handdator

Visa fullständig version : Uthållighet först, sen köra tungt?


al3ks
2010-09-17, 14:03
Tjo!

Ny här och tänkte komma med en fråga ang. styrketräning.
Är det värt att köra uthållighetsträning i ett par månader (säg 3) för att sedan när musklerna blivit mer uthålliga, gå in på de tyngre vikterna och börja bygga?
Asså dvs. Först kör man lägre vikter + 15-20reps /3-4set i ett par månader för att sen köra 3-6 reps i typ 3set? Är det en bra idé eller ska man köra på ett annat sätt? Målet med träningen för min del är inte att bli värsta biffen utan mer en vältränad kille med väl definierade muskler. Jag vill inte se ut som en bodybuilder mao.
Värt att tillägga är att jag är inne i en viktminskningsperiod.

Tacksam för all hjälp!

Nykropp
2010-09-17, 14:32
Jag har precis börjat styrketräna. Jag kör många rep med lägre vikter. Just nu kör jag alla övninga 10X5. Jag har fått för mig att kroppen hinner med då. Efter tre månader har jag som plan att minska antalet reps och öka vikterna.

Sniggel
2010-09-17, 14:47
Det finns många sätt som funkar. Det upplägget du har nämnt kommer säkerligen ge resultat, även om jag tror att intervallet 8-12 reps funkar bäst för de allra flesta om man ska säga något generellt.
Det sätt som bygger muskler snabbast är dessutom det som kommer ge definierade muskler snabbast, är värt att nämna. Så att träna på ett speciellt sätt för att "bara" se vältränad ut finns inte utan det handlar om storleken på musklerna och mängden fett på kroppen. Skulle musklerna vara på väg att bli för stora så lär man märka det i god tid :D

cero
2010-09-17, 15:52
Vänd på det hela istället, varför skulle detta vara bra? En fördel med lätta vikter till en början kan ju vara att vänja din kropp till belastningen, och bana in rörelserna.

al3ks
2010-09-17, 16:30
Vänd på det hela istället, varför skulle detta vara bra? En fördel med lätta vikter till en början kan ju vara att vänja din kropp till belastningen, och bana in rörelserna.

Vet inte riktigt. Kroppen utför väl en ovan rörelse mer "korrekt" (menar inte att man inte kan göra fel vid träning med låga vikter) vid lägre belastning än vid tung, så det kanske är bättre o köra lätt i början för att verkligen den muskelgruppen som är avsedd att jobba gör det? :) För att sedan när man gör övningen helt korrekt kan öka vikterna = bättre resultat snabbare? Eller?
Har som sagt inte så stor koll på vad som är bra/mindre bra därför jag frågar er som är mer kunniga :)

Fler tankar och funderingar är gärna välkomna :)

cero
2010-09-18, 09:48
Väldigt bra att du är noga med utförande och tänker långsiktigt! Som du ser i stickyn, så har även detta program en inväjningsperiod på ett par månader där man tränar med relativt låga vikter (10-15) - med syfte att bana in rörelser, utförande, och vänja kroppen till belastningen. Sedan ökar man belastningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Målet med träningen för min del är inte att bli värsta biffen utan mer en vältränad kille med väl definierade muskler. Jag vill inte se ut som en bodybuilder mao.

Du kan inte ändra musklernas visuella form genom att träna med särskilda vikter, utan musklerna kommer alltid se likadana ut beroende på dina gener, vad som kan variera är storleken. Om du är definierad eller inte beror på om du har lågt kroppsfett eller inte.

Värt att tillägga är att jag är inne i en viktminskningsperiod.

Gå in på deff-delen på forumet, och klicka in dig på "deff guide" som är klistrad. Läs detta!

al3ks
2010-09-18, 10:14
Väldigt bra att du är noga med utförande och tänker långsiktigt! Som du ser i stickyn, så har även detta program en inväjningsperiod på ett par månader där man tränar med relativt låga vikter (10-15) - med syfte att bana in rörelser, utförande, och vänja kroppen till belastningen. Sedan ökar man belastningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454



Du kan inte ändra musklernas visuella form genom att träna med särskilda vikter, utan musklerna kommer alltid se likadana ut beroende på dina gener, vad som kan variera är storleken. Om du är definierad eller inte beror på om du har lågt kroppsfett eller inte.



Gå in på deff-delen på forumet, och klicka in dig på "deff guide" som är klistrad. Läs detta!

Deffguiden har jag läst :) Den var väldigt nyttig att läsa! Men så det låter mao. som en bra idé att ta det lugnt i början för att förbättra uthålligheten och sedan successivt öka vikterna?

krappen
2010-09-18, 12:18
Jag tror det viktigaste är att du kör på en vikt som du kan hantera med rätt utförande och låter det centrala nervsystemet vänja in rörelsebanorna. Hur du sedan väljer att göra tror jag kommer påverkas av vad du fram tills dess tyckt känns bra.

cero
2010-09-19, 13:24
Deffguiden har jag läst :) Den var väldigt nyttig att läsa! Men så det låter mao. som en bra idé att ta det lugnt i början för att förbättra uthålligheten och sedan successivt öka vikterna?

Just att förbättra uthålligheten i sig kanske inte är det allra viktigaste, men som sagt, för att vänja kroppen vid belastning, bana in rörelser och lära sig rätt teknik med vikter man kan hantera.

ARMSTARK
2010-09-19, 17:35
Jag kan bara hålla med vad de flesta har sagt, man måste lära sig övningarna och hitta kontakten med musklerna. När man har tränat många år kan man hitta sina egna små vinklar som tar perfekt för en själv.

Kolla många av "så här tränar jag" videorna med proffs Body buildarna, de tränar helt annorlunda mot vad som anses vara rätt. Man kan tycka att de kastar upp vikterna okontrollerat men i själva verket har de järnkoll och känner exakt vart det tar.