handdator

Visa fullständig version : Kan en människa överleva med den här kosten?


Fors
2010-09-16, 03:52
Överlever en människa länge om man lever på den här kosten?

Är inte det här den kost som innehåller mest näring? Om inte? Vad får man näringsbrist av?

Ägg
Mjölk
Havregryn
Fet makrill eller annan fet fisk.

Sverker
2010-09-16, 06:04
Kost för skörbjugg.

Tar inte många månader innan det blir sår som aldrig läker i tandköttet.

Konditionen lär rasa eftersom kosten är fattig på järn.

forslund
2010-09-16, 06:32
Konditionen lär rasa eftersom kosten är fattig på järn.

Intressant. Lust att förklara detta lite mer djupgående?

King Grub
2010-09-16, 06:50
Anemi nedreglerar den aeroba kapaciteten.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/131/2/676S

Eddie Vedder
2010-09-16, 08:34
Om äggen och havregrynen äts samtidigt som makrillen kan nog järnintaget bli bättre. Dels är makrill i sig en ovanligt järnrik fisk och dessutom kommer köttfaktorn påverka biotillgängligheten av äggens och havregrynens icke-hemjärn.

Welli
2010-09-16, 09:34
Om vi säger såhär då, att man under ett par månader för enkelhetens skull käkar ungefär samma mat varje dag under deff.

Kykling med ris
Ägg
Kvarg
Multivitamin

Går man miste om något eller går det att käka såhär? Vad skulle annars ändras?

CaveThang
2010-09-16, 10:00
Om vi säger såhär då, att man under ett par månader för enkelhetens skull käkar ungefär samma mat varje dag under deff.

Kykling med ris
Ägg
Kvarg
Multivitamin

Går man miste om något eller går det att käka såhär? Vad skulle annars ändras?

Köp ett dussin påsar med olika frysta grönsaksmixar, om du ska äta kyckling kan du lika gärna göra goda woks. Snabbt och enkelt, om du inte vill besväras med att köpa färskt. :eating:

karlingen
2010-09-16, 10:33
Var har du grönsakerna?

isterbuk
2010-09-16, 11:00
Dessa livsmedel lever jag i stort sett på just nu:

Havregryn
Smör
Ägg
Kasein-protein


Sen köper jag på mig lite billig nötfärs när det är erbjudande och några påsar broccoli/wok-grönsaker som jag klämmer in några gånger/vecka.
Har riktigt tight mat-budget just nu :cryout:

limenka
2010-09-16, 11:04
Jag har hört om en student som dog pga av att bara ha ätit pasta. Hade han ätit ketchup till hade han överlevt sa dom:confused:

Slutsats: Ät inte pasta utan ketchup :thumbup:

Welli
2010-09-16, 11:16
Köp ett dussin påsar med olika frysta grönsaksmixar, om du ska äta kyckling kan du lika gärna göra goda woks. Snabbt och enkelt, om du inte vill besväras med att köpa färskt. :eating:

Kör kycklingen i ugnen för att kunna laga mycket på en gång. Mycket mer jobb med wook. Körde broccoli ett tag istället för ris. Vad är det jag går miste om utan grönsaker förutom kanske fibrer då? Frysta wookgrönsaker är ju inte direkt överfyllda med näring?

Sverker
2010-09-16, 11:34
Jag har hört om en student som dog pga av att bara ha ätit pasta. Hade han ätit ketchup till hade han överlevt sa dom:confused:

Slutsats: Ät inte pasta utan ketchup :thumbup:

Man tillsätter askorbinsyra ( C-vitamin ) till ketchup för att bevara den klara, röda färgen.

z_bumbi
2010-09-16, 11:44
Dessa livsmedel lever jag i stort sett på just nu:

Havregryn
Smör
Ägg
Kasein-protein


Sen köper jag på mig lite billig nötfärs när det är erbjudande och några påsar broccoli/wok-grönsaker som jag klämmer in några gånger/vecka.
Har riktigt tight mat-budget just nu :cryout:

Leta om en tråd om att äta billigt så får du en rad tips, baljväxter, ost och rotfrukter har du t ex missat.

