handdator

Visa fullständig version : Vart ringa om det lever om?


svennebanan
2010-09-17, 19:10
Vart kan man ringa om grannarna lever om? Finns ingen störningsjour tror jag. Är stå ut det ända man kan göra?

spoonchest
2010-09-17, 19:12
Pröva att ringa hyresvärden. Jag är någorlunda säker på att de flesta fastighetsbolag har störningsjourer.
Är det riktigt jobbigt kan du ringa polisen. Kanske inte 112, men väl 11414 och rådfråga iaf.

Har du prövat att knacka på själv, förresten?

svennebanan
2010-09-17, 19:15
Pröva att ringa hyresvärden. Jag är någorlunda säker på att de flesta fastighetsbolag har störningsjourer.
Är det riktigt jobbigt kan du ringa polisen. Kanske inte 112, men väl 11414 och rådfråga iaf.

Har du prövat att knacka på själv, förresten?

Jag vet inte var det kommer ifrån. Var ner i korridoren under med yxan i högsta hugg, men hittade inte vart ljudet kommer från. Hela rummet skakar.

Mental
2010-09-17, 19:18
I studentkorridor är det bara att gilla läget :D

svennebanan
2010-09-17, 19:19
I studentkorridor är det bara att gilla läget :D

Det är inte ok. Det brukar vara lugnt här.

egge
2010-09-17, 19:24
Det är inte ok. Det brukar vara lugnt här.

Om det brukar vara lugnt kanske det är lite overkill att ringa störningsjouren tidigt en fredagkväll.

Osten80
2010-09-17, 19:31
Om det brukar vara lugnt kanske det är lite overkill att ringa störningsjouren tidigt en fredagkväll.

svennebanan är en av de skitnödigaste medlemmarna på forumet. Klart som fan att det här trycker på lite extra.

Seriöst, klockan är 20.30 på en fredagkväll i en i övrigt lugn studentkorridor.
Du får nog stå ut ett tag till, eller i alla fall ta reda vilka det är som lever om och snacka med dem, innan du ringer störningsjouren.

svennebanan
2010-09-17, 19:57
Om det brukar vara lugnt kanske det är lite overkill att ringa störningsjouren tidigt en fredagkväll.

Nej det tycker jag inte. Jag vill nörda i lung och ro. Fast nu är det tyst. Dom har troligen gått ut.

lanzal
2010-09-17, 19:59
Efter att ha läst i tråden förstår jag vad du menar, bara jag som uppfattade trådnamnet lite skumt? " om det lever om "? Aldrig hört förut :P

Scoffan
2010-09-17, 20:26
Efter att ha läst i tråden förstår jag vad du menar, bara jag som uppfattade trådnamnet lite skumt? " om det lever om "? Aldrig hört förut :P

Jo tycker också det var lite konstigt formulerat, trodde TS först frågade efter nummer då man misstänker att grannen har dött:smash:

Hursomhelst så finns det väl regler som säger att det inte behöver vara tyst innan 22 eller 23? Bor man dessutom i en studentkorridor så kan man inte förvänta sig att det skall vara tyst om kvällarna...

Sheogorath
2010-09-17, 20:30
Är man så dialektal att man utan omsvep skriver "lever om" i topic förtjänar man att bli störd. Liksom om man stavar te/té, "the".

;)

stevebc
2010-09-17, 20:31
"Lever om?" Jag förstår ingenting av varken topic eller det citerade. Vad handlar tråden om?

Vad är det som försiggår?

Fordon
2010-09-17, 20:40
Vad är det som är så konstigt med "lever om"? Är ni födda i farstun allihopa? :O

Explosiven
2010-09-17, 21:22
Vad är det som är så konstigt med "lever om"? Är ni födda i farstun allihopa? :O

HAHAHA jag säger det samma.:Virro

Scratch89
2010-09-17, 21:27
Var det inte svennebanan som skulle spela jobbig i alla andra trådar som behandlar liknande tema, där han sa "Äsch, lite liv får man väl stå ut med, alla har rätt till att spela musik osv", eller var det någon annan?

erks
2010-09-17, 21:44
"lever om"

http://tofupunk.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/wtf-is-this-shit-piccard.jpg

Sheogorath
2010-09-17, 21:45
Vad är det som är så konstigt med "lever om"? Är ni födda i farstun allihopa? :O

"Lever om" är dialektalt och hör på sin höjd hemma i talspråk. Det här är ett allmänt, svenskt forum.

