handdator

Visa fullständig version : Börja bygga muskler som underviktig?


Skinnyfat
2010-09-15, 19:11
Hallå alla hårt tränande experter där ute!
Här kommer min debut på Kolozzeum, hoppas jag inte postar i fel forumdel :em:
Jag har lite funderingar kring hur det funkar att gå upp i vikt genom att bygga muskler från en undervikt samt en del frågor om övningar, kost o.d.
Så förbered er på en lång läsning! Hoppas någon har orken att läsa igenom allt :naughty:

För att ge alla lite att gå på så måste jag nog börja med att berätta lite om min viktnedgång. För ungefär 10 månader sedan hade min kropp följande status:

Längd: 174cm
Vikt: 90 Kg
Höft: 97 cm (runt naveln)
Röv: 101 cm

Jag hade sett ut så ett bra tag och var bara skitless på att känna mig så pass otränad och tjock som jag faktiskt var. Så jag bestämde mig för att gå ner i vikt, FORT. Detta gjorde jag genom att äta som en myra och ta 2 rejäla powerwalks om dagen á la 60 min.

Hade ingen direkt "målvikt" som jag satsade på att nå utan jag tänkte helt enkelt sluta när jag var nöjd. dock gick saker och ting inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nu 10 månader senare ser min status ut såhär:

Längd: 174cm
Vikt: 52 Kg
Höft: 71 cm (runt naveln)
Röv: 79 cm

Jag blev med andra ord rätt underviktig. Jag har vetat att jag varit underviktig under en tid men har inte sett något riktigt problem i det fram tills dess att min läkare sa att jag måste sluta tappa vikt och gå upp ett par kilo för att min kropp börjar ta ordentligt med stryk. Problemet ligger i att jag har en extrem fobi för att få upp i vikt (fett) och skulle hellre vilja gå upp i en kombination mellan fett och muskler. (ju mer muskler desto bättre) *flex*

I början av min viktnedgång låg jag nog på 1000-1200 kcal / dag
och nu under senaste månaderna har det gått ner till ungefär 600 kcal / dag.
Så, nu när historiken är avklarad kommer vi till frågorna!

*Min ämnesomsättning är troligtvis helt uppfuckad efter denna hårda diet och träning så jag antar att jag kommer lägga på mig som FAN i början, hur mycket kan jag räkna med att gå upp när glykogen depåerna samt vätskebalansen återställs? och när börjar jag gå upp i fett / muskler?

* Hur pass stort kaloriöverskott bör jag ligga på för att inte gå upp så pass snabbt att jag får dödsångest för att jag håller på att bli fet och falla tillbaka igen?

*Hur ofta bör jag träna och hur bör jag träna? (kondition antar jag är uteslutet?)

*tips på övningar man kan göra hemma för att bygga muskler då jag inte har tillgång till ett riktigt gym men har en del vikter och andra redskap tillgängliga?

Borde troligtvis inte köra någon Bukl / Deff variant då chanserna ökar för att jag blir underviktig igen så jag skulle vilja sätta ett mål på 60 kilo ungefär.

Jag hoppas som sagt att jag hittat rätt och kan få några nyttiga råd och tips från er! Tack på förhand! :thumbup:

Tobbeh
2010-09-15, 19:27
Axon.blogg.se där finner du diverse scheman allt från total nybörjare till fullfjädrad atlet!

Jag skulle rekomendera 200kcal överskott, med högt proteinintag!

Osis
2010-09-15, 19:33
Jag känner igen mig! Jag var också en liten tjockis en gång varpå jag gick till underviktig för att sedan börja bygga muskler. Är också lite nojjig för att lägga på mig igen.
Jag kan säga att det är en jääkla fördel att bygga muskler när man är så smal. Man ser precis hur musklerna växer vilket ger grym motivation att fortsätta. Dock rekomenderar jag att börja på ett riktigt gym. Jag började bygga hemma med hjälp av ett par hantlar och lite enklare redskap. Tyvärr är det svårt att få några häpnadsväckande resultat med sån utrustning. Jag växte mer på mina 8 första veckor på gymmet än vad jag gjorde på ett helt års hemmaträning.

Vad gäller kosten så brukar jag göra som så att jag försöker hitta en balans där jag går upp i vikt utan att lägga på mig så mkt fett. Jag tycker att ett bra sätt att hålla koll på detta är med hjälp av spegeln. Fettet lägger sig gärna runt magen så om man ser till att magrutorna håller sig ungefär lika synliga konstant så vet man lite var kalorierna tar vägen. Kläm och titta på magen och lägg på minnet hur mycket "svål" du har och försök hålla den där sen. Men det går åt mer mat än man tror när man börjar bygga muskler. Så lassa på rejält med mat i början och se vart det tar vägen.

Nu vet jag inte hur kroppen reagerar efter ett sånt snabbt vikt-tapp, men den här metoden funkar för mig. Jag växer bra samtidigt som jag ser fit ut.

Jag tränar för närvarande 3 pass styrka och två pass kondition per vecka. Jag tycker definitivt att du ska fortsätta med konditionsträningen. Du kanske inte behöver gå 60min per pass, och varje dag dock. Jag brukar ta ca 45min powerwalk 2ggr per vecka. Sen så cyklar jag iofs till jobbet 3km t.o.r varje dag också, men det tar inte många minuter.

Eddie Vedder
2010-09-15, 20:05
Kläm och titta på magen och lägg på minnet hur mycket "svål" du har och försök hålla den där sen.

Nej, nej, nej!

Förhoppningsvis menar du väl nu men ärligt talat, tänk lite på vad du ger för råd. Fundera över trådskaparens inlägg en stund. Känns det som ett bra råd att rekommendera en väldigt underviktig person med väl uttalad skräck för att öka lite i fett (på sin i princip fettfria kropp) att stå framför spegeln och klämma på magen?

Du menar förhoppningsvis väl som sagt men det rådet är på alla sätt horribelt.

ha:cl
2010-09-15, 20:17
Nykeln stavas mat. Ät tills du inte pallar mer. Sedan tränar du på det.

Osis
2010-09-15, 20:47
Nej, nej, nej!

Förhoppningsvis menar du väl nu men ärligt talat, tänk lite på vad du ger för råd. Fundera över trådskaparens inlägg en stund. Känns det som ett bra råd att rekommendera en väldigt underviktig person med väl uttalad skräck för att öka lite i fett (på sin i princip fettfria kropp) att stå framför spegeln och klämma på magen?

Du menar förhoppningsvis väl som sagt men det rådet är på alla sätt horribelt.

Ja jag kom på det sen också att det kanske var lite dumt formulerat med tanke på hur lite fett det måste finnas på TS mage. Mitt sätt funkar nog bättre för en normalviktig person. Men med BMI över 19 så rekomenderar jag den. :D
Men jag tycker ändå det är ett bra mått på kroppsfettet, förutsatt att det finns nåt mellan huden och magmusklerna.

stafh
2010-09-15, 20:55
Nykeln stavas mat. Ät tills du inte pallar mer. Sedan tränar du på det.