Seb74
2010-09-16, 12:24
Dessa livsmedel lever jag i stort sett på just nu:

Havregryn
Smör
Ägg
Kasein-protein


Sen köper jag på mig lite billig nötfärs när det är erbjudande och några påsar broccoli/wok-grönsaker som jag klämmer in några gånger/vecka.
Har riktigt tight mat-budget just nu :cryout:

Mer grädde :D
Själv har jag fått en iallafall dräglig matkostnad efter att jag gått upp på 25E% grädde varje dag :)

WHITEFOLKS
2010-09-16, 12:31
Mer grädde :D
Själv har jag fått en iallafall dräglig matkostnad efter att jag gått upp på 25E% grädde varje dag :)

JAg har väldigt svårt att se att det skulle vara billigare att äta 25e% grädde än 25e% havregryn.

Kischen
2010-09-16, 12:39
Frysta wookgrönsaker är ju inte direkt överfyllda med näring?

Inget fel på frysta grönsaker.

mikaelj
2010-09-16, 12:44
Inget fel på frysta grönsaker.

Bättre än färska.

Rickard
2010-09-16, 12:52
Bättre än färska.

Det där var väl allt en grov generalisering?
Färska som har fått mogna på riktigt är nog kanske lite bättre än frysta. Inte för att det är något fel på frysta.

Men bättre än "färska" som fraktats ett par varv runt jorden håller jag med om.

stevebc
2010-09-16, 12:57
Kost för skörbjugg.

Tar inte många månader innan det blir sår som aldrig läker i tandköttet.

Konditionen lär rasa eftersom kosten är fattig på järn.Uh oh. Vad tycker du är bra inslag för att öka järnet i ens kost? Om vi tar andra faktorer än bara mängden i beaktning, som tillgängligheten m m.

Jag trodde havregryn var en jättebra källa för järn? Och spannmål i stort?

Bara 100 gram havregryn ger ju 40% av RDI för järn. Jämför detta med makrill där 100 gram bara innehåller 1,1 mg järn vilket ger 10% av RDI.

Welli
2010-09-16, 13:02
Inget fel på frysta grönsaker.

Det jag menar är att det inte är såpass mycket näring i vare sig frysta grönsaker eller färska, om vi nu pratar typ sommargrönsaker eller wookgrönsaker, att det skulle komplettera den kosten jag skrev ner. Med tanke på att de flesta vitaminer fås via tillskott.

Om man jämför den kosten jag skrev med samma kost + grönsaker, är det ens någon skillnad förutom lite fibrer och kanske järn?

mikaelj
2010-09-16, 13:05
Det där var väl allt en grov generalisering?
Färska som har fått mogna på riktigt är nog kanske lite bättre än frysta. Inte för att det är något fel på frysta.

Men bättre än "färska" som fraktats ett par varv runt jorden håller jag med om.

Jag tänkte på t ex färsk broccoli kontra frusen broccoli. Bägge köpta på närmaste affär. När de fryses ned blir de som färska efteråt, till skillnad från färska som hinner bli gamla vid transport.

Skillnad om du köper den hos din lokale bonde.

Rickard
2010-09-16, 13:17
Bättre än färska.

Jag tänkte på t ex färsk broccoli kontra frusen broccoli. Bägge köpta på närmaste affär. När de fryses ned blir de som färska efteråt, till skillnad från färska som hinner bli gamla vid transport.

Skillnad om du köper den hos din lokale bonde.

Jo det var så jag tänkte också. :]

Seb74
2010-09-16, 13:18
JAg har väldigt svårt att se att det skulle vara billigare att äta 25e% grädde än 25e% havregryn.

Nä det blir ungefär 3-4ggr billigare med havregryn, bara att jag själv är extremt dålig på att trycka i mig sånt i stora mängder.
Men vill man bli mätt så är det ju guld :)

Eddie Vedder
2010-09-16, 14:23
Uh oh. Vad tycker du är bra inslag för att öka järnet i ens kost?

Läs mitt inlägg, köttprodukter av alla slag förbättrar upptaget och rött kött är i sig bra källor. Civitamin påverkar icke-hemjärn även det.

För egen del ser jag inte havregryn som någon särskilt bra källa till mineraler alls. Det äts alltid ihop med något kalciumrikt och innehåller fytinsyra. Nettointaget blir nog på pluskontot men jag ser det inte som någon jättebra mineralkälla.

stevebc
2010-09-17, 00:22
Läs mitt inlägg, köttprodukter av alla slag förbättrar upptaget och rött kött är i sig bra källor. Civitamin påverkar icke-hemjärn även det.

För egen del ser jag inte havregryn som någon särskilt bra källa till mineraler alls. Det äts alltid ihop med något kalciumrikt och innehåller fytinsyra. Nettointaget blir nog på pluskontot men jag ser det inte som någon jättebra mineralkälla.Menar du att kalciumet binder upp havregrynets mineraler?

