handdator

Visa fullständig version : Rensa slaggprodukter efter träning


[UnTr] freshmint
2010-09-14, 11:55
Jag hör ofta tränare, idrottslärare och fysioterapeuter som rekommenderar olika typer av behandlingar i samband med idrott.

Hur viktigt är det för bollidrottare, med stora krav på explosivitet (ex. Handoll, Basket, Innebandy osv.), att rensa ut "slaggprodukter" ur musklerna efter träning och match?

Följdfrågorna är:
Vad pratar vi om för slaggprodukter, förutom Mjölksyra?
Vart tar "slagget" vägen?
Vad är själva syftet med utrensningen?, påskynda återhämtningen?
Finns där någon minskad skadefrekvens av att rensa ut slagg?

Grenen
2010-09-14, 11:58
Levern och njurarna sköter det där.. resten är placebo/mumbojumbo.

Bluesparv
2010-09-14, 13:04
Förslag:

Slaggprodukter = gainomax och/eller powerade som är "grymt bra".

mikaelj
2010-09-14, 13:08
Återhämtningen ökar om du får lite genomblödning (eller vad som nu sker) i musklerna du påfrestat. Därav nedjogg, t ex. Högrep på låga vikter i samma övning dagen efter samma övning lågrep/tungt hjälpte min rygg. Så det tror jag på.

Erik__
2010-09-14, 13:31
Har jag drömt eller är inte dessa ondskefulla slaggprodukter en signal för hypertrofi?

Lillleif
2010-09-14, 13:54
Om inte annat är de ett säljargument för detox och annat tjafs.

[UnTr] freshmint
2010-09-14, 14:30
Levern och njurarna sköter det där.. resten är placebo/mumbojumbo.

Säger inte att du har fel, jag är också av åsikten att lever och njurar rensar saker som inte bör vara kvar i kroppen. Men!! Måste inte det påstådda "slagget" ta sig ut ur muskelcellen, och transporteras till levern och njurarna först då?

Förslag:

Slaggprodukter = gainomax och/eller powerade som är "grymt bra".

Dude *slap*

Återhämtningen ökar om du får lite genomblödning (eller vad som nu sker) i musklerna du påfrestat. Därav nedjogg, t ex. Högrep på låga vikter i samma övning dagen efter samma övning lågrep/tungt hjälpte min rygg. Så det tror jag på.

Absolut, jag tvivlar inte på att ditt påstående stämmer, jag är medveten om att träning av en annorlunda karaktär påskyndar återhämtningen dagen efter ett träningspass. Det jag är tveksam till är om det är själva blodgenomströmningen som ger den positiva effekten, och isf varför?

Har jag drömt eller är inte dessa ondskefulla slaggprodukter en signal för hypertrofi?

Hmm, det kan vara så att vissa metabola restprodukter (ex. fria radikaler) kan vara inblandade i träningssvaret, och att dom felaktigt kallas för slaggprodukter.

Om inte annat är de ett säljargument för detox och annat tjafs.

Jo ;)

mikaelj
2010-09-14, 14:42
På samma sätt som massage hjälper vid inflammation, förmodar jag. Blodgenomströmning, igen.

ajsen
2010-09-14, 17:44
Återhämtningen ökar om du får lite genomblödning (eller vad som nu sker) i musklerna du påfrestat. Därav nedjogg, t ex. Högrep på låga vikter i samma övning dagen efter samma övning lågrep/tungt hjälpte min rygg. Så det tror jag på.

Finns detta bekräftat någonstans? Läste nyligen att det var en myt :/

rajjan_dammit
2010-09-14, 20:09
freshmint;4587171']
Vart tar "slagget" vägen?


En naturkunskapslärare jag hade på gymnasiet menade att alla gifter och "slaggprodukter" samlades i knäna. :)

Grenen
2010-09-15, 09:32
freshmint;4587463']Säger inte att du har fel, jag är också av åsikten att lever och njurar rensar saker som inte bör vara kvar i kroppen. Men!! Måste inte det påstådda "slagget" ta sig ut ur muskelcellen, och transporteras till levern och njurarna först då?

Finns det något bevis på att det existerar något som slaggprodukter? Massage är bra men om man ska göra det till någon spirituell sak och rena kroppen hit och dit blir jag tveksam.

King Grub
2010-09-15, 09:40
Ofta är det väl mjölksyra folk menar. Frågar man mer ingående, vet dom inte själva vad dom menar. "Äh.. sånt där slagg... sånt som bildas... när man tränar hårt", eller nåt.

hertzman
2010-09-15, 09:44
Man får passa sig för såntdäriga slagg.... Bäst är självklart att köra en detox på gammal mossa, flugsvamp och malt enhörningshorn. Flugsvampen är för att "chocka" kroppen.

Erik_Hellström
2010-09-15, 09:52
Man får passa sig för såntdäriga slagg.... Bäst är självklart att köra en detox på gammal mossa, flugsvamp och malt enhörningshorn. Flugsvampen är för att "chocka" kroppen.

Haha klockren!
http://www.klockren.nu/

Det ska jag tänka på nästa gång jag packar träningsväskan.

