handdator

Visa fullständig version : Har jag gjort mig skyldig till olaga hot?


drakfelt
2010-09-14, 21:23
Hej.

Bakgrund:
Bil står parkerad på mina föräldrars privata parkering, mor ringer mig och ger mig registreringsnret, jag tar reda på numret o ringer damen i fråga och ber henne på ett städat sett att flytta bilen omgående. Hon möter min mor vid parkeringen och uppträder tråkigt och snäsigt "jag tänker inte krypa men förlåt så mycket då" och "ja ibland gör man ju saker man inte får lov". Detta tyckte jag var jävlig dålig stil så jag skrev ihop ett sms som jag skickade. Ordagrant: "Jävligt oförskämt av dig att snäsa mot min mor. Det var du som gjorde fel och då ber man om ursäkt ordentligt. Nu var jag jävligt snäll och ringde först jag kunde lika bra bogserat bort fanskapet med jeepen och ställt det mitt i gatan."


Så, har jag något art oroa mig över? Tyckte själv att det inte framgår något hot mot person vilket inte heller var syftet.

Tack på förhand gott folk

Oxe
2010-09-14, 21:25
Nej...

Apos78
2010-09-14, 21:26
Nej för fan. I mina ögon absolut inte. Det hade varit värre om du svurit och levt rövare med damen i luren. Att hon reagerar som hon gör beror sannolikt på att hon vet med sig att hon gjort fel men att öppet erkänna det tar knäcken på stoltheten.

Gillar ditt jeep-hot där :).

DanielF
2010-09-14, 21:27
Du har snarare hotat hennes bil vilket inte kan klassas som något brott :)

Baan
2010-09-14, 21:27
Vad är hotet exakt? Något implicerat? Hårdrock med SMS också.

Testa hästhuvud nästa gång. Eller valfritt djur.

Degpekka
2010-09-14, 21:43
Haha, undrar vad hotet i smset var som framkallade allvarlig fruktan hos tanten? :D

KlopFer
2010-09-14, 21:51
Har alltid nötter som ställer sig på min parkering och tror det är en gratis parkering. Brukar ställa bilen bakom så enda sättet för dem är att köra över gräsmattan.

ceejay
2010-09-14, 21:53
vart hade du själv tänkt hitta hoten ngnstans?

hultman
2010-09-14, 22:09
Var glad om du slipper undan mordförsök...

HulkH
2010-09-14, 22:38
Ser inga hot i det där :)

LoTiX
2010-09-14, 22:53
(med juridiska studier i bagaget) Nej, inte på något vis.

Fajerfajtern
2010-09-14, 23:05
Jag tycker att du uppförde dig dumt. Hon har ingen aning om vem du är men du har hennes telefonnummer och antagligen tillgång till hennes adress. Förstår om hon känner sig orolig och hotad. Även om du inte ordagrant hotat henne.

Det är ibland bättre att rycka på axlarna åt "idioterna" och dra en suck, än att sätta dem på plats...

ha:cl
2010-09-14, 23:07
Vad är hotet exakt? Något implicerat? Hårdrock med SMS också.

Testa hästhuvud nästa gång. Eller valfritt djur.

Class.

LoTiX
2010-09-14, 23:09
Jag tycker att du uppförde dig dumt. Hon har ingen aning om vem du är men du har hennes telefonnummer och antagligen tillgång till hennes adress. Förstår om hon känner sig orolig och hotad. Även om du inte ordagrant hotat henne.

Det är ibland bättre att rycka på axlarna åt "idioterna" och dra en suck, än att sätta dem på plats...

Inget hot har uttalats eller går ens att tolka från vad som sagts så det finns liksom inte på kartan. Kvinnan vet att det är ägarna till parkeringsplatsen som skickade meddelandet.

MtotheM
2010-09-14, 23:11
Jag tycker att du uppförde dig dumt. Hon har ingen aning om vem du är men du har hennes telefonnummer och antagligen tillgång till hennes adress. Förstår om hon känner sig orolig och hotad. Även om du inte ordagrant hotat henne.

