handdator

Visa fullständig version : Nybörjarens styrketräningskost


assi
2010-09-15, 00:46
Först och främst vill jag referera er till denna post:
Hur min kropp ser ut för tillfället http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4561766&postcount=79

Jag har alltså bantat bort drygt 30 kilogram, vilket tog mig ungefär ett år, och nu är jag fast med en svag knubbig kropp. Dags att börja lyfta! Jag ska köra Starting Strength. Då undrar jag, kommer denna kost fungera bra, tror ni, för mig som knubbis?

Frukost
Havre och mjölk (normal mjölk, ej lätt/mellan)
Kvarg
1 glas vatten
Fiskolja (tillskott i tablettform)
Multi-vitamin (tillskott i tablettform)
1 proteindrink (vassle)

Efter gymmet
1 proteindrink (vassle)

(skol)Lunch
Vad skolan bjuder på (varierande näringsinnehåll)
En massa grönsaker
1 glas mjölk (lätt)

Mellanmål
1 banan
1 glas mjölk (normal mjölk, ej lätt/mellan)
Fiskolja (tillskott i tablettform)
Multi-vitamin (tillskott i tablettform)

Middag
Vad mor bjuder på (oftast någon form av kyckling/nötkött och fisk, med lite grönsaker)
1 glas mjölk (normal mjölk, ej lätt/mellan)
1 proteindrink (vassle)

Kom gärna med synpunkter! Tack.

forslund
2010-09-15, 06:39
Först och främst, grattis till viktnedgången! 30 kg gör man inte i en handvändning!

Med den kosten du nämner kommer det gå alldeles utmärkt. Det är ju givetvis svårt att veta "vad skolan bjuder på" och "vad mor bjuder på" men om man tar generell skolmat är den inte dålig och utefter det du säger om din mors mat låter det bra det med.

Komplettera upp eventuella proteinfattiga måltider/dagar med proteindrinkar, precis som du gör. Ska man börja peta i detaljer kan du ta vasslen mellan måltider istället, men det är onödigt att göra det krångligare än vad som är nödvändigt.

Bara att träna på och rapportera gärna hur det går efter ett tag. Skall du upp i vikt, som du inte skriver men som går att tyda av din signatur, se till att det inte går för fort och går över styr. Går du upp för fort eller inte alls, så får du justera maten. Men du har ett bra utgångsläge.

Lycka till! :thumbup:

Lovisa
2010-09-15, 07:21
Eller skippa den sista proteindrinken och ta ett lätt kvällsmål istället. Kvarg med lite bär, en tonfiskmacka, ett par kokta ägg / omelett eller något liknande (antingen eller alltså, inte allt på en gång :) )

Jag föredrar riktigt mat framför proteindrinkar. Du får ju ändå två doser whey per dag i alla fall. Ett mindre kvällsmål är väl både roligare och godare än en protte-drink direkt på middagen ?

maRRtin
2010-09-15, 08:07
Varför vitamintillskott och dessutom två gånger per dag?

King Grub
2010-09-15, 09:32
Exempel på kost för tyngdlyftning:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/ulorder.nsf/0/8A7D899295CAF6F7C12571E9003776B1/$FILE/tyngdlyfning.pdf

assi
2010-09-15, 10:47
Först och främst, grattis [...]

Tack.

Får försöka stoppa in vasslen mellan måltiderna. Och jo, ska passa mig för att gå upp för snabbt, särskilt som jag fortfarande är knubbig.

Eller skippa den sista proteindrinken [...]

Mjo, kan tänkas, sålänge som vi har bra mat hemma i alla fall!

Varför vitamintillskott och dessutom två gånger per dag?

Inte säker på att jag får i mig nog med fiskolja. Tycker du att jag ska strunta i multi-vitaminen, däremot?

Angående två gånger per dag: det står så på burkarna.

Exempel på kost för tyngdlyftning:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/ulorder.nsf/0/8A7D899295CAF6F7C12571E9003776B1/$FILE/tyngdlyfning.pdf

Får läsa den, tack!

mikaelj
2010-09-15, 10:50
"Kostinformation från Kungsörnen och Skogaholm"...

"Om du gjort många lyft skall du efter tävlingen äta äta vitt bröd, limpa, vetebulle, (...)". Protein är inget att tänka på förstås.

Sniggel
2010-09-15, 12:00
Jag hade bytt ut de 2 vitamintabletterna mot ett ägg.

Nitrometan
2010-09-15, 12:32
"Kostinformation från Kungsörnen och Skogaholm"...
Tror du att informationen är partisk och/eller vinklad?

mikaelj
2010-09-15, 12:41
Tror du att informationen är partisk och/eller vinklad?

Ja, det är min uppfattning.

dupper
2010-09-15, 12:48
Menar du tyngdlyftning så som tävlingsformen de har i OS, eller bara att lyfta tunga vikter?

assi
2010-09-15, 13:23
Jag hade bytt ut de 2 vitamintabletterna mot ett ägg.

Jag hatar ägg. Nåväl, vad är ett ägg om inte nyttigt. Får försöka lära mig att tycka om dem.

Menar du tyngdlyftning så som tävlingsformen de har i OS, eller bara att lyfta tunga vikter?

Menar att jag bara ska lyfta tungt. För närvarande ser jag mitt förestående tyngdlyftande helt som en fritidsaktivitet; mitt mål är i nuläget inte tävlingar, utan det är att kunna glänsa under idrottslektionerna och se bra ut naken. :smokin:

King Grub
2010-09-15, 14:46
Okej, jag trodde du menade tyngdlyftning som i idrottsformen. Ryck och stöt. Det är det man brukar mena med "tyngdlyftning". Annars brukar man säga styrketräning.

assi
2010-09-15, 14:50
Okej, jag trodde du menade tyngdlyftning som i idrottsformen. Ryck och stöt. Det är det man brukar mena med "tyngdlyftning". Annars brukar man säga styrketräning.

Ah, ber om ursäkt. Har inte riktigt koll på terminologin.

assi
2010-09-22, 22:50
Ska fråga mod om han kan vara snäll och ändra trådtiteln eftersom den är missvisande.

Nu har jag i alla fall införskaffat några påsar vassleprotein!

Är det två doser ā 30 gram (1 deciliter) om dagen som gäller då? En till frukost, och en efter träning. Och så kvarg till middag, eller en extra dos vassleprotein de dagar jag kommer vara utan kvarg.

Jag undrar dock en sak: i och med att jag planerar gå till gymmet innan skolan börjar så kommer de två proteindoserna ligga nära varandra. Är detta på något sätt missgynnsamt?

Grapeman
2010-09-22, 23:15
Ah, ber om ursäkt. Har inte riktigt koll på terminologin.

Apropå det så borde vi nästan ha en liten "learn the lingo"-tråd här på kollo...

(jag kör en dare och söker inte på det innan jag postar det här inlägget)

Eddie Vedder
2010-09-23, 06:12
Ska fråga mod om han kan vara snäll och ändra trådtiteln eftersom den är missvisande.

Ändrade. :)