handdator

Visa fullständig version : Första veckorna på gymmet!


SimonKex
2010-09-14, 17:15
Hej!

Jag tänker börja träna på gym och har lite funderingar. Jag är inte först och främst ute efter att bli "starkare", utan ser mest det som en bonus. Det jag vill åt är en träningsform som kan hjälpa mig minska min fettmassa och öka min muskelmassa till förmån av mina kroppsliga former (vill ha fram magrutorna!).

Nu när jag ska börja träna undrar jag hur jag ska göra med repetitioner och "sets". Jag tänkte att jag kanske ska köra med mycket lätta vikter (eller bara stången) till en början, kanske de fyra första veckorna?

Sen efter de första veckorna tänkte jag köra 10 repetitioner med 4-5 sets till varje övning, och lägga mig på lite tyngre vikter, men fortfarande så jag klarar av 4-5 set med 9-10 reps i varje. Hur låter det? Det kanske är för få repetitioner?

HulkH
2010-09-14, 17:21
Se till att lära in tekniken rätt för alla övningar.
Super lätta vikter mst du inte köra, men se till ta en sån pass stor/liten vikt så att du har bra teknik när du kör.

Angående vilket schema, så finns det massro med nybörjarscheman att köra. Tex, Z_bumbis nybörjarschema, stronlift 5x5, Starting strenth m.m

Gädda
2010-09-14, 17:22
Kör du på 12-15 reps i början. Inte supertungt vilket gör att du kan fokusera på att bana in rätt teknik och därmed träffa "rätta" musklerna från början. Tycker däremot du kan våga köra så pass hårt att du inte orkar med mer än 15 reps, det lär kännas mer meningsfullt då och det kommer ge resultat från början. Träning handlar om attityd och att ta i.

Du kan ju dessutom alltid köra några ännu lättare uppvärmningsset (20-30 reps) varje pass för att bana in tekniken.

Dennis93
2010-09-14, 18:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 står precis det du är ute efter :)