/Fisförnäm Akademiker

frambogir
2010-09-17, 21:46
Ghostbusters!

Tricce
2010-09-17, 21:48
Det var ett jävla liv fan vad ni lever om.

Inget konstigt med det.

shadowfire
2010-09-17, 21:51
Jag vet inte var det kommer ifrån. Var ner i korridoren under med yxan i högsta hugg, men hittade inte vart ljudet kommer från. Hela rummet skakar.

hoppas du skämtar!

svennebanan
2010-09-17, 21:54
Var det inte svennebanan som skulle spela jobbig i alla andra trådar som behandlar liknande tema, där han sa "Äsch, lite liv får man väl stå ut med, alla har rätt till att spela musik osv", eller var det någon annan?

Kan jag inte minnas, men jag kanske var på det humöret? Jag är i alla fall tyst av mig.

Baan
2010-09-17, 21:54
hoppas du skämtar!

Ja, det funkar inte bra med yxa, alldeles för trångt i studentkorridorer för att svinga.

stevebc
2010-09-17, 22:46
Vad är det som är så konstigt med "lever om"? Är ni födda i farstun allihopa? :OVad är "leva om" och vad betyder det? Jag har aldrig hört uttrycket. Betyder det festa/stöka? Används om:et på samma sätt som t ex "röra om i grytan"?

svennebanan
2010-09-17, 23:06
Vad är "leva om" och vad betyder det? Jag har aldrig hört uttrycket. Betyder det festa/stöka? Används om:et på samma sätt som t ex "röra om i grytan"?

Vara högljudd, föra oväsen. Akademikerna har säkert något bättre.

Loke
2010-09-18, 00:04
Haha, otroligt, har folk inte hört "att leva om" tidigare? Jag har uppländsk och i viss mån jämtländsk bakgrund, var kommer ni andra som känner till uttrycket från?

Sheogorath
2010-09-18, 08:12
Haha, otroligt, har folk inte hört "att leva om" tidigare? Jag har uppländsk och i viss mån jämtländsk bakgrund, var kommer ni andra som känner till uttrycket från?

Det var väl bra att du fick lära dig att uttrycket "leva om" är dialektalt? Det finns säkerligen många skåningar (vilket är den utvecklingsmässigt kanske mest segregerade folkgruppen i landet) som hade blivit förvånade om du inte förstått uttrycken "hutta" och "klökas". Alla är vi idioter avseede någonting. Vissa avseende fler saker än andra.

loolY
2010-09-18, 08:22
Haha, otroligt, har folk inte hört "att leva om" tidigare? Jag har uppländsk och i viss mån jämtländsk bakgrund, var kommer ni andra som känner till uttrycket från?

Känner till uttrycket, bor några mil från Stockholm och har alltid bott här. Hör det nog sägas ganska ofta också.

Osten80
2010-09-18, 08:35
Det var väl bra att du fick lära dig att uttrycket "leva om" är dialektalt? Det finns säkerligen många skåningar (vilket är den utvecklingsmässigt kanske mest segregerade folkgruppen i landet) som hade blivit förvånade om du inte förstått uttrycken "hutta" och "klökas". Alla är vi idioter avseede någonting. Vissa avseende fler saker än andra.

Vad är det med dig egentligen? Klagar på folks dialekter, att de är från Norrland, gillar fotboll, har tatueringar osv.
Är du seriös eller försöker du bara taskig/rolig?

pragmatist
2010-09-18, 08:37
Ingen av denna diskussion hade behövts om tråden hade hetat "Vart ringa om grannarna lever om?". Nu trodde jag tråden handlade om att TS hade magbesvär eller liknande.

Sheogorath
2010-09-18, 08:43
Vad är det med dig egentligen? Klagar på folks dialekter, att de är från Norrland, gillar fotboll, har tatueringar osv.
Är du seriös eller försöker du bara taskig/rolig?

Inte särskilt seriös nej. ;)

Jockefoten
2010-09-18, 08:45
Uttrycket "lever om" är för mig lika främmande som skånskans ord för röv. Nämligen balle.

JoeyP
2010-09-18, 08:47
Äsch gnällmaja, jag hatar sånna som ska tjalla på hyresvärd och ringa polis.
Ta på dig ett par öronproppar eller nåt, du har väl med varit ung? Du kanske vill ha fest nån gång.

