handdator

Visa fullständig version : Ica kartlägger min mat !


Lovisa
2010-09-16, 07:11
Jag fick ett "personligt" brev från Ica igår. Med rabattkuponger på - hör och häpna - kvarg, yoghurt, sötningsmedel, nötter, frysta skaldjur och kattmat. Märkligt, tänk att de råkar ha erbjudande på just dessa varor just nu.

Skämt åsido, det är såklart exakt det som jag brukar handla ofta.
Visst känns kollo-kosten igen? Kattmaten kanske inte ingår i min dagliga diet :), men min kissemiss uppskattar att jag tar hem mat till henne också.

Jag drar mitt Ica-kort när jag handlar (självscannar gärna). Ger bra rabatter och så, men är det inte lite spooky att de exakt kartlägger vad jag handlar. Inte bara på varugrupper, utan till och med varumärken (Icas kvarg, Arlas yoghurt osv).

Är det någon annan som reagerar på att få sina matvanor dokumenterade på det här sättet? OK, jag kan ju sluta använda kortet, men det har sitt pris - ekonomiskt och i tid. Eller sluta vara "paranoid" ?

Men visst sjutton är det ett lite spooky kontroll-samhälle ?

z_bumbi
2010-09-16, 07:14
Lösningen kan vara att handla i billigare affärer så slipper man dra kortet för att få en rabatt och man spar oftast mer pengar då det i alla fall är billigare.

Kalmaren
2010-09-16, 07:16
Det är väl därför man har ett ica kort, för att få rabatt på just det man brukar handla.

Inget "spooky" med det eller?

Tabbe
2010-09-16, 07:46
haha dom tar ju inte fingeravtryck eller något..du får ju rabbat på saker du vill handla och dom får hjälp i sina marknadsundersökningar på vad vilka åldersgrupper köper tex eller vad dom ska satsa mer/mindre på.

Bendermannen
2010-09-16, 07:48
Personligen tycker jag det är skitbra att jag får riktade erbjudande. :)

jakke
2010-09-16, 07:58
Personligen tycker jag det är skitbra att jag får riktade erbjudande. :)

+1
3 för 2 på pampers känns inte så lockande.

Jag tror man kan säga till om man inte vill ha det så som det är nu.

Lillleif
2010-09-16, 08:00
Det står förmodligen i det finstilta när du skaffar kortet. Själv tycker jag det är bra att få erbjudanden på produkter jag handlar (jag har ingen katt så jag skulle bli besviken om jag fick rabatt på kattmat). Det är ju inte så att de riggat upp en kamera i ditt kök direkt :)

Ganymedes
2010-09-16, 08:28
Men det är ju knappast så att någon person sitter och loggar det. Både registreringen och utskicken sker automatiserat. Värt att bli paranoid över det liksom... "Shit, den där ICA-killen vet att jag köper kattmat!"

Trams.

Eddie Vedder
2010-09-16, 08:33
Men visst sjutton är det ett lite spooky kontroll-samhälle ?

Nej verkligen inte. Att man har koll på folks konsumtion är knappast något nytt. Det är väl använda metoder som sträcker sig hur långt tillbaka som helst. Bara det att det blir lättare och lättare att få koll.

Google vet till stor del mina intressen genom mina sökningar. Olika sajter där jag handlar erbjuder mig varor som de tror jag gillar. Jag ligger inte sömnlös för det. Men jag kan se ett samhällsproblem för de som har problemet att stå emot lockande erbjudanden. Där kan nog många halka dit på svindyra impulsköp. Jag ser även en risk med om företagen lyckas nå barn med sina erbjudanden.

OneManArmy
2010-09-16, 18:04
Självscanning är förövrigt det bästa som hänt matvaruhandeln på evigheter.. Våga älska att knalla förbi de enorma köerna på ica maxi en fredag kl 19 och betala bara.

bb X
2010-09-16, 18:07
Varför ska det vara spooky att de vet vad du köper? Det är inte direkt så att du köper ingredienser för att tillverka bomber och att din lägenhet kommer bli stormad av poliser?

skämåsido, köp din kvarg på lidl, du får dubbelt så mycket för samma pris. :)

Denniss
2010-09-16, 18:09
Jag fick ett "personligt" brev från Ica igår. Med rabattkuponger på - hör och häpna - kvarg, yoghurt, sötningsmedel, nötter, frysta skaldjur och kattmat. Märkligt, tänk att de råkar ha erbjudande på just dessa varor just nu.

