handdator

Visa fullständig version : Ont i njurarna. Kreatin?


Davvesk
2010-09-13, 21:14
Jag äter kreatin och eaa. Den senaste veckan jag käkat kreatin känner jag av lite smärta i njurarna. Har käkat kreatin i 3 veckor nu. Någon som vet om de kan vara kreatinet? Om jag dricker för lite vatten i samband med intaget eller vad? Hjälp fort!

Sjoba
2010-09-13, 21:17
Om du tar rekommenderad dos så bör du verkligen inte få ont i njurarna av kreatinet, och tar man lite för mycket så kissas överskottet ut. Ungefär som när man äter "för mycket" vitaminer.

Får du ont i njurarna av kreatinet så är det något som är fel, om du har ont i njurarna och det inte är kreatinet, då är det också något fel.

Davvesk
2010-09-13, 21:20
Om du tar rekommenderad dos så bör du verkligen inte få ont i njurarna av kreatinet, och tar man lite för mycket så kissas överskottet ut. Ungefär som när man äter "för mycket" vitaminer.

Får du ont i njurarna av kreatinet så är det något som är fel, om du har ont i njurarna och det inte är kreatinet, då är det också något fel.

Jo alltså jag vet att de är vanligt med njursten men skulle bara kolla om någon fått nå liknande? Även fast jag läst nu allt om kreatin och att de inte finns iaf någon känd bieffekt och ingen annan som fått ont i njurarna. Men man ska spika på alla spikar så att säga:)

Ska ringa vårdis imorgon och höra vad dom har att säga.

Tack för hjälpen!

Sniggel
2010-09-13, 21:50
Gör det. Har du något fel på njurarna så bör du nog inte äta stora mängder protein och kanske inte heller käka kreatin.

HulkH
2010-09-13, 22:11
Om du tar rekommenderad dos så bör du verkligen inte få ont i njurarna av kreatinet, och tar man lite för mycket så kissas överskottet ut. Ungefär som när man äter "för mycket" vitaminer.

Får du ont i njurarna av kreatinet så är det något som är fel, om du har ont i njurarna och det inte är kreatinet, då är det också något fel.

hmm, en läkare jag snackade med för ett halv år sen sa annat.

Kreatin är som sagt bra i rätt mängd. För mycket kreatin betyder att njurarna får jobba mkt mer, vilket inte ska vara bra.

Dock har jag inget som stödjer detta.

Sjoba
2010-09-14, 05:49
hmm, en läkare jag snackade med för ett halv år sen sa annat.

Kreatin är som sagt bra i rätt mängd. För mycket kreatin betyder att njurarna får jobba mkt mer, vilket inte ska vara bra.

Dock har jag inget som stödjer detta.


Du har helt rätt, och så har läkaren. Men han säger samma sak som jag gör i inlägget ovan.
Njurarna behöver jobba lite extra för att pissa ut det kreatinet som inte används, och det är så klart "inte bra". Men det är samma som med vitaminer, njurarna får jobba lite extra där också. Så det är på intet sätt farligt, om man inte lider av någon sjukdom.

blondyz
2010-09-14, 05:51
Jo alltså jag vet att de är vanligt med njursten men skulle bara kolla om någon fått nå liknande? Även fast jag läst nu allt om kreatin och att de inte finns iaf någon känd bieffekt och ingen annan som fått ont i njurarna. Men man ska spika på alla spikar så att säga:)

Ska ringa vårdis imorgon och höra vad dom har att säga.

Tack för hjälpen!

Vet att det är vanligt med njursten? Det kan jag upplysa dig om att det absolut inte är om du är frisk för övrigt och relativt ung (under pensionsåldern, exklusive förtidspension). Jag själv har drabbats av njursten ett antal gånger vid ung ålder, och läkare hade väldigt svårt att hitta orsaken till mina smärtor (som för övrigt är såpass påtagliga vid en ordentlig njursten att jag personligen inte tror att du hade suttit och frågat på ett forum vad som var fel) tack vare att det är så väldigt ovanligt för unga människor att få det.

Jag är däremot allergisk mot en syra som finns i rabarber, sparris och spenat, vilket gör att om jag äter detta blidas det kristaller i njurarna som måste passera (tänk njurarna som ett riktigt tätt filter, och föreställ dig att en klump med kristaller måste ta sig igenom), har man inte detta problem ska man nog inte oroa sig över njursten som sagt.

Jag kör förövrigt på 10-15g kreatin om dagen, inte haft problem sedan jag började med det alls. Dricker iofs ca 10-13l vatten / dag, dels pga mina tidigare problem med njurarna och dels pga kreatinet.

Slutsats: Drick mer vatten, börjar ditt urin bli gravt missfärgat, och dina smärtor inte går över, sluta absolut med kreatin, går det inte över då, sök läkarhjälp. Jag utesluter inte att du kan ha njursten, jag kan vara helt ute och cyklar, jag talar endast av egen erfarenhet och har ingen medicinsk kunskap.

Sniggel
2010-09-14, 08:13
Dricker du så mycket vatten enbart pga att du vill ta så mycket kreatin?
10-13l vatten låter överjävligt oavsett. Det är ju ungefär vad 110-kilos bodybuilders dricker under en kort period då de ska manipulera med aldosteronet inför tävling.
Jag brukar ju själv få höra att jag överdriver för att jag dricker 5 liter en dag då jag tränar.

blondyz
2010-09-14, 08:36
Dricker du så mycket vatten enbart pga att du vill ta så mycket kreatin?
10-13l vatten låter överjävligt oavsett. Det är ju ungefär vad 110-kilos bodybuilders dricker under en kort period då de ska manipulera med aldosteronet inför tävling.
Jag brukar ju själv få höra att jag överdriver för att jag dricker 5 liter en dag då jag tränar.