Det är ibland bättre att rycka på axlarna åt "idioterna" och dra en suck, än att sätta dem på plats...
Jo hon vet ju vart hans morsa bor och kan därmed hitta efternamnet på honom samt var han bor.

Fajerfajtern
2010-09-14, 23:11
Inget hot har uttalats eller går ens att tolka från vad som sagts så det finns liksom inte på kartan. Kvinnan vet att det är ägarna till parkeringsplatsen som skickade meddelandet.

Sa jag något annat?

Fabregas
2010-09-14, 23:13
Du har snarare hotat hennes bil vilket inte kan klassas som något brott :)

Fel, man kan hota att förstöra någons egendom, och därmed göra sig skyldig till olaga hot. Kommer inte ihåg vad lagtexten säger ordagrant, och orkar inte kolla upp det nu heller, men läs i BrB:s 4 kapitel så ser du det..

I detta fall bör dock inte TS behöva oroa sig nämnvärt!

LoTiX
2010-09-15, 00:21
Sa jag något annat?

Nej men du sa ingenting vettigt relaterat till trådens ämne heller. Och det du sa är enligt mig helt sjukt. En kvinna stjäl en parkeringsplats, förolämpar och förminskar ägaren och du beklagar dig sedan över att TS kommenterar detta.

C.E.J.
2010-09-15, 00:44
Hej.

Bakgrund:
goody goody

Men, varför göra sån stor grej av det? Kärringen flyttade på sin bil, end of story. TROR MAN, men det hon inte visste var att människan som stalkade fram hennes nummer var koloit, och då jävlar!

Jazen
2010-09-15, 06:05
ser det bara på ett sätt, 20 to life....

drakfelt
2010-09-15, 06:28
Tack för svar och till er som ansåg att jag borde släppt det, om det gällt mig personligen hade jag givetvis skitit i vilket men när det gäller min mor som knappast säger ifrån själv tycker jag inte det är några konstigheter att stå upp för henne

Ganymedes
2010-09-15, 06:57
Eh? Vari skulle hotet funnits menar du? Du kunde gott kallat henne kärringjävel utan konsekvenser rent juridiskt.

Vilson
2010-09-15, 07:02
Du tittar på åtminstone en 3-4 år. Det skulle du kanske tänkt på innan du nämnt att din jeep har möjlighet att bogsera bilar.

Grahn
2010-09-15, 07:32
Det känns harmlöst rent legalt men kanske lite på gränsen rent socialt, uppenbarligen tycker du själv att det känns lite tveksamt och därav tråden.

Fast bättre att säga ifrån än att ångra att man inte gjorde det.

xodd
2010-09-15, 07:50
Eh? Vari skulle hotet funnits menar du? Du kunde gott kallat henne kärringjävel utan konsekvenser rent juridiskt.

Det är inte helt säkert, då något sådant kan komma att bli ärekränkning eller dylikt, vilket har lite böter i straffskalan om jag inte missminner mig.

rooz
2010-09-15, 07:57
ser det bara på ett sätt, 20 to life....
Yeah. Ridi'n dirty for da hoodniggaz...


Ts, jag har skickat elakare SMS till min mamma...

DanielF
2010-09-15, 08:30
Fel, man kan hota att förstöra någons egendom, och därmed göra sig skyldig till olaga hot. Kommer inte ihåg vad lagtexten säger ordagrant, och orkar inte kolla upp det nu heller, men läs i BrB:s 4 kapitel så ser du det..

I detta fall bör dock inte TS behöva oroa sig nämnvärt!

Du har rätt.

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Men borde inte vara tillämpbart i detta fall...

