handdator

Visa fullständig version : bulk/träning efter bantning - lagra mer fett?


Zorban
2010-09-13, 09:04
För ca 4-5 månader sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt (25 år, 173 lång, 81 kg, väldigt otränad). Nu ligger jag på ca 64 kg. Jag har aldrig tränat styrketräning och förlorade antagligen en del muskler med min diet, även om viktminskningen nog till största del består av fett eftersom jag ser betydligt smalare ut och har fått bort det mesta fettet. Viktnedgången åstadkomms genom kaloriräkning i kombination med promenader. Såg dock till att få i mig tillräckligt med protein. I efterhand inser jag att det var väldigt dumt av mig att inte träna samtidigt, men gjort är gjort.

Nu tänkte jag iaf börja styrketräna seriöst. För att kunna bygga måste jag ju ligga på ett litet kcal-överskott, tänkte köra ungefär 250kcal per dag och träna styrka 3 eller max 4 gånger per vecka. Efter att ha googlat runt lite så har jag läst att om jag "bantat" ner mig så kommer kaloriöverskottet vid denna lilla bulkning (och i all framtid) inte att leda till ökad muskelmassa i princip, utan jag kommer bara lagra massa fett? Hur bra stämmer detta? Om jag ligger på ett litet överskott och tränar hårt, kommer jag då knappt att bygga muskler utan istället bli tjock igen? Trots att jag aldrig tränat innan och man sägs öka väldigt fort i början. Jag var ju inte direkt super-överviktig innan min bantning, även om jag hade en del fett runt mage/ben, och viktökningen har kommit på senare år.

Vad är det bästa jag kan göra i denna situationen om jag vill bygga muskler? Givetvis är jag beredd att gå upp lite i fett och deffa bort det när jag fått lite muskler, men jag vill ju inte bulka om det bara kommer resultera i mera kroppsfett. Vad har jag för förutsättningar efter att ha bantat bort ca 16 kg?

King Grub
2010-09-13, 09:09
Hur bra stämmer detta?

Det stämmer. Den som förlorat fett vid viktnedgång, lägger på sig fett vid viktuppgång. Med styrketräning med i bilden kommer dock en större del av viktuppgången att bestå av fettfri massa, och det var inte direkt någon morbid övervikt du satt inne med.

Zorban
2010-09-13, 09:13
Tack för det snabba svaret :)

Men hur pass "globalt" är detta fenomen? Kommer jag lägga på mig fett i resten av livet vid en viktuppgång? Bara för att jag legat på kcal-underskott en tid? Mycket intressant ämne. Efter att ha slitit så hårt i flera månader vore såklart det värsta att jag skulle få tillbaka allt fett. Jag har nog inte jätteallvarliga anlag för att bli tjock, utan jag gick upp mycket i vikt förra året pga idiotisk kost och för mycket stillasittande.

Om jag ligger på ett överskott och tränar samtidigt, vad blir då skillnaden jämtemot en person som aldrig varit tjock / bantat som ligger på samma överskott och tränar? Kommer han helt enkelt att "använda" mer av överskottet åt muskelbildning och lagra mindre som fett?

King Grub
2010-09-13, 09:18
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893&highlight=permanent

Zorban
2010-09-13, 09:22
Tack!

Men hur ser mina framtidsutsikter ut tror du? Om jag får välja mellan att gå upp i fett pga att jag äter normalt och tränar, och att ligga på ett konstant underskott och se smal ut, så väljer jag ju det sistnämnda. Men kanske är ok med tanke på att jag inte direkt var jätteöverviktig, samt att jag börjar träna ordentligt?

King Grub
2010-09-13, 09:23
Håll koll på viktuppgången och se till att fettillväxten inte skenar iväg mer än du är bekväm med.

Zorban
2010-09-13, 09:27
Tack!

Finns det något jag hade kunnat göra annorlunda, eller är en person som en gång blivit lite överviktig "fucked for life" så att säga?

King Grub
2010-09-13, 09:31
Inte alls, men du kanske kommer att ha lite lättare att tjockna till om du överäter okontrollerat än vad du hade haft om du alltid varit smal. Men du har inte varit så överviktig att det borde ställa till mer problem än att du får hålla lite mer koll, inte följa "Ääääääät!"-rekommendationer som man ser ibland, som kanske lämpar sig för en 17-åring utan ett kilo synbart fett på kroppen som får kämpa för att ens hålla sin kroppsvikt uppe.

Zorban
2010-09-13, 09:51
Oki tackar!

1. Men ta en person som aldrig varit tjock, som bulkar upp sig 10 kg fett (och en hel del muskler). Antar att det gäller rätt många på det här forumet. Kommer de då också ha lättare att bli tjocka än tidigare, eftersom de haft 10 kg extra fett i kroppen?

2. Borde jag kunna träna upp mig till en hyffsat muskulös kropp (är inte ute efter att se ut som Arnold 1975), deffa mig, och sedan hålla den formen genom att ligga på kcal-jämnvikt och fortsätta träna regelbundet? Dvs äta ungefär enligt harris&benedict-ekvationen, och inte behöva ligga 500 kcal under den för att hålla vikten stabil. Blivit lite orolig för att hela min kropp har blivit konstig nu och har som enda mål att göra mig tjock igen :)

3. Jag har hört att fettceller aldrig försvinner, utan bara blir mindre. Men blir fettcellerna fler vid lite övervikt? Eller har jag i princip samma antal fettceller som jag hade för flera år sedan, bara att de blev större och sen mindre igen?