handdator

Visa fullständig version : 150kg - viktminskning och muskelbyggnad


halliewuud
2010-09-17, 01:26
Hej alla! mitt första inlägg här på Kolozzeum!

Jag behöver hjälp! Det är såhär att jag tidigare vägde runt 155kg och minskade i vikt till 138kg genom simning och ett rejält underskott på kalorier. Den viktminskningen tog mig ungefär 6v. Efter den perioden gick jag upp 3kg pga gamla vanor och för att jag slutade simma.

Detta ledde till att jag gick med i xtravaganza(för er som inte vet så dricker man shakes motsvarande 500kcal/dag) med en kompis. Det fungerade inte alls för mig, jag blev otroligt trög i magen och de gånger jag skulle på toa var en mardröm. Jag avslutade kuren efter 2v, jag hade gått ner 8kg MEN jag kände att jag förlorar alltför mycket muskelmassa och det var också en stor faktor till varför jag avbröt. Så fort jag började äta igen gick jag upp 3kg snabbt som fan.

Mitt mål är att komma ner till runt 90kg (tror inte jag skulle se bra ut under 90kg) MEN jag vill inte minska i muskler, tvärtom jag vill bygga mer! Jag läste deff-guiden och enligt den så ska jag ligga på ungefär 3000kcal för att inte gå ner eller upp.

Nu till frågan. Skulle jag kunna börja äta runt 1500kcal/dag samtidigt som jag styrketränar 5dagar/v? Är det bra om jag typ löper 40min och sedan styrketränar 40min? Eller bör jag istället gå ner till 90kg och sedan tänka på muskeluppbyggnaden?

En grej som jag alltid undrat som kompisar alltid säger. Är det bättre med lätta vikter och många reps än tunga vikter och få reps vid viktminskning?

Skulle vara otroligt tacksam för svar då jag börjar bli deprimerad pga av min kropp, behöver hjälp! tack.

Virtual1339
2010-09-17, 05:46
Längd?

Lägg dig på 1500 kcal, med en massa protein i kosten så ska det nog bli bra. Styrketräna också. Återkom efter x antal månader Ta det lungt med löpningen då du e tungviktare, så du inte överbelastar knäna. Jag gjorde det mistaget och har ännu efter flera år problem med knäna..

Också tänkvärt är ju att försök ändra på dina vanor och gå inte på extrem dieter, så håller sig viktnedgången i längden också.

mvh.

Sniggel
2010-09-17, 06:42
1500 kcal blir säkert bra om du äter riktig mat istället för pulver. Fokusera på proteinrik mat och mycket grönsaker för att hålla dig mätt (och för att bevara muskelmassa).

Styrketräning 5 dagar i veckan låter onödigt och dessutom kontraproduktivt.
3 ggr i veckan är förmodligen optimalt för någon i din situation (återhämtning är viktig och kaloriintaget är i 9 av 10 fall det avgörande för fettförlust, inte träningen). Håller även med Virtual1339 om att någon i din storlek inte bör springa. Har stött på allt för många som har långvariga knäproblem pga att de skulle börja springa för att bli av med lite hull, och då menar jag även folk som har ett normalt bmi.
Ska man börja springa så tycker jag man för det första ska vara normalviktig, för det andra börja lugnt och för det tredje, inte deffa/banta under tiden.
Obs, personlig åsikt.
Sen finns det förstås annan konditionsträning man kan göra som är mer skonsam!
Det finns ju konditionsmaskiner på gymmet som fungerar utmärkt.
Löpband som man kan gå på (med lutning om man vill öka intensiteten), crosstrainer, roddmaskin, cykel.
40 minuter konditionsträning följt av 40 minuter styrketräning kan vara ett bra upplägg. Ska man vara petig är det omvända nog något bättre (styrketräningen först). Men den bästa träningen är den som blir gjord!

halliewuud
2010-09-17, 11:37
Längd?

187cm

1500 kcal blir säkert bra om du äter riktig mat istället för pulver. Fokusera på proteinrik mat och mycket grönsaker för att hålla dig mätt (och för att bevara muskelmassa).

Styrketräning 5 dagar i veckan låter onödigt och dessutom kontraproduktivt.
3 ggr i veckan är förmodligen optimalt för någon i din situation (återhämtning är viktig och kaloriintaget är i 9 av 10 fall det avgörande för fettförlust, inte träningen). Håller även med Virtual1339 om att någon i din storlek inte bör springa. Har stött på allt för många som har långvariga knäproblem pga att de skulle börja springa för att bli av med lite hull, och då menar jag även folk som har ett normalt bmi.
Ska man börja springa så tycker jag man för det första ska vara normalviktig, för det andra börja lugnt och för det tredje, inte deffa/banta under tiden.
Obs, personlig åsikt.
Sen finns det förstås annan konditionsträning man kan göra som är mer skonsam!
Det finns ju konditionsmaskiner på gymmet som fungerar utmärkt.
Löpband som man kan gå på (med lutning om man vill öka intensiteten), crosstrainer, roddmaskin, cykel.
40 minuter konditionsträning följt av 40 minuter styrketräning kan vara ett bra upplägg. Ska man vara petig är det omvända nog något bättre (styrketräningen först). Men den bästa träningen är den som blir gjord!
Liten fråga bara varför föredrar du 3ggr/v ist för 4 eller 5ggr/v

Tack för svaren!