Nykropp
2010-09-15, 09:25
Lär inte bli något av detta, så oroa dig inte. Hon borde snarare vara tacksam att du kontaktade henne istället för att få 500 på rutan.

spoonchest
2010-09-15, 10:29
For the record: Jag tyckte TS handlade rätt. Men nu ska jag vrida och vända på scenariot bara för att vara dryg.

Man kan tolka det på hur många sätt som helst, egentligen. Vad var det han hotade att göra? Och hade han rätt att göra det, om han nu skulle ha gjort det?
Olaga hot är att hota med att utöva brott mot annan och att bogsera bort någon annans bil kan ju tolkas som egenmäktigt förfarande. Som är ett brott.
fast å andra sidan måste det framkalla allvarlig fruktan hos den hotade, men det är väl ändå subjektivt?
Ironsikt nog så verkar det som om P-tjuven gjorde sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Pungis
2010-09-15, 10:40
I världen dör många tusentals pers av svält var dag. Släpp det ..

JimmyJoe
2010-09-15, 10:44
I världen dör många tusentals pers av svält var dag. Släpp det ..

Ska säga det i rätten om jag åker dig för weed eller något annat roligt, sen bara gå därifrån.

hultman
2010-09-15, 11:00
Ska säga det i rätten om jag åker dig för weed eller något annat roligt, sen bara gå därifrån.

Weed eller något annat roligt ger 20 to life, hur hade du tänkt gå därifrån????!

rooz
2010-09-15, 11:39
Weed eller något annat roligt ger 20 to life, hur hade du tänkt gå därifrån????!

Weed->knarkaffärer->ni blir osams-> du mejar ner 3 pers med en UZI-> 25 to life!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trodde du visste hur det funkade Hultman;)

Pungis
2010-09-15, 11:42
Det finns större problem.. weedhandel är ett ;)

Fajerfajtern
2010-09-15, 14:20
Bil står parkerad på mina föräldrars privata parkering, mor ringer mig och ger mig registreringsnret, jag tar reda på numret o ringer damen i fråga och ber henne på ett städat sett att flytta bilen omgående. Hon möter min mor vid parkeringen och uppträder tråkigt och snäsigt "jag tänker inte krypa men förlåt så mycket då" och "ja ibland gör man ju saker man inte får lov".

Med lite empatiskt tänkande förstår nog många att kvinnan skäms, det är därför hon uppträder på detta sätt. Trots detta ber hon faktiskt om ursäkt.

Detta tyckte jag var jävlig dålig stil så jag skrev ihop ett sms som jag skickade. Ordagrant: Jävligt oförskämt av dig att snäsa mot min mor. Det var du som gjorde fel och då ber man om ursäkt ordentligt. Nu var jag jävligt snäll och ringde först jag kunde lika bra bogserat bort fanskapet med jeepen och ställt det mitt i gatan."


Här sjunker trådskaparen till högstadienivå. Ett sådant uppförande föder ingenting gott.


Nej men du sa ingenting vettigt relaterat till trådens ämne heller. Och det du sa är enligt mig helt sjukt. En kvinna stjäl en parkeringsplats, förolämpar och förminskar ägaren och du beklagar dig sedan över att TS kommenterar detta.

Jag har skrivit trådens vettigaste inlägg. Kanske har du problem att förstå mitt budskap?

Att förespråka ett mer empatiskt samhälle är för dig helt sjukt. Jag tycker synd om dig. :(

Fajerfajtern
2010-09-15, 14:36
I ett väl fungerande Samhälle krävs även sunt förnuft. Man kan inte bara tillförlita sig på lagar. Tyvärr verkar dagens unga ofta sakna förnuft. Tragiskt tycker jag.

Three pigs
2010-09-15, 14:53
Skönt gjort :)

von huff
2010-09-15, 14:54
Var glad om du slipper undan mordförsök...