Nej, jag dricker normalt 8-9l på en icke tränignsdag, har otroligt lätt för att dricka vatten så blir 0.7l per gång (en shaker, gett upp det där med dricksglas) så morgon pwo = 0,7L, bcaa = 0,7L, under träning 0,7L, bcaa 0,7L, whey när jag kommer hem 0,7L, frukost, 0,7L. sen fortsätter det, ca 3 whey shakes om dagen och 0,7L till varje måltid.

Min mor är likadan, dricker otroligt mycket vatten. Vet ej varför, men jag vet att det är bra med mycket vatten då jag har problem med njurarna. Lider inte av det, och dricker det för att jag är törstig/tycker det är gott. Inte så att jag pressar i mig det.

Edit: Drack så mycket innan jag började träna också, så det är inte sedan jag började ta kreatin. Däremot kanske 10-13L vatten är lite överdrivet i dagsläget, då jag dricker mina whey shakes med 0.7L mjölk. 8-10L rent vatten och 2.5-3L mjölk är nog mer sanning.

King Grub
2010-09-14, 08:39
Inte ens med högdosering av kreatin och kraftigt nedsatt njurfunktion (en njure) har man sett någon negativ påverkan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20060630

Man skall inte utesluta enskilda individers svar på något, men kreatinsupplementering med normala doser är inte den troligaste anledningen.

Sniggel
2010-09-14, 09:16
Nej, jag dricker normalt 8-9l på en icke tränignsdag, har otroligt lätt för att dricka vatten så blir 0.7l per gång (en shaker, gett upp det där med dricksglas) så morgon pwo = 0,7L, bcaa = 0,7L, under träning 0,7L, bcaa 0,7L, whey när jag kommer hem 0,7L, frukost, 0,7L. sen fortsätter det, ca 3 whey shakes om dagen och 0,7L till varje måltid.

Min mor är likadan, dricker otroligt mycket vatten. Vet ej varför, men jag vet att det är bra med mycket vatten då jag har problem med njurarna. Lider inte av det, och dricker det för att jag är törstig/tycker det är gott. Inte så att jag pressar i mig det.

Edit: Drack så mycket innan jag började träna också, så det är inte sedan jag började ta kreatin. Däremot kanske 10-13L vatten är lite överdrivet i dagsläget, då jag dricker mina whey shakes med 0.7L mjölk. 8-10L rent vatten och 2.5-3L mjölk är nog mer sanning.


Ok, intressant hur som helst. Jag tycker jag har problem med täta besök till toaletten (på halva din mängd). Men jag tror inte jag dricker för mycket för jag märker tydliga signaler på uttorkning om jag dricker mindre någon dag, t ex huvudvärk, slöhet, munntorhet och irritabilitet.

blondyz
2010-09-14, 10:38
Ok, intressant hur som helst. Jag tycker jag har problem med täta besök till toaletten (på halva din mängd). Men jag tror inte jag dricker för mycket för jag märker tydliga signaler på uttorkning om jag dricker mindre någon dag, t ex huvudvärk, slöhet, munntorhet och irritabilitet.

Jo det är klart, det som kommer in ska ju ut till stor del. Dricker som mest när jag är hemma, eller på besök hos någon. I skolan dricker jag markant mindre, men när jag är hemma så blir det en hel del besök på toa, dock inget som stör mig.

Davvesk
2010-09-14, 17:26
Läste igår om att njursten är vanligast på män mellan 20-25 år åldern. Har druckit svin mycke vatten idag och pissat lika mycket så idag har jag inte haft ont. Får se om de kommer mot kvällen. Har kommit fram och tillbaka nu i några dagar som en dov värk. Men än idag inge ont så jag får se. Tar en rågad tesked per dag så överdosera kan jag väl inte riktigt göra?

Nåväl tack för all hjälp får se om jag får ont igen då blir de väl läkarkoll.*popcorn*

blondyz
2010-09-14, 18:00
Läste igår om att njursten är vanligast på män mellan 20-25 år åldern. Har druckit svin mycke vatten idag och pissat lika mycket så idag har jag inte haft ont. Får se om de kommer mot kvällen. Har kommit fram och tillbaka nu i några dagar som en dov värk. Men än idag inge ont så jag får se. Tar en rågad tesked per dag så överdosera kan jag väl inte riktigt göra?

Nåväl tack för all hjälp får se om jag får ont igen då blir de väl läkarkoll.*popcorn*

Att njursten skulle vara vanligast i den kategorin är långt ifrån vad jag hört. Dricka mycket vatten är alltid bra, en 2-3 liter skulle jag iaf försöka få i mig som minst :)

Davvesk
2010-09-14, 18:29
Att njursten skulle vara vanligast i den kategorin är långt ifrån vad jag hört. Dricka mycket vatten är alltid bra, en 2-3 liter skulle jag iaf försöka få i mig som minst :)


Ojoj mybad mellan 20 och 50 år stod de tydligen. Haha.

Jo jag har dragit i mig säkert kring 5 liter så jag har fått springa och pissa i ett hela dagen på jobbet. Känns än så länge bra!