handdator

Visa fullständig version : Förståndshandikappad jobbar i ICA-reklamen, men inte i riktiga ICA-butiker?


Scorpionida
2010-09-13, 14:21
Såg precis ICA-reklamen där en av de anställda är förståndshandikappad. Jag förstår att han är i reklamen för att ICA ska få good will i och med att de låter en förståndshandikappad medverka i tv, vilket ju faktiskt är väldigt ovanligt i Sverige. Men nu satt jag och funderade på att varför i så fall har jag aldrig sett en förståndshandikappad jobba i en ICA-butik, eller ja, i vilken som helst butik överhuvudtaget?

Jag tycker faktiskt att ICA-reklamen visar på en dubbelmoral i dagens Sverige utan dess like. Särskilt beklämmande tycker jag det är för ICA, som säger sig stå för en sak i reklamen men som är lika falska i verkligheten som alla andra.

Peace out

Tricce
2010-09-13, 14:23
Finns en på ICA rondellen i Väsby.

Rimmon
2010-09-13, 14:23
Hur vet du att det inte jobbar några förståndshandikappade på ICA?

Tricce
2010-09-13, 14:24
Hur vet du att det inte jobbar några förståndshandikappade på ICA?

För han aldrig sett någon och då är det så ;)

stridis
2010-09-13, 14:24
Jag vet en.

Ganymedes
2010-09-13, 14:25
Såg precis ICA-reklamen där en av de anställda är förståndshandikappad. Jag förstår att han är i reklamen för att ICA ska få good will i och med att de låter en förståndshandikappad medverka i tv, vilket ju faktiskt är väldigt ovanligt i Sverige. Men nu satt jag och funderade på att varför i så fall har jag aldrig sett en förståndshandikappad jobba i en ICA-butik, eller ja, i vilken som helst butik överhuvudtaget?

Jag tycker faktiskt att ICA-reklamen visar på en dubbelmoral i dagens Sverige utan dess like. Särskilt beklämmande tycker jag det är för ICA, som säger sig stå för en sak i reklamen men som är lika falska i verkligheten som alla andra.

Peace out

Du har bevisligen inte varit på Siba.

De som bedöms kunna ha ett arbete har ofta det. På företaget bredvid mitt jobbade en störtskön lirare på lagret. Vi brukade springa på varandra i korridorerna ibland och småsnacka lite. Så de finns. Men till skillnad från vissa andra grupper behöver de inte yla ut sin kränkthet i Aftonslasket dagligen.

Har de ett förståndshandikapp så är det nog ganska bra att de inte jobbar med vissa saker, tycker du inte? De kanske jobbar bakom kulisserna istället med saker de kan klara? Eller ska man också överväga att anställda blinda optiker för rättvisans skull? Luktar lite pk-varning i dina antydningar nämligen... :)

ceejay
2010-09-13, 14:25
Det var ju meningen med reklamen, att visa att de anställt handikappade människor. Det var något samarbete mellan ica och typ samhall(osäker)

Nitrometan
2010-09-13, 14:29
ICA-Jerry är en skådespelare från "Glada Hudik-teatern".

Men visst borde de få jobba där de kan/vill.

TimId
2010-09-13, 14:32
Jodå, det finns.

Albatross
2010-09-13, 14:39
Jobbar en sådan individ på mitt lokala ICA åtminstone.

Kek
2010-09-13, 14:42
Här sett en hel del retards på olika ica-affärer runt om i landet så klart det finns men tvivlar på att flertalet av deras personal är det om det är det du vill ha.

hahavaffan
2010-09-13, 14:48
Peace in!

Mindre smart tänkt av dig.

Peace out. MVH. Ha det gött.

Mental
2010-09-13, 14:50
Såg precis ICA-reklamen där en av de anställda är förståndshandikappad. Jag förstår att han är i reklamen för att ICA ska få good will i och med att de låter en förståndshandikappad medverka i tv, vilket ju faktiskt är väldigt ovanligt i Sverige. Men nu satt jag och funderade på att varför i så fall har jag aldrig sett en förståndshandikappad jobba i en ICA-butik, eller ja, i vilken som helst butik överhuvudtaget?

Jag tycker faktiskt att ICA-reklamen visar på en dubbelmoral i dagens Sverige utan dess like. Särskilt beklämmande tycker jag det är för ICA, som säger sig stå för en sak i reklamen men som är lika falska i verkligheten som alla andra.

