handdator

Visa fullständig version : Kokt ägg som mellanmål


Purren
2010-09-14, 19:29
Tidigare ville jag inte koka ägg på morgonen för att äta på eftermiddagen eftersom jag hade för mig att smaken blir jävligt konstig och att ägget ibland får en oskön grå hinna över ägggulan.

Min mamma påstår att det mer beror på hur länge man kokar ägget och om man låter den ligga kvar i vattnet efteråt.

Hur är det egentligen?

ArtArtan
2010-09-14, 20:14
Det är som din mamma säger, ägget(gulan) får fastare konsistens om det får kylas men färgen är beroende på kokningen. Koka och häll sedan på kallvatten på äggen så tilllagningen avstannar.

Apos78
2010-09-14, 20:16
Ett kokt ägg håller länge. Utan att ovan händer. Din mamma är på rätt spår, även om jag inte kan redogöra för exakt varför det blir på det sättet. Jag kokar minst 4-6 ägg åt gången och äter under dagen/kommande dagar. Ägg är übernyttigt och kan med fördel ätas som mellanmål.

Generellt med ägg tycker jag att färska ägg blir lite petigare att skala. Dock avhjäps detta med en längre tid i kallt vatten och ev lite salt i vattnet under kokningen.

stafh
2010-09-14, 20:30
Protip för att undvika att de spricker när man kokar dem: spola dem med varmt vatten under kranen i ett par sekunder innan ni stoppar ner dem i kastrullen. Inte jättemiljövänligt kanske, men fy faaaaan vad drygt de är när man de spricker och äggvitan rinner ut i vattnet. *gah!*

hidden
2010-09-14, 21:08
Inte jättemiljövänligt kanske, men fy faaaaan vad drygt de är när man de spricker och äggvitan rinner ut i vattnet. *gah!*

Word.:thumbup:

Brainlund
2010-09-14, 21:32
Jag lägger alltid i äggen i kastrullen direkt så att dom värms upp med vattnet och dom spricker aldrig för mig. Bara att hålla koll och börja tidtagningen när vattnet börjar koka.
Kokar ägg 2ggr om dagen så jag vet att det funkar jättebra :)

mikaelj
2010-09-14, 21:33
Protip för att undvika att de spricker när man kokar dem: spola dem med varmt vatten under kranen i ett par sekunder innan ni stoppar ner dem i kastrullen. Inte jättemiljövänligt kanske, men fy faaaaan vad drygt de är när man de spricker och äggvitan rinner ut i vattnet. *gah!*

Det och några droppar ättika i kokvattnet.

johan_jazz
2010-09-14, 21:37
Jag lägger alltid i äggen i kastrullen direkt så att dom värms upp med vattnet och dom spricker aldrig för mig. Bara att hålla koll och börja tidtagningen när vattnet börjar koka.
Kokar ägg 2ggr om dagen så jag vet att det funkar jättebra :)

Precis så ska det gå till!:thumbup:

Backbeat
2010-09-14, 21:54
Den grågröna hinnan som blir är en reaktion av järn i äggulan och svavel i äggvitan som bildas under upphettning och precis som din mor säger så beror det på hur länge du kokar äggen. Så se helt enkelt till att hålla koll på tiden och dessutom spola de kokade äggen i kall vatten efteråt så är det inga problem alls

Sen bör nämnas att kokade ägg har en ganska mycket sämre hållbarhet än råa så koka inte allt för många

Sen funkar det bra om man lägger äggen i kallt vatten och låter de ligga i medan vattnet kokar upp för att undvika att äggen spricker fast man får justera koktiden lite då också

Purren
2010-09-14, 22:23
En till fråga när vi ändå är igång...

Kan jag även skala äggen utan att det blir nasty (rumstemperatur, och tänker endast på smak. Tror inte det händer något rent bakteriellt.), om jag kommer äta de inom ett spann av tolv timmar?

eriksvensson
2010-09-14, 23:09
En till fråga när vi ändå är igång...

Kan jag även skala äggen utan att det blir nasty (rumstemperatur, och tänker endast på smak. Tror inte det händer något rent bakteriellt.), om jag kommer äta de inom ett spann av tolv timmar?

Hårdkokta ägg håller sig upp till en vecka i kylskåp om de ej skalas. Skalade kokta ägg bör inte förvaras längre än 2-3 dagar.

Givetvis ska du helst hålla äggen kalla, vet inte hur de står sig i rumstemp.

http://www.recepthjalpen.se/agg.html

Eddie Vedder
2010-09-15, 07:00
Det och några droppar ättika i kokvattnet.

Salt är bättre. Det har jag utforskat vetenskapligt på ägglabb. :D

mikaelj
2010-09-15, 07:08
Åhå. Jag brukar använda båda två för att vara på den säkra sidan. Tänker mig att de fungerar lite olika.

Lovisa
2010-09-15, 07:10
Varför inte skaffa en äggkokare ?

Jag gillar inte onödiga hushållsmaskiner, men en elektrisk äggkokare är faktiskt en helt suverän mojäng. Kostar ett par hundralappar och håller en halv evighet.

Det är bara att slå på så mycket vatten som behövs, med tanke på antal ägg och önskad grad av kokning (lös, medel, hordkokt). Ett mått för vattnet medföljer. Tryck på knappen och låt maskinen sköta jobbet tills den börjar väsnas - då är äggen klara.

Jag brukar även göra förlorade ägg ibland. Kokar upp vatten med lite salt i en teflonkastrull och knäcker äggen rakt ned i det kokande vattnet. Det blir faktiskt jättegott och går snabbare än traditionell kokning med skalen på. Dock måste man äta äggen rätt omgående, helst med en gång eller till nästkommande måltid.

mikaelj
2010-09-15, 07:14
Jag har letat efter en äggkokare som klarar 10-15 ägg i taget utan resultat. Tips?

Bendermannen
2010-09-15, 07:19
På tal om äggkokare så är jag på jakt efter en ny. Vet inte om det finns, men det vore kanon om någon kunde tipsa om en äggkokare som stänger av sig själv när den är klar istället för att bara stå och tjuta tills man stänger av den manuellt. :)

Lovisa
2010-09-15, 09:35
Jag har letat efter en äggkokare som klarar 10-15 ägg i taget utan resultat. Tips?

Tror inte att det finns. Har i alla fall inte sett någon. Kanske läge att leta via internet-butiker?

Jag har aldrig heller sett självavstängande äggkokare. Men jag håller med - om det finns självavstängande ris-kokare, strykjärn med mera, vore det väl inte så himla krångligt att fixa motsvarande på en äggkokare !!!

Apos78
2010-09-15, 15:31
En till fråga när vi ändå är igång...

Kan jag även skala äggen utan att det blir nasty (rumstemperatur, och tänker endast på smak. Tror inte det händer något rent bakteriellt.), om jag kommer äta de inom ett spann av tolv timmar?

Låt skalet sitta. Kan tänka mig att ett skalat ägg lättare tar åt sig allehanda skräp. Varför skala innan?

johan_jazz
2010-09-15, 16:35
Låt skalet sitta. Kan tänka mig att ett skalat ägg lättare tar åt sig allehanda skräp. Varför skala innan?

Bra tips och helt korrekt antagande! Det bästa är om du kan förvara det i en mat/plastlåda avseed för ändamålet (att förvara mat i). :thumbup:

Purren
2010-09-16, 19:25
Lättare att skala när det är färskt, dessutom är det jobbigt att skala om man är i skolan t.ex.