handdator

Visa fullständig version : Aminosyror, tappar effekt ståendes?


MarcusDanielsson
2010-09-13, 15:32
Jag har läst flera gånger att vassleprotein bör drickas ganska omgående och inte förvaras i kylskåp eller dylikt pga. att det tappar visst innehåll?

Undrar om det är samma med BCAA, eller fungerar det att blanda i en flaska och sedan dricka 4-8 timmar senare?

Eizbear
2010-09-13, 15:34
Kan ej svara för alla tillverkare, men det fabrikatet jag använder kan stå i kylskåpet över ett dygn... Men det borde gälla alla..

Insulinus
2010-09-13, 17:02
Innehåll tappar det knappast, finns teorier om att aminosyrorna kan vrida sig ur sin L-form i vatten men det är inte mer än en obevisad hypotes.

Här visas att vissa aminosyror blir instabila i vätska efter 2 månader medan andra klarar sig i 6 månader då de hade degraderats strax över 10%

A TPN mixture containing amino acids, dextrose, electrolytes, and trace elements was analysed dor chemical stability during storage at 4 degrees C for 6 months. Dextrose, electrolytes, and trace elements appeared to be stable during the storage period. However, this study established that some amino acids were not stable for more than 2 months. After 6 months, the amino acids except tyrosine, lysine, and histidine were degraded by more than 10%. The most pronounced degradation was seen with alanine, proline, threonine, methionine, glycine, and arginine. Tryptophan was, in spite of the presence of bisulphite, one of the more stable amino acids. Further investigations are needed to identify the degradation products. pH and colour of the solution remained unchanged during the study and no precipitation was observed.

J Clin Hosp Pharm. 1983 Sep;8(3):265-74.

Glutamin som är en av den känsligaste aminosyran klarar sig i 4 graders vatten i 14 dagar med 2% förlust över denna tid.

An assessment was made over a period of 14 days of the rate of glutamine degradation in different intravenous solutions kept at 22-24 degrees C, 4 degrees C, -20 degrees C and -80 degrees C. At room temperature (22-24 degrees C) degradation rates in mixed parenteral nutrition solutions and aminoacid/dextrose solutions ranged from 0.7-0.9%/day, in Perifusin 0.6%/day, and in dextrose alone as low as 0.15%/day. At 4 degrees C, glutamine degradation was <0.1-0.2%/day in all solutions examined, at -20 degrees C it was minimal (<0.04%/day) and at -80 degrees C, it was undetectable. Glutamine degradation was found to be associated with the formation of equimolar quantities of ammonia. No glutamate formation was detected. It is concluded that it is possible to store glutamine in parenteral nutrition solutions kept at 4 degrees C, with about 2% loss over a period of 14 days. The degradation is sufficiently slow to consider the use of intravenous glutamine in nutritional therapy.

Clin Nutr. 1991 Aug;10(4):193-8.


Så aminosyrorna klarar sig nog galant i några timmar utan att tappa "effekt" ;) Vad gäller bakterietillväxt har jag sämre koll på, men har svårt att tänka mig att den skulle bli påverkbart stor efter 8h bara..

Sverker
2010-09-13, 17:07
Intressant att aminosyrorna höll sig så bra vid 4°C.
Bör kanske påpeka att varje aminosyra som vrider sig från L- till D-formen är kvar i lösningen och kan teoretiskt blockera andra aminosyror vid upptaget och omsättningen i kroppen;)






Men det är fortfarande mumsmums för bakterier. Det är alltså bara till att blanda och direkt dricka efteråt

Ondskapelsen
2010-09-13, 17:21
Intressant att aminosyrorna höll sig så bra vid 4°C.
Bör kanske påpeka att varje aminosyra som vrider sig från L- till D-formen är kvar i lösningen och kan teoretiskt blockera andra aminosyror vid upptaget och omsättningen i kroppen;)

Men det är fortfarande mumsmums för bakterier. Det är alltså bara till att blanda och direkt dricka efteråt

Kan du utveckla din teori om att vrida sig till D-form? Gärna på svenska :D.

Jag personligen tror inte mängden bakterier som hinner frodas på den timme jag har EAA stå färdigblandat är värd att bry sig om?

Sverker
2010-09-13, 17:45
Det är ingen teori utan verklighet. Det som står i Insulinus post.

Alla aminosyror som vi äter och bygger nya protein av finns i L-formen. Så länge aminosyrorna sitter i långa kedjor, protein, är de stabila. Det är t o m så att när de sitter i korta peptider är de stabila.

Men när aminosyror löses upp i vatten så vrider de sig spontant till sin egen spegelbild, D-formen. Inte så fort som det står i Insulinus post men det sker.

Enkelt uttryckt är L-formen vänsterhanden och D-formen högerhanden. Identiska men ändå sina spegelbilder.






Tycker att du ska visst bry dig om bakterierna. I EAA finns t e x aminosyran histidin. Det förekommer att bakterier bryter ned histidin till histamin !
Alltså signalsubstansen vid olika allergiska reaktioner.

Eizbear
2010-09-13, 19:34
Tycker att du ska visst bry dig om bakterierna. I EAA finns t e x aminosyran histidin. Det förekommer att bakterier bryter ned histidin till histamin !
Alltså signalsubstansen vid olika allergiska reaktioner.



Intressant, det hade jag ingen aning om.. Men det verkar vara lugnt för min del då att hålla dom i kylskåp. Jag är väldigt allergisk mot det mesta och har flertalet mediciner för detta...Dock hjälper det sisådär när det väl har brutit ut.... Bara kortisonstabletter som kan bita på det..