Skjaves
2010-09-17, 11:48
Liten fråga bara varför föredrar du 3ggr/v ist för 4 eller 5ggr/v

Tack för svaren!
Gå inte ut för hårt.

Sen är 3ggr/v fullt tillräckligt för att behålla massa under diet.

Sniggel
2010-09-17, 12:01
Liten fråga bara varför föredrar du 3ggr/v ist för 4 eller 5ggr/v

Tack för svaren!

Det är väldigt sällan jag själv fått bra resultat av att träna mer än 3 ggr i veckan. Återhämtningen är viktig speciellt om man inte är van vid träningen. Under viktnedgång blir återhämtningen om än mer viktig vilket borde vara ännu ett argument till att träna mer sällan.
Ju bättre återhämtningsförmåga man har desto oftare kan man nog också träna. Sen är det ju förstå så också att man kan träna sig till bättre återhämtningsförmåga, men man får inte glömma att ju mer tränad man blir, desto mer stress utsätter man kroppen för vid varje träningspass.
Jag tycker helt klart att 3 ggr i veckan kan vara en bra startrekommendation och sen kan man experimentera när man får lite erfarenhet om man skulle kunna få bättre resultat av fler gånger i veckan. Jag har dock sett få exempel på folk som får bättre resultat (möjligtvis lika bra) av fler gånger än 3 (ordentliga pass) i veckan. Självklart beror det på hur upplägget ser ut (vilket jag måste nämna innan jag får en drös med kommentarer) men de som verkar få bra resultat av 4, 5 och 6 ggr i veckan verkar även vara de som har talang för att bygga muskler och kommer lika långt på 2 år som en själv har kommit på 12 :P

De med medelmåttiga förutsättningar tycker jag överlag verkar få bättre resultat av att träna lagom ofta. Och de flesta är medelmåttor.

Och detta är alltså mina erfarenheter, jag vet att många inte håller med mig ;)

edit: och en sak till. Kör man konditionsträning ställer ju även det krav på återhämtningsförmåga vilket borde tala emot att träna styrketräning 4 ggr i veckan eller mer.

Fredrik_S
2010-09-17, 12:27
De som inte får bättre resultat av att träna 4-7 gnr i veckan jämfört med 3 tränar helt enkelt fel...

Mer träning ger mer resultat. Kolla vilken elitnivå som helst inom vilken kondition/styrkekrävande sport som helst. Kolla även de som inte är på elitnivå men inte så långt därifrån.. Kolla sen de som är riktigt riktigt bra strax under dom och fortsätt sedan neråt till alla oss medelmåttor...
Gemensamt för alla där över är att de tränar väääldigt mycket och får väääldigt bra resultat...
Sen kanske de med bra gener kan få lika bra eller bättre resultat som någon med sämre gener trots mindre träning men det är inte intressant.
Vilka gener du än har får du bättre resultat av mer träning(ja det finns en gräns, men den ligger garanterat låååångt över tre entimmespass i veckan....

Alla, precis ALLA borde träna varje dag med varierande aktivitet och intensitet.

Att direkt placera sig i ett fack där man sätter en gräns på att tre nog är bäst för mig för det är så alla medelmåttor tränar är rätt dumt.

Bättre att gå ut med daglig träning på en gång om man vill det och trivs med det, och sen reglera ner det om man inte trivs att träna ofta.

Sniggel
2010-09-17, 12:38
De som inte får bättre resultat av att träna 4-7 gnr i veckan jämfört med 3 tränar helt enkelt fel...

Mer träning ger mer resultat. Kolla vilken elitnivå som helst inom vilken kondition/styrkekrävande sport som helst. Kolla även de som inte är på elitnivå men inte så långt därifrån.. Kolla sen de som är riktigt riktigt bra strax under dom och fortsätt sedan neråt till alla oss medelmåttor...
Gemensamt för alla där över är att de tränar väääldigt mycket och får väääldigt bra resultat...
Sen kanske de med bra gener kan få lika bra eller bättre resultat som någon med sämre gener trots mindre träning men det är inte intressant.
Vilka gener du än har får du bättre resultat av mer träning(ja det finns en gräns, men den ligger garanterat låååångt över tre entimmespass i veckan....

Alla, precis ALLA borde träna varje dag med varierande aktivitet och intensitet.

Att direkt placera sig i ett fack där man sätter en gräns på att tre nog är bäst för mig för det är så alla medelmåttor tränar är rätt dumt.