Skämt åsido, det är såklart exakt det som jag brukar handla ofta.
Visst känns kollo-kosten igen? Kattmaten kanske inte ingår i min dagliga diet :), men min kissemiss uppskattar att jag tar hem mat till henne också.

Jag drar mitt Ica-kort när jag handlar (självscannar gärna). Ger bra rabatter och så, men är det inte lite spooky att de exakt kartlägger vad jag handlar. Inte bara på varugrupper, utan till och med varumärken (Icas kvarg, Arlas yoghurt osv).

Är det någon annan som reagerar på att få sina matvanor dokumenterade på det här sättet? OK, jag kan ju sluta använda kortet, men det har sitt pris - ekonomiskt och i tid. Eller sluta vara "paranoid" ?

Men visst sjutton är det ett lite spooky kontroll-samhälle ?

Du kan själv välja att ta bort detta genom att gå in på Mina Sidor och bocka av. "spooky", nej, det tycker inte jag. Det är ju inte så att en person sitter och analyserar allt som registreras på ditt ica kort, utan ett dator som automatiskt ser vad du har handlat av och ger dig rabatt på det. Är inte det bra, tycker du?

skaparn
2010-09-16, 19:38
Nej verkligen inte. Att man har koll på folks konsumtion är knappast något nytt. Det är väl använda metoder som sträcker sig hur långt tillbaka som helst. Bara det att det blir lättare och lättare att få koll.

Google vet till stor del mina intressen genom mina sökningar. Olika sajter där jag handlar erbjuder mig varor som de tror jag gillar. Jag ligger inte sömnlös för det. Men jag kan se ett samhällsproblem för de som har problemet att stå emot lockande erbjudanden. Där kan nog många halka dit på svindyra impulsköp. Jag ser även en risk med om företagen lyckas nå barn med sina erbjudanden.

Jämförelsen haltar. ICA har till skillnad från Google bland annat namn och personnummer kopplat till konsumtionsdatan medan Google håller rätt hårt på att anonymifiera all deras data*.
Och att man alltid varit intresserad av folks konsumtionsmönster är inte ett skäl att inte oroa sig då vi idag har verktygen att väldigt snabbt sammanställa väldigt stora mängder data. Det finns tröskeleffekter i övervakningsförmågan orsakad av tekniska framsteg.

Och nu har den här tråden blivit en tråd om politik. Snart val. Kan själv säga att jag har accepterat ICA datainsamling. Igår fick jag rabatter på Corn Flakes, ägg, knäckebröd, bregott och kycklingfilé. Det är också en uppräkning på nästan exakt vad jag handlar på ICA en gång i veckan.


*Jag är dessutom så naiv att jag tror att de faktiskt gör det också. Det vore en för stor förtroendeförlust att bli upptäckta med att ljuga.

mikaelj
2010-09-16, 20:56
Igår fick jag rabatter på Corn Flakes, ägg, knäckebröd, bregott och kycklingfilé. Det är också en uppräkning på nästan exakt vad jag handlar på ICA en gång i veckan.

Ingen mjölk till flingorna?

J.V
2010-09-16, 21:08
Ingen mjölk till flingorna?Utan mjölk orkar man ju mer flingor.

skaparn
2010-09-16, 21:32
nästan

Ingen mjölk till flingorna?

http://sv.wiktionary.org/wiki/nästan (http://sv.wiktionary.org/wiki/n%C3%A4stan)

Säg förlåt.

Pepz
2010-09-16, 21:39
oh no ica vet vad jag brukar handla.

tänk om banken vet vart jag brukar handla med mitt visa
Eller om SL loggar hur jag åker med kollektivtrafiken

Rickard
2010-09-16, 21:42
Ganska fantastiskt att detta är någon överraskning.

Apjavel
2010-09-16, 22:05
Nej verkligen inte. Att man har koll på folks konsumtion är knappast något nytt. Det är väl använda metoder som sträcker sig hur långt tillbaka som helst. Bara det att det blir lättare och lättare att få koll.

Google vet till stor del mina intressen genom mina sökningar. Olika sajter där jag handlar erbjuder mig varor som de tror jag gillar. Jag ligger inte sömnlös för det. Men jag kan se ett samhällsproblem för de som har problemet att stå emot lockande erbjudanden. Där kan nog många halka dit på svindyra impulsköp. Jag ser även en risk med om företagen lyckas nå barn med sina erbjudanden.

Vad ser du för risk?

mikaelj
2010-09-16, 22:26
http://sv.wiktionary.org/wiki/nästan (http://sv.wiktionary.org/wiki/n%C3%A4stan)

Säg förlåt.

Förlåt, Berit.

