handdator

Visa fullständig version : Sämre blodcirkulation efter längre fasteperioder?


Nible
2010-09-15, 16:47
Fastar mellan kl 20-12 och har på senare tid märkt att jag fryser en hel del desto längre in i fastan jag går. Tappar nästan alltid känsel i höger pekfinger vid 11-tiden och får tillbaka känseln en stund efter fastan har brutits.

Är detta en slump eller kan det ha med fastan att göra?

Ristretto
2010-09-15, 19:55
Nja, jag känner igen det där. Speciellt när man ligger på underskott, rör jag på mig så märker jag dock inte av det. Alls.

Nible
2010-09-15, 20:12
Nja, jag känner igen det där. Speciellt när man ligger på underskott, rör jag på mig så märker jag dock inte av det. Alls.

Jag ligger dock på ett kaloriöverskott och har gjort det de senaste 3-4 veckorna. Å andra sidan rör jag på mig hemskt lite under förmiddagarna då jag mest sitter vid skolbänken, men det bör inte skilja så pass mycket mellan innan och efter lunch tycker jag.

Pintan
2010-09-15, 22:05
blir så för mig när jag käkar lite fett, försök höj fettet lite o sänk kanske carbsen litegrann.
har själv låg fettprocent och om kroppen har lägre fettförbränning pga mkt carbs o lite fett kanske carbsen man käka till midda inte räcker till o värma kroppen hela nästa dag??
blev lite flummigt kanske..

Pintan
2010-09-15, 22:06
ka tillägga att det för mig ibland vänder efter ca 20h fasta, kanske för att kroppen blir helt fettdriven (ketos) och på så sätt har hela kroppen reserver att tillgå??

mikaelj
2010-09-15, 22:25
Samma erfarenhet som #2 och #5 här. Vet dock inte om det har med ketos att göra eller inte.

pazzion
2010-09-15, 22:53
Det har jag inte riktigt märkt av ... dock märker jag att jag inte alls blir hungrig på samma sätt längre som innan jag började med IF och det är ju riktigt sjysst! Jag är även mer fokuserad, tills kroppen känner att det är dags för mat för då blir jag som i en dimma istället och har svårt att fokusera ca en halvtimme och sen försvinner det:P men dina bortdomningar vet jag inte riktigt ...

Nible
2010-09-18, 11:24
Har varit samma sak hela veckan med undantag de gånger jag sover längre. Börjar jag kl 8 (går upp kl 6) så hinner jag börja frysa innan lunchen. Har jag sovmorgon så och går till skolan ett par timmar senare så blir det inte riktigt samma effekt. Så, det kanske har att göra med hur mycket jag rör på mig eftersom de dagar jag börjar tidigt sitter jag oftast stilla mellan kl 8-12.

Nu har jag fastat i ganska precis 16 timmar och känner inga som helst symptom på frossa eller liknande. Har i o f s bara varit vaken i ett par timmar än så länge och suttit vid datorn och druckit kaffe under den tiden.

Nible
2010-09-21, 20:29
Bump.

Idag kom frossan tillbaka. Totaldomnade i ena pekfingret och lite i ressten av handen också. Känseln kom tillbaka en stund efter lunch.

Cerberus
2010-09-22, 10:00
jag har en teori om hårt dietande och fastan och kalla fingrar och tår. Adrenalin binder ju inte bara till beta-receptorer som frisätter fett(lär bli fel i denna text..) utan även alfa-receptorer som bromsar frisättning av fett. Fasta höjer adrenalin bl.a) och ju högre mängd adrenalin som insöndras ju större bindning till alfa1-receptorer(som jag har för mig finns gott om i händer och fötter, nikotin tror jag är en stark alfa1-agonist).

Hårt dietande höjer katekolaminer(stresshormonerna) och fastande höjer adrenalin ytterligare = megakalla händer o fötter.

ketogena dieter höjer katekolaminer ytterligare.