handdator

Visa fullständig version : Stor skillnad på muskeltillväxt med 1 helkroppspass i veckan jämfört med 2?


sumialic
2010-09-13, 07:15
Är det stor skillnad på muskeltillväxt om jag kör 1 helkroppspass i veckan istället för 2? Antalet repes och set är lika mycket om man ser till hela veckan.

blondyz
2010-09-13, 08:22
beror lite på diciplin, ork m.m.

Jag hade kört 2st på 50 min helldre än ett på 2h!

sumialic
2010-09-13, 08:40
beror lite på diciplin, ork m.m.

Jag hade kört 2st på 50 min helldre än ett på 2h!

Nu tar det iofs inte 2 timmar ändå... 1½ tar det väl ungefär om jag kör en gång i veckan.

1 en i veckan passar in bättre i mitt liv men om det innebär säg 20% mindre muskeltillväxt (vilket jag iofs tvivlar på) så får jag ta mig tid att köra 2 gånger i veckan ändå...

Mourten
2010-09-13, 12:01
Nu tar det iofs inte 2 timmar ändå... 1½ tar det väl ungefär om jag kör en gång i veckan.

1 en i veckan passar in bättre i mitt liv men om det innebär säg 20% mindre muskeltillväxt (vilket jag iofs tvivlar på) så får jag ta mig tid att köra 2 gånger i veckan ändå...

De tar tid att bygga muskler, 1 pass vecka ger 52 pass/år, jag är inte ens säker på att endast 1 pass kommer att rendera i tillväxt i någon större grad.

Pungis
2010-09-13, 12:03
Börja med ett pass om det passar bäst. Se hur det går.

Rusk
2010-09-13, 12:06
Då helkroppspass ger väldigt lite volym / muskel per pass så skulle jag inte förvänta mig mkt, om ens några resultat.

sumialic
2010-09-13, 12:26
Herregud vilka flumsvar här inne hittils. Är detta flashback eller kolozzeum? Verkar vara det förstnämnda... "inga resultat" LOL:smash::smash:


Om någon SERIÖS, KUNNIG, kan svara så var frågan igen ett helkroppspass mot två helkroppspass. Träningsmängden är densamma i slutet på veckan oavsett antal pass!


Hade kunnat vara 18 helkroppspass i veckan mot ett träningsvolymen är ändå densamma i slutet på veckan!

Mourten
2010-09-13, 12:28
Herregud vilka flumsvar här inne hittils. Är detta flashback eller kolozzeum? Verkar vara det förstnämnda... "inga resultat" LOL:smash::smash:


Om någon SERIÖS, KUNNIG, kan svara så var frågan igen ett helkroppspass mot två helkroppspass. Träningsmängden är densamma i slutet på veckan oavsett antal pass!


Hade kunnat vara 18 helkroppspass i veckan mot ett träningsvolymen är ändå densamma i slutet på veckan!

LOL va menar du med kunnig, någon som läst boken "1 lr 2 gånger i veckan ger bäst resultat" eller folk som tränat 5 år + och kan ge dig praktiska skillnader.
Jajaj, va en speta.

Morrris
2010-09-13, 12:35
Varför dela upp träningen på två pass om du inte gör någon form av uppdelning?

Grahn
2010-09-13, 12:36
Är det stor skillnad på muskeltillväxt om jag kör 1 helkroppspass i veckan istället för 2? Antalet repes och set är lika mycket om man ser till hela veckan.

Testat? Vad tyckte du själv?
Rent spontant så borde du kunna ta ut dig hårdare( köra tyngre alt mer volym ) i varje enskilt pass så att den totala veckobelastningen blir högre och du i slutändan blir större. Jag hade dock kört lite mer volym än 50% om jag kört 2 pass själv, du är inte färdig innan du är färdig oavsett om du kör oftare.

Personligen tror jag stenhårt på hög träningsfrekvens för muskelvolym. Men man måste känna efter själv så att man inte blir för sliten och skadad men 2 pass i veckan är väl inte så mycket så att det borde vara något problem.

sumialic
2010-09-13, 12:44
LOL va menar du med kunnig, någon som läst boken "1 lr 2 gånger i veckan ger bäst resultat" eller folk som tränat 5 år + och kan ge dig praktiska skillnader.
Jajaj, va en speta.

Att säga att man inte bygger på ett helkroppspass i veckan är idiotiskt.

Man bygger muskler på att köra 3x8 hela kroppen en gång i veckan. Inte så mycket, men man bygger.

Nu har jag däremot inte tänkt köra 3x8 utan ett pass hade kunnat vara t.ex.

3x5 + 3x8 + 3x12 för varje muskel. Träningsvolymen av ett helkroppspass i veckan kommer bli likdan som med 3 helkroppspass i veckan.

