handdator

Visa fullständig version : "tips från någon erfaren" "bulk"


oglecki
2010-09-16, 20:09
Hej hjälp inför min första vinter bulk. mitt mat schema ser ut så här



När ja jobbar tidigt

måltid 1 Frukost 2dl äggvita, 70g majsgryn, 100g keso 100ml mjöl

måltid 2 Frukost 2dl havregryn med nötter frusna bär olika frön, 2 ägg, 300ml mjölk, 1 protein drink

måltid 3 Lunch 200g kyckling 200g ris, 250g kvarg med funligt, 300ml mjölk

måltid 4 mellanmål 1 protein drink efter gymet blandad med lite malto

måltid 5 middag samma som lunch eller nötfärs eller fisk

måltid 6 250g kvarg några grova mackor med skinka eller annat pålägg 300ml mjölk

när ja jobbar kväll samma som innan förutom att ja käkar bara 1 frukost


Sen händer det att ja äter något mer eller mindre, men ja försöker hålla mig till detta så gott det går,
vill försöka bulka upp några kiló väger nu ca 76kg vill komma upp till 80kg

Så vill gärna få förslag på annat ja kan slänga in som är lätt få i sig, eller va ni tycker om mitt mat schema..

utöver tränar ja 5 dar i veckan och 1 dag kondition,


ålder 25år
vikt 76kg
längd 170cm


ja kör med pre-workout aminosyror före och under, omega, multivitamin och zma, och malto.. sen va det nog allt.

bb X
2010-09-16, 20:19
Orkar inte räkna men antar att du gjort det? :D

Kcal? Protein? Kolh? Fett? :)

Lepras
2010-09-16, 20:26
går du upp i vikt? Maten ser annars bra ut tycker ja :)

Trashcan
2010-09-16, 22:46
"måltid 3 Lunch 200g kyckling 200g ris, 250g kvarg med funligt, 300ml mjölk"

Varför äter du inte normal mat istället? Det där tycker jag för övrigt ser ut som deffmat.

Edit: Men funkar det så funkar det, såklart. Rent spontant känns det som att det är väldigt snålt med fett.

Pompere
2010-09-16, 23:44
Väldigt snålt med fett.
Ät hela ägg ist bara äggvita. Ska ju vara gött o leva på bulk!

Sniggel
2010-09-17, 06:14
Tycker också det ser ut att vara en obefogad skräck för fett i den kosten.
Jobbigt att komma upp i kalorimängd med så lite fett.
Funkar det så funkar det dock. Jag personligen hade tyckt det varit jobbigt att bulka med så hög andel kolhydrater iaf. Hade nog inte lyckats komma upp tillräckligt högt utan att även öka mängden fett.

oglecki
2010-09-17, 16:48
Orkar inte räkna men antar att du gjort det? :D

Kcal? Protein? Kolh? Fett? :)

jag har ju ett sådant exel program där man räknar ut ganska lätt vad allt innehåller, skall jag vara ärlig har ja inte räkna ut till 100% vad ja äter på en dag men tänkte ta sätta mig ner å noga gå genom och se vad ja landar på....

oglecki
2010-09-17, 16:52
Tycker också det ser ut att vara en obefogad skräck för fett i den kosten.
Jobbigt att komma upp i kalorimängd med så lite fett.
Funkar det så funkar det dock. Jag personligen hade tyckt det varit jobbigt att bulka med så hög andel kolhydrater iaf. Hade nog inte lyckats komma upp tillräckligt högt utan att även öka mängden fett.

ge mig bra fett att ta, byter gärna ut en del kolisar mot fett:)
men ja käkar mycket nötter, fisk tänkte köra med linfrö olja om den är något att ha?... sedan avokado, men gillar inte smaken till 100% men den innehåller väldigt bra fett, men ge mig gärna tips va va ja kan slänga in för fetter i min kost så kör ja gärna med det...

oglecki
2010-09-17, 16:54
Väldigt snålt med fett.
Ät hela ägg ist bara äggvita. Ska ju vara gött o leva på bulk!