Eddie Vedder
2010-09-17, 06:08
Vad ser du för risk?

Att man riktar marknadsföring mot en grupp som inte själva bör vara konsumenterna i mina ögon. Det är knappast ovanligt att man riktar sig mot barnen för att de ska övertala sina föräldrar till inköp. Och får barn möjlighet att själva köpa sakerna tycker jag det är ännu värre eftersom jag tror att ett barn har sämre omdöme vad gäller ekonomi än vad vuxna generellt har.

Apjavel
2010-09-17, 07:18
Att man riktar marknadsföring mot en grupp som inte själva bör vara konsumenterna i mina ögon. Det är knappast ovanligt att man riktar sig mot barnen för att de ska övertala sina föräldrar till inköp. Och får barn möjlighet att själva köpa sakerna tycker jag det är ännu värre eftersom jag tror att ett barn har sämre omdöme vad gäller ekonomi än vad vuxna generellt har.

Förstår hur du tänker men marknadsföring mot barn är ju inget nytt. Det visas reklam för barnsaker på TV och i affärer osv. Med tanke på att barn oftast inte har en egen ekonomi kan de ju inte heller konsumera själva. Sen att barnen kan tjata till sig grejer av sina föräldrar är en annan femma.

Eddie Vedder
2010-09-17, 07:23
Sen att barnen kan tjata till sig grejer av sina föräldrar är en annan femma.

Och det är det här som är grejen. Det är väldigt enkelt att från företags sida rikta hård marknadsföring mot barn, både direkt (där det är lagligt) och indirekt (som här i Sverige), för att sedan enbart lägga ansvar på föräldrarna.

Det ÄR föräldrarnas ansvar men det är en fråga som David mot Goliat att blekna i jämförelse. Begreppet "nag factor" är ju exempelvis ett etablerat begrepp.

Jag rekommenderar den här dokumentären:

Consuming Kids - del 1 (http://www.youtube.com/watch?v=JCT7h-jwCWA&feature=related)

skaparn
2010-09-18, 02:08
, Berit.

Vill du att jag ska recensera ditt försök att, istället för en uppriktigt ursäkt för att du helt enkelt varit dum, komma undan med att skämta bort det hela?

mikaelj
2010-09-18, 10:43
Vill du att jag ska recensera ditt försök att, istället för en uppriktigt ursäkt för att du helt enkelt varit dum, komma undan med att skämta bort det hela?

Ja. En sexgradig skala, som i Danmark, vore lämpligt.

Raasken
2010-09-18, 20:32
Jag rekommenderar den här dokumentären:

Consuming Kids - del 1 (http://www.youtube.com/watch?v=JCT7h-jwCWA&feature=related)

Fan, har aldrig tänkt på all barninriktad reklam som finns överallt.
Definitivt inte sett det ur ett hälsoperspektiv heller, kanske förbjuda läsk/godis reklam är en bättre strategi mot folkhälsa än "sockerskatten"?

Fast det var dock lite ironi i slutet av filmen (först då jag reflekterade över det) när vi fick, på sedvanligt amerikanskt vis, reda på hur vi skulle känna oss när den sorgliga bakgrundsmusiken spelade.

Kanske dags att sluta gå omkring med kosttillskottsmärken på kläderna, hört att gymråttor är en ganska köpkraftig målgrupp. :P

Eddie Vedder
2010-09-18, 20:43
Fan, har aldrig tänkt på all barninriktad reklam som finns överallt.
Definitivt inte sett det ur ett hälsoperspektiv heller, kanske förbjuda läsk/godis reklam är en bättre strategi mot folkhälsa än "sockerskatten"?

Fast det var dock lite ironi i slutet av filmen (först då jag reflekterade över det) när vi fick, på sedvanligt amerikanskt vis, reda på hur vi skulle känna oss när den sorgliga bakgrundsmusiken spelade.

Kanske dags att sluta gå omkring med kosttillskottsmärken på kläderna, hört att gymråttor är en ganska köpkraftig målgrupp. :P

Såg du del 1 enbart eller såg du hela? Hursomhelst är den riktigt bra tycker jag. Den sedvanliga överdramatiseringen i form av sorglig och skrämmande musik här och var kan man ju dock skippa ja. ;)

Raasken
2010-09-18, 20:57
Såg du del 1 enbart eller såg du hela? Hursomhelst är den riktigt bra tycker jag. Den sedvanliga överdramatiseringen i form av sorglig och skrämmande musik här och var kan man ju dock skippa ja. ;)

Såg hela, kommer fan ha mardrömmar om reklam inatt.