Medusa
2010-09-13, 12:47
om du vet bäst så behöver du väl inte fråga om råd utan kan väl hålla käften istället.. det tar tid att bygga muskler, om du tränar oftare kommer musklerna växa oftare, dom återhämtar sig under kortare tid än 6 dagar så du kan enkelt träna 2 helkroppspass i veckan med samma volym och du får antagligen bättre resultat..

fattaru?

Morrris
2010-09-13, 12:47
Du har ingen vidare attityd med tanke på hur lite du kan. 9 set/vecka mer muskelgrupp är inte spec mycket det heller.

Jag föreslår två halvkroppspass.

sumialic
2010-09-13, 12:50
Testat? Vad tyckte du själv?
Rent spontant så borde du kunna ta ut dig hårdare( köra tyngre alt mer volym ) i varje enskilt pass så att den totala veckobelastningen blir högre och du i slutändan blir större. Jag hade dock kört lite mer volym än 50% om jag kört 2 pass själv, du är inte färdig innan du är färdig oavsett om du kör oftare.

Personligen tror jag stenhårt på hög träningsfrekvens för muskelvolym. Men man måste känna efter själv så att man inte blir för sliten och skadad men 2 pass i veckan är väl inte så mycket så att det borde vara något problem.

Inte testat. Alltid tränat 3 dagar i veckan förutom på senaste då jag dragit ner till 2. Önskar att dra ner till 1 dag såvida muskeltillväxten inte blir FÖR lidande.

Som sagt innan så kör jag nu två helkroppspass i veckan. Kan vara runt 40reps per muskel per pass, alltså 80 reps totalt/vecka.

Skulle jag dra ner till ett pass i veckan skulle det istället bli 80 reps per muskel per pass, alltså 80 reps totalt/vecka.

Att jag kommer få färre tillfällen att stimulera en upphöjd proteinsyntes är ett faktum. Frågan är om det finns flera negativa effekter och HUR (svårt att säga yes) mycket detta kommer påverka muskeltillväxten.

Jag kan utan problem offra ett visst antal procent tillväxt för att gå ner till ett pass i veckan eftersom det passar ihop med mitt liv bättre, men jag är inte redo att offra alltför mycket.

sumialic
2010-09-13, 12:51
om du vet bäst så behöver du väl inte fråga om råd utan kan väl hålla käften istället.. det tar tid att bygga muskler, om du tränar oftare kommer musklerna växa oftare, dom återhämtar sig under kortare tid än 6 dagar så du kan enkelt träna 2 helkroppspass i veckan med samma volym och du får antagligen bättre resultat..

fattaru?

Jag vet inte bäst, men tydligen vet jag bättre än en del här vilket är jävligt skrämmande. Vissa borde endast läsa och inte skriva. Ta till dig.

Du kan inte säga att musklerna återhämtar sig kortare tid än 6 dagar. Det beror väldigt mycket på.

sumialic
2010-09-13, 12:54
Du har ingen vidare attityd med tanke på hur lite du kan. 9 set/vecka mer muskelgrupp är inte spec mycket det heller.

Jag föreslår två halvkroppspass.

ZzZzZz. Har de bytt ut hela forumet?

Jag har kört runt 70 reps i veckan (antal set beror på vikt såklart) i flera år och jag är stor. Över 90kilo rutor etc. Jaja, det är oväsentligt.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan där jag frågade vad optimal träningsmängd var i veckan. Jag fick som svar att det fanns forskning på runt 50-60 reps i veckan.

Så att komma här och säga att 70 reps i veckan per muskel är lite utan att pumpa anabola ala coleman är very very wrong.

von huff
2010-09-13, 12:58
Nog får man säkert nån sorts resultat med ett helkroppspass men 2 är nog betydligt bättre

Grahn
2010-09-13, 13:01
Jag tror ingen kan ge dig en siffra varken i kg eller procent exakt på hur du skulle påverkas av att gå ned till endast ett pass i veckan.
Det beror dessutom väldigt mycket på hur du är som person, gör den låga frekvensen att du kan gå in stenhårt och köra ett monstruöst hårt pass? eller fiser du dig igenom det och hade haft lättare att köra hårt om passet var delat på två?

Personligen har jag lättare för att köra hårt i 2x45min än 90min, men det tar onekligen tid att vara på gymmet nästan varenda dag.....

sumialic
2010-09-13, 13:12
Jag tror ingen kan ge dig en siffra varken i kg eller procent exakt på hur du skulle påverkas av att gå ned till endast ett pass i veckan.
Det beror dessutom väldigt mycket på hur du är som person, gör den låga frekvensen att du kan gå in stenhårt och köra ett monstruöst hårt pass? eller fiser du dig igenom det och hade haft lättare att köra hårt om passet var delat på två?

Personligen har jag lättare för att köra hårt i 2x45min än 90min, men det tar onekligen tid att vara på gymmet nästan varenda dag.....