Bättre att gå ut med daglig träning på en gång om man vill det och trivs med det, och sen reglera ner det om man inte trivs att träna ofta.

Det rödmarkerade är ju på den nivån de är för att de har någon typ av talang för vad de sysslar med. Kanske inte ska kolla hur dessa tränar? Möjligtvis den senaste kategorin då. Dock verkar vi ha sett olika saker hos de som gör bra ifrån sig efter en inledande halvdan karriär t ex (de som inte växer sig stora per automatik utan får kämpa för att få uppseendeväckande resultat, medelmåttor alltså).

Det blåmarkerade håller jag absolut med om. Jag menar inte i mitt tidigare inlägg att man ska direkt placera sig i ett fack men det kan vara bra att börja nånstans. Och 4 ggr i veckan tycker jag inte är nånstans man "börjar". Det är vanligare med 2 eller 3 pass i veckan, och då tänker jag inte ens på viktnedgång eller att en större mängd konditionsträning också ska vara med i bilden.
Jag skrev ju dessutom sen kan man experimentera när man får lite erfarenhet om man skulle kunna få bättre resultat av fler gånger i veckan
Jag har dock testat det mesta tycker jag och skulle vilja träna många gånger i veckan men har för det mesta, vid flera tillfällen i min karriär, sett att jag gjort framsteg (från att tidigare stått stilla) så fort jag skurit ner på antalet träningspass (styrka) per vecka till 3. Samt även då jag håller konditionsträningen på en lägre nivå. Jag ger mig dock inte och experimenterar fortfarande!

Lellan
2010-09-17, 12:41
Tycker Fredrik är inne på något faktiskt. Men är man stor så är det mesta träning, så tänk snarare att det inte skadar att vara i rörelse.. man behöver inte sätta etiketten träning på allt man gör. Men rör på dig, använd kroppen, hoppa av tidigare osv.

Tror folk överlag är rädda att bli övertränade, men grejen är att om man rör på sig mycket så lär man känna sin kropp, särskilt när man är på väg ner tror jag det är bra att göra detta måttligt och lyhört. Känner man sig toksliten, jamen jösses, då vilar man! Inte flera dagar, man sover nån extra timme, tar ett lättare genomblödningspass snarare än att dunka på järnet..

Sen vad gäller kosten, bra att hitta en rytm tycker jag personligen, några fasta mål som är sig hyfsat lika dag till dag gör det enklare, man slipper tänka så mkt.

Har också vägt massor och varit deppad över kroppen, alla sätt som leder framåt är bra, tycker absolut det är helt ok att göra som du gjort, testa lite olika vägar. Så länge det går mer framåt än bakåt blir det bra, och det som är ens "grej" en period behöver inte vara det stadigvarande.

Själv gillar jag nu fettmätning eftersom det känns konkret och man slipper fundera, använda våg och spegel som känns mer förrädiska, iaf för mig.

Varmt lycka till, det här fixar du! :thumbup:

Nykropp
2010-09-17, 12:46
halliewuud: Jag har ganska nyligen påbörjat exakt samma resa som du tänker ge dig in på. Men jag har gjort såhär.
Jag var från början totalt otränad och vägde 128kg vid start 1 aug.
Det viktigaste jag gjorde var att börja äta måttligt. Jag ändrade kosten i den mån att jag lägger på mer grönsaker samt kött,fisk eller kyckling på tallriken. Jag har än inte börjat räkna kalorier men jag är ganska säker att jag ligger under dagligt behov, för min vikt och mått minskar dag för dag.

Jag har helt slutat dricka alkohol på helgerna, slutat med läsk och dricker vatten istället. Jag ser helt enkelt till att äta ordentligt och skippa skräpet. Men jag går inte på någon rymddiet där man bara äter banan eller majs eller liknande. Vanlig mat, i måttlighet!
Det betyder, en portion och inte ta om en enda gång!

Sedan har jag börjat träna ca 1 timme om dagen styrketräning. Det betyder också att man ser snabbare resultat kan jag lova. Ingen säger att det är lätt att gå till gymmet 4 gånger i veckan, men välj det eller fortsätt vara missnöjd med din kropp. Jag valde att släpa mig upp 06:20 måndag till torsdag för att få gymma. Jag hoppas se extremt bra resultat om ca 6 månader, även om mitt projekt löper till den 1 aug 2011

Jag kör låga vikter och många reps. Mest för att kroppen inte skall bli skadad. Hur många gånger har man inte börjat gymma, tar i som en idiot och får en skada och kommer inte tillbaka till gymmet. Nej långsamt och rätt är min melodi i alla fall. Jag har inte bråttom att ligga och ta 100kg i bänkpress.

Du bör vara försiktig på grund av din vikt med motion som pressar lederna, tex löpning hopp och lek osv. Men på gymmen idag finns det ju mängder av maskiner som är "low impact" mot leder och ben. Dom använder jag "roddmaskinen" är en favorit som avslutning på veckan.

