handdator

Visa fullständig version : Korta pass - Muskeltillväxt


Numse
2010-09-13, 14:15
Pga sjukdom klarar jag endast av kortare pass just nu och funderar lite över era erfarenheter till kortare/färre pass och hur ni utvecklats.

När jag är frisk kör jag 4-6 pass i veckan där varje pass består av 5-6 övningar och 4set*5-12reps per övning. Jag vet att jag utvecklas bra med den träningsmängden, men jag försöker få ett hum om hur jag utvecklas med den lilla träningen jag får nu.

Kör just nu 2-3 pass i veckan där varje pass består av 2 övningar och 3set*8-10 reps per övning.

Jag fick bra med pump och lite träningsvärk de första två passen, så det tar ju. Men utvecklas jag något alls? Eller är det i princip bara så att jag står still (underhållstränar)?

Är ute efter synpunkter och egna erfarenheter.

BenRichards
2010-09-13, 14:29
Om du är sjuk så ska du ÖVERHUVUDTAGET INTE TRÄNA!

karlingen
2010-09-13, 14:32
vad är det för typ av sjukdom?

King Grub
2010-09-13, 14:37
Det är intensiteten i all träning som till stor del avgör resultaten, inte mängden eller varaktigheten.

Om du är sjuk så ska du ÖVERHUVUDTAGET INTE TRÄNA!

Kan du ju inte säga sådär kategoriskt. Det finns många sjukdomar då det enbart är positivt att träna så mycket sjukdomen tillåter. Det finns fler åkommor än förkylning.

HulkH
2010-09-13, 14:40
Undrar som karlingen vad det är för sjukdom?

Bluesparv
2010-09-13, 15:34
Om du är sjuk så ska du ÖVERHUVUDTAGET INTE TRÄNA!

Jag har astma. Det är en sjukdom. Jag gynnas av att träna.

Meister
2010-09-13, 16:04
Är det inte skönare för dig att köra lågreps om du har astma? Jag syftar på att man inte blir lika anfodd =P

Eddie Vedder
2010-09-13, 16:36
Om du är sjuk så ska du ÖVERHUVUDTAGET INTE TRÄNA!

Undrar som karlingen vad det är för sjukdom?

Hur mycket Numse vill berätta är upp till honom. Är ni intresserade kan ni ju kolla journalen till exempel. Det är inte fråga om att han fått en släng av höstförkylningen om man säger så.

Numse: För att ta ett extremt exempel så gav den här studien positiva resultat hos överviktiga och otränade med tre pass i veckan på vardera 11 (!) minuter:

http://traningslara.se/effekter-fran-styrketraning-pa-ens-energiforbrukning/

Nu är det ju inte en studerad grupp som är överförbar på dig men poängen är den att väldigt lite fortfarande är bättre än ingenting. Och särskilt för dig som varit borta så länge nu.

Bluesparv
2010-09-13, 16:58
Är det inte skönare för dig att köra lågreps om du har astma? Jag syftar på att man inte blir lika anfodd =P

Är ganska lätt astma, men känns när man böjer och markar framförallt. Att förbättra konditionen är ju ett sätt att lindra det på, vilket jag inte fattat än ;)

ajsen
2010-09-13, 17:10
Kan du köra tungt?

Reverse Pyramid Training + Lågvolym

Numse
2010-09-14, 08:56
Det är intensiteten i all träning som till stor del avgör resultaten, inte mängden eller varaktigheten.

Yes, intensiteten är bra mycket lägre naturligtvis.

Numse: För att ta ett extremt exempel så gav den här studien positiva resultat hos överviktiga och otränade med tre pass i veckan på vardera 11 (!) minuter:

http://traningslara.se/effekter-fran-styrketraning-pa-ens-energiforbrukning/

Nu är det ju inte en studerad grupp som är överförbar på dig men poängen är den att väldigt lite fortfarande är bättre än ingenting. Och särskilt för dig som varit borta så länge nu.

Intressent, all info är bra. Tackar!

Kan du köra tungt?

Reverse Pyramid Training + Lågvolym

Jag har bara börjat experimentera och vet inte hur tunga lågreps respektive lättare högreps påverka min kropp olika. Men jag gissar att tyngre vikter och lite lägre reps är att fördra när man inte klarar fler än två övningar, även om jag bara kör 3-4 set?