Förstår att det kan vara svårt att svara på, men någon fingervisning borde väl gå att ge? Vilka faktorer blir påverkade på att man drar ner från 2 pass till 1 förutom ett extra tillfälle med upphöjd proteinsyntes?

Jag kommer antagligen träna lika hårt när jag kör ett pass som när jag kör två pass. Skillnaden blir att med ett pass så kommer det bli jobbigare såklart, men inställningen och arbetet kommer vara detsamma. 100% som alltid. Musklerna kommer ju vara ännu mer slutkörda efter passet än vanligt eftersom träningsmängden på samma pass fördubblas.

Grahn
2010-09-13, 13:24
Tror inte någon kan ge dig riktigt det svar du söker.

Men OM du kan dubbla volymen i ett pass och du tidigare körde 100% vilken energi skall användas till den andra halvan av passet? Givetvis kommer du att få justera dina belastningar nedåt och det totala arbetet under veckan kommer ju att bli lägre. Hur mycket lägre kan du bara ta reda på själv men siffran där är nog det närmaste du kan komma ett svar.

Hur mycket ytterligare minskning du får av att frekvensen blir halverad vet jag inte men det torde vara märkbart.

Min uppfattning är att träna sällan men längre mer lämpar sig för att träna tungt och sträva efter styrka än att fokusera på muskelvolym.

von huff
2010-09-13, 13:25
Att träna musklerna riktigt slut en gång i veckan är sämre än att träna musklerna två ggr i veckan är jag helt övertygad om.Sen tror jag att man har mer nytta av att inte träna musklerna helt slut pga av nervsystem och annan återhämtning

sumialic
2010-09-13, 13:36
Tror inte någon kan ge dig riktigt det svar du söker.

Men OM du kan dubbla volymen i ett pass och du tidigare körde 100% vilken energi skall användas till den andra halvan av passet? Givetvis kommer du att få justera dina belastningar nedåt och det totala arbetet under veckan kommer ju att bli lägre. Hur mycket lägre kan du bara ta reda på själv men siffran där är nog det närmaste du kan komma ett svar.

Hur mycket ytterligare minskning du får av att frekvensen blir halverad vet jag inte men det torde vara märkbart.

Min uppfattning är att träna sällan men längre mer lämpar sig för att träna tungt och sträva efter styrka än att fokusera på muskelvolym.

Skrev ett långt svar, men råkade fibbla bort det... Kort sagt så höll jag med dig, men tror inte att belastningen kommer blir jättemycket lägre. Som jag tränar nu känner jag ofta att jag hade kunnat göra fler set på samma vikt, men gör det inte för att hinna återhämta mig till nästa pass.

JimmyJoe
2010-09-13, 13:36
Beror lite på hur mycket muskler du har, är du tunnis kommer du garanterat att bygga, är du hulken kommer du att underhålla musklerna men inte mer än så.

Scratch89
2010-09-13, 13:36
Robban tränade ju ett helkroppspass i veckan förut, och han växte som ogräs. Men då pratar vi inte om tre set per muskelgrupp halvt till fail, utan han TRÄNADE. Tunga vikter, dropset, cheating, och kanske motsvarande 12-15 set per muskel och pass.

Scratch89
2010-09-13, 13:37
LOL va menar du med kunnig, någon som läst boken "1 lr 2 gånger i veckan ger bäst resultat" eller folk som tränat 5 år + och kan ge dig praktiska skillnader.
Jajaj, va en speta.

Jag har saknat dig. :)

sumialic
2010-09-13, 13:38
Att träna musklerna riktigt slut en gång i veckan är sämre än att träna musklerna två ggr i veckan är jag helt övertygad om.Sen tror jag att man har mer nytta av att inte träna musklerna helt slut pga av nervsystem och annan återhämtning


Mjo. Frågan är hur stor skillnaden är. Kommer person a som tränar två gånger i veckan bli dubbelt så stort som person b som tränar en gång i veckan? 50% större? 30, 20 10 etc etc.

Jag skulle själv kunna gissa på att det kanske är 10-20% skillnad max men det är rena gissningar från min sida.

von huff
2010-09-13, 13:38
Robban tränade ju ett helkroppspass i veckan förut, och han växte som ogräs. Men då pratar vi inte om tre set per muskelgrupp halvt till fail, utan han TRÄNADE. Tunga vikter, dropset, cheating, och kanske motsvarande 12-15 set per muskel och pass.

Och nu växer han ännu bättre med 3/4split eller vad han nu tränar efter;)

von huff
2010-09-13, 13:39
Mjo. Frågan är hur stor skillnaden är. Kommer person a som tränar två gånger i veckan bli dubbelt så stort som person b som tränar en gång i veckan? 50% större? 30, 20 10 etc etc.