Så mitt råd är, bestäm dig och kör 100%!
Ge det minst 3 månader. Du kommer märka en enorm skillnad! Jag har fått bättre hållning, bättre rygg och tappat minst 6 kilo på ca 1,5 månader. Utan att svälta mig.'

Lycka till, och ge dig fan på detta nu!

Bama
2010-09-17, 16:19
Jag är nybörjare här men på mig beror viktnedgången till minst 80% på kosten.

Den 7:e juni vägde jag 170kg och åt mest skräpmat. Nu äter jag kött/fisk/kycking/ägg och grönsaker och får i mig runt 1500kcal/dag.

Nu är jag "nere" på 138kg och orkar träna så gott som varje dag. Jag tar en vilodag när jag kroppen säger ifrån eller om jag har för mycket att göra.
Så här ser mitt schema ut:

Måndag Löpning 5,3km
Tisdag Biceps axlar mage
Onsdag Löpning 5,3km
Torsdag Bröst rygg triceps
Fredag Löpning 5,3km
Lördag Löpning 5,3km och Biceps axlar mage
Söndag Löpning 5,3km och Bröst rygg triceps

Ett tips. Läs igenom forumet ordentligt. Jag har fått massor av tips om allt möjligt.

bb X
2010-09-17, 19:13
Du har jättemycket fett att bli av med, jag hade bara kört cardio och legat på ett rejält underskott tills du kommer ner till ungefär 90kg, sen börja stryrketräna och bygga muskler på ett mindre underskott. Då blir du av med vikten snabbare iaf. :)

young_george
2010-09-17, 19:27
Du har jättemycket fett att bli av med, jag hade bara kört cardio och legat på ett rejält underskott tills du kommer ner till ungefär 90kg, sen börja stryrketräna och bygga muskler på ett mindre underskott. Då blir du av med vikten snabbare iaf. :)

Ditt råd är totalt idiotiskt.
Han tappar inte vikten snabbare förutsatt kaloribalansen blir densamma. Den enda skillnaden blir att han tappar mer muskler och mindre fettmassa. Hur kan du ens nära ur ursprungsinlägget läsa att det är det han vill göra?

Då kan man ju lika gärna låsa in sig i källaren och kasta bort nyckeln tills vikten når 90.

Nykropp
2010-09-17, 20:55
Du har jättemycket fett att bli av med, jag hade bara kört cardio och legat på ett rejält underskott tills du kommer ner till ungefär 90kg, sen börja stryrketräna och bygga muskler på ett mindre underskott. Då blir du av med vikten snabbare iaf. :)

Det måste väl vara bättre att styrketräna och stärka kroppen under tiden man går ner i vikt? Än att bara tappa vikt och sedan börja bygga? Jag får för mig att om man styrketränar medan man tappar vikten, eller på grund av träningen tappar vikten så måste ju det löna sig? För inte är det omöjligt att bygga muskler när man har ett överskott av fett eller?

bb X
2010-09-17, 21:06
Ditt råd är totalt idiotiskt.
Han tappar inte vikten snabbare förutsatt kaloribalansen blir densamma. Den enda skillnaden blir att han tappar mer muskler och mindre fettmassa. Hur kan du ens nära ur ursprungsinlägget läsa att det är det han vill göra?

Då kan man ju lika gärna låsa in sig i källaren och kasta bort nyckeln tills vikten når 90.

Du kan vara idiotiskt! :D

Det jag menar är att han inte borde käka mer kcal (=mindre underskott) och samtidigt stryrketräna för att bygga muskler medans han ska gå ner 40kg, det kommer ta jävla lång tid och risk för att motivationen/disciplinen dör ut = tillbaka på ruta 1.

Mitt tips var att han lägger sig på ett STÖRRE underskott och bränner mer än vad gymmet hade gjort genom att gå promenader och eventuellt börjar springa, bra kondition=högre viloförbränning=snabbare viktnedgång = snabbare start för styrketräningen.

Det är VAD JAG skulle göra och är bara ett TIPS till TS.

p.s jag sa inte lägg dig på samma underskott, lär dig läsa. *whatever*

Eddie Vedder
2010-09-17, 21:08
bra kondition=högre viloförbränning=snabbare viktnedgång = snabbare start för styrketräningen.

Det fetstilta är inkorrekt och det sista vet jag inte hur du menar ens. Varför skulle konditionsträning ge en snabbare start i styrketräning?

bb X
2010-09-17, 21:12
Det fetstilta är inkorrekt och det sista vet jag inte hur du menar ens. Varför skulle konditionsträning ge en snabbare start i styrketräning?

