handdator

Visa fullständig version : Smärta i handled.


Chrillee
2010-09-14, 14:27
Jag har en skarp smärta i handleden som uppkommit efter ett arbete. Det gör ont när jag böjer på den, både neråt och uppåt. Det kommer och går, kan vara fri jättelänge, sen utlöses det av något.

Idag körde jag bänkpress och då utlöstes det och blev 10ggr värre, pga vinkeln som handleden antar då.
Det finns en punkt som gör speciellt ont när jag trycker på den, det är precis mellan handleden och underarmen, i "vecket" mellan dessa så att säga.

Jag brukar ta diklofenak, men det kommer jämnt tillbaka, så nåt knasigt är det i själva handleden. Min sjukgymnast gav mig inga vettiga råd alls förutom att linda handleden vilket inte hjälper alls.

Ska jag be om en röntgen? Kanske en led/muskel/whatever som är slitet/trasigt?

Edit: Kan tillägga att jag har som en liten bula i vecket mellan handled och underarm, trycker jag där gör det väldigt ont. Jag läste om något som kallas ganglion, kan det vara nåt sådant måntro?

Pojo
2010-09-14, 18:20
Man skall hålla handleden rak för att undvika skador, har man värk ännu viktigare att handleden hålls rak vid lyft.

Exakt vad du skadat kan jag inte säga men undvik att belasta handleden när den är böjd då detta endast gör det värre ifall den redan är skadad.

Chrillee
2010-09-14, 19:04
Jag ringde och bokade en tid hos min läkare och symtomen tyder på att jag har ganglion. Var hemma hos mor och frågade om hon visste var det var, och det visade sig att hon hade en bra mycket större på sin högra hand.

Jag kollade på Youtube där dom tar en nål och öppnar dessa själva och tömmer, men det känns väl inte helt säkert. Alternativt slå med nåt hårt föremål på bölden.

Jag tror dock jag avvaktar tills läkaren sagt sitt.

Chrillee
2010-09-21, 12:28
Jag har nu varit hos läkaren och han ansåg att mitt ganglion var för liten för att göra någonting åt. Men eftersom jag störs av det så ringde jag även vårdcentralen för ett utlåtande, och på sjuksköterskan som jag pratade med så ansåg hon direkt att jag bör operera bort det.

Men jag ska dit och träffa en läkare den 18'e oktober, tycker det är synd att den ena vill inte göra något, och den andra vill operera, istället för att börja med att suga ur "gelén" och se ifall det kommer tillbaka eller ej.