handdator

Visa fullständig version : Kokosfett i rumstemp?


Seb74
2010-09-16, 12:28
De superbilliga legendariska silverpaketen kokosfett (som jag själv inte lyckats hitta ännu men jakten går vidare) säljs tydligen i kyldisken, ihop med smör etc.

Medan det dyra ekologiska konsum-fettet jag köpte (enda jag hittat än så länge) står i vanliga hyllorna, och står på burken det kan förvaras i rumstemp.

Vad är skillnaden egentligen?
Mycket mer praktiskt ju med ett mjukt fett än ett kallt och stenhårt.

mikaelj
2010-09-16, 12:31
Det ena i en papparsförpackning och den andra i en burk. Kokosfett smälter i rumstemp.

(de senare brukar vara kallpressade, men förvaringsmässigt spelar det ingen roll)

Du har alltså inte hittat följande?

http://www.butik-hemlangtan.m.se/varor/Unilever_Kokosfett_500g.jpg

Har du frågat i butiken?

Seb74
2010-09-16, 13:20
Det ena i en papparsförpackning och den andra i en burk. Kokosfett smälter i rumstemp.

(de senare brukar vara kallpressade, men förvaringsmässigt spelar det ingen roll)

Du har alltså inte hittat följande?

http://www.butik-hemlangtan.m.se/varor/Unilever_Kokosfett_500g.jpg

Har du frågat i butiken?

Smälter och smälter....

Men det ska hålla i rumstemp det också?
Eller härsknar vissa typer av kokosfett kanske?

Nej jag har inte hittat det.
ICA har bara till julen.
Konsum har inte "det dåliga" kokosfettet längre utan bara det här nya braiga som kostar typ 3ggr så mycket.
Ska väl leta vidare, men nu har jag fett så det räcker nån vecka till.

Seb74
2010-09-16, 13:22
Och stämmer det att en sån där 500g kostar runt 20kr?

mikaelj
2010-09-16, 13:27
Smälter och smälter....

Det smälter om du har varmt inne.

Men det ska hålla i rumstemp det också?

Ja, i flytande form.

Eller härsknar vissa typer av kokosfett kanske?

Nej, 98% mättat fett.

Ska väl leta vidare, men nu har jag fett så det räcker nån vecka till.

Det är verkligen underligt. ICA Maxi, COOP Consum, ICA Supermarket, ICA Kvantum, Willys har de alla här där jag bor.

Och stämmer det att en sån där 500g kostar runt 20kr?

Ja, nå't sånt. Har inte köpt det på evigheter.

Seb74
2010-09-16, 13:43
Ok, tack, får besöka lite fler butiker och leta.
Men fan om skiten smälter sen bara :D
Får väl hälla över det i nån karaff eller nåt då och förvara det i, med plastfolie över, eller nåt...

mikaelj
2010-09-16, 13:48
Eller en glasburk med lock? Eller förvara i kylen?

Eddie Vedder
2010-09-16, 14:16
Ok, tack, får besöka lite fler butiker och leta.
Men fan om skiten smälter sen bara :D
Får väl hälla över det i nån karaff eller nåt då och förvara det i, med plastfolie över, eller nåt...

Har du tropisk värme hemma hos dig? :D

Seb74
2010-09-16, 14:17
Har du tropisk värme hemma hos dig? :D

Nä normal temp, och mitt nuvarande dyra ekologiska kokosfett är inte alls på väg att rinna bort, så om inte mikaelj har tropisk värme hemma hos sig så kanske det helt enkelt är så att silverpaketet har lägre smältpunkt.

Seb74
2010-09-16, 14:20
Eller en glasburk med lock? Eller förvara i kylen?

Jobbigt med stenhårt kallt fett.

Iofs, kom på nåt genialiskt nu....kan lägga det jag ska ha i djupa tallriken, in i mikron och förvärma lite, och SEN i med ägg/grädde/kryddor och laga äggröran....ingen extra disk eller nåt då ju.
Bara att det är lite omständigare få upp lagom mängd när det är hårt och kallt.

Sniggel
2010-09-17, 06:07
Mitt kokosfett (den vi pratar om) smälter i rumstemperatur. Har glömt den framme flera gånger och fått fixa upp kladdet som det blir. Dock verkar det hålla jäkligt bra, ingen försämring av konsistens/smak/lukt/utseende.
Har Nicklas och Mikael 18 grader eller lägre hemma hos sig?

Sverker
2010-09-17, 06:22
Kokosfett har ingen smältpunkt. Fettet har istället en smältpunktsintervall någonstans mellan 20 - 30 °C.
Vid 20°C ligger allt fettet som kristaller och fettet är hårt. Sedan smälter kristallerna allteftersom upp till 30°C då allt är flytande. Detta ger den något mystiska munkänslan. Plastliknande enligt mig.

Kakaofett har däremot en kort smältpunktsintervall där fettet är fast i handen men smälter snabbt av i munnen där det är varmare.

Eddie Vedder
2010-09-17, 06:26
Har Nicklas och Mikael 18 grader eller lägre hemma hos sig?

Under förra vintern hade jag det, fick sova påklädd. :D Skämt åsido tror jag vi har lite olika tolkning av "smälta" här. Jag ser i princip en gegga som flyter ut framför mig.

Men att fettet blir kladdigare på ytan råder inga tvivel om.

Sniggel
2010-09-17, 06:33
Ok, jag har iofs lite varmare hos mig får jag erkänna, vädrar ofta pga värmen. Mtt kokosfett flyter ut överallt om jag lämnar det framme. Efter säg 4 timmar så kan en 5% av fettet ha smält bort.