Brainlund
2010-09-15, 13:13
Flugsvampen är för att "chocka" kroppen.

Hahaha!

[UnTr] freshmint
2010-09-15, 14:49
Ofta är det väl mjölksyra folk menar. Frågar man mer ingående, vet dom inte själva vad dom menar. "Äh.. sånt där slagg... sånt som bildas... när man tränar hårt", eller nåt.

Precis vad jag menar, det är ju den reaktionen man får när man ifrågasätter "slagget".

Finns det någon dokumentation på att det bildas något i muskelcellerna under arbete, som faktiskt försämrar prestationsförmågan eller ökar skaderisken om det inte "rensas" bort med nedjogging, varma/kalla duschar eller stretching?

King Grub
2010-09-15, 15:50
The effect of active recovery after intense muscular exercise was examined by 31P-MRS. Seven healthy males participated in this study, and their right wrist flexor muscles were examined. Each subject flexed the right wrist at 60% of the maximum voluntary contraction (MVC) until the intracellular pH in the wrist flexor muscle decreased to approximately 6.4. This was followed either by active recovery (AR) which consisted of 5, 10, 20, 30 or 40% MVC exercise, and by passive recovery (PR) during a 10-min-recovery period. The intracellular pH (pHi) recovered faster during AR at each condition than during PR. Besides, from the 2nd to the 5th min of the recovery period, the pHi was significantly higher during AR than during PR. The quadratic regression curve of pHi recovery during the 10-min-recovery-period against the % MVC was obtained. The optimal contraction intensity determined from this curve was 8.7% MVC for a 10-min-recovery-period. The optimal levels were determined for another recovery duration within 10 min, and the level decreased with the prolonged recovery duration. These data suggest that mild exercise is an effective maneuver to promote the recovery from intracellular metabolic acidosis, and that the intensity of the recovery exercise should be determined according to the cooling down duration or the resting interval before the subsequent exercise performance.

Ann Physiol Anthropol. 1993 May;12(3):173-9. Effect of active recovery on intracellular pH following muscle contraction, a 31P-MRS study.

[UnTr] freshmint
2010-09-15, 20:36
Ann Physiol Anthropol. 1993 May;12(3):173-9. Effect of active recovery on intracellular pH following muscle contraction, a 31P-MRS study.

Jag betvivlar inte alls att lågintensiv aktivitet påskyndar återhämtningen, från försurning av lactat, och att återhämtningen ex. 4h senare är bättre än utan nedjogging.

Beror det på att den ökade blodgenomströmningen gör att mer syre kommer in muskeln, som kan användas till att neutralisera mjölksyran?

Men innebär det att återhämtningen 24h senare är bättre, eller handlar det om att påskynda en process som hade blivit färdig på den tiden oavsett?

Och en intressant fråga är, vilka negativa effekter skulle det få att helt hoppa över den aktiviteten?

wird
2010-12-31, 09:44
freshmint;4590339']Jag betvivlar inte alls att lågintensiv aktivitet påskyndar återhämtningen, från försurning av lactat, och att återhämtningen ex. 4h senare är bättre än utan nedjogging.

Beror det på att den ökade blodgenomströmningen gör att mer syre kommer in muskeln, som kan användas till att neutralisera mjölksyran?

Men innebär det att återhämtningen 24h senare är bättre, eller handlar det om att påskynda en process som hade blivit färdig på den tiden oavsett?

Och en intressant fråga är, vilka negativa effekter skulle det få att helt hoppa över den aktiviteten?

Bumpar denna tråd då jag anser den vara intressant. Svar på ovanstående citering?

Järvskan
2011-02-09, 21:38
Bump på bumpen.

En kompis till mig började tala om slaggprodukter häromdagen. När jag frågade honom vad slaggprodukter var för något så blev han osäker och svarade att det var något som cellerna skiter ut. Vissa säger i den här tråden att med slaggprodukter syftar man på mjölksyra. Vad syftar människor på när de talar om detox i så fall? Påstår de också att dessa slaggprodukter skulle vara mjölksyra? Personligen tror jag inte på detox, men jag skulle ändå vilja höra era åsikter i frågan.

Doctor Snuggles
2011-02-09, 22:07
freshmint;4590339']Jag betvivlar inte alls att lågintensiv aktivitet påskyndar återhämtningen, från försurning av lactat, och att återhämtningen ex. 4h senare är bättre än utan nedjogging.

Beror det på att den ökade blodgenomströmningen gör att mer syre kommer in muskeln, som kan användas till att neutralisera mjölksyran?

Men innebär det att återhämtningen 24h senare är bättre, eller handlar det om att påskynda en process som hade blivit färdig på den tiden oavsett?

Och en intressant fråga är, vilka negativa effekter skulle det få att helt hoppa över den aktiviteten?

AR används flitigt inom sportsammanhang vad jag vet, så visst empiriskt stöd finns det. Ska nog själv ta o pröva detta och se om man kommer känna sig lite fräschare i musklerna samma och nästföljande dag. Jag förstår dock inte hur deltagarna i studien kunde träna i 30-40% MVC i 10 minuter. Eller menas det att de växlade mellan 10,20,30 och 40% under 10 minuter?