handdator

Visa fullständig version : När är det för sent för att fundera på att tävla?


Largoplz
2010-09-14, 23:16
Hej alla glada kollisar!
Kan börja med att kort riva av min historia kortfattat:
För ett par år sedan vägde jag en bit över 100 kg, åt dåligt, mådde dåligt och bodde dåligt. Allt var kort sagt rätt värdelöst. Efter en flytt till Trollhättan för studier bestämde jag mig för att skärpa mig då jag vantrivdes med min kropp efter att jag råkade se mig på bild. För snart två år sedan var det jag flyttade och då började jag träna och äta mer målmedvetet. Träningen har sviktat längs vägen men vikten har sakta men säkert klättrat neråt och nu har jag kommit ner till ca 78kg, helt ok med en längd på 176cm. Eftersom jag legat under underskott hela vägen har inte muskler direkt exploderat fram men det har varit ett billigt pris att betala för att nu kunna se mig i spegeln och gilla det jag ser.
Under det senaste halvåret har jag blivit sugen på att någon gång i livet testa att tävla inom något, antingen fitness- eller byggarrelaterat. Detta efter en svängom till göteborg med det glada träningsgänget som träffas där nu och då. Dock är jag milsvis från någon form att tala om.

Eftersom jag nu blivit sugen på att ge mig i kast med att verkligen satsa på min kropp undrar jag om jag har sugit på karamellen för länge. Jag fyller 26 år till våren och om det krävs några år av träning för att kunna närma sig scenen hänger man nästan och dinglar i 30-sträcket.

Om det nu inte är för sent att ta itu med sig själv och satsa seriöst, vad bör man vidta för åtgärder för att hjälpa sig själv så mycket som möjligt? Så här långt har jag smygläst på kolo och försökt äta lite bra för att nå mina resultat, dock har det mer varit bantning än deffning i mina ögon.

Tack på förhand
/Largo

tsp
2010-09-14, 23:26
Visst är du sent ute. Men att kunna tävla i någon form av fitness är inte alls omöjligt. Bodybuildning blir nog värre men inte omöjligt, skulle jag säga. Men de flesta, oavsett när de började, brukar väl nå sin "peak" runt 35 års åldern? Så du har ju lite brådis..

Madame
2010-09-14, 23:41
äh finns ju veteranklasser så du kan ju tävla när du är 50+ om du vill.

young_george
2010-09-14, 23:42
Är du under 80år och inte har några sjukdomar som hindrar ska det nog gå att hitta en klass att tävla i.

dupper
2010-09-14, 23:42
Kjellström började när han var 25 är jag rätt säker på, och han tog sig till olympia scenen.

Kör hårt, det är verkligen inte för sent.

Medusa
2010-09-14, 23:45
du är aldrig för gammal..!

wessmen
2010-09-15, 00:13
Huh? En bodybuilders prime ligger mellan 30-35, så klart som fan du kan tävla om du ger dig fan på det! :)

Largoplz
2010-09-15, 00:54
Tack för alla svar, kul att hoppet lever ännu.
Då gäller det bara att komma fram med ett lämpligt tillvägagångssätt och sedan börja jaga målet som aldrig förr!