handdator

Visa fullständig version : jobb inom idrott


2FAST4U
2010-09-16, 15:42
tjenare!

har för mig att det fanns en liknande tråd men hittar den inte.

men vad finns det för jobb inom "idrott och hälsa"? :thumbup:

PT och gym instruktör är faktist det ända jag kommer på just nu:D
går ut gymnsasiet snart så måste få några ideer.

ge mig alla tips ni kommer på även om det inte är till 100% "idrott och hälsa" :thumbup:

mtlca
2010-09-16, 15:50
Idrottslärare?

2FAST4U
2010-09-16, 15:59
hehe ja juste^^ hur kunde jag glömma det :P
men jag tror inte det skulle vara nått för mig faktist :P

Madame
2010-09-16, 16:17
Finns massa företag som tillverkar och/eller saluför utrustning av olika slag inom branchen "idrott och hälsa", så kanske produktutvecklare, konstruktör, säljare, forskare, inköpare, marknadsanalytiker, ...

vidare: massör, dietist, kostvetare, sjukgymnast osv

2FAST4U
2010-09-16, 16:28
Finns massa företag som tillverkar och/eller saluför utrustning av olika slag inom branchen "idrott och hälsa", så kanske produktutvecklare, konstruktör, säljare, forskare, inköpare, marknadsanalytiker, ...

vidare: massör, dietist, kostvetare, sjukgymnast osv

nu fick jag genast lite att tänka på, tackar =)

Eddie Vedder
2010-09-16, 16:28
kostvetare

Jag är kostvetare, utbildningen har ingenting med träning att göra. Vill man som kostvetare hamna inom den branschen kan man såklart ta sig dit men då blir det ju i form av ett annat yrke. :) Man kan ju typ skriva träningsblogg, bok, artiklar i BODY und so wieter. :cool:

Madame
2010-09-16, 16:54
Jag är kostvetare, utbildningen har ingenting med träning att göra. Vill man som kostvetare hamna inom den branschen kan man såklart ta sig dit men då blir det ju i form av ett annat yrke. :) Man kan ju typ skriva träningsblogg, bok, artiklar i BODY und so wieter. :cool:

ja, men han skrev ju att han ville ha nåt med idrott och hälsa och "ge mig alla tips ni kommer på även om det inte är till 100% "idrott och hälsa""


så det var bara ett förslag om har har intressen som lutar åt det hållet :)

2FAST4U
2010-09-16, 19:29
vad gör man som kostvetare? har inte hört det förut :P

Jockefoten
2010-09-16, 19:32
vad gör man som kostvetare? har inte hört det förut :P

Äter mat.

Eddie Vedder
2010-09-16, 19:37
vad gör man som kostvetare? har inte hört det förut :P

Oftast jobb som kostchef i kommuner eller arbete inom livsmedelsinustrin. Tidigare hette utbildningen Kostekonomprogrammet.

z_bumbi
2010-09-16, 21:19
En kostvetare är någon som läst kost och plockat ut en examen inom det området så man kan mycket väl kombinera kostvetenskap med idrott, folkhälsovetenskap med inriktning på fysisk aktivitet etc om man känner att man vill kombinera. Däremot är det nog ingen väg jag skulle rekommendera då det finns andra utbildningar som är mer inriktade på idrott och om man ändå vill läsa kostvetenskap för att ha det inom idrotten så gissar jag att man har betydligt mer nytta av en dietistexamen.

2FAST4U
2010-09-17, 17:13
En kostvetare är någon som läst kost och plockat ut en examen inom det området så man kan mycket väl kombinera kostvetenskap med idrott, folkhälsovetenskap med inriktning på fysisk aktivitet etc om man känner att man vill kombinera. Däremot är det nog ingen väg jag skulle rekommendera då det finns andra utbildningar som är mer inriktade på idrott och om man ändå vill läsa kostvetenskap för att ha det inom idrotten så gissar jag att man har betydligt mer nytta av en dietistexamen.

oki, tackar för svar 2 bra svar.

kommer nån kanske på nått annat jobb inom detta område?? :)