Säkert? Har för mig att jag läst det av just King Grub, men kan ha fel. :)

Mitt tips var ju att bara BANTA ner sig så fort som möjligt och sedan börja med styrketräningen och deffa istället för banta, förstår du? Han blir iaf av med fettvikten snabbare, visst det kanske kostar lite muskler (vet inte hur mkt sådana TS har) men det kommer han lätt få igen på den tiden han sparar. :)

stridis
2010-09-17, 21:15
Säkert? Har för mig att jag läst det av just King Grub, men kan ha fel. :)

Mitt tips var ju att bara BANTA ner sig så fort som möjligt och sedan börja med styrketräningen och deffa istället för banta, förstår du? Han blir iaf av med fettvikten snabbare, visst det kanske kostar lite muskler (vet inte hur mkt sådana TS har) men det kommer han lätt få igen på den tiden han sparar. :)

Om han tappar motivationen halvvägs så har han just bantat bort muskler, och är i sämre läge än innan om han går upp kilona.

Bättre att börja med rätta vanor från början.

Nykropp
2010-09-17, 21:18
Ok, då missuppfattade jag också. :)

bb X
2010-09-17, 21:18
Om han tappar motivationen halvvägs så har han just bantat bort muskler, och är i sämre läge än innan om han går upp kilona.

Bättre att börja med rätta vanor från början.

Men hallå, låt säga att du vägde 140kg, skulle du hellre deffa och gå ner 0.5-1kg/vecka för att behålla de muskler du naturligt(utan att lyfta skrot dvs) fått? TS har ju inte styrketränat alls, visst man får lite muskler av en sådan viktuppgång men inte mycket. Kommer ju ta år för han att nå sin målvikt på 90kg. Jag hade hellre gått ner 2kg/vecka när jag ändå har så mycket att ta av. Men det är ju individuellt vad man själv vill, jag ger bara TIPS. :)

Eddie Vedder
2010-09-17, 21:20
Har för mig att jag läst det av just King Grub, men kan ha fel. :)

Ja det är fel.

Mitt tips var ju att bara BANTA ner sig så fort som möjligt och sedan börja med styrketräningen och deffa istället för banta, förstår du? Han blir iaf av med fettvikten snabbare, visst det kanske kostar lite muskler (vet inte hur mkt sådana TS har) men det kommer han lätt få igen på den tiden han sparar. :)

Ja vet hur du menar och idén är dålig. Att styrketräna från dag 1 är det bästa. Som fet kan man både ligga på ganska hårt underskott men det är fortfarande bäst att kombinera med styrketräning

bb X
2010-09-17, 21:23
Ja vet hur du menar och idén är dålig. Att styrketräna från dag 1 är det bästa. Som fet kan man både ligga på ganska hårt underskott men det är fortfarande bäst att kombinera med styrketräning

Det tycker inte jag. :)

På vilket sätt är det "Bäst"? Bygga 1-3kg muskler och deffa några månader extra?

Eddie Vedder
2010-09-17, 21:25
Det tycker inte jag. :)

På vilket sätt är det "Bäst"? Bygga 1-3kg muskler och deffa några månader extra?

Jag pratar om att bibehålla så mycket muskler som möjligt under fettreduktionen, att hålla sig stark, förebygga skador etc. Det vill säga alla fördelar du kan tänka dig med styrketräning.

bb X
2010-09-17, 21:27
Jag pratar om att bibehålla så mycket muskler som möjligt under fettreduktionen, att hålla sig stark, förebygga skador etc. Det vill säga alla fördelar du kan tänka dig med styrketräning.

Om TS vill ha en längre(tidsmässigt) viktnedgång så är det upp till han, jag ville bara "öppna upp hans ögon". Ditt tips är skitbra om man har lägre BF% tycker jag. =]



...Bra att varva promenader med lättare intervallträning som gör din kropp bättre på att bränna större andel fett samt gör din viloförbränning högre ju mer du förbättrar konditionen.


Sen när ger inte bättre kondition högre viloförbränning?

stridis
2010-09-17, 21:33
Om TS vill ha en längre(tidsmässigt) viktnedgång så är det upp till han, jag ville bara "öppna upp hans ögon". Ditt tips är skitbra om man har lägre BF% tycker jag. =]

Muskler tar mycket längre tid att bygga än det tar att gå ned i fettvikt, så varför vill du låta honom harva ett antal extra månader i gymmet? Vi är inte motsatta en ganska tuff viktnedgång i början (när han har mycket att ta av), men vi vill att han styrketränar från dag 1.

Lellan
2010-09-17, 21:39
Det tycker inte jag. :)

På vilket sätt är det "Bäst"? Bygga 1-3kg muskler och deffa några månader extra?

Tror du tänker lite fel, faktiskt. Jag är oerhört tacksam att jag började min viktresa ner just med styrketräning. Ca 120 kg när jag klev in på gymet när resan nedåt tog fart. På så sätt mår man bra under viktnedgången, slipper negativa effekter av att ligga på energiminus. Hade förmodligen tappat motivationen om jag bara blivit svagare och degigare, det är en kick att bli smalare OCH starkare, dessutom tror jag att min dåliga hållning hade varit värre, nu börjar den rent av likna nåt.

