handdator

Visa fullständig version : Kan kreatin ge magsår?


bear.flowertwig
2010-09-13, 17:47
...eller magsårsliknande symptom?

Jag kör monohydrat sen någon månad nu och insåg att jag nog varit lite "glad i dosereringen". Igår kände jag av nånting som kändes i princip identiskt med magsår som jag haft för ett år sen.

Kan inte se någon annan tydlig koppling (stress osv). Äter möjligen lite mer mjölkprodukter (kvarg) sen ett par månader om det skulle kunna påverka.

HulkH
2010-09-13, 18:06
Hmm, inte helt säker. Dock så ger ju en för stor dos kreatin att njurarna får jobba mer, vilket inte är så bra.

bear.flowertwig
2010-09-13, 18:24
Nån mod kan ju btw flytta tråden till rätt forumdel.

Spinkis
2010-09-14, 17:04
Under de senaste tio åren har man förstått att de flesta magsår orsakas av en bakterie som kallas Helicobacter pylori.

Några goda råd för att undvika magsår

* Smärtstillande medel som acetylsalicylsyra (Magnecyl) och ibuprofen (så kallade NSAID) bör undvikas om man haft ett magsår. Välj i så fall paracetamoltabletter istället (Alvedon och liknande).
* Sluta röka.
* Var försiktig med alkohol, som har en negativ påverkan på slemhinnan i magsäcken.
* Som alltid bör man eftersträva sunda levnadsvanor i övrigt, som regelbunden och varierad kost samt tillräckligt med motion.



http://www.netdoktor.se/mage-tarm/?_PageId=662

bear.flowertwig
2010-09-14, 17:17
http://www.netdoktor.se/mage-tarm/?_PageId=662

Det där kände jag till men tack :thumbup:

För att besvara min egen fråga helt ovetenskapligt så svarar jag: Japp! Om det är orsak eller katalysator vet jag inte men efter att ha tvärt avslutat så försvann symptom genast. Mitt eget fel men kan ju vara bra att veta.

MeekGeek
2010-09-14, 17:33
Under de senaste tio åren har man förstått att de flesta magsår orsakas av en bakterie som kallas Helicobacter pylori.

Inte helt sant. De flesta med magsår, har H. pylori, men de flesta med H. pylori, har inte magsår.

maximuscle
2010-09-15, 20:51
tror mitt shotgun har gett mig magkattar... men e salig blandning av massa pulver skulle säkert kunna ge magsår ( min egen tro)