Också ett sällsynt idiotiskt inlägg till någon som har haft problem med övervikt.

hidden
2010-09-15, 21:10
Angående maten.

Börja smått med att lägga mer kcal i kosten och ät ca 3 mål om dagen om du känner dig osäker? Du lär märka om du börjar bli fet istället för muskulösare... Men eftersom du verkar räkna kcal så kan du ju lägga dig på 200kcal överskott som någon annan skrev...

blondyz
2010-09-15, 21:28
Mitt råd är att börja räkna kalorier. Lägg dig inte för lågt, du kommer bygga bra om du sköter dina kort rätt.

Laborera dig fram till ett litet överskott, dvs där du ökar stabilt i vikt men inte för snabbt, det är inte 5kg/vecka vi talar om, utan en långsam viktuppgång så kommer du få fina resultat!

snatch914
2010-09-15, 21:38
Tja!

Det bästa jag kan rekommendera dig är att du ligger på kcal balans, dvs att du förbränner lika mycket energi som du intar. Dock skall kosten vara proteinrik men mångsidig.

Olika träningsscheman hittar du bäst i de klistrade trådarna i detta underforum. Läs igenom alla klistrade trådar par-tre gånger innan du skapar en ny tråd, inte för att vi på kolo ogillar "nybörjare" utan för att de flesta frågor som kommer upp angående träningsscheman och dylikt har redan besvarats i befintliga trådar.

Om du sköter kosten rätt och följer ett konstruktivt träningsschema så kommer du med all sannolikhet att öka i både muskler och styrka. När du har kommit in i träningen, låt oss säga 3-5 månader (beror på olika genetiska förutsättningar), så kan du börja tänka på en någorlunda bulk.

Nible
2010-09-16, 07:47
Mitt råd är att börja räkna kalorier. Lägg dig inte för lågt, du kommer bygga bra om du sköter dina kort rätt.



Tveksam på att räkna kalorier kommer göra större nytta än skada med tanke på tidigare ätstörningar; kommer ju enbart medföra en optinoja om att överskottet ska vara perfekt och inte för stort eller för litet etc. Samt att det kommer skrämma bort honom från vissa livsmedel som är energitäta men väldigt nyttigt ur hälsosynpunkt (och för viktuppgång).

Det bästa vore att TS helt enkelt börjar äta mer än vad han gör nu och framförallt vanlig mat. Sen utgå från vad spegeln och vågen säger. Väg dig inte allt för ofta utan gör det max en gång varje vecka vid samma tillfälle, exempelvis nypissad en måndagsmorgon. Men om det skulle vara så att vågen visar några chockerande siffror de första gångerna så oroa dig inte! De första veckorna kommer det gå mycket fortare p.g.a. att du kommer höja kolhydrat- och saltintaget som resulterar i att du drar på dig vätskevikt.

Börja att bygga upp en grundfysik med enkla övningar med kroppsvikten tills du känner att du är tillräckligt stark och behöver extra belastning av vikterna på gymmet för att göra några fler framsteg. Och gör inte det klassiska felet med att göra tusentals situps och armhävningar varje kväll innan du går och lägger dig, kroppen behöver vila för att växa.


Lycka till!

Sniggel
2010-09-16, 08:09
Om du inte styrketränat tidigare så kommer du att öka i muskelmassa om du börjar med det (och äter mer mat).
Skulle du gå upp i lagom takt till säg 70 kg och träna någorlunda vettigt under tiden kommer det helt klart se annorlunda ut än förra gången du vägde 70 kg.
En lagom takt vet jag inte om jag vågar säga eftesom du är underviktig och kanske behöver gå upp de första kilona lite snabbare.
Eftersom du vet hur du åt när du vägde 90 kg och du vet hur du ätit den senaste tiden kanske det är ett mellanting du ska satsa på?

blondyz
2010-09-16, 08:19
Tveksam på att räkna kalorier kommer göra större nytta än skada med tanke på tidigare ätstörningar; kommer ju enbart medföra en optinoja om att överskottet ska vara perfekt och inte för stort eller för litet etc. Samt att det kommer skrämma bort honom från vissa livsmedel som är energitäta men väldigt nyttigt ur hälsosynpunkt (och för viktuppgång).

Det bästa vore att TS helt enkelt börjar äta mer än vad han gör nu och framförallt vanlig mat. Sen utgå från vad spegeln och vågen säger. Väg dig inte allt för ofta utan gör det max en gång varje vecka vid samma tillfälle, exempelvis nypissad en måndagsmorgon. Men om det skulle vara så att vågen visar några chockerande siffror de första gångerna så oroa dig inte! De första veckorna kommer det gå mycket fortare p.g.a. att du kommer höja kolhydrat- och saltintaget som resulterar i att du drar på dig vätskevikt.

Börja att bygga upp en grundfysik med enkla övningar med kroppsvikten tills du känner att du är tillräckligt stark och behöver extra belastning av vikterna på gymmet för att göra några fler framsteg. Och gör inte det klassiska felet med att göra tusentals situps och armhävningar varje kväll innan du går och lägger dig, kroppen behöver vila för att växa.


Lycka till!

Vet inte om jag håller med dig, eftersom att det inte finns något exakt överskott som är det "rätta". Som jag skrev bör man laborera sig fram för att hitta något som känns bra och ger en stabil viktuppgång.

Att stå och klämma på sig själv i spegeln varje dag tror jag tar mer psykiskt på en person som behöver gå upp i vikt. Om man skulle göra fel, vilket inte är någon katastrof så är det svårt att översätta utseendets förändring i kalorimängd, dessutom svårt att avgöra hur mycket mer/mindre mat man vill äta om man inte räknar på energiinnehållet.

Om man dessutom legat på ett väldigt stort underskott fram tills man börjar är det svårt att avgöra "lagom" eller "normala" portioner, det är individuellt. Mättnadskänslorna kommer fortare, då magsäcken behöver töjas och om man tidigare haft problem kan det nog slita lite psykiskt att behöva känna sig så mätt i början, utan att ha det svart på vitt att det är ungefär en lagom portion man fått i sig.

Skinnyfat
2010-09-16, 08:22
Tack för alla svar!

Problemet med att räkna kalorier för mig är att jag uppriktigt sagt inte vet hur mycket kalorier jag gör av med, då menar jag just för att min ämnesomsättning troligtvis är helt fucked upp på grund av undernäringen jag levt med den senaste tiden.

Tror ni 1 vecka räcker för att fylla på glykogen samt vätskebalans? Så jag kan vara beredd på att första veckan kommer vikten att skjuta i höjden för att sedan få en jämnare uppgång?