En sak som kan tyckas löjlig är hur man står och går, som överviktig som lättar upplevde jag den grejen som jobbig tidvis. Man orkar inte sträcka på sig, och dessutom så ändras viktfördelningen (hade rätt stor mage själv) så balansen och hållningen får jobba mycket. Man har mycket gratis om man ofta påminner sig om att ha en god hållning, gratis förbränningsarbete för kroppen. Det mesta är träning när man är stor, lika bra att ta tillvara det! :) Tror starkt på coreträning, funktionell träning om kroppshyddan är stor. Vanlig hederlig gympa kan fungera lite styrketränande och man får lite bättre kontakt med kroppen, lär sig var man börjar och slutar och bara saker som att förflytta kroppen på från stående till sittande, liggande, förflyttningar på golv etc ger ngn form av kroppskännedom är min erfarenhet.

Dessutom vill jag poängtera vikten av högt proteinintag, själv testade jag vlcd med påsar ett tag och tror jag tappade lite onödig massa där. Ett par månader bara, men iaf.

Kul med flera i tråden som är på god väg till bättre hälsa, det kommer ni fixa och det kommer kännas så sweet! Ni har trevligheter framför er, jobba järnet för det! :hbang: Man ÄR inte en tjock person, man har en tjock persons vanor.. skaffar man en vältränad persons vanor blir man sig själv, fast tränad! Gladare, orkar mer - ja ni vet, kommer bli gött! :thumbup:

stridis
2010-09-17, 21:43
Tack för inlägget Lellan, du sa det bra.

bb X
2010-09-17, 21:44
Lellan: Man mår skitbra av att träna kondition också, dels för att vikten går nedåt och man hela tiden förbättrar sin kondition och hälsa. Dessutom är ett starkt hjärta bra att ha. Jag mår skitbra av att just träna kondition, mitt välbefinnande är skyhögt! Synd att man inte upptäckte det tidigare. ^^,

Hur som helst så beror det helt på vad TS föredrar!

Lellan
2010-09-17, 22:03
Lellan: Man mår skitbra av att träna kondition också, dels för att vikten går nedåt och man hela tiden förbättrar sin kondition och hälsa. Dessutom är ett starkt hjärta bra att ha. Jag mår skitbra av att just träna kondition, mitt välbefinnande är skyhögt! Synd att man inte upptäckte det tidigare. ^^,

Hur som helst så beror det helt på vad TS föredrar!

Utan att bli för dryg nu, men har du vägt i TS viktklass? När jag var därikring så VAR det kondition att promenera, styrketräna.. Motionscykel och såna grejer är bra - som komplement - men de ger ju inte ts de grymma fördelarna när det kommer till att må bra under viktreducering och reducera rätt grejer.

När jag 120 kg + anlitade en pt fick hon mig att springa på löpbandet det första hon gjorde för att kolla min kondition.. Hon var en nätt liten sak på -50 kg, och inombords skakade jag på huvudet, men jag gjorde det.. men det var eg riktigt korkat. Jag kunde inte lyfta minsta vikten i axelpressmaskinen utan fick ta bort pinnen helt, orkade 10 reps. Armarna var så tunga i sig självt, det tar energi att förflytta och använda en så stor kropp - vi vet inte fettprocent el hur rörlig ts är exakt nu. Men att hoppa och skutta, det är lite overkill och det finns säkrare sätt.

Sen en annan grej som kan verka fånig men som jag tror på; om ts hittar för små funktionskläder kan det nog vara en hit att ha under träningskläderna om det ändå blir hopp och skutt. Det finns ju sportbh för att bibehålla hudens elasticitet, jag tror inte övriga huden heller gillar att töjas hejvilt.

Läste om en i senaste friskis&svettisnumret som precis som jag har den erfarenheten av viktnedgång, det finns inga "gå ner i vikt" plagg. Jag har pratat med lokala chefer för stadium, intersport men intresset är svalt, har även mailat klädmärken som gör träningskläder men noll intresse. Har även mailat almi, snacka om desperat haha.. men ärligt talat, tror absolut det finns en marknad men tills dess får man väl vara lite påhittig själv!

Jag använde för små baddräkter och sk "control tops" från underklädesavdelningen, men bästa vore nog typ ngn form av tshirt body + cykelbyxa i funktionsmaterial om man ska träna saker där det skumpar mkt. Och det kanske inte gör någon skillnad, men i så fall är det ju märkligt att man ofta poängterar vikten av en bra sportbh för storbystade..

