handdator

Visa fullständig version : Skadat axeln.


Flonkz
2010-09-16, 19:02
Hejsan Kolozzeum.

Körde bänkpress idag och efter första setet så kände jag en smärta i mitten av axeln som var ungefär som om nån har kört in en kniv i den och vridit om.

Jag kände av det i axeln igår efter jag hade kört ett ryggpass men brydde mig inte om det eftersom jag inte trodde att det var något speciellt, men nu känner jag den verkliga smärtan.

Det gör hela tiden ont i axeln och det gör lika ont vilka övning som jag än gör (känns lite mer när jag gör rotator-cuff övningen, så jag antar att det är den)

Hur ska jag nu göra? Ska jag ta några dagar/veckor vila?

Kan tilläggas att jag har skadat min armbåge också. Dum som jag var så tränade jag bort smärtan.

Har kört ett 3-split schema, varvat med viloveckor.

Tack för mig!

HulkH
2010-09-16, 19:07
hmm, vänta 10 dagar, om det inte har gått över. gå till en läkare?

Sheogorath
2010-09-16, 19:40
hmm, vänta 10 dagar, om det inte har gått över. gå till en läkare?

Man får ingen skelettskada av att köra bänkpress såvida man inte tappar stången över sig, och en läkare kommer aldrig att bevilja MR för något sådant här. Han kommer, med andra ord att remittera till eller rekommendera sjukgymnast vilket också är helt rätt instans att vända sig till direkt i fall som detta. En läkare kan hjälpa till med smärtstillande mediciner starkare än det som finns receptfritt, men that's about it. Ska det ens bli tal om något sådant är det på många vårdcentraler först aktuellt med en bedömning av sjukgymnast OCH att patienten prövat exempelvis fulldos alvedon + diklofenak i ett par dygn. Så att söka läkarvård för icke-trauma relaterat till rörelseapparaten är dels slöseri med dina pengar men också med primärvårdens tid/resurser.

eequal
2010-09-17, 11:59
Jag har själv haft mycket problem med huggande smärtor i axeln. Tränade i nästan 1 år innan en kille jag snackat mycket med rekomenderade att köra "stående rotation med hantel" http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html
vilket hjälpte mig väldigt mkt.