Men jag har aldrig fått en allergiskreaktion utav det, och jag blandar mina BCAA cirka 12-24 timmar innan jag dricker det.. Antingen har jag haft tur, eller så klarar det sig bra i kylskåpet... Det klarar ju sig bättre i kylskåpet än att stå framme helt klart :)

Eizbear
2010-09-13, 19:35
Hmm,, EAA, pratade vi inte om BCAA?

Sverker
2010-09-13, 19:50
:em:...:D

Intressant. Faktiskt intressant. Har faktiskt inte den blekaste aning hur bakterier behandlar grenade aminosyror.

De grenade aminosyrorna är till största delen aerobt bränsle vilket gör den aningen mer svårnedbrytbara.





Men kan NÅGON ge en vettig förklaring varför man MÅSTE blanda en dryck och låta den stå i timmar. Har man något förnuft så blandar man och dricker omedelbart. Det finns INGENTING att vinna med att blanda timmar innan.

Eizbear
2010-09-13, 19:57
AXcell behöver du inte blanda och låta stå i timmar, räcker med halvtimme om det är så.. Dock dricker jag mycket av det under hela dagen, därför jag blandar så mycket..

Kan kolla med tillverkaren om du är intresserad av just varför dom är svårlösligare än andra tillskott ? (Det är väl något just att det är aminosyror och speciellt förgrenade?)

Apos78
2010-09-13, 20:03
Men kan NÅGON ge en vettig förklaring varför man MÅSTE blanda en dryck och låta den stå i timmar. Har man något förnuft så blandar man och dricker omedelbart. Det finns INGENTING att vinna med att blanda timmar innan.

Jag är också nyfiken. Varför? Det går inte speciellt mycket aminosyror på daglig basis och att dricka samt diska sin shaker kan man gott göra på en gång.

Eizbear
2010-09-13, 20:08
:em:...:D



Men kan NÅGON ge en vettig förklaring varför man MÅSTE blanda en dryck och låta den stå i timmar. Har man något förnuft så blandar man och dricker omedelbart. Det finns INGENTING att vinna med att blanda timmar innan.

Jag tror nog jag missförstod det hära. Du var inte intresserad av varför det tar långtid för det att blanda sig ?

Utan snarare varför jag blandar det så pass mycket tidigare ?

Sverker
2010-09-13, 20:08
Kan kolla med tillverkaren om du är intresserad av just varför dom är svårlösligare än andra tillskott ? (Det är väl något just att det är aminosyror och speciellt förgrenade?)


De är fetare än andra aminosyror. Går säkert utmärkt att lösa upp dem i vodka.

capron
2010-09-14, 14:38
Sverker vilken tid pratar vi om ? 2-3 h i vattnet gör väl inte så mycket ?

Sverker
2010-09-14, 19:09
Varför ska drycken stå 2 - 3 timmar ?






Hur lång är laggfasen för de flesta bakterierna. Jag antar att den ligger kring 45 - 60 minuter.

dagsfordeff
2010-09-14, 19:22
Men kan NÅGON ge en vettig förklaring varför man MÅSTE blanda en dryck och låta den stå i timmar. Har man något förnuft så blandar man och dricker omedelbart. Det finns INGENTING att vinna med att blanda timmar innan.

Ingen vettig förklaring kanske.
Men personligen blandar jag aminon jag ska dricka efter passet, precis innan jag börjar passet. Av den enkla anledningen att jag märkt att "klumpar"(mycket små/pulver som inte blandats ut ordentligt) helt försvinner om jag shakar den lite innan och sen låter stå under passet.

Men får ta och sluta med det då för säkerhets skull.

cero
2010-09-14, 20:25
Äh, lite klumpar är ju inte så farligt.

Sniggel
2010-09-15, 12:08
Föredrar också att vänta en stund med att dricka aminosyredrinkar. Pulvret är inte så lättlösligt så jag blandar till drinken 15-30 minuter innan jag påbörjar mitt första set, sen kanske den inte är uppdrucken helt förrän efter passet (orka göra 2 drinkar). Är inte speciellt rädd för bakterier men det var intressant med histidin -> histamin. Ska helt klart ha det i åtanke då jag själv har en del allergier, fast histidin är inte essentiell eller hur var det nu?!

Sverker
2010-09-15, 17:23
Histidin kallades semi-essentiell. Vid kraftig proteinsyntes så hänger inte egenproduktion av histidin med. Gäller alltså små barn som växer kraftigt. Borde rimligen också gälla kraftidrottare som lägger på sig flera kg muskelmassa.

Sniggel
2010-09-17, 12:27
Då minns jag rätt!
Den finns alltså inte med i de vanligaste EAA-produkter med andra ord.

Glutamin har väl också sagts vara semi-essentiell. Men tror knappast att man har kunnat visa det inom muskelbyggning skulle behövas extra glutamin. Snarare om man ligger på sjukhus med 3e gradens brännskador som man håller på och återhämtar sig ifrån som extra glutamin kan vara något att få extra utav.

Sverker
2010-09-17, 17:14
De EAA-produkter som finns i Kolloshopen innehåller histidin.

Sniggel
2010-09-17, 17:26
De EAA-produkter som finns i Kolloshopen innehåller histidin.

Haha där ser man. Man kanske skulle ta och titta efter innan man skriver sina inlägg :P

Dock känns det lite konstigt att de har den med. Eller det kanske är just för att det är vanligt att resonera "better safe than sorry". Användes Histidin i studierna utförda av Tipton & Wolfe?