handdator

Visa fullständig version : Styrketräning under deff - styrka vs volym?


Dansande Draken
2010-09-17, 13:15
Har sökt men hittade inget som svarade specifikt på det jag funderar kring.

Man brukar ju säga att man tappar muskelmassa (eller är det styrka...?) under en deff. Undantaget är om man är otränad, då kan man ändå bygga under en deff. För att motverka detta och minska muskelförlust ska man köra "tung" styrketräning, för att stimulera musklerna så mycket som möjligt.

Men vad är det egentligen man tappar? För nu har jag förstått att muskelstyrka och muskelvolym inte är samma sak då det handlar om olika muskelfibrer etc.

Eftersom en viktnedgång handlar om en energiförlust så antar jag att det är fysisk kroppsmassa, d.v.s muskelvolym, som man tappar?

Då tänker jag så här:

Det borde fortfarande vara möjligt, även för en vältränad individ, att bibehålla (eller t.o.m. öka i) styrka, under en deff. För en muskelutveckling som leder till ökad styrka har inte nödvändigtvis med mängden muskelmassa att göra. Eller?

Och med detta som bakgrund, vad menar man med "tung" styrketräning under en deff? Innebär det att köra lågrep (1-5) vilket ska ge styrkeökning, för att kunna bibehålla/öka styrkan trots att man deffar och därmed tappar volym, eller ska man köra mellanrep (9-12) för att stimulera maximal hypetrofi och därmed minimera förlusten av muskelmassa?

Självklart beror ju detta på vad man har som målsättning, det jag är ute efter är: funkar det så som jag tänker att det funkar?

Nu kommer säkert flera säga "bara träna så som du trivs med", "sluta optinoja", "det är marginella skillnader vi talar om" osv osv, och jag är fullt med på de grejerna. Men jag tycker det här är väldigt intressant på ett teoretiskt plan och vill lära mig mer om hur kroppen fungerar. Så tankar om detta mottages gärna!

King Grub
2010-09-17, 13:32
Det är fullt möjligt att öka både i styrka och muskelmassa under en deff. Inte mot slutet när man närmar sig tävlingsform, om det är slutmålet, men visst kan man minska sitt kroppsfett och öka sin muskelmassa. Det finns mängder av trådar om "deffa och bygga samtidigt".

Dansande Draken
2010-09-17, 22:09
Det finns mängder av trådar om "deffa och bygga samtidigt".

Jag har kollat runt lite och mitt intryck är att folk allra mest svarar "det går inte, kroppen måste ligga på kcalöverskott för att bygga muskler".

Undantag är bl.a. du själv som i ett par trådar svarar att det går, "men det beror förstås på hur man definierar samtidigt". Dvs sett över en längre tidsperiod går det då man kan varva deff/bulk i kortare intervaller (och med extrem mikromanagement går detta, åtminstone teoretiskt, att åstadkomma på dagsbasis (eventuellt med IF)), men att i en given sekund är kroppen i antingen katabolt eller anabolt tillstånd.

Det är vad jag får ut av att läsa andra trådar. Om man kör en sakta men säkerlig deff under x veckor, utan att ha dagar med energiöverskott, så kan man under en sådan period alltså inte bygga muskler (men eventuellt styrka)? Eller har jag fortf fattat det fel?

Och vad är en "styrkeökning" egentligen? Vad händer i muskeln som gör att den blir starkare utan att växa, och vad, förutom att utsätta muskeln för rätt typ av stimulerans, är det som behöver tillföras muskeln?