Peace out

Jag har då sett både personer med downs och med andra former av handikapp arbeta på både ICA och Coop. Så jag tror du får ta tillbaka din ogrundade kritik. Bara för att du inte sett det betyder inte att det inte förekommer.

Mourten
2010-09-13, 14:52
De är frågade om de borde "få" anställas av Ica, nu är de kanske inte raketforskareliten som jobbar på Ica iaf men hade vart lite hånade å veta att ens jobb lika bra kan hanteras av en lirare med 1 kromosom för lite.

dared
2010-09-13, 15:05
Finns ett flertal efterblivna i min lokala Konsum-butik.

Scorpionida
2010-09-13, 15:08
Jaha! Men det var det ju toppen! Har aldrig sett en förståndshandikappad i en ICA-butik. Jag antog för mycket då.

thatice
2010-09-13, 15:09
De är frågade om de borde "få" anställas av Ica, nu är de kanske inte raketforskareliten som jobbar på Ica iaf men hade vart lite hånade å veta att ens jobb lika bra kan hanteras av en lirare med 1 kromosom för lite.

Som att bli erbjuden jobb på ett fartyg för där behöver man ju tydligen inte tillhöra sveriges intelligensreserv för att platsa.
Färjan-Håkan
Kolo-Mourten

Ta nu inte detta så allvarligt då det bara var ett litet bus.

Mourten
2010-09-13, 15:11
Som att bli erbjuden jobb på ett fartyg för där behöver man ju tydligen inte tillhöra sveriges intelligensreserv för att platsa.
Färjan-Håkan
Kolo-Mourten

Ta nu inte detta så allvarligt då det bara var ett litet bus.

M Färjan-Håkan är verkligen en sjöman, han jobbar i baren på viking line, typ som att kalla en seglare för sjöman.

Lallle
2010-09-13, 15:13
Det gör de visst.

tjabon
2010-09-13, 15:32
Finns ett flertal efterblivna i min lokala Konsum-butik.

Gäller många som jobbar på Konsum i Forserum också.

Kek
2010-09-13, 15:35
De är frågade om de borde "få" anställas av Ica, nu är de kanske inte raketforskareliten som jobbar på Ica iaf men hade vart lite hånade å veta att ens jobb lika bra kan hanteras av en lirare med 1 kromosom för lite.

Är ju ingen hemlighet att det inte krävs några större erfarenheter eller begåvning för att jobba på flertalet ställen så varför inte?

Slartibartfast
2010-09-13, 16:07
Jag är lätt förståndshandikappad och jobbar med projektledning, så viss finns vi i alla branscher.

MAXX
2010-09-13, 16:23
Jag är lätt förståndshandikappad och jobbar med projektledning, så viss finns vi i alla branscher.

men åh va häftig och "prestigelös" du är *whatever*

Slartibartfast
2010-09-13, 16:58
men åh va häftig och "prestigelös" du är *whatever*

:D ok, det var inget bra skämt. Men jag fnissa när jag skrev det iaf.

EkarN
2010-09-13, 17:06
Jobbar en lätt förståndshandikappad på Ica-butiken här i stan:)

PyToN
2010-09-13, 17:47
http://www.foraldrakraft.se/ovrigt/jerry-leder-icas-storsatsning-mot-fordomar.html

hahavaffan
2010-09-13, 18:11
Gäller många som jobbar på Konsum i Forserum också.Gäller alla på Konsum nere där mina föräldrar bor också. Och alla på HemSKköp Öster här i Halmstad.

stridis
2010-09-13, 18:14
De är frågade om de borde "få" anställas av Ica, nu är de kanske inte raketforskareliten som jobbar på Ica iaf men hade vart lite hånade å veta att ens jobb lika bra kan hanteras av en lirare med 1 kromosom för lite.

Nu har väl ICA-jerry downs syndrom vilket betyder en extra kromosom. Om du nu inte tänker på könskromosomrubbningen turners syndrom.

Ganymedes
2010-09-13, 18:15
Finns det något självändamål med att anställa utvecklingsstörda? Jag har inte hört debatten förrän nu.

TimId
2010-09-13, 18:26
En winwin-situation? Kan man inte vilja utvecklingstörda väl?

Grazzafukkinrazzi
2010-09-13, 18:30
är ju opti som faen att ha utvecklingsstörda på din arbetsplats, de får all sin lön av arbetsförmedlingen och får normal lön även fast de kanske inte är kapabla att uträtta ett skit, kostar inget för företaget att ha dem där heller.

reserverat för felaktig info.

hultman
2010-09-13, 18:55
Nu har väl ICA-jerry downs syndrom vilket betyder en extra kromosom. Om du nu inte tänker på könskromosomrubbningen turners syndrom.