Detta kommer som en chock för hela min kosthållning, då jag verkligen litar på mjölk och havre att täcka upp stora delar av mitt RDI. Det är synd att man inte skriver detta på näringsförteckningen av havregryn. Många blir ju grundlurade då, som exempelvis jag.

Läste ditt inlägg om hur man ska mixa varorna för bästa upptag, men det är lite mindre kul i praktiken att äta makrill, ägg och havregryn samtidigt. Det enklaste antar jag är att äta en bit extra kött eller fågel om dagen.

Jag skulle kunna äta en extra burk makrill om dagen och då komma upp i 250 g makrill, vilket borde motsvara 25% av RDI för järn. Men jag vet inte hur det blir med tungmetaller och fettlösliga gifter i längden att äta så stora mängder.

Saxat från wikipedia:
Unlike King mackerel and Spanish mackerel, Northern Atlantic mackerel are very low in mercury, and can be eaten at least twice a week according to EPA guidelinesHaha. Jag har ju ätit 7 gånger i veckan i nästan hela mitt liv. 2 gånger i veckan är ju väldigt sällan för fet fisk, som man väl borde få i sig varje dag?

stevebc
2010-09-17, 00:39
"Grundlurade" är givetvis fel ordval, men nu hann jag inte redigera. Vad jag menar är att man borde skriva till det under RDI, att det inte riktigt är skrivet i sten utan påverkas av följande faktorer: ... etc.

Landström
2010-09-17, 02:08
Jag har hört om en student som dog pga av att bara ha ätit pasta. Hade han ätit ketchup till hade han överlevt sa dom:confused:

En klassisk Klintbergare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Vandringss%C3%A4gen)

Eddie Vedder
2010-09-17, 05:40
Menar du att kalciumet binder upp havregrynets mineraler?

Detta kommer som en chock för hela min kosthållning, då jag verkligen litar på mjölk och havre att täcka upp stora delar av mitt RDI. Det är synd att man inte skriver detta på näringsförteckningen av havregryn. Många blir ju grundlurade då, som exempelvis jag.


Jag vet inte exakt alla mineraler som hämmas av kalcium men i alla fall icke-hemjärn, magnesium och zink. De hämmas även av fytinsyran. Hur de påverkas av kokningen vet jag inte, tror järnet tar lite stryk där också.

Sverker
2010-09-17, 05:57
Kokningen är syrefri. Syrgas löser sig inte i varmt vatten. Rimligen borde Fe2+ ligga kvar som Fe2+.

Övriga redoxreaktioner styrs av enzymer. Alltså borde enzymerna också denatureras mycket snabbt i snittytan på livsmedlet.

Sverker
2010-09-17, 06:00
"Grundlurade" är givetvis fel ordval, men nu hann jag inte redigera. Vad jag menar är att man borde skriva till det under RDI, att det inte riktigt är skrivet i sten utan påverkas av följande faktorer: ... etc.


RDI baseras på att upptaget av järn enbart är ca 10 %. Alla kända förluster är redan inräknade.
RDI är satt till 10 - 18 mg / dag. Förlusterna av järn ligger på 1 - 2 mg varje dag.

Det som spökar är att konditionsidrottare har större förluster av järn är normalpersonen. Flickor med riklig mens har större förluster etc, etc.

Sniggel
2010-09-17, 06:04
Har för mig att vassleprotein ska vara rätt rikt på:
Magnesium, järn, kalium, kalcium och även zink och selen.
Minns jag rätt då?
Många här på kolo brukar ju få i sig en del proteinpulver.

Eddie Vedder
2010-09-17, 06:17
INHIBITORS OF IRON ABSORPTION

Phytate
In plant-based diets, phytate (myo-inositol hexakisphosphate) is the main inhibitor of iron absorption. The negative effect of phytate on iron absorption has been shown to be dose dependent and starts at very low concentrations of 2–10 mg/meal (6, 7). The molar ratio of phytate to iron can be used to estimate the effect on absorption. The ratio should be <1:1 or preferably <0.4:1 to significantly improve iron absorption in plain cereal or legume-based meals that do not contain any enhancers of iron absorption, or <6:1 in composite meals with certain vegetables that contain ascorbic acid and meat as enhancers (8, 9). Food processing and preparation methods, which include milling, heat treatment, soaking, germination, and fermentation, can be used to remove or degrade phytate to a varying extent (8, 10). The addition of exogenous phytase or its activation during food processing, or the addition to a meal just before human consumption, has been shown to improve iron absorption significantly (7, 11–13).