Att gå upp till hela 70 kilo tror jag verkligen inte är aktuellt, sist jag stod där så tyckte jag att det fortfarande fanns lite väl mycket hull runt magen... Men men, den som lever får se. Jag kanske borde starta en träningsdagbok och ladda upp bilder på mina "Framsteg"

Seb74
2010-09-16, 08:40
Att gå upp till hela 70 kilo tror jag verkligen inte är aktuellt, sist jag stod där så tyckte jag att det fortfarande fanns lite väl mycket hull runt magen

Skit i vad andra säger att du "ska" väga, alla är olika så det är bara att kolla spegeln, eller ännu bättre jämföra foton tagna i samma pose och ljus/vinklar.

Nible
2010-09-16, 08:41
Tack för alla svar!

Problemet med att räkna kalorier för mig är att jag uppriktigt sagt inte vet hur mycket kalorier jag gör av med, då menar jag just för att min ämnesomsättning troligtvis är helt fucked upp på grund av undernäringen jag levt med den senaste tiden.

Tror ni 1 vecka räcker för att fylla på glykogen samt vätskebalans? Så jag kan vara beredd på att första veckan kommer vikten att skjuta i höjden för att sedan få en jämnare uppgång?

Att gå upp till hela 70 kilo tror jag verkligen inte är aktuellt, sist jag stod där så tyckte jag att det fortfarande fanns lite väl mycket hull runt magen... Men men, den som lever får se. Jag kanske borde starta en träningsdagbok och ladda upp bilder på mina "Framsteg"

Kan nog ta längre än så för att få stabila vätskenivåer om du har legat riktigt lågt på kolhydratsintaget. Men fylla på glykogendepåerna på den tiden ska inte vara några problem.

Räkna med att det kommer ta ett par veckor för att vätskenivåerna ska återgå till det normala. Efter min senaste diet, som i o f s innehöll en tömning också, så tog det bra mycket mer än en vecka för att vikten skulle återgå någorlunda nära det "normala" i alla fall.

Lurifax
2010-09-16, 08:57
Hej TS. Ser att du fått många goda råd redan, men vill ändå säga mitt. Jag är själv i en liknande situation som dig. Förut var jag normal och tränade lite sporadiskt sådär. Sedan började jag intressera mig för träning och kost och fick en massa råd om att man skulle äta så mycket man kunde. Dum och okunnig som jag var så gjorde jag det och lade på mig alldeles för mycket onödigt fett. Var uppe på över 70kg, 180cm. Nu ligger jag på 58kg, var nere på 56,7kg som lägst.

Det där med att känna hur mycket hull du har tycker jag definitvt inte du ska göra. Jag själv är fast i det och måste säga att det är riktigt jobbigt. Speciellt nu när jag är sjuk och inte kan träna. Min aptit är densamma så jag märker ju att jag lägger på mig lite hull även fast vågen inte rört sig nämnvärt.

Jag vet inte hur det är med din aptit, men mitt råd till dig är att försöka hitta en stabil nivå där du kan äta dig mätt och må bra. Då du säger att det är vikt du vill öka får du väl hålla lite koll på vågen. Om den inte rör sig så är väl det bra, då kan du ju slänga in ett mellanmål eller ev. öka potionerna lite. Jag själv skulle nog hellre vilja kunna slänga in ett mellanmål då jag tror det är lättare att reglera vikten på det sättet. Jag själv äter inga mellanmål men väldigt stora/många portioner när jag väl äter (frukost/lunch/middag) och tror lätt att det kan gå över styr, då jag inte räknar kalorier.

Tolkia
2010-09-16, 09:31
Ämnesomsättningen normaliseras relativt snabbt. Det finns ingen anledning att gå omkring och vara rädd för att kroppen skulle på något sätt turbosuga i sig fett och svälla upp till elefantstorlek på nolltid. Att bli av med den rädslan när den väl finns där är inte helt lätt, dock. Det kan vara så att du behöver prata med någon om dina tankar kring kroppen och maten; att ta sig ur en ätstörning kan vara svårare än man tror.

Till postaren här ovanför mig skulle jag vilja påstå att 70 kg/180 cm knappast är ett bra exempel på någon med "alldeles för mycket fett"; kanske behöver även du fundera över din syn på din kropp.

Lurifax
2010-09-16, 09:40
Jag påstår inte att jag är frisk heller. Men jag hade inte/har inte speciellt mycket muskler, så det såg ju inte bra ut.

life20
2010-09-16, 10:53
strongfits 5x5 är sjukt bra.. spec om man är nybörjare!

Jag började med strongfits 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) för 3 veckor sen, och har gått upp 7kg och fått lite muskler. Anledningen till den snabba vikt-ökningen är tack vare GOMAD (http://stronglifts.com/gomad-milk-squats-gallon-gain-weight/) samt denna: http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/

Lycka till!

King Grub
2010-09-16, 13:31
Ämnesomsättningen normaliseras relativt snabbt.

Inte för att regna på paraden, men det finns väl inget som säger att en av en långvarig ätstörning låg kroppsvikt och därmed nedreglerad ämnesomsättning någonsin normaliseras?

The present study confirmed that a clinically significant decline in EE after weight loss occurs, that NREE is the primary compartment in which EE is reduced, and that these reductions in EE persist over an extended period of time—perhaps indefinitely.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/4/906

Tolkia
2010-09-16, 15:16
Inte för att regna på paraden, men det finns väl inget som säger att en av en långvarig ätstörning låg kroppsvikt och därmed nedreglerad ämnesomsättning någonsin normaliseras?
Jag antar att det du vill säga är att jag har fel och att ämnesomsättningen kommer att vara fortsatt låg, och om du säger det, så tror jag dig. Det här är definitiv mer ditt område än mitt. Däremot förstår jag inte egentligen formuleringen ovan; behåller man en undervikt (vilket i klartext betyder att man inte ändrar sitt beteende, utan i större eller mindre grad behåller ätstörningen) är det väl ganska självklart att man kommer att behålla även de förändringar som följer av undervikten och/eller svältbeteendet?

Jag skulle tro att hur permanenta ev. ätstörningsorsakade hormonella etc. förändringar blir har mycket att göra med graden av självsvält samt hur länge den pågått. Tre år ger förmodligen (obs. förmodligen) inte samma effekter som tio år. Sedan tycker jag att det verkar osannolikt att ämnesomsättningen permanent skulle vara så låg att man efter att ha tagit sig tillbaka till normavikt inte skulle kunna äta någorlunda "normalt" (jag är medveten om att ordet "normalt" är en smula problematiskt) utan att bli tjocktjock. Om det vore så skulle ju alla som haft ätstörningar och faktiskt fått dem under kontroll bli tjockisar, och så är det, åtminstone vad jag vet, inte.

King Grub
2010-09-16, 15:50
Det verkar inte handla om att "behålla en undervikt", utan att behålla en vikt under den ursprungliga - "maintained below initial body weight". Vilket gör det mindre roligt för den som varit överviktig; som att välja mellan två onda ting: vara smal med sänkt ämnesomsättning, eller återgå till övervikten.

snatch914
2010-09-16, 16:30
Det verkar inte handla om att "behålla en undervikt", utan att behålla en vikt under den ursprungliga - "maintained below initial body weight". Vilket gör det mindre roligt för den som varit överviktig; som att välja mellan två onda ting: vara smal med sänkt ämnesomsättning, eller återgå till övervikten.

