handdator

Visa fullständig version : Gå från 3 till 2splitt mark/böj hur?


fdanell
2010-09-15, 18:52
Hej jag överväger att byta min 3splitt mot en 2splitt. Jag gillade min 3splitt men nu har jag inte lika mycket tid längre vilket gör att jag inte hinner rotera den så ofta jag skulle vilja. Därför överväger jag att byta till en 2splitt så jag kan träna igenom kroppen 2ggr i veckan vilket känns lagom för mig.

Det som jag har kommit fram till är att lägga in vaderna på mitt gamla bröst/axlar pass. För att köra låren på ryggdagen.

Dag 1
bänkpress
hantelpress lutande
militärpress
decline bröst i maskin
superset: sidolyft+dips
vadpress

Dag 2
Marklyft
Latsdrag
Hantelrodd
Knäböj

Det jag främst är orolig för är hur tung dag 2 blir då den innehåller de 4a övningarna jag hanterar överlägset mest vikt i. Någon som har kört mark+böj samma pass och kan ge feedback?

Kan det vara smart att rotera två olika dag 2 pass? tex när jag kör mark kör jag benpress istället, när jag kör böj så skippar jag mark och kör kanske en extra rodd eller hamstring-isolationövning?

Bluesparv
2010-09-15, 18:58
Jag kör ett liknande upplägg. Dock utan högre prioritet på marken.

Då kör jag 2 böjpass i veckan, där det ena innefattar mark. Då har jag iofs svårt att återhämta mig mentalt från tunga mark och behöver i regel vilan.

Dock så skulle jag lägga marken efter böjen oavsett, om du inte ska köra relativt lätta böj.

fdanell
2010-09-15, 19:13
Dock så skulle jag lägga marken efter böjen oavsett, om du inte ska köra relativt lätta böj.

Kan du förklara det lite mer tack? Min tanke var att jag prioriterar rygg/hamstrings före quads så därför satte jag mark först sen får jag vila bål/ben lite när jag kör rodd+latsdrag.

skulle du ha kört
böj
lats
rodd
mark

eller

böj
mark
lats
rodd?

Bluesparv
2010-09-15, 19:22
Jag skulle kört böj-mark-lats-rodd.

Anledningen till böj före mark är att jag tycker det är väldigt obehagligt att böja tungt när ryggen redan fått så mycket stryk. Dock så är det min åsikt, inte någon absolut sanning :)

Iomed att du har annorlunda prioriteringar än mig så finns det säkert bättre upplägg på det hela. Testa och se, det brukar vara både lättast och bäst. Teori är ju trots allt inte samma som praktik i alla lägen :)

fdanell
2010-09-15, 23:36
Jag skulle kört böj-mark-lats-rodd.

Anledningen till böj före mark är att jag tycker det är väldigt obehagligt att böja tungt när ryggen redan fått så mycket stryk. Dock så är det min åsikt, inte någon absolut sanning :)

Iomed att du har annorlunda prioriteringar än mig så finns det säkert bättre upplägg på det hela. Testa och se, det brukar vara både lättast och bäst. Teori är ju trots allt inte samma som praktik i alla lägen :)

Jo, antar jag får testa.
Kan iofs tänka mig att mark-lats-rodd-benpress alternerat med böj-lårcurl-lats-rodd skulle kunna fungera fint då man bara har en tung bålövning per pass då. För jag har känt förut att mark 2ggr/v är på gränsen ändå.

jimmyboy
2010-09-16, 07:46
Jag kör mark och böj på samma dag, dock varierar jag lite så att varannat pass kör jag tunga (lägre reps) mark och lättare böj (högre reps) och så byter jag efter varje pass. Då kör jag ju givetvis den tunga övningen först ;)