Hursomhelst; träningen som är kul och blir av är den bästa, man kan ju variera sig över tid också. Men jag tror starkt på styrketräning för att klara av viktnedgången på ett bra sätt, känns lite vanskligare med kondition innan man känner sig hemma i att utsätta kroppen för hårda konditionspass som ofta kräver mer återhämtning än den energi de ger när man ligger på energiunderskott. Tror vinnande konceptet är styrketräning som grund, med konditionsträning som komplement, och att träna förnuftigt och regelbundet! :) Det kan kännas helt övermäktigt i början, innan belöningarna kommer, men hang in there!

halliewuud
2010-09-17, 22:04
Tack för alla svar! Jävligt kul att läsa allas kommentarer! Det jag fortfarande har funderingar över är vad blir det för skillnad på musklerna om man tränar med lätta vikter och många reps vs tunga vikter och få reps? Vilket är att föredra för min del?

Till bb x: Jag har aldrig styrketränat förut men jag har alltid varit starkare än mina vänner, men på senare tid känns det som jag har blivit betydligt svagare pga av alla "dåliga" viktnedgångs försök. Därför är jag rädd att använda metoden som du föredrar, jag vill inte bli svagare. Men jag förstår ditt argument, man vill bli av med vikten så snabbt som möjligt.

halliewuud
2010-09-17, 22:11
Sen en annan grej som kan verka fånig men som jag tror på; om ts hittar för små funktionskläder kan det nog vara en hit att ha under träningskläderna om det ändå blir hopp och skutt. Det finns ju sportbh för att bibehålla hudens elasticitet, jag tror inte övriga huden heller gillar att töjas hejvilt.


haha jag är kille :) ok, jag har lite "man boobs" men vafan jag skulle aldrig i livet ta på mig sportbh :)

Lellan
2010-09-17, 22:18
Tack för alla svar! Jävligt kul att läsa allas kommentarer! Det jag fortfarande har funderingar över är vad blir det för skillnad på musklerna om man tränar med lätta vikter och många reps vs tunga vikter och få reps? Vilket är att föredra för min del?

Till bb x: Jag har aldrig styrketränat förut men jag har alltid varit starkare än mina vänner, men på senare tid känns det som jag har blivit betydligt svagare pga av alla viktnedgångs försök. Därför är jag rädd att använda metoden som du föredrar, jag vill inte bli svagare. Men jag förstår ditt argument, man vill bli av med vikten så snabbt som möjligt.

Det kan nog vara bra att "bana in" rörelserna, lära sig att utföra dem rätt och det är lättast om du inte kör för tungt, men det måste fortfarande vara jobbigt. Mitt tips är att vara koncentrerad när du styrketränar, tycker 12-15 reps är max vad gäller iaf min koncentration och neråt 5 reps då känns det som om man verkligen vet i ryggmärgen hur rörelsen ska utföras utan att omedvetet eller medvetet (pga att man VILL) slarva... Se till att det är jobbigt, trötta ut dig, det tar ett tag att hitta. Det ska kännas bra, men jobbigt! :D Ta gärna hjälp av instruktör? Det brukar man få hjälp med på de flesta ställen, de vill ju inte att man skadar sig. Men bli inte för bekväm, utmana dig när du märker att du kan, själv fegar jag lätt för mkt.. :D

Ang att bli av med vikten så snabbt som möjligt så är det kanske värt att fettmäta sig ngn gång ibland? Det har iaf jag upplevt som väldigt motiverande tider när vågen stått still och det inte märks såå mkt på kläderna, man känner att man får bättre form men en dålig dag kan det kännas som "äh, jag inbillar mig..". Men mäter man fettprocenten blir det mer svart på vitt, att rätt sak försvinner!

Förmodligen kommer du känna dig svag rätt ofta, det är då ditt jävlar anamma kommer dit. Att sova mycket är också bra, stressa mindre - det ger bra hormonläge i kroppen som är bra för viktnedgång. Man är inte lat när man sover, man återhämtar sig! Sen kan man såklart överdriva det med. Själv insåg jag sent sömnens betydelse, men jäklar vilken skillnad orkmässigt av att sova, särskilt när man bantar och tränar och står på duktigt! Bli uttorkad är också dåligt för orken, och en extra kopp kaffe kan vara skillnaden mellan att pallra sig till gymet och att kapitulera, hitta vad som funkar för dig!

Det kan kännas "äh, vad gör väl en gång" men utan alla "en gång" blir det ingen mängd att tala om. Man kan ju se det som att man ska ta sig från a till b. Ibland tar man stora kliv, ibland mindre, men gör man inget händer inget. Och när man inte gör något, kanske är förkyld el nåt, då kan man alltid göra mer på något annat plan, hålla öga på proteinintaget, sova, spegla sig lite och jämföra med tidigare, att man faktiskt tar sig framåt även om det ibland känns segt. Tycker det är kul att du låter motiverad och målmedveten, det var inte jag, du har nog mycket vunnet där! Ska bli kul att följa, träningsjournal är ett bra sätt!