Eddie Vedder
2010-09-17, 06:35
Ok, jag har iofs lite varmare hos mig får jag erkänna, vädrar ofta pga värmen. Mtt kokosfett flyter ut överallt om jag lämnar det framme. Efter säg 4 timmar så kan en 5% av fettet ha smält bort.

Oj det var värst. Vilken experimentlust jag fick plötsligt. :D Jag har haft det framme längre än så, visst blev ytan kladdig men inte så att det rann. Paketet låg ju i ryggsäcken så det var tur.

Seb74
2010-09-17, 08:01
Har ~21-22C i köket.
Ingen antydan till smältning av mitt dyra ekologiska specialkokosfett :D
Det andra kanske smälter tidigare.

Seb74
2010-10-02, 11:06
Det ena i en papparsförpackning och den andra i en burk. Kokosfett smälter i rumstemp.

(de senare brukar vara kallpressade, men förvaringsmässigt spelar det ingen roll)

Du har alltså inte hittat följande?

http://www.butik-hemlangtan.m.se/varor/Unilever_Kokosfett_500g.jpg

Har du frågat i butiken?

Har nu utökat mitt sökande, och betat av följande butiker i storstockholm:

Konsum (har endast andra märket som är mer än dubbelt så dyrt)
ICA (har endast till jul)
Vivo
Prisxtra
Lidl
Hemköp

Om det är bra datum på dom, riktigt bra datum, och dom klarar sig i rumstemp, så kan jag ju köpa på mig 10st eller så till jul :D
Borde räcka ganska precis ett år då jag tar en matsked/dag.

mikaelj
2010-10-02, 12:45
Du kan säkerligen förvara kokosfett ett år i rumstemp, ett decennie i kylen eller förvara i frysen till dina barnbarn.

Seb74
2010-10-02, 16:23
Du kan säkerligen förvara kokosfett ett år i rumstemp, ett decennie i kylen eller förvara i frysen till dina barnbarn.

Great då får jag göra så, då kokosfett endast verkar finnas till julen.
Så får dom skylla sig själva när jag kommer in där och länsar deras lager, så andra får va utan sin ischoklad eller vad dom nu gör med det till julen :D

Seb74
2010-10-03, 08:02
Du kan säkerligen förvara kokosfett ett år i rumstemp, ett decennie i kylen eller förvara i frysen till dina barnbarn.

Ah, kanske därför det är endast ~1 års hållbarhet på mitt från konsum, för det står ju att det kan förvaras i rumstemp och säljs även så.
Då är det antagligen mycket längre på de legendariska silverpaketen som ju verkar säljas i kyldisken.

mikaelj
2010-10-03, 11:01
Allt kokosfett räcker i evigheter. Det är 98% mättat fett, alltså minimalt med komponenter som kan oxidera.

Sverker
2010-10-03, 11:14
Blir alltså en etisk fråga.

Vad skulle konsumenterna säga ifall det var förra julens kokosfett de gjorde ischoklad av;)

Seb74
2010-10-03, 11:27
Blir alltså en etisk fråga.

Vad skulle konsumenterna säga ifall det var förra julens kokosfett de gjorde ischoklad av;)

Det får vi inte veta denna jul, för jag ska köpa upp hela ICAs lager när dom får in det till jul :)
Vad förvånade dom kommer bli :D

Seb74
2010-10-12, 08:08
Fått tag i ett silverpaket nu, en kompis köpte med sig.
Maken till opraktisk råvara/förpackning har jag aldrig skådat....är ju hårt som sten i kylen, och flisor flyger och far när man försöker skära loss biten man vill ha.

Dessutom smakar det lite konstigt, inte helt smaklöst som konsums dyra i plastburk.

Nä köper nog inte detta fler gånger, väldigt mycket mer praktiskt ha i en burk framme i rumstemp, hur lätt som helst att ta en sked av det, och lätt att förvara utan papper runt om som ska vikas ihop och smulor som ska hindras att ramla ut i kylen.

Seb74
2010-10-12, 08:26
Och nu, efter långt funderande, kopplade det i hjärnan...kom på vad det smakar som.
Smakar precis som vispad grädde som blivit lite gammal, typ om man har en semla som stått nån dag för länge, grädde som blivit lite seg liksom, smakar lite småsurt på ett speciellt sätt.

Precis den smaken har kokosfettet.
Konsums ekologiska burk-fett har ingen sån smak utan är helt smaklöst, enligt mig iallafall.

WHITEFOLKS
2010-10-12, 08:54
Kan inte minnas att den smakar något speciellt, kanske har tagit smak av något annat i närheten.

Sen är det ju inget som hindrar dig från stoppa ner även det i en burk och förvara i rumstemperatur.

Elmer
2010-10-12, 13:34
Vad är det för speciellt med kokosfett?
Nu tänker jag mer näringsmässigt osv.
Själv kör jag med smör & olivolja när jag lagar mat.

Om denna indormation redan finns i ngn tråd så länka gärna.:)

Seb74
2010-10-12, 14:01
Vad är det för speciellt med kokosfett?
Nu tänker jag mer näringsmässigt osv.
Själv kör jag med smör & olivolja när jag lagar mat.

Om denna indormation redan finns i ngn tråd så länka gärna.:)

Det är i stort sett enbart mättat fett, och således väldigt stabilt och hållbart.
Det är också nästan helt smaklöst, och enligt många är det nyttigare än annat fett. Höjer visst kroppstemp och sätter lite extra fart på förbränning.
Inget jag eftersträvar, men jag äter bara en msk/dag ungefär.

Jag äter generellt relativt mycket fett så jag vill sprida riskerna lite och försöka få i mig lite av varje, istället för att äta bara olja, eller bara mejeri-fett, osv.
Därför äter JAG kokosfett varje dag.