Insulinus
2010-09-19, 13:06
Självscanning är guld värt, de kan gött få kartlägga min kost om de vill, smidigt att få rabatter på det man brukar shoppa.
Men som tidigare sagts så kan man ju shoppa i billigare butiker och spara betydligt mer på det... Länge leve reklambladen ;)

PS: Jag tycker att Coop har en fruktansvärt bra idé nu när de infört eller ska införa ett system som kartlägger antalet varor i butik och lägger en beställning till grossisterna för varje upphandlad vara. Spillet minskar, kräver mindre transporter, och även om detta systemet kostar dem väldigt mycket att installera så kommer de garanterat tjäna ikapp dessa pengar fort.
Hörde någon siffra om att de slängde matvaror för runt 50 000kr i veckan!

jakke
2010-09-20, 10:40
Självscanning är guld värt, de kan gött få kartlägga min kost om de vill, smidigt att få rabatter på det man brukar shoppa.
Men som tidigare sagts så kan man ju shoppa i billigare butiker och spara betydligt mer på det... Länge leve reklambladen ;)

PS: Jag tycker att Coop har en fruktansvärt bra idé nu när de infört eller ska införa ett system som kartlägger antalet varor i butik och lägger en beställning till grossisterna för varje upphandlad vara. Spillet minskar, kräver mindre transporter, och även om detta systemet kostar dem väldigt mycket att installera så kommer de garanterat tjäna ikapp dessa pengar fort.
Hörde någon siffra om att de slängde matvaror för runt 50 000kr i veckan!

Ica har såklart koll på vad även de som inte har självscanning. Fast det kanske inte var så du menade. Jag älskar scanning för att jag spar tid.

LadyG
2010-09-20, 10:58
Är det någon annan som reagerar på att få sina matvanor dokumenterade på det här sättet? OK, jag kan ju sluta använda kortet, men det har sitt pris - ekonomiskt och i tid. Eller sluta vara "paranoid" ?

Men visst sjutton är det ett lite spooky kontroll-samhälle ?

Nej, jag tycker att om nu ICA registrerar att jag köper Abbas mästarmakrill ganska ofta och ger mig rabatt på det så är det en win-win situation.

Jag inbillar mig inte att någon enskild persons handlande är så superspeciellt att ICA faktiskt bryr sig (utskicken och erbjudande görs automatiskt av datorer), däremot är de nog ganska intresserade av statistiken de kan sammanställa över hur olika grupper handlar. Kan de genom det anpassa sina öppettider, service och prissättning så att det gynnar mig anser jag det bara vara bra.

Det är bara att droppa paranoian, så speciell är du inte :D

martikainen
2010-09-20, 11:33
Älska ICA-rabatterna! Keso 2 för priset av 1 nu i veckan :)

Insulinus
2010-09-20, 13:06
Ica har såklart koll på vad även de som inte har självscanning. Fast det kanske inte var så du menade. Jag älskar scanning för att jag spar tid.

Ja givetvis har de koll på alla som använder sitt icakort. Är man nu orolig för att de kollar vad du köper så får man helt enkelt skippa Icakorter och ta smällen att man missar sin lilla bonuscheck på 25kr i månaden... :)

Pepz
2010-09-20, 13:14
PS: Jag tycker att Coop har en fruktansvärt bra idé nu när de infört eller ska införa ett system som kartlägger antalet varor i butik och lägger en beställning till grossisterna för varje upphandlad vara. Spillet minskar, kräver mindre transporter, och även om detta systemet kostar dem väldigt mycket att installera så kommer de garanterat tjäna ikapp dessa pengar fort.
Hörde någon siffra om att de slängde matvaror för runt 50 000kr i veckan!


OT
men ICA har haft det här systemet i flera år kallat Automatisk Order i Butik

Insulinus
2010-09-20, 13:18
OT
men ICA har haft det här systemet i flera år kallat Automatisk Order i Butik

Ok, visste jag inte! Läste reklam ifrån Coop och där verkade det ju på dem som om det var helt nytt och revolutionerande för dem.
Men det är klart, det var ju i deras egna reklam så... ;)

Apos78
2010-09-20, 13:42
Ok, visste jag inte! Läste reklam ifrån Coop och där verkade det ju på dem som om det var helt nytt och revolutionerande för dem.
Men det är klart, det var ju i deras egna reklam så... ;)

Vilket såklart är tanken.

"Coop - dom har idéer dom. Är dom så pass hjärnvassa så måste jag givetvis lägga min storhandling där. ICA har inte fattat vad som händer".

Och visst är det nytt och revolutionerande. För just Coop.