+1.TS borde ju fatta själv att det inte var nåt hot

Oxe
2010-09-15, 16:43
+1.TS borde ju fatta själv att det inte var nåt hot

TS vill bara visa att han var häftig och vågade skriva kärring i ett sms anonymt

mojoo
2010-09-15, 16:53
Ja förstår faktiskt inte varför du tycker att hon uppförde sig så pass jätte illa? Visst hon sa att hon inte ska krypa men hon sa fortfarande förlåt och försökte skoja bort de med att man inte alltid är laglydig. När man är stressad/skäms slänger man väl ur sig onödiga kommentarer. Folk är bra på att göra små saker till stora.

John M
2010-09-15, 16:55
TS vill bara visa att han var häftig och vågade skriva kärring i ett sms anonymt



haha, det tror inte jag. Knappast något att imponera med på ett forum, eller vad tycker du? :D

Whistler
2010-09-15, 19:42
Har alltid nötter som ställer sig på min parkering och tror det är en gratis parkering. Brukar ställa bilen bakom så enda sättet för dem är att köra över gräsmattan.

Har du otur kan det där ses som egenmäktigt förfarande om personen väljer att anmäla det.

Baan
2010-09-15, 19:55
Eh? Vari skulle hotet funnits menar du? Du kunde gott kallat henne kärringjävel utan konsekvenser rent juridiskt.

Finns något som heter förolämpning. Tror det sällan tillämpas, men det var en nyhet för inte alltför länge sedan där någon unge hade sagt polis polis potatisgris eller något annat löjligt till poliser som anmält detta, och därefter fick ungens föräldrar dagsböter. Har för mig att det var väldigt ovanligt att bli dömd för det, men kanske funkar bättre om "offret" är polis :)

Kek
2010-09-15, 20:06
Weed eller något annat roligt ger 20 to life, hur hade du tänkt gå därifrån????!

tss, blir böter som max om du åker dit på mindre än 50 g och du inte har varit allt för busig från början

hultman
2010-09-17, 01:58
tss, blir böter som max om du åker dit på mindre än 50 g och du inte har varit allt för busig från början

Trodde det var rätt uppenbar ironi :D Men 50 gubbar, sedan blir det 1-2 månader för varje hegge. Och runt ett år per kasse... Sedan är maxstraffet 18 år för grovt narkbrott så helt fel ute var jag ju inte. Läs också roozs generaliserande händelseförlopp. Det är så det går till.

jontet
2010-09-17, 18:02
Eh? Vari skulle hotet funnits menar du? Du kunde gott kallat henne kärringjävel utan konsekvenser rent juridiskt.

ser framför mig hur någon ringer sin jurist för att fråga om ordet kärringjävel är okej att inkludera i ett sms skrivet i affekt utan risk för rättsliga repressalier :D

Sniggel
2010-09-17, 18:19
Hej.

Bakgrund:
Bil står parkerad på mina föräldrars privata parkering, mor ringer mig och ger mig registreringsnret, jag tar reda på numret o ringer damen i fråga och ber henne på ett städat sett att flytta bilen omgående. Hon möter min mor vid parkeringen och uppträder tråkigt och snäsigt "jag tänker inte krypa men förlåt så mycket då" och "ja ibland gör man ju saker man inte får lov". Detta tyckte jag var jävlig dålig stil så jag skrev ihop ett sms som jag skickade. Ordagrant: "Jävligt oförskämt av dig att snäsa mot min mor. Det var du som gjorde fel och då ber man om ursäkt ordentligt. Nu var jag jävligt snäll och ringde först jag kunde lika bra bogserat bort fanskapet med jeepen och ställt det mitt i gatan."


Så, har jag något art oroa mig över? Tyckte själv att det inte framgår något hot mot person vilket inte heller var syftet.

Tack på förhand gott folk

Så som jag ser det har du "uttryckt en åsikt om / framfört kritik angående hennes beteende"

Pepparkakssmurfen
2010-09-17, 20:07
Tänk på att de vet var din mammas bil bor nu..

Toxic
2010-09-17, 20:44
Var glad om du slipper undan mordförsök...

Ironin bara sprudlar ur dig va? :D