Vid vilket BMI-tal kan man börja märka en ämnesomsättningsskillnad i kroppen? Redan vid 25?

Jag vet att BMI >25 är endast en relativ definition utav övervikt och att man bör ta andra faktorer i beaktning såsom BF%.

Skinnyfat
2010-09-16, 17:08
Det verkar inte handla om att "behålla en undervikt", utan att behålla en vikt under den ursprungliga - "maintained below initial body weight". Vilket gör det mindre roligt för den som varit överviktig; som att välja mellan två onda ting: vara smal med sänkt ämnesomsättning, eller återgå till övervikten.

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar?

regus
2010-09-16, 17:26
jag tror att du gör det sundaste att lära dig (med professionell hjälp, inte på ett internetforum) att slappna av och få en hälsosam syn på din kropp och kroppar i övrigt. När du har gjort det, fixat det psykiska alltså, kan du tänka på att börja lägga upp optimala träningsscheman och kosthållning

Sniggel
2010-09-17, 05:46
Ta
Att gå upp till hela 70 kilo tror jag verkligen inte är aktuellt, sist jag stod där så tyckte jag att det fortfarande fanns lite väl mycket hull runt magen... Men men, den som lever får se. Jag kanske borde starta en träningsdagbok och ladda upp bilder på mina "Framsteg"

Det var bara ett exempel. Sikta på 60 kg till att börja med om du tycker det är lagom. Då är du "nästan" uppe i normalvikt om man går efter bmi dvs. Sen kan du ju se hur du mår då rent allmänt.

z_bumbi
2010-09-17, 06:57
Ett problem med ätstörningar som resulterar i en låg kroppsvikt är att kroppen går ner på sparlåga och när personen sen börjar äta mer så händer massor av saker i kroppen som innebär en viktuppgång och som då kan uppfattas som fett. Den här viktuppgången kommer i början men sen kan kroppen ligga stilla i upp till en månad trots den högre nivån på matintaget för kroppen är helt enkelt upptagen med att reparera sig själv. Det märks ibland genom att personerna fryser mindre då ämnesomsättningen ökar.
Efter att den här platån är avslutade så har sen kroppen energi över till att börja lägga upp nödvändiga förråd och eftersom kroppen tror att den kan utsättas för brist så lagrar den in lite mer fett. Den undersökning jag har sett är på kvinnor och efter ett år med "normalt" dagsintag av mat så har detta också jämnats ut.

"Am J Clin Nutr. 2009 Sep 30.
Adipose tissue distribution after weight restoration and weight maintenance in women with anorexia nervosa.
Mayer LE, Klein DA, Black E, Attia E, Shen W, Mao X, Shungu DC, Punyanita M, Gallagher D, Wang J, Heymsfield SB, Hirsch J, Ginsberg HN, Walsh BT."

Det bekräftar också det jag har fått höra från folk som jobbar med ätstörningar dvs att de under hela behandlingen och efteråt ligger på "normala" kaloriintag och att kroppsvikten stabiliserar sig på en förväntad nivå som är fullt jämförbar med andras.

Det här är i sig en bra anledning att ta hjälp om man vill ta sig ut sitt ätstörningar då man får hjälp att förklara vad som händer under hela processen men sen tillkommer självklart stöder man får på det psykiska planet.

Jochitko
2010-09-17, 11:51
Jag har varit i samma sits, ungefär. Alltså gick för länge sen (när jag var typ 15, är 21 nu) ner väldigt mycket från att ha varit ganska tjock till väldigt smal. När man går ner i vikt utan att tänka på muskler så är all mat ens fiende liksom, desto mindre desto bättre nästan. Det är en inställning som är svår att komma ifrån, men att börja träna är det bästa sättet. För att lägga på dig muskler måste du äta mer än du gör av med, med andra ord blir mat din vän istället för din fiende!

Jag tror det viktigaste för dig är att långsamt ändra inställningen till maten och börja inse att den faktiskt gör din kropp snyggare! Sen kan du börja fundera på matval osv, men en sak i taget är det som gäller :)

Jag gick ner ungefär som du, sen började jag träna med hantlar hemma i ngt år och sen dess har jag gymmat. Kom ihåg att du ska gå upp i vikt! Det är det du faktiskt vill om du vill ha en snygg muskulös kropp, och alltså desto mer du väger medan du sammtidigt är nöjd med det du ser i spegeln desto bättre (i princip). Men gå upp långsamt och balanserat. Du har egentligen en fördel, eftersom man måste gå upp i vikt för att öka i muskler, och du har mkt vikt att gå upp innan du börjar komma i närheten av "tjock" ens :)

För att summera: Om du tränar så är mat din bästa vän :) Sry att jag inte svarade på ngn konkret fråga.

TheGhr
2010-09-17, 22:19
Skit i övervikten. Med muskler under lite underhudsfett är man biff och inte tjock. Sen är det bara att deffa bort överskottet i vår när du ska visa upp din slanka kropp.

Eddie Vedder
2010-09-18, 07:15
Skit i övervikten. Med muskler under lite underhudsfett är man biff och inte tjock. Sen är det bara att deffa bort överskottet i vår när du ska visa upp din slanka kropp.

Det handlar om att först och främst börja närma sig en normalvikt och FRAMFÖR ALLT ett nytt tänk. Tänkandet är viktigare ändå tror jag. Att med ett ätstört beteende gå från en ohälsosam till en mer hälsosam vikt och näringsstatus är mycket viktigt men det är inte ens häkften vunnet om ångesten finns kvar.

Jag säger inte att det häl gäller dig TheGhr men många i tråden tycker jag glömmer den delen. Det är enkelt om man aldrig haft problem att säga "det är bara du lägger dig på överskott, du är ju smal". Det är inte så enkelt, precis som en person som inte kan gå ner i vikt/hålla önskvärd vikt får höra "det är ju bara du äter mindre, dööh!" eller att säga till en rökare att "det är ju bara att sluta!".

Som sagt, en generell reflektion och inte riktat mot dig bara för att ditt citat finns i mitt inlägg.

Lurifax
2010-09-18, 07:57
Har det nån betydelse vilken vikt man ligger på? Jag har alltid haft uppfattningen att det är mitt kroppsfett jag vill hålla lågt, och struntat i vikten.

Och angående att kroppen vill uppnå tidigare vikt igen - nöjer den sig vid samma vikt även fast man uppnått en större mängd LBM?

z_bumbi
2010-09-18, 08:27
Har det nån betydelse vilken vikt man ligger på? Jag har alltid haft uppfattningen att det är mitt kroppsfett jag vill hålla lågt, och struntat i vikten.

