjo är inget som används så frekvent i country. Ska tipsa om lite favoriter iaf.

Eh, va? Definitivt INTE gospel.

Banjo används ju visst ganska flitigt i country. Speciellt i bluegrass som sagt.

Explosiven
2010-09-18, 12:06
Optitråden! Med tanke på att jag förra veckan började fundera hur jagh skulle bygga upp min samling c&w som försvunnit(!) i en dataflytt.

young_george: Tackar för de tipsen. En fråga väcks, Merle Haggard gjorde väl en låt som heter Proud to be an okee from Muskogee, är Kinky Friedmans låt ett svar på den eller är det tvärtom? Jag hade av någon anledning fått för mig att Merles låt är rätt ny och klippet såg gammalt ut.

Okiee from Muskogee är en gammal låt. Samtida med hippierörelsen(1969 tror jag den kom). Lyssna på live versionen av den nångång och hör publiken jubla när han rippar hippies. Skulle då inte velat kliva in på den konserten med långt hår och sandaler. :D

young_george
2010-09-18, 12:06
Eh, va? Definitivt INTE gospel.

Banjo används ju visst ganska flitigt i country. Speciellt i bluegrass som sagt.

Du har helt rätt. Jag tänkte en sak och skrev en annan. Inget i min mening makes sense.

young_george
2010-09-18, 12:11
Optitråden! Med tanke på att jag förra veckan började fundera hur jagh skulle bygga upp min samling c&w som försvunnit(!) i en dataflytt.

young_george: Tackar för de tipsen. En fråga väcks, Merle Haggard gjorde väl en låt som heter Proud to be an okee from Muskogee, är Kinky Friedmans låt ett svar på den eller är det tvärtom? Jag hade av någon anledning fått för mig att Merles låt är rätt ny och klippet såg gammalt ut.

Det är egentligen varken eller, eftersom originalet redan är en satir, bara att den togs seriös av vissa som den inte framstår så. Men Kinky Friedman skrev sin senare, så i den meningen är det en svar/parodi på originalet.

hugok
2010-09-18, 12:13
Tack! Mycket bra musik här :)

Explosiven
2010-09-18, 12:16
Till OP. Vill du ha den bästa countryn så ska du enligt mej koncentrera dej på den gamla stammen och country producerat runt 70-talet och innnan. Den nya är mest nån blandning av pop och rock. Trucker country är oxo för jävla fint. Dave Dudley kan du ju kolla upp om du vill.
ynS7qvcV2ac
Annars kan jag rekommendera Waylon Jennings, Merle Haggard, David Allen Coe och den vanliga Johnny Cash så klart. Dessa var ansedda som lite "bad boy country" eller "outlaw" country. Riktigt intressanta livsöden på dessa herrar med.
Mel McDaniel e riktigt bra han me:
yljf4Lpj7CI

hugok
2010-09-18, 14:45
Hittade nåt riktigt härligt precis:
w6r4E514nJg