handdator

Visa fullständig version : Det här med att vidareutbilda sig...


ViktorLarsson
2010-09-15, 16:10
Jag är 19, snart 20 år och tog studenten för drygt ett år sedan. Direkt efter jobbade jag under sommaren på ett äldreboende och jobbade ett tag efteråt. Därefter var jag arbetslös från november 2009 till juni 2010. I somras, nu nyligen, har jag jobbat på ytterligare ett äldreboende och blir numera inkallad vid behov ofta.

När jag valde gymnasium valde jag fel och vantrivdes. Därefter bytte jag till omvårdnad då jag endast hade omvårdnad och öppna programmet att välja på. Jag är färdigutbildad undersköterska.

Problemet med omvårdnad är att det finns verkligen ingenting som verkligen intresserar mig när det gäller att vidareutbilda sig. Ett tag var jag inne på sjukgymnast men känner inte alls att intresset är lika stort längre. Faktum är att jag har ingen aning om vad jag vill jobba med och har aldrig haft något direkt drömyrke vad jag kan minnas.

Just nu trivs jag bra på äldreboendet och får rätt okej med lön. Inte så att jag kan se mig där i 10 år eller så, men iallafall glad över att jag har ett jobb. Behovet av timvikarier kommer vara stort framöver, just där jag jobbar. Känner inte att jag måste läsa vidare, men samvetet säger att jag borde. Söker dock jobb fortfarande.

Med tanke på att jag just nu bor hemma hos föräldrarna så skulle jag kunna läsa samtidigt som jag jobbar.

Bland mina kompisar är jag nog ensam om vara ointresserad av att läsa vidare. Känns som om alla snackar om det hela tiden och funderar över vad de vill läsa, medans jag verkar finna mig till ro där jag finner mig nu.

Jag vet ej vad denna tråd skall bidra till dock. Är det någon mer än jag som känner sig lost i det här med "drömjobb"? Jag är rätt övertygad om att jag skulle vara en lycklig människa med en medelmåttlig lön och ett hyfsat trivsamt jobb, iallafall ett tag till. Bör man läsa vidare i god tid eller kan man gott jobba ett par år och vänta?

Man hör ju talats om folk som jobbat på samma arbetsplats i 10 år och ändå är det ett ganska lågavlönat jobb.

/Peace.

Shajjn
2010-09-15, 17:25
Känns som att fortsätta jobba, kanske i någon annan bransch t.o.m, ett tag framför skulle passa dig. Du tjänar lite pengar, får arbetslivserfarenhet och kanske har råd att göra en resa eller två. Under tiden kanske du kommer underfund med vad du vill göra.
Du är fortfarande väldigt ung, i det här sammanhanget, trots allt.

Något att ha i åtanke dock är din behörighet till vidare studier. Det är en sak att ha full behörighet till högskolestudier bak i sin kappsäck när man bestämmer sig för att "jobba och fundera ett tag", en annan att sakna en eller ett par kurser som du senare kanske hade velat ha.

spange
2010-09-15, 17:59
yep, känner igen mig..håller på med ett basår eftersom att jag gick en yrkesinriktad linje i gymn. där flera kurser som kan vara bra att ha sedan inte ingick, nu håller jag på med dem och vet inte vad jag ska läsa sedan.. i princip allt verkar kräva Matte D så jag ska väl satsa på att överleva den först och främst. Är verkligen värdelös på matte.

Men ja, det är djävulskt svårt att veta vad man VILL göra.

HulkH
2010-09-15, 18:22
Bara för du har läst omvårnad på gymnasiet, mst du inte göra något inom de?
Du kan ju bli vad du vill, sålänge du har läst det kurser som unviversitet kräver för att du ska kunna komma in. Och om det fattas kurser, så kan du alltid läsa upp dom på komvux.

Bästa rådet jag kan ge, som kanske låter lite enkelt. är att man ska göra det man tycker är viktigt. Är få fall då det brukar sluta dåligt.
Du har inte funderat att jobba inom något gym eller liknande, isf kan du utbilda dig inom de:)

Pinturicchio
2010-09-15, 18:37
Tjena...jag gick ur teknik på östrabo och jag hade antigen högskola lr kneg på fabrik å välja på detta var 3 år sen, i dagsläget e jag utbildad ingenjör och påbörjade precis min master of science, jag kände lite likadant som du men valde att köra medans jag fortfarande är varm trots en enorm olust till allt som hade med skola att göra, jag är glad jag gjorde det en utbildning leder helt klart till större möjligheter, 3-5 år extra i skolbänken går trots allt snabbt..sen om man valt rätt eller fel det tror jag inte någon vet. Och att du läst omvårdnad är nog inget problem som någon tidigare nämnde finns ju basår iaf hos oss på chalmers och jag tror platserna är tom först till kvarn, den är på 1 år å ger dig behörighet till många linjer på chalmers detta är ju dock bara ett exempel men så man inte känner sig helt lost :)

