handdator

Visa fullständig version : Fastande träning förbättrar glukostoleransen vid högfettkost


King Grub
2010-09-15, 13:00
Fat-rich energy-dense diet is an important cause of insulin resistance. Stimulation of fat turnover in muscle cells during dietary fat challenge may contribute to maintenance of insulin sensitivity. Exercise in the fasted state markedly stimulates energy provision via fat oxidation. Therefore, we investigated whether exercise training in the fasted state is more potent than exercise in the fed state to rescue whole-body glucose tolerance and insulin sensitivity during a period of hyper-caloric fat-rich diet. Healthy male volunteers (18-25y) received a hyper-caloric (~+30% kcal/day) fat-rich (50% of kcal) diet for 6 weeks. Part of the subjects performed endurance exercise training (4d/week) in the fasted state (F; n=10), whilst the others ingested carbohydrates before and during the training sessions (CHO; n=10). The control group did not train (CON; n=7). Body weight increased in CON (+3.0±0.8 kg) and CHO (+1.4±0.4 kg) (P<0.01), but not in F (+0.7±0.4 kg, P=0.13). Compared with CON, F but not CHO enhanced whole-body glucose tolerance and Matsuda insulin sensitivity index (P<0.05). Muscle GLUT4 protein content was increased in F (+28%) compared with both CHO (P=0.05) and CON (P<0.05). Furthermore, only training in F elevated AMP-activated protein kinase α phosphorylation (+25%) as well as up-regulated fatty acid translocase/CD36 and carnitine palmitoyltransferase 1 mRNA levels compared with CON (~+30%, P<0.05). High-fat diet increased intramyocellular lipid but not diacylglycerol and ceramide contents, either in the absence or presence of training. This study for the first time shows that fasted training is more potent than fed training to facilitate adaptations in muscle and to improve whole-body glucose tolerance and insulin sensitivity during hyper-caloric fat-rich diet.

J Physiol. 2010 Sep 13. Training in the fasted state improves glucose tolerance during fat-rich diet.

http://jp.physoc.org/content/early/2010/09/13/jphysiol.2010.196493.full.pdf+html

Pintan
2010-09-17, 18:59
ser intressant ut. men fattar inte allt. skulle någon kunna göra en liten sammanfattning?!:)

mikaelj
2010-09-17, 19:17
Alltså skall jag fortsätta träna på fastande mage under tiden jag överäter på fett. Bra att veta.

Grandmaster
2010-09-21, 10:58
Jag sammanfattade studien och resultaten här:

Fasted Training For Superior Insulin Sensitivity And Nutrient Partitioning (http://www.leangains.com/2010/09/fasted-training-insulin-sensitivity.html)

Mycket intressant för folk som tränar fastande.

Grahn
2010-09-21, 11:05
Intressant :) mina träningspass 6-7 timmar fastandes efter lunch kanske inte är fullt så katastrofala som jag trott då :D

yengilz
2010-09-21, 14:27
Mycket intressant för folk som tränar fastande.

Mhm, minst sagt.

ajsen
2010-09-21, 18:21
Jag sammanfattade studien och resultaten här:

Fasted Training For Superior Insulin Sensitivity And Nutrient Partitioning (http://www.leangains.com/2010/09/fasted-training-insulin-sensitivity.html)

Mycket intressant för folk som tränar fastande.

+1 :thumbup: Tack Martin!

Cerberus
2010-09-22, 10:02
grym artikel. Skönt o veta hur sjuuukt opti man e :D

ajsen
2010-09-23, 22:40
Förstår inte varför den ena gruppen gick upp 0,7 kg och den andra 1,4 kg vid samma kalori-intag eller är det jag som misstolkat det helt? *grr27*

stevebc
2010-09-23, 23:06
Lägre insulinresistens - ja.

Sämre prestanda - kanske?

Jag har inget emot bättre glukostolerans, men jag slipper gärna att fasta 12-16 h före ett tungt böjpass :). Kanske något att väga in om man vill prestera så bra som möjligt under sin träning.

Doctor Snuggles
2010-09-23, 23:34
Lägre insulinresistens - ja.

Sämre prestanda - kanske?

Jag har inget emot bättre glukostolerans, men jag slipper gärna att fasta 12-16 h före ett tungt böjpass :). Kanske något att väga in om man vill prestera så bra som möjligt under sin träning.

Har du testat? Jag har aldrig funnit att prestationen lider särskilt mycket, t.o.m. tvärtom.

Anton Fräs
2010-09-24, 00:13
Jag upplever förbättrad prestation av fasta, mer så av 22-23 timmar än kortare tider så som 16 timmar.

Inte praktiskt för mig i vardagen dock.

mikaelj
2010-09-24, 06:19
Lägre insulinresistens - ja.

Sämre prestanda - kanske?

Jag har inget emot bättre glukostolerans, men jag slipper gärna att fasta 12-16 h före ett tungt böjpass :). Kanske något att väga in om man vill prestera så bra som möjligt under sin träning.

Kvällsmat kl. 20 och träning kl. 12. Det borde väl vara helt okej?

Personligen föredrar jag att inte ha ätit före träningen, särskilt om jag ska ta ut mig ordentligt. Det verkar vara en vanesak. Tog några veckor innan det kändes okej. Eller för att jag började äta kvällsmat motsvarande kvällsmat+frukost. :-)

Onigiri
2010-09-24, 07:54
Upplever också bättre prestation av fasta - under en period, sen går det bakåt igen och om jag börjar äta 1-2 timmar före går det superbra, ett tag. Så jag skiftar lite fram och tillbaka, så jag presterar aldrig dåligt!

Ola Wallengren
2010-09-24, 08:27
Kaloriintaget och energiutgifterna var inte fullt kontrollerade (det är allt för svårt), därför kan man inte riktigt spekulera i viktändringarna.
Vad man också bör tänka på är att skillnaderna mellan de två intervensionsgrupperna i de flesta fall var små och skillnader framförallt uppmättes mot kontrollerna.
Ökad glukostolerans i den fastande gruppen är ganska klart i förhållande till de andra, men vad som gav skillnaden var bland annat ökade AMPk, vilket potentiellt innebär lägre proteinsyntes. Kanske inte spelar så stor roll vid konditionsträning, men ändå.

En ytterligare sak är att det var de fastande som fick ange träningsintensitet, dvs även om de som ätit frukost skulle kunnat träna hårdare eller längre så fick de inte det, vilket gör överförbarheten till praktiken lite svårtolkad.

Fredrik_S
2010-09-24, 08:46
Tränar jag fastande om jag äter sista maten 2300 och sen äter 10g EAA 0800 och 10g EAA 1100 och sen tränar
12h utan mat så när som på 80 kcal från EAA

stevebc
2010-09-24, 10:13
Kvällsmat kl. 20 och träning kl. 12. Det borde väl vara helt okej?

Personligen föredrar jag att inte ha ätit före träningen, särskilt om jag ska ta ut mig ordentligt. Det verkar vara en vanesak. Tog några veckor innan det kändes okej. Eller för att jag började äta kvällsmat motsvarande kvällsmat+frukost. :-)Oj, då hade jag nog inte ens kunnat somna :D. Men det är väl som du säger, vanesaker och beteenden. Går nog att bli av med, och jag har ju aldrig testat heller.

Har du testat? Jag har aldrig funnit att prestationen lider särskilt mycket, t.o.m. tvärtom.Som sagt.

hertzman
2010-09-24, 10:39
Lägre insulinresistens - ja.

Sämre prestanda - kanske?

Jag har inget emot bättre glukostolerans, men jag slipper gärna att fasta 12-16 h före ett tungt böjpass :). Kanske något att väga in om man vill prestera så bra som möjligt under sin träning.

Jag presterar oerhört mycket bättre på fastande mage, särskilt om det gäller tunga maxlyft.

stevebc
2010-09-24, 11:07
Jag presterar oerhört mycket bättre på fastande mage, särskilt om det gäller tunga maxlyft.Är det så? Hur många timmar har det gått då? 12-16h? Jag själv avskyr att träna tidigt på dagarna. Föredrar 16-20 på kvällen, vilket i så fall får göra att jag sover en natt, och sedan går en hel dag utan mat, för att sedan träna. Jag har svårt att se att jag presterar bättre då, men jag kan ge det ett försök. Kanske blir jag så förbannad av hunger att jag lyfter mer.

mikaelj
2010-09-24, 11:18
Det allra bästa tilfället för mig verkar vara att träna vid 13-14-tiden om jag skall ta i jättemycket. Då åt jag sist vid 20, och mellan dess bara vätska. (okej, och ½-1 dl mjölk vid 10, men...). Eller så är det bara att Koloträffarna verkar hamna på den tiden. :-)

hertzman
2010-09-24, 11:19
Är det så? Hur många timmar har det gått då? 12-16h? Jag själv avskyr att träna tidigt på dagarna. Föredrar 16-20 på kvällen, vilket i så fall får göra att jag sover en natt, och sedan går en hel dag utan mat, för att sedan träna. Jag har svårt att se att jag presterar bättre då, men jag kan ge det ett försök. Kanske blir jag så förbannad av hunger att jag lyfter mer.

Jag har för mig att jag läste någonstans att adrenalinnivåerna går upp under fasta och att man blir mer "på spänn". Det är definitivt något jag upplever och något som hjälper enormt mycket. Igår satte jag PB i bänken efter att ha varit utan mat i 19-20 timmar. Aldrig känt mig mer alert. Det var något av ett test också, har kört fastande tidigare men aldrig så länge och med många tunga maxlyft.

MrBoris
2010-09-24, 12:37
Tränar jag fastande om jag äter sista maten 2300 och sen äter 10g EAA 0800 och 10g EAA 1100 och sen tränar
12h utan mat så när som på 80 kcal från EAA

sätt ett frågetecken efter stycket så kanske det kan uppfattas som en fråga också :) men vet ej vad definition för att "träna fastande", beror väl alldeles på VAD man åt sist

Doctor Snuggles
2010-09-24, 13:56
Är det så? Hur många timmar har det gått då? 12-16h? Jag själv avskyr att träna tidigt på dagarna. Föredrar 16-20 på kvällen, vilket i så fall får göra att jag sover en natt, och sedan går en hel dag utan mat, för att sedan träna. Jag har svårt att se att jag presterar bättre då, men jag kan ge det ett försök. Kanske blir jag så förbannad av hunger att jag lyfter mer.

Träna på morgonen är antagligen inte optimalt för tung styrketräning. Man vill träna när man är som mest "på", d.v.s. vaken och alert så att noradrenalinnivåerna är på topp (vilket också är en av effekterna av fasta, som redan nämnt). För mig är det på eftermiddagen - tidig kväll.