Det finns en rad hälsonackdelar med att väga alldeles för lite och kombinerar det man dessutom med att ha lite kroppsfett så ökar riskerna. Kroppsfett är inte automatiskt något dåligt för hälsan.

Nible
2010-09-18, 10:48
Har det nån betydelse vilken vikt man ligger på? Jag har alltid haft uppfattningen att det är mitt kroppsfett jag vill hålla lågt, och struntat i vikten.


Jag tycker att enbart utgå från kroppsvikten är värdelöst. Hade man gjort det hade jag klassats som sjukligt underviktig i många sammanhang med mina 64 kg på 181 cm. Trots den låga kroppsvikten på den längden så ser jag inte helt otränad ut och är inte allt för skitklen heller. Mina smala leder gör så att jag ser större ut än vad jag egentligen är om man kollar på ration på exempelvis handleder/biceps.

Sen kanske jag inte ser så maffig ut om jag ställer mig bredvid en rådeffad 90kgs-snubbe, men det är en annan femma.

Eddie Vedder
2010-09-18, 10:51
Hade man gjort det hade jag klassats som sjukligt underviktig i många sammanhang med mina 64 kg på 181 cm.

Nej det är fullkomligt normal vikt med god marginal.

Nible
2010-09-18, 10:55
Nej det är fullkomligt normal vikt med god marginal.

Nu är jag i o f s i bra mycket sämre form än vad jag var i somras, då vägde jag 60-62 kg. Det kan väl ändå inte anses "normalt" om man jämför med majoriteten? Fan, jag är ju utan tvekan bland de lättaste (om inte den lättaste) i klassen och då går inte jag med några supergrova snubbar precis.

Eddie Vedder
2010-09-18, 10:58
Nu är jag i o f s i bra mycket sämre form än vad jag var i somras, då vägde jag 60-62 kg. Det kan väl ändå inte anses "normalt" om man jämför med majoriteten? Fan, jag är ju utan tvekan bland de lättaste (om inte den lättaste) i klassen och då går inte jag med några supergrova snubbar precis.

Vad som är normalt jämfört med en majoritet säger ingenting, majoriteten är ju otränad. Du är inte underviktig idag helt enkelt. Men visst, var du nere på 60 kg och den längden så är det nära gränsen för undervikt.

Nible
2010-09-18, 11:06
Vad som är normalt jämfört med en majoritet säger ingenting, majoriteten är ju otränad. Du är inte underviktig idag helt enkelt. Men visst, var du nere på 60 kg och den längden så är det nära gränsen för undervikt.

Precis, och det är inte jag. Ändå ansåg många mig som underviktig så fort de hörde mina längd- och viktstats utan att ens ha sett mig personligen. Därför tycker jag att det är dumt att bara utgå från vikten och säga "gå upp till 70 kg du väger för lite!!11" till någon som är underviktig (i alla fall om man utgår utifrån deras längd och vikt).

Curls
2010-09-18, 12:53
Nej det är fullkomligt normal vikt med god marginal.

tycker du det är en god marginal att väga 64kg på 181cm?
att du skulle kunna resonera kring att det va helt ok tycker jag låter rätt så rimligt men med god marginal låter skumt, hur menar du?

Eddie Vedder
2010-09-18, 13:13
tycker du det är en god marginal att väga 64kg på 181cm?
att du skulle kunna resonera kring att det va helt ok tycker jag låter rätt så rimligt men med god marginal låter skumt, hur menar du?

Faktum är att jag räknat fel ser jag nu. Räknade på fel längden ser jag nu, läste fel där. Så jag tar tillbaka det, det är på gränsen till undervikt idag och under gränsen när han vägde 60.

Så där var det fel räknat helt enkelt. Ber om ursäkt för det. Men fortfarande måste inte BMI säga så mycket om hälsan, det kan finnas stora problem trots högre BMI och man kan vara frisk med lägre.

Curls
2010-09-18, 13:19
Faktum är att jag räknat fel ser jag nu. Räknade på fel längden ser jag nu, läste fel där. Så jag tar tillbaka det, det är på gränsen till undervikt idag och under gränsen när han vägde 60.

Så där var det fel räknat helt enkelt. Ber om ursäkt för det. Men fortfarande måste inte BMI säga så mycket om hälsan, det kan finnas stora problem trots högre BMI och man kan vara frisk med lägre.

ok, ja alla gör ju misstag. :)

ah de där med bmi ha jag också förstått att det inte är super pålitligt.
jag brukar ta längden minus 100 sen ser man ju huruvida mängd fett/muskler om man kanske borde lägga på sig eller gå ner i vikt.
kroppsbyggnad spelar ju stor roll också, är man byggd smal så väger man ju mindre liksom.

Nible
2010-09-18, 14:09
Faktum är att jag räknat fel ser jag nu. Räknade på fel längden ser jag nu, läste fel där. Så jag tar tillbaka det, det är på gränsen till undervikt idag och under gränsen när han vägde 60.

Så där var det fel räknat helt enkelt. Ber om ursäkt för det. Men fortfarande måste inte BMI säga så mycket om hälsan, det kan finnas stora problem trots högre BMI och man kan vara frisk med lägre.

Inga problem. Ville bara få fram min poäng med att det inte bara går att utgå utifrån längd och vikt för att avgöra om någon bör (måste) gå upp i vikt för att inte vara skadligt underviktig.

TheGhr
2010-09-18, 16:02
Det viktigaste är väl att han äter tillräckligt för att orka med träningen och det märker han väl... Jag väger själv 65 och är 176 lång, det funkar bra men det beror väl också på hur lätt man lägger på sig fett. Kanske finns det inget val, kanske kör han på ett högt proteinintag och "deffar" till sig muskler med mindre fett och kolhydrater. Tar ju dock förstås längre tid då, fråga bara mig. :)

Skinnyfat
2010-09-24, 09:24
Okej, här kommer en liten lägesrapport:

Har sedan i måndags käkat bra mycket mer än vad jag gjort på länge! Frukost, Lunch och Middag på ungefär 350 gram och 400 kcal per måltid. Tänkte satsa på 1200-1500 kcal / dag första veckan för att ge kroppen en chans att lära sig hantera ett större energiintag.

Har dock stött på vissa komplikationer som jag hoppades kunna få hjälp med:
Senaste gången jag fick gå och skita var i Lördags, dvs nästan 1 vecka sedan. Jag antar att detta beror på att tarmarna inte har haft speciellt mycket att göra under det senaste året och nu har problem att hantera det "enorma" matintaget ;)
Vad kan jag göra åt detta?

Vägde mig för första gången sedan förra fredagen idag och har ta mig fan gått upp hela 2 KILO! Med ett dagsintag på 1200-1500 kcal per dag sedan i MÅNDAGS kan det ju omöjligt vara fett jag lagt på mig.
Är det möjligt att gå upp så pass mycket i bara vätska och glykogen på 4 dagar?