Sheogorath
2010-09-18, 08:49
Uttrycket "lever om" är för mig lika främmande som skånskans ord för röv. Nämligen balle.

Jag hörde i onsdags uttrycket "rövballarna". Det tyckte jag var ett väldigt enkelt och bra sätt att förtydliga det hela. :D

mangemani
2010-09-18, 08:50
äh.bara att härda ut.
då ska du höra hur det är här under vissa perioder,grann tokarna börjar tok borra i betongväggarna alldeles intill,kan nästan tro att dom försöker borra sönder hela väggen...man kan inte höra ett skit och det är störande som fan...ibland sent på fredags kvällarna,direkt när man kommit hem från jobbet eller över helgerna.
bara att härda ut.

Tricce
2010-09-18, 11:15
Vad är "leva om" och vad betyder det? Jag har aldrig hört uttrycket. Betyder det festa/stöka? Används om:et på samma sätt som t ex "röra om i grytan"?

Perfekt exempel i nedanstående mening imo.

Det var ett jävla liv fan vad ni lever om.




Haha, otroligt, har folk inte hört "att leva om" tidigare? Jag har uppländsk och i viss mån jämtländsk bakgrund, var kommer ni andra som känner till uttrycket från?

UpplandsVäsby här.

Yes
2010-09-18, 11:17
Haha, otroligt, har folk inte hört "att leva om" tidigare? Jag har uppländsk och i viss mån jämtländsk bakgrund, var kommer ni andra som känner till uttrycket från?
Sverige.

stevebc
2010-09-18, 11:33
Haha, otroligt, har folk inte hört "att leva om" tidigare? Jag har uppländsk och i viss mån jämtländsk bakgrund, var kommer ni andra som känner till uttrycket från?Skåne. Fast jag hade aldrig hört det. Är det skånska eller? :D

Ska man säga typ "leva OM" som "röra OM i grytan"? Eller är det mer, typ "leva om..." och så slutar man där? Som att man vill säga "leva om det finns en mening" fast man avslutar vid om:et?

Hoppas inte den här tråden blir som sisus "hur uttalar man Euro?"-tråd.

Osten80
2010-09-18, 11:35
Skåne. Fast jag hade aldrig hört det. Är det skånska eller? :D

Jag kan inte fatta att du som skåning aldrig hört uttrycket.

Ska man säga typ "leva OM" som "röra OM i grytan"? Eller är det mer, typ "leva om..." och så slutar man där? Som att man vill säga "leva om det finns en mening" fast man avslutar vid om:et?

Tex, "satan vad byggjobbarna lever om därute", dvs "vilket jävla oväsen de för!"
edit :Ahh, fattade vad du menade nu. Ja, betoningen ligger på om, precis som i "röra om i grytan".

Hoppas inte den här tråden blir som sisus "hur uttalar man Euro?"-tråd.

:laugh:

Olegh
2010-09-18, 11:45
"lever om", "det är ett jäävla liv"..

xVw8UKQdUYA

+slutledningsförmåga = i hamn.

Viktor_Balck
2010-09-18, 11:47
Vad är det som är så konstigt med "lever om"? Är ni födda i farstun allihopa? :O

+1 på den.

stevebc
2010-09-18, 11:55
Jag kan inte fatta att du som skåning aldrig hört uttrycket.

Tex, "satan vad byggjobbarna lever om därute", dvs "vilket jävla oväsen de för!"
edit :Ahh, fattade vad du menade nu. Ja, betoningen ligger på om, precis som i "röra om i grytan".


:laugh:På så vis!

Ja, den tråden är förjävla bra. Ska leta upp den igen bara för det.

Inge Enveten
2010-09-18, 12:04
"lever om"

http://tofupunk.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/wtf-is-this-shit-piccard.jpg

qft +1

Stoltz
2010-09-18, 12:16
Hur gick det svenne? Överlevde du natten?

Hör av dig så att vi vet att du är OK!

spoon
2010-09-18, 13:06
Hoppas inte den här tråden blir som sisus "hur uttalar man Euro?"-tråd.

:laugh:

Du har bra smak stevebc. Det var underhållning på hög nivå.

OT. Vafan lite fest på en fredagskväll klockan nio ska man överleva.