handdator

Visa fullständig version : Middagsbjudning


Anton Fräs
2010-09-14, 07:03
Ska ha en liten middag på lördag och tänkte försöka mig på något extra. Vet att det är många här på forumet som gillar matlagning och tänkte att då kan ni få visa framfötterna och komma med smarriga tips!

Enda "reglerna" är inget rött kött allt annat är fritt fram! Tre rätters blir det troligen.

Mina egna funderingar är någon god soppa, kanske spenat/broccoli med vitlöksbröd eller bruschetta till. En smarrig kycklingpaj till huvudrätt och kanske en lätt chokladmousse på slutet?

Alla tips är mycket varmt uppskattade!

forslund
2010-09-14, 08:25
Jag har ett recept på en riktigt god kycklingpaj jag kan dela med mig av om du är intresserad av den. Får posta ikväll i sådant fall, då jag inte kan hela receptet i huvudet.

treningsMORAL
2010-09-14, 09:00
Forrett: Chilled Mint Pea Soup (http://www.epicurean.com/featured/cold-minted-pea-soup.html)

Hovedrett: Beef Wellington (http://www.bbcgoodfood.com/recipes/2538/beef-wellington) eller Shepherds Pie (http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/gordon-ramsay/shepherds-pie-recipe_p_1.html)

Dessert: Lemon Panna Cotta with Lemon Caramel (http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4343/lemon-panna-cotta-with-lemon-caramel)

tsp
2010-09-14, 15:42
Forrett: Chilled Mint Pea Soup (http://www.epicurean.com/featured/cold-minted-pea-soup.html)

Hovedrett: Beef Wellington (http://www.bbcgoodfood.com/recipes/2538/beef-wellington) eller Shepherds Pie (http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/gordon-ramsay/shepherds-pie-recipe_p_1.html)

Dessert: Lemon Panna Cotta with Lemon Caramel (http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4343/lemon-panna-cotta-with-lemon-caramel)

Det skulle ju inte vara något rött kött.. Och biff wellington är knappast något som de flesta människor uppskattar. Är väl egentligen bara engelsmän som gör det.. Samma sak med shepherds pie. Och den där ärtsoppan du länka till är ingen höjdare heller i mitt tycke :D Känns typ som att du kollat för mycket på Gordon Ramsay på tv och därifrån bildat dig en uppfattning om vad som är god mat?

tsp
2010-09-14, 15:49
Anton, mitt tips är att låta bli brushettan. Visst, det är gott, men också ganska uttjatat egentligen, vilket är synd. En soppa röstar jag för! Jag har ett recept på en väldigt god morotsoppa med ingefära, men den kanske dövar smaklökarna för mycket inför resten av middagen..

Kycklingpaj, och en påkostad sallad till låter ju helt ypperligt! Ang chokladmousse så tycker jag att Carl Butler gör den bästa! Iofs inget speciellt med hans recept, men det är väl lite av originalet typ.. Hur som helst är det grädde, mörk choklad och äggvita. Minns inte hur mycket av varje men det kan jag kika på om du är intresserad.

claes_84
2010-09-14, 16:40
Flikar in med ett tips på tillbehör till soppa ist för bruchetta och vitlöksbröd.

Ingredienser:
Tortillabröd
Halloumi
Svartpeppar
Ruccola sallad

Riv Halloumin, lägg den på ett av bröden.
Lägg på ruccola och kvarna lite svarpeppar över.
Lägg på ett till bröd.
Stek i torr non stick stekpanna på låg värme, alternativt på hög värme i en panna med olja.

Den lågtempade varianten håller brödet ganska mjukt med osten krämig inuti.
Den högtempade ger fin färg och krispighet.

Dela bröden i sex bitar och servera till någon schysst soppa.

Rickard
2010-09-14, 17:04
Bjöd på en kycklinggryta i helgen som var mycket uppskattad.

Kycklingfilé som skars i bitar och frästes upp i smör med salt och peppar.
Klyftade några gula och röda lökar som och frästes i smör tillsammans med ett hackat äpple.
Sedan åkte det hela ner i en gryta på med grädde, en kycklingbuljong, tomatpure och en hackad chilli. Smakades av med salt och peppar.

Serverades med rostade rotfrukter, lite konstigt men passade hyffsat. Men något som kunnat suga upp såsen hade gjort sig bättre, som pressad potatis.