Känner mig STÄNDIGT mätt men fortsätta tvinga i mig detta nästan jobbigt stora matintag. 350 gram per portion kan ju ändå inte vara en "normal" portionsstorlek / vikt?
Vad skulle ni säga att en "normal" portion med mat skulle väga?

Min mage har sedan i måndags även varit fruktansvärt svullen och huden känns väldigt "sladdrig". kan detta vara på grund av "förstoppningen" eller vad tror ni?

Mycket tacksam för alla svar som redan trillat in sedan jag startade tråden!
Hoppas ni är lika hjälpsamma denna gång!

BonkyBo
2010-09-24, 11:44
Har du inte björnat på en vecka, samt ätit extra mycket under den tiden så är det inte konstigt att du ligger 2 kilo tyngre.

Flexipop
2010-09-24, 12:04
Nykeln stavas mat. Ät tills du inte pallar mer. Sedan tränar du på det.

Nej, nykeln stavas nyckeln.

Nible
2010-09-24, 16:20
1. Vad kan jag göra åt detta?


2. Är det möjligt att gå upp så pass mycket i bara vätska och glykogen på 4 dagar?


3. Vad skulle ni säga att en "normal" portion med mat skulle väga?

4. kan detta vara på grund av "förstoppningen" eller vad tror ni?

Mycket tacksam för alla svar som redan trillat in sedan jag startade tråden!
Hoppas ni är lika hjälpsamma denna gång!

1. Vet inte.

2. Ingen omöjlighet. Cirkus +5% av kroppsvikten kan man öka efter en längre tids energiunderskott när man ökar energiintaget.

3. Jag äter portioner som motsvarar minst 500-800 gram, och då väger jag inte mer än 65 kg. Tips: ät kaloritätare livsmedel och feta såser till maten - mindre volym och mer kalorier.

4. För mig brukar det vara tvärtom; när jag går över till ett kaloriöverskott så blir huden tightare och inte lika sladdrig (och "kornig") som vid viktminskning.

Skinnyfat
2011-05-02, 12:46
Hallå igen!
Det är nu strax över 7 månader sedan jag startade denna tråd, och jag tänkte att det skulle vara på sin plats med en liten "statusuppdatering" om vad som har hänt det senaste halvåret. Varnar redan nu för massor av text men jag hoppas ni orkar läsa allt :)

Ett par veckor efter trådstarten uppmärksammades min fortsatta viktnedgång av min dåvarande distriktsläkare och jag blev remitterad till psykiatrivårdens ätstörningsenhet.
Där undersöktes jag av både läkare och sjukgymnaster samt fick prata med en dietist,
efter ett par möten och undersökningar diagnoserades jag med Anorexia och blev erbjuden en plats i dagvårdsbehandling.
Jag tackade ja till detta och efter 7 långa månader med både gruppterapi, matkuskap, sjukgymnastik, måltidshjälp osv anses jag nu vara "frisk".

Att vara frisk anorektiker kan nog liknas med att vara nykter alkoholist, jag kommer troligtvis att ha upp och nedgångar i många år framöver där jag får kämpa för att inte falla tillbaka i gamla mönster och tankesätt.

Jag har ökat från min lägsta vikt i början av behandlingen på 50 kilo till dagens morgonvikt på 57,5. Det kanske inte låter som en så massiv viktuppgång på 7 månader men jag kan lova att det har varit slitsamt. Den största fobin för att öka i vikt har försvunnit och dom sista kilona har jag knappt reagerat på.

Men nu till saken!
Jag blanserar just nu på gränsen mellan normalvikt och undervikt men är långt ifrån nöjd med min kropp. Jag har insett hur sjukligt smal jag har varit och faktiskt fortfarande är, det är således dax att göra något åt detta!
Jag har fått godkännande av sjukgymnast samt läkare för att min kropp är stark nog för att börja träna utan att det är någon akut risk för skador orsakade av benskörhet eller andra faktorer orsakade av undervikt.

Därför har jag bestämt mig för att börja träna på gym och bygga muskler!
Har sökt efter tips, scheman o.d för nybörjare men det känns som att mitt fall är lite annorlunda på grund av vad jag gått igenom. Alla tips på hur ofta, hur hårt, vilka muskelgrupper, i vilken ordning och så vidare är därför mycket uppskattat!
Jag har genom dietisterna lärt mig väldigt mycket om kost och näring så jag har en någorlunda bra uppfattning om hur mycket Protein, kolhydrater och fett jag behöver för att bygga muskler men även vad gäller kosten uppskattas alla tips!

Jag kommer troligtvis starta en Journal där ni kan följa hur det går för mig framöver.
Hoppas inte jag gjorde något enormt fel genom att posta i den här gamla tråden, om så är fallet får ni gärna peka mig i rätt riktning!

mikaelj
2011-05-02, 12:50
Bra att höra att du tagit itu med ditt problem och fått hjälp att komma åt det!



Här har du ett utmärkt träningsprogram: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Måndag: A
Onsdag: B
Fredag: A
Måndag: B
Onsdag: A
Fredag: B
osv.

Om du går upp i vikt samtidigt som du styrketränar kommer du upptäcka att det du lägger på dig till stor del är muskler och du därefter ser bättre ut. Vilket förhoppningsvis gör det lättare för dig att acceptera viktuppgång!

z_bumbi
2011-05-02, 12:55
Först och främst så är det bra att du fått hjälp och att det har lyckats.

För det andra så är viktuppgången ganska imponerade då folk med din sjukdom ibland kan ligga helt stilla i vikt under så lång tid bara för att kroppen måste återhämta sig.

För det tredje så titta på nybörjarprogrammet här på forumet men se till att du inte pressar dig så mycket som möjligt utan ta det lite lugnare på gymmet första tiden. Även om du fått klartecken att börja träna så har din kroppen och ditt psyke troligen inte kommit ikapp helt.

Skinnyfat
2011-05-02, 13:08
Bra att höra att du tagit itu med ditt problem och fått hjälp att komma åt det!



Här har du ett utmärkt träningsprogram: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Måndag: A
Onsdag: B
Fredag: A
Måndag: B
Onsdag: A
Fredag: B
osv.

Om du går upp i vikt samtidigt som du styrketränar kommer du upptäcka att det du lägger på dig till stor del är muskler och du därefter ser bättre ut. Vilket förhoppningsvis gör det lättare för dig att acceptera viktuppgång!

Det är precis så jag tänker! Jag vill gå upp i vikt, men jag vill samtidigt inte att det bara ska vara fett, jag vill få en snygg och hälsosam kropp helt enkelt! Dom kilon jag nu gått upp har till största del bestått utav fett då jag absolut inte varit i stånd att träna något alls. En del muskler har ju såklart också reparerats men inte på samma sätt som vid träning törs jag påstå.