Menorca! Hoppades innerligt att ingen redan skrivit något i stil med "Ja, kan tänka mig att det vore hemskt för dig att leva i vetskapen att människor med 'rätt' kromosomantal klarar av ditt arbete på samhall" :D

Apropå diskrimineringen av förståndshandikappade så blir jag jävligt irriterad när PK-maffian ryter till. Arbete är ingen rättighet, det finns dessutom ett växande antal människor som ber att en dag få arbeta på ICA. Trist vore om ICA-Jerry snodde dennes arbete, snacka om att känna sig värdelös :D

TimId
2010-09-13, 19:02
---
Apropå diskrimineringen av förståndshandikappade så blir jag jävligt irriterad när PK-maffian ryter till. Arbete är ingen rättighet, det finns dessutom ett växande antal människor som ber att en dag få arbeta på ICA. Trist vore om ICA-Jerry snodde dennes arbete, snacka om att känna sig värdelös :D

Bra! Tvåla till domdär femfemmorna ordentligt! Dom har förtryckt oss länge nog och parasiterat på vår välvilja. Finns inga svaga grupper, bara undfallenhet mot alla som hindrar den rena rasens och Övermänniskornas dominans. Ned med allt svagt och mindrevärdigt!

Bosanac
2010-09-13, 19:30
I mitt jobb så var vi på en föreläsning för två veckor sedan. Det var Per Johansson (tror han hette Johansson) Som bland annat jobbar med han förståndshandikappade Jerry på ICA reklamen och faktum är att det arbetet han sysslar med, där är ca 95 st utvecklingsstörda har kommit överens med 1000st ICA butiker i Sverige att anställa personal med den typen av problem och hittills hade 483st butiker gjort detta.

Elso
2010-09-13, 20:35
På mitt jobb startade de ett projekt med samhall och nu jobbar de i produktion och det är inte bara förståndshandikappade människor som är där utan det är personer med en lunga, personer som inte all klarar stress osv.

Men det har visat sig vara riktigt win-win, personerna ifråga får jobba i sin egen takt och tycke och vi betalar de för deras tjänster och de slipper städa trapphus dagarna i ända. Sen driftar de även kafeterian och håller i städningen och de städar och jobbar på långt mycket bättre än flera normalbevågade personer.

saab900
2010-09-13, 20:44
Jobbar en på min lokala ICA-butik i alla fall, men man märker inte att hon är handikappad förrän man pratar med henne. Jag har sett henne skriva lappar till skyltningen, hon formulerar meningar och stavar bättre än Mourten i alla fall.

Scorpionida
2010-09-13, 20:47
På mitt jobb startade de ett projekt med samhall och nu jobbar de i produktion och det är inte bara förståndshandikappade människor som är där utan det är personer med en lunga, personer som inte all klarar stress osv.

Men det har visat sig vara riktigt win-win, personerna ifråga får jobba i sin egen takt och tycke och vi betalar de för deras tjänster och de slipper städa trapphus dagarna i ända. Sen driftar de även kafeterian och håller i städningen och de städar och jobbar på långt mycket bättre än flera normalbevågade personer.

Vad glad jag blir av den här tråden! Att ha ett arbete är en stor del av att få god självkänsla. På så sätt hjälper man både arbetstagaren som bidrar till en ökad äkta mångfald i samhället.

+1 för ICA.

Olegh
2010-09-13, 21:01
Har också goda erfarenheter av att jobba med folk från Samhall. En lustig kuf, utan egentligen något allvarligare "handikapp". Han jobbar lite långsammare, grimaserar och röker lite för ofta men klarar av arbetsuppgifterna hyffsat.

Vad jag inte gillar, är dock Samhalls sätt att hantera och köra med sin personal som om de vore boskap. Det är ju mycket möjligt att det är till stor del ett lokalt problem, men å andra sidan kan jag tänka mig att det är mycket lättare att en anställd på Samhall hamnar i kläm, eftersom denne kanske är lättare än snittet att köra över.

Elso
2010-09-13, 21:19
Vad glad jag blir av den här tråden! Att ha ett arbete är en stor del av att få god självkänsla. På så sätt hjälper man både arbetstagaren som bidrar till en ökad äkta mångfald i samhället.

+1 för ICA.