Anton Fräs
2010-09-14, 17:16
Många fina tips hitill! Recept på kycklingpajen hade varit uppskattat forslund. Grytan lät också väldigt god Rickard.

Soppa till förrätt är nog spikat ivarjefall. Kyckling till huvudrätt i någon form är nog också ganska spikat.

treningsMORAL
2010-09-14, 19:33
Det skulle ju inte vara något rött kött.. Och biff wellington är knappast något som de flesta människor uppskattar. Är väl egentligen bara engelsmän som gör det.. Samma sak med shepherds pie. Och den där ärtsoppan du länka till är ingen höjdare heller i mitt tycke :D Känns typ som att du kollat för mycket på Gordon Ramsay på tv och därifrån bildat dig en uppfattning om vad som är god mat?
Ah, my bad.

Nei, ikke så mye Ramsay. Har sett noe av Jamie Oliver.

Er veldig glad i alle de rettene jeg nevnte, men spiser for det meste all mat. *drool*

Hva med ceviche (http://www.foodnetwork.ca/recipes/Main/Citrus/recipe.html?dishid=10445) av kamskjell til forrett? Fresh stuff, step away from the soup.

forslund
2010-09-14, 19:50
Kycklingpaj på smördeg.

http://distanscykling.se/images/purjolokspajkycklingmorot.jpg

1 kg kyckling.
2 medelstora purjolökar - ansade, sköljda och skurna i 1 cm stora bitar.
2 morötter, skalade och grovt hackade
3 stjälkar bladselleri, tunt skivade
1 liten näve timjan
2 msk vetemjöl
1 vinglas vitt vin (kan uteslutas)
3 dl mjölk
Salt och svartpeppar
250 kg fläskkorv (kan uteslutas)
500 g smördeg
1 ägg

Stek kyckling, purjolök, morötter, selleri och timjan och sjud försiktigt på spisen i 15 minuter.
Öka värmen, tillsätt mjölet och rör om i ett par minuter innan du tillsätter vinet, lika mycket vatten och mjölken.
Smaka av med salt och peppar. Lägg på ett tätslutande lock och sjud sakta på spisen i 30-40 minuter tills kycklingen är mör.
Rör om ofta så att det inte fastnar. Såsen ska vara ganska tjock när du är klar. Sjud tills den är det.

Såhär långt kan du förbereda ett par dagar i förväg (sjukt smidigt ifall du misslyckas, eller har gjort för lite, eller helt enkelt vill testa innan).

Häll i kycklinggrytan i en lagom stor pajform. Tryck ut det eventuella köttet ur fläskkorven, rulla smeten till små bullar och bryn dem lite i olja och strö dem över grytan.

Ta ut smördegen och låt den värma upp sig till rumstemperatur, gärna med blötlagda handdukar ovanpå så inte degen torkar.
Pensla ägg på pajformens kant och lägg på degen. Skär bort överflödig deg med en kniv. Pensla ägg på degen så den blir gyllengul när den gräddats. Nyp sedan ihop degen till ett vågmönster runt kanten. Skär kors och tvärs över degen med en kniv så att den blir "frasig och flagig".

Grädda mitt i ugnen i 0-40 minuter tills den får en gyllenbrun färg.
Fungerar super med potatismos till om man känner för det!

Taken ur Jamie Olivers "Middag med Jamie"/" med mina egna noteringar längs med.

F.W.Y.H
2010-09-14, 19:59
Kycklingpaj känns inte så mycket middagsbjudning.

Funkar anka för sällskapet? Det är inte speciellt dyrt heller.

Stek och baka av, rosta rotfrukter och potatis i ankfettet, sväng ihop en sky med rödvin och timjan.

Chokladmousse är som tidigare sagts ett säkert kort. Enkelt med lite bär till.

tsp
2010-09-14, 20:35
Annars är Kyckling marengo riktigt jävla gott. Det är en kycklinggryta du kan servera med ris (kanske ingefärsris?) och sallad.

tsp
2010-09-14, 21:25
Alltså anton, gör marengon. Så jävla god. Var inte rädd för att ösa på ordentligt med det vita vinet. Och ös på ordentligt med små lökar, de blir riktigt goda när de legat och puttrat i grytan.

Icefire
2010-09-15, 18:14
Jag tycker du ska starta med en jordärtskockssoppa, det är kanongott!