Donkey Kong
2011-05-02, 13:25
Hej!
Riktigt spännande tråd och jättekul att det går bra!
Jag som är lite "djup" av mig måste säga att det är en remarkabel sak du gjort, inte bara en utan två gånger (alltså först gå ner vikt, men liksom för mycket, sen kunna komma tillbaks igen).
Det finns dock en sak som oroar mig, så att säga mellan raderna och det är om nu finns risk för att du fastnar i nåt sorts "träningsnarkomani" (finns ju värre saker iofs det är nog rätt många här på forumet som är fast). Jag menar inte detta som negativ kritik, utan det kommer från ärlig medkänsla om en människa som haft det svårt, jag har haft det inte lika svårt, men åt andra hållet.
Kanske är du redan medveten om det finns såna tendenser hos dig, jag skulle vara intresserad av att höra det (men du behöver inte säga om du inte vill förstås! Det kan vara för personligt) och isåfall hur du liksom planerar att "strida" med både kroppen och knoppen samtidigt, det kan bli riktigt intressant om du använder båda samtidigt i fajten tror jag!

Skinnyfat
2011-05-02, 15:07
Hej!
Riktigt spännande tråd och jättekul att det går bra!
Jag som är lite "djup" av mig måste säga att det är en remarkabel sak du gjort, inte bara en utan två gånger (alltså först gå ner vikt, men liksom för mycket, sen kunna komma tillbaks igen).
Det finns dock en sak som oroar mig, så att säga mellan raderna och det är om nu finns risk för att du fastnar i nåt sorts "träningsnarkomani" (finns ju värre saker iofs det är nog rätt många här på forumet som är fast). Jag menar inte detta som negativ kritik, utan det kommer från ärlig medkänsla om en människa som haft det svårt, jag har haft det inte lika svårt, men åt andra hållet.
Kanske är du redan medveten om det finns såna tendenser hos dig, jag skulle vara intresserad av att höra det (men du behöver inte säga om du inte vill förstås! Det kan vara för personligt) och isåfall hur du liksom planerar att "strida" med både kroppen och knoppen samtidigt, det kan bli riktigt intressant om du använder båda samtidigt i fajten tror jag!

Självklart finns det en risk för att jag skulle fastna i någon form av träningsnarkomani. Egentligen var det ju det jag gjorde när jag hyvlade bort vikten. Jag tror dock att det kommer vara annorlunda den här gången då jag är bättre förberedd på vad som komma skall, dvs jag är medveten om att risken finns och att jag ska vara uppmärksam just för att inte fastna för hårt.

Skitkul att folk ger en lite respons!
Vad tror ni, finns det intresse för en journal? Skulle det vara roligt att följa eller blir det bara som en i mängden av alla nybörjares journaler?

KalleTeodor
2011-05-02, 17:43
Skitkul att folk ger en lite respons!
Vad tror ni, finns det intresse för en journal? Skulle det vara roligt att följa eller blir det bara som en i mängden av alla nybörjares journaler?

Journal är väl ändå mest för din egna skull, sen om en eller två tittar in och lämnar en kommentar är det ju alltid kul men det primära är ju för att du ska kunna se tillbaka på träningen och hålla motivationen uppe. I alla fall enligt mig!

Skinnyfat
2011-05-02, 17:49
Journal är väl ändå mest för din egna skull, sen om en eller två tittar in och lämnar en kommentar är det ju alltid kul men det primära är ju för att du ska kunna se tillbaka på träningen och hålla motivationen uppe. I alla fall enligt mig!

Självklart är den eventuella journalen för min skull och ingen annans.
Det jag menade var om det kanske fanns någon som skulle tycka att det var kul att följa mina framsteg bara. Om jag nu startar en journal så är det ju självklart för att jag ska hålla motivationen på topp, se tillbaka och förhoppningsvis bli ännu mer motiverad av framstegen ;)

mikaelj
2011-05-02, 17:52
Det märker du. Ha en länk till journalen i din signatur så lär väl någon läsa i den.

the_matsson
2011-05-03, 08:08
Självklart är den eventuella journalen för min skull och ingen annans.
Det jag menade var om det kanske fanns någon som skulle tycka att det var kul att följa mina framsteg bara. Om jag nu startar en journal så är det ju självklart för att jag ska hålla motivationen på topp, se tillbaka och förhoppningsvis bli ännu mer motiverad av framstegen ;)


1: Grattis till viktnedgången! Känns lite malplacerat i efterhand, men ändå.

2: Grattis till viktuppgången! Grymt bra jobbat!

3: Ja! Starta en journal! Åtminstone jag kommer gärna kika in för att se ifall du sköter dig :) Om jag läser att du oroar dig för mycket över fett så kommer jag bli tokig!

Skinnyfat
2011-05-03, 09:01
1: Grattis till viktnedgången! Känns lite malplacerat i efterhand, men ändå.

2: Grattis till viktuppgången! Grymt bra jobbat!

3: Ja! Starta en journal! Åtminstone jag kommer gärna kika in för att se ifall du sköter dig :) Om jag läser att du oroar dig för mycket över fett så kommer jag bli tokig!

Tack så mycket!

Det kan mycket väl hända att jag kommer gnälla lite angående "hullet" då och då. Men jag ska försöka hålla detta till ett minimum, och även om jag gnäller lite över det så kommer jag inte agera på det :cool:

Idag ska jag spana in några gym och försöka lura ut vilket som passar mig bäst! Peppad till 1000, NU KÖR VI! *flex*

Yardbird
2011-05-03, 12:31
Kul att läsa att du valde att ta den hjälp som faktiskt finns :) Väldigt modigt gjort. Som någon tidigare i tråden har nämnt så är det ju så viktigt att man tar tag i de bakomliggande orsakerna till sina problem. Jag vet detta eftersom jag själv levt med olika typer av missbruk (och ätstörningar klassas ju ofta som ett matmissbruk) genom livet och vet hur innerligt svårt det är att se klart och välja rätt i de lägen man nått botten. Så: Way to go bro! Strongt jobbat!

Har också hört mycket gott om det program som Mikaelj länkade till, Stronglifts 5x5. Jag tänker själv köra igång med det inom kort. Finns ju också ett bra nybörjarprogram som z_bumbi satt ihop här på forumet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Det tyckte i alla fall jag var jättebra att börja med.

Sen vill jag passa på att länka till ett klipp som jag tycker summerar en sund inställning till livet och som jag i alla fall brukar fnissa åt när det känns lite tungt i vardagen:

iMUiwTubYu0

Silencer
2011-05-03, 12:46
Du behöver sunda matvanor där du äter tre ordentliga måltider varje dag, och så behöver du träna tung styrketräning. Men var försiktig så du inte skadar dig!

Skinnyfat
2011-05-03, 15:07
Kul att läsa att du valde att ta den hjälp som faktiskt finns Väldigt modigt gjort. Som någon tidigare i tråden har nämnt så är det ju så viktigt att man tar tag i de bakomliggande orsakerna till sina problem. Jag vet detta eftersom jag själv levt med olika typer av missbruk (och ätstörningar klassas ju ofta som ett matmissbruk) genom livet och vet hur innerligt svårt det är att se klart och välja rätt i de lägen man nått botten. Så: Way to go bro! Strongt jobbat!