Jag beställde boken nyss! :D

http://www.gladahudikteatern.se/shaken.asp

För övrigt så finns Per Johanssons sommarprat på sr.se där han bland annat tar upp projektet ica-jerry och Glada Hudvik såklart!

jakke
2010-09-13, 21:54
I mitt jobb så var vi på en föreläsning för två veckor sedan. Det var Per Johansson (tror han hette Johansson) Som bland annat jobbar med han förståndshandikappade Jerry på ICA reklamen och faktum är att det arbetet han sysslar med, där är ca 95 st utvecklingsstörda har kommit överens med 1000st ICA butiker i Sverige att anställa personal med den typen av problem och hittills hade 483st butiker gjort detta.

Undra om vi jobbar på samma ställe. Var det på en travbana du lyssnade?


Jag tycker det är toppen. Skulle bara bli glad om det fanns en jerry på vårat kontor. Sprida glädje och hjälpa till med enklare sysslor.

944RS
2010-09-14, 21:26
I mitt jobb så var vi på en föreläsning för två veckor sedan. Det var Per Johansson (tror han hette Johansson) Som bland annat jobbar med han förståndshandikappade Jerry på ICA reklamen och faktum är att det arbetet han sysslar med, där är ca 95 st utvecklingsstörda har kommit överens med 1000st ICA butiker i Sverige att anställa personal med den typen av problem och hittills hade 483st butiker gjort detta.

På den Ica Maxi som jag jobbade på tidigare så hade vi ett samarbete med dem.
De "jobbade" oftast bara några timmar om dagen och hade alltid en handledare med sig.

Exdiaq
2010-09-14, 21:36
Jag vet minst en ICA-affär i närheten som har en förståndshandikappad anställd

eternallord
2010-09-14, 22:03
Vilket sanslöst misslyckat försök till PKism...

Bullen!
2010-09-14, 22:38
Jag har en mongis i "min" icabutik iaf. Så det stämmer överens med reklamen.

Och förövrigt är mongisen i reklamen bara en praktikant.

Scratch89
2010-09-14, 22:47
Det finns några stycken här på mitt lokala Coop (men inte där jag jobbar, vad jag vet). Det finns två som verkar vara anställda av Coop, och sen har de Samhall som kommer och plockar varor på morgonen. På Lindexlagret finns det säkert 25-30 stycken från Samhall, som har rätt så monotona sysslor, men som verkar trivas med det de gör. Blir tyvärr körda med lite för mycket av den vanliga personalen, på Lindex då. Vissa är ju kufiga, men en hel del är riktigt sköna krappar. Jag kommer ihåg att en såg att Elin hade två busskort (ett för Göteborgs kommun och ett fritidskort så man kan åka tåg osv), och blev helt till sig.
- "MEN MAN BEHÖVER BARA ETT KORT! MAN KAN LADDA ETT KORT MED EN STOR LADDNING!" Lite jobbigt. :D

På Coop är de väldigt uppskattade, och har tydligen fått utökat till flera butiker, för de är så otroligt noggranna och slarvar aldrig.

thenut
2010-09-14, 22:52
Jag har sett henne skriva lappar till skyltningen, hon formulerar meningar och stavar bättre än Mourten i alla fall.

:laugh:

supercharge
2010-09-15, 04:35
Såg precis ICA-reklamen där en av de anställda är förståndshandikappad. Jag förstår att han är i reklamen för att ICA ska få good will i och med att de låter en förståndshandikappad medverka i tv, vilket ju faktiskt är väldigt ovanligt i Sverige. Men nu satt jag och funderade på att varför i så fall har jag aldrig sett en förståndshandikappad jobba i en ICA-butik, eller ja, i vilken som helst butik överhuvudtaget?

Jag tycker faktiskt att ICA-reklamen visar på en dubbelmoral i dagens Sverige utan dess like. Särskilt beklämmande tycker jag det är för ICA, som säger sig stå för en sak i reklamen men som är lika falska i verkligheten som alla andra.

Peace out

Oj vad hemskt. Av alla saker man kan hetsa upp sig över så är det ICA's felaktiga marknadsföring av att ha förståndshandikappade anställda i butiken som du går igång på.

Arf Pingvin
2010-09-15, 07:02
http://www.expressen.se/nyheter/1.1769378/han-ar-verklighetens-praktikant-jerry

downs på ica. tråd låst /allan

Nitrometan
2010-09-15, 07:59
ICA-Jerry är tillbaka.

LwouATG8t74

Stackars Stig.