handdator

Visa fullständig version : Trasig trapz


Numse
2010-09-14, 09:17
Fick problem med nacken (trapz på båda sidorna) i början av sommaren. Skadan smög fram så jag vet inte om det var någon speciell övning som utlöste den. Efter ett par besök hos en kiropraktor så läkte skadan 8 veckor efteråt. Kiropraktorn sa att jag hade problem med hållningen och gav mig en del stretchövningar som verkade hjälpa bra för att få bak axlarna och bort med gamnacken. Nu har jag vilat ett bra tag, kanske två-tre månader, och började träna igen. Efter några pass så drog jag upp samma typ av skada igen.

Körde extremt lugnt i fredags med latsdrag och lätta hantelroddar. Två dagar efter det körde jag bänkpress i smith och pushdowns med rep, och dagen efter det passet så hade jag ont i min vänstra trapz längst ner bredvid skulderbladet. Idag, en dag efter det, så har muskeln stelnat ordentligt. Har problem att vrida huvudet och lyfta vänster arm, samt att det gör ont när jag andas djupt.

Frågan är, vad kan ha utlöst skadan? Jag låg lite dumt på bänken när jag körde bänkpress, kan det vara orsaken? Kan man skava trapzen mot bänken så att en sån här skada uppstår, eller är det p.g.a. dum vinkel i smithen?