handdator

Visa fullständig version : Politisk korrekthet, ett intolerant system för tankekontroll?


BillyButt
2010-09-15, 21:50
Personer på högerkanten, konservativa och libertianer kritiserar politisk korrekthet för att vara ett marxistiskt sätt att underminera de västerländska värderingarna. I boken The Abolition of Britain, säger Paul Hitchens: ”Vad amerikanarna beskriver med en vardaglig fras… politisk korrekthet är det mesta intoleranta systemet för tankekontroll som existerat på de brittiska öarna sedan reformationen.” William S. Lind och Patrick Buchanan har karakteriserat politisk korrekthet som en teknik uppfunnen av Frankfurtskolan, vars arbete ämnar till att underminera de västerländska värderingarna, genom att influera populärkulturen genom kulturmarxismen (se även Gramscivänstern). I boken Death of the West (svenska: Västvärldens död), säger Buchanan: ”Politisk korrekthet är kulturmarxism, en regim för att straffa oliktänkande och socialt kätteri, på samma sätt som inkvisitionen straffade religiöst kätteri. Dess varumärke är intolerans.”

http://sv.metapedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

Den norska författaren Ole Jørgen Arfinsen har genomfört flera års forskning runt begreppet politisk korrekthet och dess påverkan på det västliga samhället. I sin bok (650 sidor), ”Selvmordparadigmet – Hvordan politisk korrekthet ødelegger samfunnet”, är författarens hypotes att den västerländska civilisationen är på väg att begå självmord genom den politisk korrekta slöjan som stryper yttrandefriheten och kritiskt tänkande, och därmed håller på att förstöra hållbarheten i det demokratiska samhället. Detta beror på en rad förhållanden som för det mesta har sina rötter i ett intellektuell paradigm som vägrar att berätta sanningen om den mänskliga naturen och därför leder oss in i vackra dock orealistiska utopier i det ena området efter det andra. Ställt på spetsen kan man säga att vi som samhälle är mest upptagna med vilken politisk effekt varje uttalanden har, och är mindre oroad över vad som egentligen stämmer överrens med verkligheten. Vetenskaplig och faktisk rättelse skall därför ersättas med politisk korrekthet, oavsett hur lite verklighetsförankring det har. Några viktiga nyckelord i denna förbindelse är etnicitet, kön, islam, makt, auktoritet, skolsystem, demokrati, invandring och integration..[7]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

Vad är era tankar om det här? Ligger det något i kritiken eller är det skräckpropaganda? Är samhället för politiskt korrekt?


Det här är ju också rätt lustigt:
Min slutsats är att en elev som systematiskt för fram odemokratiska åsikter och använder sig av odemokratiska symboler i mitt klassrum bryter mot dom mål vi har med undervisningen på skolan, och efter en diskussion med eleven så om inte någonting förändras så måste jag ge underkänt". Reportern från Sveriges Television ställer då frågan om det kan uppfattas som att läraren betygsätter åsikter istället för kunskaper. Gullvéns svar blir: "Ja. Precis som det står i läroplanen att jag skall. Enligt min tolkning".

hangatyr
2010-09-16, 07:44
ja, letar man efter debattkrokar i metapedia så kan man hitta "bevis" på vad som helst.

Grahn
2010-09-16, 07:50
Visst förlorar "frihet" mark för mer "moral" och politisk korrekthet på senare tid, det är iaf min uppfattning. Sverige har ju ett svårt fall av politisk korrekthet och att uttrycka en avvikande åsikt kan vara problematiskt, det kanske grundar sig i att vi är så förtjusta i konsensus att vi föredrar att ingen bryter illusionen av att vi har det.

Nitrometan
2010-09-16, 07:51
Vad är libertianer?

I övrigt känns resonemanget överdrivet.

High1ander
2010-09-16, 08:30
Vad är libertianer?

I övrigt känns resonemanget överdrivet.

Blir ju inte lika slagkraftigt om man inte tar i lite.



För övrigt håller jag med till stor del. Vilka tjänar egentligen på att man håller på och bara är PK om problemen i Rosengård och liknande? Vem är det man skyddar med PK:andet?

PK är till stor del "den fina konsten att sopa smutsen under mattan och tro att det är rent"...

Tolkia
2010-09-16, 08:45
Det låter som om "politisk korrekthet" vore en ideologi med ett fastlagt innehåll, men så är det ju inte. Vad som är politiskt korrekt varierar en hel del mellan olika samhällen och olika tidsperioder.

För närvarande skulle jag säga att det nya PK är att klaga på att andra är PK (as opposed to ens skarpsynta, insiktsfulla, opportunistmodiga själv).

pragmatist
2010-09-16, 08:47
Äh jag vet inte, när har det någonsin varit särskilt högt i tak i den offentliga debatten i Sverige, eller andra länder med för den delen? Fanns det mindre politisk korrekthet på 60- och 70-talet t.ex.? Var det lättare att "säga som det var" på den tiden? Jag är skeptisk.

Walvater
2010-09-16, 08:52
Äh jag vet inte, när har det någonsin varit särskilt högt i tak i den offentliga debatten i Sverige, eller andra länder med för den delen? Fanns det mindre politisk korrekthet på 60- och 70-talet t.ex.? Var det lättare att "säga som det var" på den tiden? Jag är skeptisk.

Det kanske är större fel på det som är politiskt korrekt idag?

För 70 år sedan i ett särskilt land så var det ganska politiskt korrekt att hata judar, t ex.

