handdator

Visa fullständig version : En fråga till er som tränar styrketräning 5-6dagar i veckan


Fors
2010-09-16, 03:50
Blir inte ni övertränade i trapsen? Dem kopplas ju nästan in hårt i dem flesta övningarna?

Grahn
2010-09-16, 07:41
Nej, det är mer lederna som blir ansträngda. Armbågen brukar vara det som bråkar på mig, fast om det beror på enbart träning eller datorjobb alt kombination det är oklart.

jimmyboy
2010-09-16, 07:44
Antagligen gör jag fel, för jag känner att jag tränar trapsen nästan för lite :D vilka övningar tänker du på? De enda övningar jag känner att trapsen är mycket involverad i är axelpress och axellyft (om man går för långt, vilket jag brukar undvika), utöver shrugs då givetvis. Det jag känner annars är väl att folks underarmar bör kunna ta en del stryk då de ofta krävs i många övningar.

Adama
2010-09-16, 08:01
Antagligen gör jag fel, för jag känner att jag tränar trapsen nästan för lite :D vilka övningar tänker du på? De enda övningar jag känner att trapsen är mycket involverad i är axelpress och axellyft (om man går för långt, vilket jag brukar undvika), utöver shrugs då givetvis. Det jag känner annars är väl att folks underarmar bör kunna ta en del stryk då de ofta krävs i många övningar.

Glömde du marklyften nu eller? ;) E det enda jag behöver för trapz iaf.

BengtBurk
2010-09-16, 09:16
Jag känner snarare att axlarna tar stryk men numera kör jag inga isolationsövningar för dessa (förutom axellyft åt sidan) och det funkar bra för mig. Trapzen känner jag snarare att jag tränar för lite men då kör jag inte shrugs heller.

frong
2010-09-16, 09:21
Jag tycker det känns som att trapzen stimuleras grymt under hantelpress och militärpress.

mattilainen
2010-09-16, 09:47
jag känner enbart av i underarmsmuskllernas fästen vid biceps.. Störande.

Fast då kör jag gym och bjj/shooto/grappling. Kan vara därför

Turbo Rico
2010-09-16, 09:47
Som tyngdlyftare får trapsen en hel del stryk och ja, ibland orkar inte mina axlar och traps med. Körde 5 pass i veckan och gjort en längre tid (drygt ett år) och kommer nu börja träna 6 pass i veckan. Tror inte det är så att man blir övertränad på ett speciellt område så länge man sköter sin kropp (stretching osv), sömn och kost. Om nåt ställe på kroppen inte hänger med måste man väl antingen lätta på träningen för det specifika området eller helt enkelt träna upp det så det orkar med hård träning. Jag tror på det senare...

joasimo
2010-09-16, 10:46
Jag kör sällan enskild trapsträning, brukar slänga in 6set explosivashrugs i veckan! Marklyften gör det mesta jobbet, eller frivändningar när jag kör det. Tycker bara de får jobba under ryggpasset och lite vid axelpasset, så det är lugnt för min del!

Pungis
2010-09-16, 10:50
Jag kör sällan enskild trapsträning, brukar slänga in 6set explosivashrugs i veckan! Marklyften gör det mesta jobbet, eller frivändningar när jag kör det. Tycker bara de får jobba under ryggpasset och lite vid axelpasset, så det är lugnt för min del!

6 set i veckan? Sällan?

Inte många som tränar så mkt traps

jimmyboy
2010-09-16, 10:53
Glömde du marklyften nu eller? ;) E det enda jag behöver för trapz iaf.

Hade ingen aning om att de var iblandade i marklyften :smash: alltid lär man sig någonting nytt.

limenka
2010-09-16, 11:00
6 set i veckan? Sällan?

Inte många som tränar så mkt traps

eeh? :confused:

Fredrik_S
2010-09-16, 11:13
Hade ingen aning om att de var iblandade i marklyften :smash: alltid lär man sig någonting nytt.

Alla muskler är involverade rejält i marklyft. Många statiskt vissa dynamsikt.

Pungis
2010-09-16, 11:26
eeh? :confused:

Har jag missat nåt eller?

limenka
2010-09-16, 11:28
Har jag missat nåt eller?

Ja? Att folk under 1 vecka tränar 6, eller mer, set trapz i veckan?

Pungis
2010-09-16, 11:36
Ja? Att folk under 1 vecka tränar 6, eller mer, set trapz i veckan?

De är väl ändå få som gör ..

Många kan inte träna shrugs öht då trapsen växer ifrån resten av kroppen

Pepz
2010-09-16, 12:44
trapz involveras nästan så fort skulderbladet rör sig.
Dvs i all ryggträning, nästan all axelträning, och för de som bänkar bra så är trapz en mycket viktig statisk del.. osv

att träna övre trapz separat är totalt borkastat enligt mig (dvs shrugs)
ofta nedre trapz som behöver separat träning

Slartibartfast
2010-09-16, 12:55
att träna övre trapz separat är totalt borkastat enligt mig (dvs shrugs)
ofta nedre trapz som behöver separat träning

Jag tränar inga pressar över huvudet, eller rena axelövningar alls. Är det nån mening för mig att träna shrugs?

Pungis
2010-09-16, 14:11
Jag tränar inga pressar över huvudet, eller rena axelövningar alls. Är det nån mening för mig att träna shrugs?

Om du tycker de är underutvecklade så kan det vara en idé. Växer dom bra i nuläget så är det ju bara skönt att slippa den övningen. Sen är det ju lite smaksak hur stora traps man vill ha ..

JimmyJoe
2010-09-16, 14:22
alla muskler är involverade rejält i marklyft. Många statiskt vissa dynamsikt.

+ 1

Tobbeh
2010-09-16, 16:24
Nejdå, det upplever jag inte alls. Då arbetar jag även med "grovarbete" släpar omkring saker hela veckorna, upp & ner för trappor med mera.

J.V
2010-09-16, 16:41
6 set i veckan? Sällan?

Inte många som tränar så mkt trapsLol.

Morrris
2010-09-16, 16:47
Pressar inte över huvud, sidolyfter med fjantvikter, markar inte tungt. Tränar man högvolym får man se till att man håller.