Trähäst
2010-09-15, 19:37
Gick själv och hade samma tankar som du efter jag slutat skolan, men sen så hoppade jag på första bästa skitjobbet jag hittade (Montering, industri) och där har jag blivit kvar i snart 6år utan tanke på att plugga vidare :)

Har man bra arbetskamrater och lite att sysselsätta sig med på fritiden så kan man jobba med vad som helst, så om du inte är sugen på att plugga så skit i det, man blir inte sämre människa av att inte vara utbildad, du kanske kan få fast på äldreboendet efter ett tag om du pratar med chefen.

Annars så kanske Socionom utbildning kunde vara något om du bestämmer dig för att plugga, det är väl inte heller någon brådska med att börja plugga, känner många som börjat längre utbildningar vid 25-27års ålder, sen kan det ju vara bra att jobba ihop lite pengar så du slipper studielån.

Tolkia
2010-09-15, 19:47
Man måste iofs inte vidareutbilda sig om man har en utbildning man kan få jobb på och det är ett jobb man kan tänka sig att ha. Att ha en miljon högskolepoäng är inget självändamål.

Scratch89
2010-09-15, 21:49
Vi har ju pratat om det här en hel del, och jag säger bara: Hellre att du jobbar och drar in pengar i ett år eller två, än att du hoppar på en utbildning du tror dig vill läsa, men sedan hoppar av. Jag gjorde ju precis så, och har nu studieskulder utan att egentligen ha fått någon examen. Å andra sidan hade jag nog aldrig blivit intresserad av att studera till läkare om jag inte gått KoF, men sådär kan man ju alltid hålla på o dividera i evighet.

Larsson85
2010-09-15, 21:55
Jag tycker det låter som att du inte är så sugen på att läsa något teoretiskt, vad sägs om en KY utbildning. Lokförare kanske?

Biceps
2010-09-15, 22:19
Du är 19, du har jävligt gott om tid. Att jobba är aldrig fel, speciellt inte om du faktiskt trivs med ditt arbete. Det här med dåligt samvete över att man inte pluggar nåt fint och pompöst känns rätt onödigt. Alla är dessutom inte gjorda för högskolan, och många högutbildade svenskar sitter på jobb där de är rätt överkvalificerade. Sök gärna till högskolan längre fram, men gör det av rätt anledning, nämligen att du vill lära dig om nåt som intresserar dig

z_bumbi
2010-09-16, 06:40
Eftersom du kan jobba och plugga samtidigt så testa att läsa lite på högskolan, det är helt annorlunda mot att plugga på gymnasiet så du kanske tycker det är skitkul och du slösar inte heller bort några av de begränsade bidragsåren på att testa.

ViktorLarsson
2010-09-16, 09:18
Kul att höra era åsikter.

Funderat mycket på detta. Jag kan känna att jag har mitt livs chans att faktiskt läsa vidare någon gång snart då jag hade rätt bra betyg från gymnasiet. Dock läste jag aldrig Matte B som jag borde ha gjort, men det är väl något man kan läsa upp på Konvux och att börja med det redan nu eller rätt snart kanske inte är fel.

Sjukgymnast är ett yrke som jag verkligen velat jobba med när jag gick under gymnasietiden och jag tror inte den drömmen har dött ut, utan snarare jag som bara finner mig bekväm i den situation jag är i nu.

Att jobba, läsa upp matte B på konvux, följt av att hoppa på en sjukgymnastutbildning med tiden låter som strategin.

/Peace.

HulkH
2010-09-16, 14:00
Kul att höra era åsikter.

Funderat mycket på detta. Jag kan känna att jag har mitt livs chans att faktiskt läsa vidare någon gång snart då jag hade rätt bra betyg från gymnasiet. Dock läste jag aldrig Matte B som jag borde ha gjort, men det är väl något man kan läsa upp på Konvux och att börja med det redan nu eller rätt snart kanske inte är fel.

Sjukgymnast är ett yrke som jag verkligen velat jobba med när jag gick under gymnasietiden och jag tror inte den drömmen har dött ut, utan snarare jag som bara finner mig bekväm i den situation jag är i nu.

Att jobba, läsa upp matte B på konvux, följt av att hoppa på en sjukgymnastutbildning med tiden låter som strategin.

/Peace.

Låter bra, tänk också på.
Om du tvekar nu, se till som sagt att göra de, så du inte ångrar dig när du bli äldre:)

Vet inte om du hajjar, tkr själv meningen blev knasig:D haha