Lellan
2010-09-17, 22:21
haha jag är kille :) ok, jag har lite "man boobs" men vafan jag skulle aldrig i livet ta på mig sportbh :)

Nej nej, ingen sportbh! :laugh: Det har jag aldrig ägt själv heller, aldrig haft några boobs att tala om! :D

Men jag använde kläder under kläderna sas.. typ tight linne, cykelbyxor? Så skumpar det inte så mkt, om du ska springa tex. Ett tips bara! För jag tror att precis som bröst kan bli slappa av att skumpa på magen så kan magen bli slapp av att skumpa i det fria under en lös ledig tisha, är lite skönt med stöd också medan man stärker inre korsetten! :)

Nykropp
2010-09-17, 23:14
Jag har dessutom gjort så att jag börjat med maskiner och hantlar enbart. Jag är lite rädd att jag skall skada mig med skivstång eftersom min rygg har varit megaklen. Den börjar nu styrkas upp och jag har blivit klart rakare i kroppen på väldigt kort tid. Så snart är det dags att ta tag i skivstången. Men fördelen med maskinerna är att det är svårare att göra fel. Nackdelen som jag har förstått är att man inte får träning i hela kroppen som man får med skivstången och lösa vikter.

Men som början tycker jag maskinerna är riktigt bra. Jag började också på extremt låga vikter. Tror jag körde 3 kilos hantlar i början. Det känns inte så manligt, men det är bara du själv som mår dåligt, ingen annan bryr sig egentligen. Jag menar du kan ju teoretiskt hålla på med sjukgymnastik. ;)

Vad gäller springa när du väger som du gör säger jag, skit i det. Ställ dig på en crosstrainer och få lika mycket svett men med mindre stress på knän och leder. :)

Enemy
2010-09-17, 23:23
Ska bli kul att följa den här, lycka till! :)

Eddie Vedder
2010-09-18, 07:09
Om TS vill ha en längre(tidsmässigt) viktnedgång så är det upp till han, jag ville bara "öppna upp hans ögon". Ditt tips är skitbra om man har lägre BF% tycker jag. =]

Nej det är lika viktigt om man är fet

Sen när ger inte bättre kondition högre viloförbränning?

Det har aldrig bevisats. Du citerar ur sitt sammanhang utan varken länk eller källa. Omöjligt att ta på allvar.

Dansande Draken
2010-09-18, 10:55
Jag är inte med på vad bbx menar?

Om du förbränner 500kcal på styrketräning eller på cardio spelar ju ingen skillnad? Det är ändå 500kcal.

Viktnedgången blir ju exakt densamma (förutsatt samma kcal-intag). Men styrketräningen gör att viktnedgången kommer att bestå till mindre del av förlorad muskelmassa.

Sniggel
2010-09-19, 11:55
Om man väljer att t ex gå ner snabbt, t ex 3 kg i veckan. Då kommer det givetvis vara ganska stor risk för muskelförlust. Det innebär dock inte att man lika gärna kan strunta i styrketräningen för styrketräningen förbättrar alltid förutsättningarna map. muskelmassa oavsett hur snabbt man tänkt gå ner.
Gå ner 3 kg i veckan med styrketräning kommer leda till mindre muskelförllust (och därmed mer fettförlust faktiskt, nånting måste ju kilona bestå av...) än 3 kg i veckan utan styrketräning.
Konditionsträning håller jag med om att det är smart att köra då det är lättare att förbruka kalorier då, samt att man mår bra av det. Så en smart kombination av konditionsträning, styrketräning och kostförändringar är nog att föredra.

Förslag:
1-3 styrkepass
1-3 lugna konditionspass
0-1 intensivare konditionspass
valfritt antal promenader

bb X
2010-09-19, 17:48
Nej det är lika viktigt om man är fet



Det har aldrig bevisats. Du citerar ur sitt sammanhang utan varken länk eller källa. Omöjligt att ta på allvar.

Källa: Chris Harnell's brud, googlade på det och hennes blogg kom upp. Vet, det är inte en "ok" källa. :p

Eddie Vedder
2010-09-19, 19:22
Källa: Chris Harnell's brud, googlade på det och hennes blogg kom upp. Vet, det är inte en "ok" källa. :p

Nej det är verkligen ingen bra källa. För övrigt träffade jag henne förut idag. Chris var där också så jag fick undvika raggning dock. :D

JimmyJoe
2010-09-22, 11:09
Nej det är verkligen ingen bra källa. För övrigt träffade jag henne förut idag. Chris var där också så jag fick undvika raggning dock. :D

Annars hade du lagt in stöten?

On topic
Roligt att du bestämt dig för att göra något åt situationen. Det finns endel bra tips i tråden och som flera redan sagt, gå inte ut för hårt, det är nog den främsta anledningen till att gnistan försvinner för många.

Eddie Vedder
2010-09-22, 14:58
Annars hade du lagt in stöten?

Nej men hon hade nog gjort.:cool: