handdator

Visa fullständig version : Hur delar man upp betalning vid samåkning?


Määng
2010-09-15, 10:47
Det är så här att jag och två andra (B, C) tränar tio mil bort. Jag och B har körkort och bil medan C varken har körkort eller bil.
Måndagar är det bara jag och C som har träning, tisdag har endast B träning och torsdagar har alla tre träning samtidigt.
Rent spontant tänkte jag att jag och C turas om att betala varannan måndag, B betalar alla tisdagar och så turas alla tre om att betala på torsdagen. Men det kanske blir lite fel då B får betala mer än oss + värdeminskning på bilen osv.
Kanske hade varit bättre att bara lägga upp det så att jag betalar varje måndag, B betalar varje tisdag och C betalar torsdagar och att då jag och B turas om att ta bilen då det är C's dagar.

Sen är det även det här med hur mycket som ska betalas. Tar man bara betalt för bränslet eller lägger man på någon procent för slitage, värdeminskning osv?

Inge Enveten
2010-09-15, 10:55
17,5 per mil räknar man om jag inte är helt borta

Madame
2010-09-15, 11:02
om det endast är B som tränar på tisdagar så ska ni inte ens ha med tisdagsåkningen i era uträkningar, det får B betala helt själv. Det är måndagarna och torsdagarna ni ska göra upp om.

Vems bil åker ni med?
Om både du å B har bil kan ni ju ta varannan gång, så är ni kvitt med varandra eller vad man ska säga. Då är det bara C som behöver ge en peng vardera till dig och B.

tsp
2010-09-15, 11:17
Verkar lite luddigt det här.. Varför räknar du ens med tisdagarna i uträkningen? Det är ju som om du skulle ta med i uträkningen att B åker och handlar på ICA varje torsdag. Det har inte med saken att göra!

Jens.Andersson
2010-09-15, 11:18
Verkar lite luddigt det här.. Varför räknar du ens med tisdagarna i uträkningen? Det är ju som om du skulle ta med i uträkningen att B åker och handlar på ICA varje torsdag. Det har inte med saken att göra!

Hur tror du B kommer till träningen?

1) Han flyger likt superman
2) A eller C kör honom i deras bil på deras bekostnad

Durante
2010-09-15, 11:20
Hur tror du B kommer till träningen?

1) Han flyger likt superman
2) A eller C kör honom i deras bil på deras bekostnad

C har inte körkort.

Nixon
2010-09-15, 11:21
...Jag och B har körkort och bil medan C varken har körkort eller bil...

Hur tror du B kommer till träningen?

1) Han flyger likt superman
2) A eller C kör honom i deras bil på deras bekostnad

...

Jens.Andersson
2010-09-15, 11:22
Oj blandade ihop det *skäms*

kelk
2010-09-15, 12:37
Jag skulle göra som så att person C får tjacka en post-workout korv åt alla!

Ignatius72
2010-09-15, 13:00
När polare är ute och åker så tar man självklart inte någon procent för slitage och värdeminskning.

gnagaren
2010-09-15, 13:12
Jag skulle göra som så att person C får tjacka en post-workout korv åt alla!



Jag är lite inne på kelks spår. I min vänskapskrets pratar vi aldrig om pengar (om det inte handlar om större summor vid t.ex utlandsresor, konserter, etc.) utan man bara räknar med att det kommer tillbaka i slutändan på nåt sätt. Hade jag i ditt exempel varit den som hade kört varje dag en vecka hade mina polare fått bjuda på de två första rundorna på fredagskvällen eller "efter-passet-pizzan" eller nåt liknande.
Tycker bara det blir så krångligt och lite pinsamt om man ska sätta sig ner med papper och penna och räkna ut exakt hur mycket var och en ska betala. I min värld fungerar det inte med vänner men det är iofs i min värld..

Tricce
2010-09-15, 13:40
Jag är lite inne på kelks spår. I min vänskapskrets pratar vi aldrig om pengar (om det inte handlar om större summor vid t.ex utlandsresor, konserter, etc.) utan man bara räknar med att det kommer tillbaka i slutändan på nåt sätt. Hade jag i ditt exempel varit den som hade kört varje dag en vecka hade mina polare fått bjuda på de två första rundorna på fredagskvällen eller "efter-passet-pizzan" eller nåt liknande.
Tycker bara det blir så krångligt och lite pinsamt om man ska sätta sig ner med papper och penna och räkna ut exakt hur mycket var och en ska betala. I min värld fungerar det inte med vänner men det är iofs i min värld..

Så kör vi också fast i detta fallet handlade det om 20mil tur och retur det blir en hel del.

saab900
2010-09-15, 13:55
Du kan med gott samvete ta 18,50 kr/milen, som är gällande reseavdrag. Till den person som i sin tur skjutsar dig kan du ju låta udda vara jämnt med. Jag tycker inte om människor som själva saknar bil och körkort som känner sig förfördelade om de får betala lite mer än bensinpengar. Du kan ju alltid langa fram försäkringspremien och senaste verkstadsnotan om de protesterar. Visst skjutsar man vänner gratis ibland, men är det på så här regelbunden basis gör i alla fall mina vänner rätt för sig utan att ens diskutera det. Man ska vara snäll, men inte låta sig utnyttjas, och riktiga vänner vill inte heller utnyttja dig.

Määng
2010-09-15, 13:56
Jag har aldrig heller brytt mig om att ta betalt för slitage och sånt men då har det varit ett par mil som högst. Nu är det ju som sagt minst 100 mil i månaden. Får ju köpa nya däck varje säsong tex pga slitage.
Vet inte riktigt varför jag tog med tisdagen, kändes bara lite konstigt att han först skulle betala tisdagen själv alltid och sen köra torsdagen igen och slita på bilen medans C bara sitter och glider med för en hundring då och då.

delta_mats
2010-09-15, 14:03
Det är så här att jag och två andra (B, C) tränar tio mil bort. Jag och B har körkort och bil medan C varken har körkort eller bil.
Måndagar är det bara jag och C som har träning, tisdag har endast B träning och torsdagar har alla tre träning samtidigt.
Rent spontant tänkte jag att jag och C turas om att betala varannan måndag, B betalar alla tisdagar och så turas alla tre om att betala på torsdagen. Men det kanske blir lite fel då B får betala mer än oss + värdeminskning på bilen osv.
Kanske hade varit bättre att bara lägga upp det så att jag betalar varje måndag, B betalar varje tisdag och C betalar torsdagar och att då jag och B turas om att ta bilen då det är C's dagar.

Sen är det även det här med hur mycket som ska betalas. Tar man bara betalt för bränslet eller lägger man på någon procent för slitage, värdeminskning osv?

På tisdag tränar enbart B som även har körkort och bil, där står han för hela kostnaden.

Måndag tränar du och C. Där betalar C dig för halva bensinkostnaden. Att ta betalt för slitage mm av kompisar är sniket.

Torsdag tränar samtliga. Där kan ni antingen turas om att ta bilen varannan gång och så betalar C 1/3 av bensinkostnaden eller så väljer ni en av er som tar bilen hela tiden och då betalar de andra två 2/3 av bensinkostnaden.

gnagaren
2010-09-15, 14:08
Så kör vi också fast i detta fallet handlade det om 20mil tur och retur det blir en hel del.



Oj, läste 10km (för mycket plugg, hjärnan hänger inte med) men då är det en helt annan sak. Nu pratar vi alltså betydligt högre summor än nån hundring i månaden och då tycker jag självklart att ni ska dela upp betalningen på ett jämnt sätt.
Själv skulle jag räkna som så att om bilen drar 1L/mil och 1L bensin ligger runt 12.50kr så skulle jag om man räknar med slitage etc. runda uppåt och säga att det skulle kosta 15kr/mil. Då tjänar man in några kronor extra för slitage och värdeminskning utan att vara alltför exakt. Blir ju trots allt ganska många mil i månaden.

delta_mats
2010-09-15, 14:13
Oj, läste 10km (för mycket plugg, hjärnan hänger inte med) men då är det en helt annan sak. Nu pratar vi alltså betydligt högre summor än nån hundring i månaden och då tycker jag självklart att ni ska dela upp betalningen på ett jämnt sätt.
Själv skulle jag räkna som så att om bilen drar 1L/mil och 1L bensin ligger runt 12.50kr så skulle jag om man räknar med slitage etc. runda uppåt och säga att det skulle kosta 15kr/mil. Då tjänar man in några kronor extra för slitage och värdeminskning utan att vara alltför exakt. Blir ju trots allt ganska många mil i månaden.


Jag är faktiskt benägen att ändra mitt tidigare påstående och hålla med här. När det gäller så många mil och såpass frekvent och regelbundet börjar det vara läge att ta ut mer pengar än enbart för soppan.

saab900
2010-09-15, 14:17
På tisdag tränar enbart B som även har körkort och bil, där står han för hela kostnaden.

Måndag tränar du och C. Där betalar C dig för halva bensinkostnaden. Att ta betalt för slitage mm av kompisar är sniket.

Torsdag tränar samtliga. Där kan ni antingen turas om att ta bilen varannan gång och så betalar C 1/3 av bensinkostnaden eller så väljer ni en av er som tar bilen hela tiden och då betalar de andra två 2/3 av bensinkostnaden.

Men kom igen nu Mats. Det är 40 mil/vecka alla tre ska åka det rör sig om, där A och B kör 20 mil vardera i veckan med sina bilar och C bara åker med. Hade jag varit A eller B skulle de 20 milen vara 60-70% av min totala körsträcka/vecka. Klart att det är rättvist att C då betalar en del för slitage. En uppsättning däck kostar ju ändå t ex ~5000 spänn, och bara nöjet att äga en bil och ha den i trafik kostar lätt uppåt tusenlappen med försäkring, skatt, besiktning, parkering etc. Att alla vill ha nyttan av att ha tillgång till en bil utan att behöva betala dess övriga poster vid sidan av drivmedel och inköpspris! Klart att inte jag heller slår på taxametern vid kortare resor enstaka gånger, men i det här fallet är det en högst regelbunden pendling med många mil som ska avverkas och då betalar man också för slitage och övriga ägandekostnader.
Mina vänner förstår detta, och skulle som sagt betala för slitage utan anmodan i det här fallet. Även om man tar 18,50/mil av C förlorar man sannolikt på det om man slår ut alla kostnader och räknar fram en faktisk milkostnad.

Edit: Men kan du ge fan i att göra en pudel medan jag skriver *grr27* :D

Fartman
2010-09-15, 14:32
Sätt er och räkna tillsammans, kom överens om en summa per mil, typ runt 15spänn vore väl lämpligt. Sen räknar ni helt enkelt ut typ hur mycket pengar som C ska ge varje månad, så slipper ni hantera pengar varje vända. Mellan dig och B vore det ju skönt om ni skjutsar hälften av gångerna så kan ni helt slopa pengar er två emellan.
EDIT: Om C är en snål djävel kan det vara en fördel om du och B är överens om "vad en mil kostar" innan ni ska börja göra upp alla tillsammans.

von huff
2010-09-15, 14:34
Den som kör andra med sin bil betalar förståss ingenting för den resan och de som åker betalar överrenskommen summa.Vem orkar börja räkna ut slitage och sånt skit då är detlättare att sitta hemma eller gå.

Solros
2010-09-15, 15:31
Urk, huvudvärk.
Lägg ner den träningen, och kör på ett gym i närheten istället!

Määng
2010-09-15, 15:47
Tack för tipsen. Ska fundera igenom det lite.

mangs
2010-09-15, 16:04
När polare är ute och åker så tar man självklart inte någon procent för slitage och värdeminskning.


Nja, det beror ju på. Visst turas man om att köra men om någon som inte har körkort eller bil alltid åker med så tycker jag personen ifråga självmant skall erbjuda sig att betala en del. Det handlar inte om snålhet utan sunt förnuft.
Om det handlar om samåkning så kommer det ju annars slå väldigt snett om man bara delar på bensinen. Om totala milkostnaden ligger på 30kr/milen så får ju han som äger bilen en milkostnad på kanske 23kr/milen medan den som åker med bara betalar 7kr.

Om alla förutsättningar är lika och man har ordnat samåkning så får man dela mer lika alternativt att den som inte kör har något anant att erbjuda.

Bara för att förtydliga
Jag tar aldrig betalt när jag har polare/arbetskollegor etc som åker med i min bil utan vi försöker jämna ut det. Skulle jag istället varje dag samåka mina 8 mil till och från jobbet med en kollega och jag alltid körde skulle jag kräva honom på mer pengar än bara för soppan.