handdator

Visa fullständig version : Det här med att vidareutbilda sig...


ViktorLarsson
2010-09-15, 16:10
Jag är 19, snart 20 år och tog studenten för drygt ett år sedan. Direkt efter jobbade jag under sommaren på ett äldreboende och jobbade ett tag efteråt. Därefter var jag arbetslös från november 2009 till juni 2010. I somras, nu nyligen, har jag jobbat på ytterligare ett äldreboende och blir numera inkallad vid behov ofta.

När jag valde gymnasium valde jag fel och vantrivdes. Därefter bytte jag till omvårdnad då jag endast hade omvårdnad och öppna programmet att välja på. Jag är färdigutbildad undersköterska.

Problemet med omvårdnad är att det finns verkligen ingenting som verkligen intresserar mig när det gäller att vidareutbilda sig. Ett tag var jag inne på sjukgymnast men känner inte alls att intresset är lika stort längre. Faktum är att jag har ingen aning om vad jag vill jobba med och har aldrig haft något direkt drömyrke vad jag kan minnas.

Just nu trivs jag bra på äldreboendet och får rätt okej med lön. Inte så att jag kan se mig där i 10 år eller så, men iallafall glad över att jag har ett jobb. Behovet av timvikarier kommer vara stort framöver, just där jag jobbar. Känner inte att jag måste läsa vidare, men samvetet säger att jag borde. Söker dock jobb fortfarande.

Med tanke på att jag just nu bor hemma hos föräldrarna så skulle jag kunna läsa samtidigt som jag jobbar.

Bland mina kompisar är jag nog ensam om vara ointresserad av att läsa vidare. Känns som om alla snackar om det hela tiden och funderar över vad de vill läsa, medans jag verkar finna mig till ro där jag finner mig nu.

Jag vet ej vad denna tråd skall bidra till dock. Är det någon mer än jag som känner sig lost i det här med "drömjobb"? Jag är rätt övertygad om att jag skulle vara en lycklig människa med en medelmåttlig lön och ett hyfsat trivsamt jobb, iallafall ett tag till. Bör man läsa vidare i god tid eller kan man gott jobba ett par år och vänta?