High1ander
2010-09-16, 09:32
Det låter som om "politisk korrekthet" vore en ideologi med ett fastlagt innehåll, men så är det ju inte. Vad som är politiskt korrekt varierar en hel del mellan olika samhällen och olika tidsperioder.

För närvarande skulle jag säga att det nya PK är att klaga på att andra är PK (as opposed to ens skarpsynta, insiktsfulla, opportunistmodiga själv).

Ja, icke-PK finns på forum, men inte i "verkligheten" hos politiker och andra offentliga personer.

Är knappast så man ser någon i media anklaga någon för att vara PK.

Ganymedes
2010-09-16, 10:25
För närvarande skulle jag säga att det nya PK är att klaga på att andra är PK

Håller inte med. Känns mer som du blandar ihop pk med "populärt".

Allan
2010-09-16, 10:28
Politisk korrekthet är inte att ha obekväma åsikter. Det är att vara populist (http://sv.wikipedia.org/wiki/Populism)

Allan
2010-09-16, 10:30
Det är dags för den här länken igen: Politiskt korrekt för helvete (http://www.yttermera.se/kultur/politiskt_korrekt/index.html)

stevebc
2010-09-16, 11:44
Det är dags för den här länken igen: Politiskt korrekt för helvete (http://www.yttermera.se/kultur/politiskt_korrekt/index.html)Haha.

JAG ÄR VIT OCH MAN. KAN JAG ÄNDÅ VARA PK?
Visst. De flesta förgrundsfigurerna i rörelsen för politiskt korrekta ÄR faktiskt vita män. Men kom ihåg att som vit man måste du konstant känna skuld.

Allan
2010-09-16, 11:49
Klumpig = Unikt koordinerad

qqq111
2010-09-16, 12:47
Politiskt korrekthet en marxistisk och ****** lära. Andra favoriter från samma folkgrupp (*******) är multikulturalismen, liberalismen, feminismen och HBTQ-ismen.

Syftet? Söndra och vittra ner den nordvästeuropeiska germanen och på sikt få denna att försvinna helt.

Varför har jag censurerat mig själv? Jo för att ******* har fixat så att om man talar om dessa i negativa termer så är nästa steg utan tvekan gaskammaren och man har en liten svart mustasch. :cool:

Aktuellt klipp: http://www.youtube.com/watch?v=w_a-25MhRuk

qqq111
2010-09-17, 15:05
Läste en mycket träffande post på... ett annat forum. Såhär löd den:

"Ett litet försök av mig, att förklara hur det hela började, och vad deras strategi är;
Om man tittar på marxistisk socialvetenskap så inser man ganska snabbt att politisk korrekthet var en stor del av hur man skaffar sig som ett slags artificiellt monopol på vad som får uttryckas och vad som inte får, i det gamla Sovjetunionen. Varför jag nämner politisk korrekthet är för att det i är i princip samma sak som demokratur - om man vill vara med specifik så föder det förstnämnde det andra.

Man har också på senare tid bland annat något som kallades för "kritisk teori" på diverse kommunistiska institutioner i USA runt 60-talet. Detta innebar att alla nya idéer som inte gynnar vänstern bör mötas med stark kritik samt sådant som underminerar individens karaktär, dvs att bli kallad för rasist, hemsk människosyn, kapitalist-svin och favoriten: fascist. Självklart är detta beroende på vilket ämne som diskuteras, men ett unikt återkommande matra är karakteriserbart inom denna del av strategin.

Allt annat som gynnar vänstern framgång (och som de radikala marxisterna hoppas skall leda till en eventuell revolution) bör "normaliseras", dvs att efter en lång tid av applicering av den kritiska teorin så blir deras argument den nya normen samt får ett positivt bemötande av en 'vanlig svensson'.

Man skapar alltså med denna teknik, en slags omedveten men perfekt partimedlem i oss alla.

Kaninhålet går mycket djupare än så när det gäller socialvetenskap och deras strategier; med bland annat nya potentiella revolutionära klasser såsom invandrare , eftersom dom ansåg att arbetarklassen inte gjorde tillräckligt i deras revolution i västvärlden.

För den som är intresserad så kan man kika lite på Herbert Marcuse (60-talet) som anses av många marxister som en av de "tre stora", därav Mao, Marx och Marcuse.

...och i Sverige...
Om nu vänstern (och tyvärr även högerblocket) i Sverige har anammat sig denna teori medvetet eller inte vet jag inte, men likheterna med dagens politiska klimat är skrämmande.

Ja, vad fan gör man då!?
Om man inte vill vara en del av problemet, så bör man alltså inte hoppa på pk-tåget. Innebär detta att man bör per automatik rösta på Sverigedemokraterna - absolut inte. Men man bör informera människor om politiskt korrekthet, och hur det förgiftar en sann demokrati. Man bör alltså försöka "avnormalisera" demokraturens riktlinjer för vad det verkligen är; odemokratiskt, ologiskt och ensidigt.

Jag antar att man bör på något sätt ändra mediamaskinens synsätt, eftersom den har otroligt inflytande på vardagliga människors syn på politik och etik, som i dagsläget totalt domineras av västern.

Hursomhelst så skadar inte röst på Sverigedemokraterna "

stevebc
2010-09-17, 15:33
Fast media domineras ju av högern idag.

Vinter
2010-09-17, 15:37
Fast media domineras ju av högern idag.

Jag tycker det snarare är så att alla partier dragit sig till mitten. Så det är egentligen inget jättesteg mellan höger och vänster.

ekmanc
2010-09-17, 16:08
Vänstern har haft ett järngrepp över media de senaste 100åren dock så det kanske är dags för lite ombyte.