käkar gärna hela ägg men nu e det ja köper ju äggvita på burk å det innehåller bara äggvita, tycker det är smidigt att bara hälla upp på stekpannan å sen käka.

käkar självklart vanliga ägg också brukar ligga på 2 ägg om dagen och 2 dl äggvita = 8 ägg per dag om omvandlar det, klart bulk skall vara roligare en deff:)

oglecki
2010-09-17, 16:56
"måltid 3 Lunch 200g kyckling 200g ris, 250g kvarg med funligt, 300ml mjölk"

Varför äter du inte normal mat istället? Det där tycker jag för övrigt ser ut som deffmat.

Edit: Men funkar det så funkar det, såklart. Rent spontant känns det som att det är väldigt snålt med fett.


va menar du med vanlig mat`? menar du husmanskost å så det brukar ja käka på jobbet om ja inte har med mig egen mat, ge mig gärna tips på fet mat som passar bra för bulk. byter gärna ut några av mina kyckling mål mot annat som smakar bra;)

annars så e ja inte rädd för käka fett så klart;)

Lepras
2010-09-17, 17:36
Såklart det funkar-Skit i om det är "deffmat" eller "bulkmat" --ät det du gillar o mår bra med. Om du gillar ditt nuvarande matschema-kör på det..om du inte går upp i vikt-byt ut/lägg till lite fetare/energitätare mat.

måltid 3 Lunch 200g kyckling 200g ris, 250g kvarg med funligt, 300ml mjölk"
-Grymt bra mat--varför byta ut den mot pyttipanna?

Det enda du kan göra är att pröva--om du går ner i vikt-ät mer
om du står stilla i vikt- ät mer
om du går upp i vikt--fortsätt med det du gör ;)

Sniggel
2010-09-17, 18:10
Lepras har helt klart rätt. Funkar det och du går upp i vikt behöver du inte lägga in mer fettkällor. Men känner du på dig att det hade varit trevligare/lättare att äta om du skär ner lite på kolhydraterna och istället ökar lite på fettet så kan man ju lägga till saker såsom majonnäs (gjord på rapsolja, nyttigt alltså), bearnaise-sås, ost (som till på köpet är rikt på protein).
Nötter och avokado som du nämnt är också bra fettkällor, samt ägg.
Man kan äta fläskfärs istället för nötfärs, blir dessutom oftast billigare. Tycker man det är alldeles för fett kan man vara lagom och köpa blandfärs :D

Det är upp till dig, man kan äta på rätt många olika sätt (så länge man inte har några allvarliga brister i kosten), för byggning är det mycket protein som gäller, kolhydrater/fettfördelning är mindre viktigt och oftast mer av en smaksak eller vad man mår bäst av att äta.

mikaelj
2010-09-17, 19:18
Läs Eddie Vedders artikel om fett: http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Lepras
2010-09-19, 09:59
Lepras har helt klart rätt. Funkar det och du går upp i vikt behöver du inte lägga in mer fettkällor. Men känner du på dig att det hade varit trevligare/lättare att äta om du skär ner lite på kolhydraterna och istället ökar lite på fettet så kan man ju lägga till saker såsom majonnäs (gjord på rapsolja, nyttigt alltså), bearnaise-sås, ost (som till på köpet är rikt på protein).
Nötter och avokado som du nämnt är också bra fettkällor, samt ägg.
Man kan äta fläskfärs istället för nötfärs, blir dessutom oftast billigare. Tycker man det är alldeles för fett kan man vara lagom och köpa blandfärs :D

Det är upp till dig, man kan äta på rätt många olika sätt (så länge man inte har några allvarliga brister i kosten), för byggning är det mycket protein som gäller, kolhydrater/fettfördelning är mindre viktigt och oftast mer av en smaksak eller vad man mår bäst av att äta.

Bra skrivet :)

oglecki
2010-09-19, 12:12
Läs Eddie Vedders artikel om fett: http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/


tack för tipset, väldigt bra info i denna artikel plus några andra artiklar ja hittade på samma ställe, mycket intressant...