Haze7
2010-10-05, 10:06
Nu är jag ingen expert på matlagning men har ett recept som ja brukar bjuda på och som uppskattas.

Bacon inlindad kyckling filé ( brukar köra lårfilé men bröst funkar också)
Kyckling typ en bröst fileér pers eller 2 lårfilé pp.
Bacon typ 2 paket tror ja räcker

Dela kycklingen om det är bröstfile till mer lagom storlek typ halvera.
Lägg ett snitt i filén och pressa in en bit feta ost eller mozarella.
Linda in filén i bacon och stek den tills den fått fin färg och sen in i ugnen tills det e klart.

Till det brukar jag köra hemagjorda potatis klyftor och morotsklyftor som ja kör i ugnen med lite olivolja och flingsalt, eventuellt lite vitlök men om det e bjudning kanske man vill avvakta med det :Virro



Såg nu att du antagligen redan haft din bjudning.... Skyller på att junior väckte mig 10 över 6 !

Hej!

shut teh face
2010-10-05, 11:30
Förrätt: Kräftstjärtsoppa
Koka upp en buljongtärning med vatten, tillsätt fint rivna morötter, koka ihop. Tillsätt en ask kräftost, massor med dill, grädde/creme fraiche (50/50), salt, peppar, kräftstärtar

Denna är super, alla jag bjudit på den har velat ha receptet direkt och använder den själva som favoritförrätt!

Huvudrätt: En annorlunda lasagne
Mixa ihop keso med salt, peppar, vatten, massor med färsk timjan
Stek köttfärs, stek skogschampioner, krydda endast med tomatpure och röda kryddor, salt
Använd fullkornsplattor och varva lager köttfärs/kesogucka, en god ost överst, förslagvis västerbotten

Servera med en sallad på tunna tomatskivor, rödlök, massor med fetaost, olivolja, + goda kryddor, låt stå och dra, ska serveras ljummen!

Efterätt:
Här kan man göra vad som helst, finns mycket som aldrig är fel, jag brukar köra någon lättare efterätt som pannacotta.

thethoos
2010-10-05, 21:57
Kycklingpaj på smördeg.

http://distanscykling.se/images/purjolokspajkycklingmorot.jpg

1 kg kyckling.
2 medelstora purjolökar - ansade, sköljda och skurna i 1 cm stora bitar.
2 morötter, skalade och grovt hackade
3 stjälkar bladselleri, tunt skivade
1 liten näve timjan
2 msk vetemjöl
1 vinglas vitt vin (kan uteslutas)
3 dl mjölk
Salt och svartpeppar
250 kg fläskkorv (kan uteslutas)
500 g smördeg
1 ägg

Stek kyckling, purjolök, morötter, selleri och timjan och sjud försiktigt på spisen i 15 minuter.
Öka värmen, tillsätt mjölet och rör om i ett par minuter innan du tillsätter vinet, lika mycket vatten och mjölken.
Smaka av med salt och peppar. Lägg på ett tätslutande lock och sjud sakta på spisen i 30-40 minuter tills kycklingen är mör.
Rör om ofta så att det inte fastnar. Såsen ska vara ganska tjock när du är klar. Sjud tills den är det.

Såhär långt kan du förbereda ett par dagar i förväg (sjukt smidigt ifall du misslyckas, eller har gjort för lite, eller helt enkelt vill testa innan).

Häll i kycklinggrytan i en lagom stor pajform. Tryck ut det eventuella köttet ur fläskkorven, rulla smeten till små bullar och bryn dem lite i olja och strö dem över grytan.

Ta ut smördegen och låt den värma upp sig till rumstemperatur, gärna med blötlagda handdukar ovanpå så inte degen torkar.
Pensla ägg på pajformens kant och lägg på degen. Skär bort överflödig deg med en kniv. Pensla ägg på degen så den blir gyllengul när den gräddats. Nyp sedan ihop degen till ett vågmönster runt kanten. Skär kors och tvärs över degen med en kniv så att den blir "frasig och flagig".

Grädda mitt i ugnen i 0-40 minuter tills den får en gyllenbrun färg.
Fungerar super med potatismos till om man känner för det!

Taken ur Jamie Olivers "Middag med Jamie"/" med mina egna noteringar längs med.

Bulkpajj! 250kg fläsk korv, I like!