Polyphenols
Polyphenols occur in various amounts in plant foods and beverages, such as vegetables, fruit, some cereals and legumes, tea, coffee, and wine. The inhibiting effect of polyphenols on iron absorption has been shown with black tea and herb teas (14–16). At comparable amounts, the polyphenols from black tea were shown to be more inhibiting than the polyphenols from herb teas and wine (16, 17). The fact that polyphenol quantity, as well as type, influences iron absorption was also shown in a study with spices. Chili, but not turmeric, inhibited iron absorption in Thai women, although turmeric contained more polyphenols than chili (18). In cereals and legumes, polyphenols add to the inhibitory effect of phytate, as was shown in a study that compared high and low polyphenol sorghum. After complete phytate degradation, iron absorption from low-polyphenol sorghum increased significantly, whereas iron absorption from high-polyphenol sorghum was not improved (19). Further studies should be conducted to investigate the influence of polyphenols in widely consumed legumes and cereals, such as common beans (Phaseolus vulgaris) and millet.

Calcium
Calcium has been shown to have negative effects on nonheme and heme iron absorption, which makes it different from other inhibitors that affect nonheme iron absorption only (20–22). Initially, the inhibitory effect was suggested as occurring during the transport of iron across the basolateral membrane from the enterocyte to the plasma because absorption of both forms of iron is equally inhibited, but more recently, it was suggested that the inhibition takes place during the initial uptake into the enterocytes (23, 24). Dose-dependant inhibitory effects were shown at doses of 75–300 mg when calcium was added to bread rolls and at doses of 165 mg calcium from milk products (21). In a recent study the addition of 200 mg calcium to a maize-based test meal had no significant effect on iron absorption from NaFeEDTA (12). It is proposed that single-meal studies show a negative effect of calcium on iron absorption, whereas multiple-meal studies, with a wide variety of foods and various concentrations of other inhibitors and enhancers, indicate that calcium has only a limited effect on iron absorption (25).

Proteins
Whereas animal tissues have an enhancing effect on nonheme iron absorption, animal proteins, such as milk proteins, egg proteins, and albumin, have been shown to inhibit iron absorption (26). The 2 major bovine milk protein fractions, casein and whey, and egg white were shown to inhibit iron absorption in humans (27, 28). Proteins from soybean also decrease iron absorption. Phytate was shown to be the major inhibitor in soy protein isolates, but even after complete phytate degradation iron absorption from soy protein isolates was only half that of the egg-white control (which allows interstudy comparison), which suggests that soy protein itself is inhibiting (7). In another study with soy protein isolates, iron absorption increased 19-fold when the protein was extensively enzyme hydrolyzed and phytate degraded. The authors concluded that phytate and a protein-related moiety contained in the conglycinin fraction were the main inhibitors of iron absorption in soy protein (29).

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/91/5/1461S

Iron bioavailability and dietary reference values. Am J Clin Nutr. 2010 May;91(5):1461S-1467S. Epub 2010 Mar 3.

z_bumbi
2010-09-17, 06:30
"Grundlurade" är givetvis fel ordval, men nu hann jag inte redigera. Vad jag menar är att man borde skriva till det under RDI, att det inte riktigt är skrivet i sten utan påverkas av följande faktorer: ... etc.

Läser du de svenska rekommendationerna så ser du kött ett par gånger i veckan vilket för genomsnittspersonen och i kombination med icke-hemjärn från andra källor löser problemet. Det gamla tipset att få i sig c-vitamin till gäller fortfarande men då till maträtter som inte innehåller kött eller blod då det är icke-hemjärn som man kan öka upptaget på.

stevebc
2010-09-17, 10:28
RDI baseras på att upptaget av järn enbart är ca 10 %. Alla kända förluster är redan inräknade.
RDI är satt till 10 - 18 mg / dag. Förlusterna av järn ligger på 1 - 2 mg varje dag.

Det som spökar är att konditionsidrottare har större förluster av järn är normalpersonen. Flickor med riklig mens har större förluster etc, etc.Är det så? Om man nu räknat ned järnupptaget i svåra produkter med icke-hemjärn, som exempelvis havregryn, låter siffran 40%/100 gram rätt hög.

Intressant studie där förresten.