Har också hört mycket gott om det program som Mikaelj länkade till, Stronglifts 5x5. Jag tänker själv köra igång med det inom kort. Finns ju också ett bra nybörjarprogram som z_bumbi satt ihop här på forumet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Det tyckte i alla fall jag var jättebra att börja med.

Tack så mycket!
Jag kommer mest troligt köra på Stronglifts 5x5, verkar som ett helschysst program där man inte behöver bosätta sig totalt på gymmet. Jag kommer troligtvis kicka igång en journal nästa vecka då jag har hittat det gym som passar mig så får vi se hur häftiga framsteg det blir.

Vad tror ni, om jag satsar på att öka till ~65 kilo, i vilken takt bör detta ske tillsammans med träningen för att det inte bara ska pluffsa på sig runt midjan?

Rusk
2011-05-03, 16:16
+3-500Kcal om dagen och ligg på 2g+ protein per kroppskilo, helst 3.

dupper
2011-05-03, 16:40
Tack så mycket!
Jag kommer mest troligt köra på Stronglifts 5x5, verkar som ett helschysst program där man inte behöver bosätta sig totalt på gymmet. Jag kommer troligtvis kicka igång en journal nästa vecka då jag har hittat det gym som passar mig så får vi se hur häftiga framsteg det blir.

Vad tror ni, om jag satsar på att öka till ~65 kilo, i vilken takt bör detta ske tillsammans med träningen för att det inte bara ska pluffsa på sig runt midjan?

Säg 1-2kg / månad, känns som en rätt lagom takt.

Skinnyfat
2011-05-03, 16:55
Jag tror att det svåraste för mig kommer att bli en "kontrollerad" viktuppgång.
Men jag ska absolut göra mitt bästa och försöka att skynda lagom!

CoKEmaN
2011-05-03, 16:59
Jag kan väl bara instämma och hålla med om att stronglifts är ett riktigt bra program för att bygga grundstyrka, och då får du dessutom prova på lite tunga basövningar, vilket jag tycker bygger upp för en bra funktionell styrka.
Viktuppgången är nog bäst om du sköter själv, o var inte rädd för lite konditionsträning i början, det är inte optimalt om du vill bygga muskler, men med tanke på tidigare problem kan det vara ett hälsosamt alternativ att träna upp hjärtat medan du har överskottsenergi. :)

Skinnyfat
2011-05-03, 17:32
Jag har förstått att SL 5x5 är skitbra för att bygga upp styrkan, men hur är det med synliga resultat? Borde jag komplettera Stronglift med andra övningar för att få lite synligare resultat?

Nog för att jag självklart är ute efter styrkan i huvudsak, men jag tror att viktuppgången kommer bli betydligt lättare om man faktiskt märker att det är muskler man lägger på sig och inte bara fett.

CoKEmaN
2011-05-03, 17:55
I början av träningskarriären gör nog den mesta styrketräningen ganska mycket för synliga resultat, jag provade aldrig stronglifts som en nybörjargrej, jag körde det efter jag tränat annat före, så jag har svårt att tycka till om det.. För att bygga så mycket muskler som möjligt finns det ju givetvis bättre saker, men synliga resultat kommer du nog få rätt snabbt!
Efter ett tag kommer du kanske strunta i det synliga o koncentrera dig mer på styrkan istället, då är det roligt att klara tyngre vikter osv.. :)

Yardbird
2011-05-03, 20:49
Jag har förstått att SL 5x5 är skitbra för att bygga upp styrkan, men hur är det med synliga resultat? Borde jag komplettera Stronglift med andra övningar för att få lite synligare resultat?

Nog för att jag självklart är ute efter styrkan i huvudsak, men jag tror att viktuppgången kommer bli betydligt lättare om man faktiskt märker att det är muskler man lägger på sig och inte bara fett.

Jag vågar bestämt hävda nej på den frågan. Mixtra inte med fungerande program. Du kommer med absolut största säkerhet att se stor skillnad i volym vid programmets slut. Och då menar jag muskelvolym. Lägger du på dig lite fett också så betyder det bara att du äter rätt.

Skinnyfat
2011-05-04, 08:59
Jag vågar bestämt hävda nej på den frågan. Mixtra inte med fungerande program. Du kommer med absolut största säkerhet att se stor skillnad i volym vid programmets slut. Och då menar jag muskelvolym. Lägger du på dig lite fett också så betyder det bara att du äter rätt.

Ok, känns ändå som att lite övningar som mer är fokuserade på mage och armar skulle behövas. Men jag får ge programmet en chans helt enkelt, struntar i att experimentera med fler övningar under dom första veckorna iaf.

För övrigt så kommer jag starta en Journal redan ikväll då det har löst sig med gym. Titta gärna in och säg vad ni tycker om kostupplägg o.d

z_bumbi
2011-05-04, 09:21
Först och främst så följ det kostupplägg du har fått av behandlande dietister. Om du inte räknar så finns det ingen anledning att börja, räknar du som en del av behandlingen så kan du fortsätta men kom ihåg varför du gör det och det är inte för att uppnå någon given summa protein etc.

Sen behöver du inte fokusera på hur mycket du går upp utan se till att du tränar och äter enligt riktlinjerna så kommer viktökningen som en positiv bonus.

Jag skulle också fundera på varför du lägger upp din kost på forumet, du kommer att få massor av tips och även om en del bara menar väl så kommer det att ställa till det i din planering. I andra fall kommer de att diskutera kostupplägg som inte alls är att rekommendera för någon med din bakgrund och som bryter helt med vad du fått lära dig om kost och då kan det bli helt fel.

Eddie Vedder
2011-05-04, 09:43
Jag skulle också fundera på varför du lägger upp din kost på forumet, du kommer att få massor av tips och även om en del bara menar väl så kommer det att ställa till det i din planering.

+1

I ditt fall tror jag det är bäst att hålla kosten utanför forumet. Du ska naturligtvis följa de råd du får och även nämna att du har en målsättning med att inte bara gå upp utan gärna muskler i kombination med styrketräning.

Om du berättar om det SKA en kompetent dietist ha kunskaperna att öka proteinmängden över vad som är rekommenderat på befolkningsnivå. Förhoppningsvis är han/hon själv träningsintresserad, min erfarenhet av sjukvården är att man alltid blir bättre förstådd då.

Skinnyfat
2011-05-04, 10:08
Ok, tack för tipsen!

Jag antar att jag borde hålla kosten för mig själv och bara publicera träningsresultaten och vikten.

the_matsson
2011-05-04, 13:30
Låter bra! Ska hålla utkik efter journalen!

Skinnyfat
2011-05-04, 15:52
Nu är iaf Journalen uppe :)

Tack så jättemycket för allt stöd och alla tips jag fått genom denna tråden!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165300