Jag skulle själv kunna gissa på att det kanske är 10-20% skillnad max men det är rena gissningar från min sida.

Omöjligt att säga men en betydlig skillnad iaf

Scratch89
2010-09-13, 13:41
Och nu växer han ännu bättre med 3/4split eller vad han nu tränar efter;)

Möjligen, men det var inte poängen. Kan man växa med ett helkroppspass i veckan? Ja. Hade han växt bättre om han börjat med en split direkt? Vem vet? Kanske är det så, men kanske hade han bara tränat för mesigt och inte kunnat tillgodogöra sig det. Det finns ju rätt så färska studier som visar just att hel/halvkroppspass i början av sin karriär, och sedan en övergång till en split, verkar vara det bästa.

sumialic
2010-09-13, 13:41
Robban tränade ju ett helkroppspass i veckan förut, och han växte som ogräs. Men då pratar vi inte om tre set per muskelgrupp halvt till fail, utan han TRÄNADE. Tunga vikter, dropset, cheating, och kanske motsvarande 12-15 set per muskel och pass.

Jag hade tänkt köra runt 8 set, men kan absolut tänka mig att köra högre ifall det är vad som krävs. Allt handlar ju om att hinna vila upp sig till nästa pass igen.

Jag TRÄNAR alltid:)

Finns det mer info man kan få om honom? Är han ren? (du är väl tvungen att svara ja på denna frågan, men misstänker du att han inte är får du gärna pma det:))

von huff
2010-09-13, 13:48
Möjligen, men det var inte poängen. Kan man växa med ett helkroppspass i veckan? Ja. Hade han växt bättre om han börjat med en split direkt? Vem vet? Kanske är det så, men kanske hade han bara tränat för mesigt och inte kunnat tillgodogöra sig det. Det finns ju rätt så färska studier som visar just att hel/halvkroppspass i början av sin karriär, och sedan en övergång till en split, verkar vara det bästa.

Klart att man växer i en viss mån.Fast det är nog inte så många som har en sån energi att de orkar prestera bra genom ett helt helkroppspass vilket är möjligt i ett splittat schema.Funkar säkert bra för nybörjare då man inte behöver så stor träningsvolym.Hur som helst så är jag övertgad att 2 pass är bättre än 1 i de flesta fall

Grahn
2010-09-13, 13:54
Skrev ett långt svar, men råkade fibbla bort det... Kort sagt så höll jag med dig, men tror inte att belastningen kommer blir jättemycket lägre. Som jag tränar nu känner jag ofta att jag hade kunnat göra fler set på samma vikt, men gör det inte för att hinna återhämta mig till nästa pass.

Då tycker jag du ska testa och se hur du tycker det fungerar, kanske passar det dig som handsken att köra stenhårt ett pass i veckan. Men jag skulle gissa att du får köra tills du ser dubbelt och ögonen står ut på skaft för att det verkligen ska fungera.

Lycka till oavsett! :)

blondyz
2010-09-13, 14:06
Jag hade tänkt köra runt 8 set, men kan absolut tänka mig att köra högre ifall det är vad som krävs. Allt handlar ju om att hinna vila upp sig till nästa pass igen.

Jag TRÄNAR alltid:)

Finns det mer info man kan få om honom? Är han ren? (du är väl tvungen att svara ja på denna frågan, men misstänker du att han inte är får du gärna pma det:))

På en veckas vila bör din kropp kunna ta igen sig totalt från passet, även om du kör 110% stenhårt.

Och på frågan om killen det talas om är ren så har jag inget svar, dock låter det väldigt orimligt att preppa om man tränar ett pass i veckan, återhämtning under påverkan av hormontillskott går mycket snabbare än för en person som inte tar hormontillskott (AAS).

sumialic
2010-09-13, 14:10
På en veckas vila bör din kropp kunna ta igen sig totalt från passet, även om du kör 110% stenhårt.

Och på frågan om killen det talas om är ren så har jag inget svar, dock låter det väldigt orimligt att preppa om man tränar ett pass i veckan, återhämtning under påverkan av hormontillskott går mycket snabbare än för en person som inte tar hormontillskott (AAS).

Det beror ju på hur mycket man kör. Kör jag 20 set biceps så är jag antagligen inte återhämtad på en vecka. Det är också en intressant fråga - hur mycket man kan köra på ett pass för att hinna återhämta sig en vecka senare. Och detta beror ju såklart även på hur mycket vila och mat man får.

Ja, det låter orimligt, men det finns många idioter som preppar också.

blondyz
2010-09-13, 14:39
Det beror ju på hur mycket man kör. Kör jag 20 set biceps så är jag antagligen inte återhämtad på en vecka. Det är också en intressant fråga - hur mycket man kan köra på ett pass för att hinna återhämta sig en vecka senare. Och detta beror ju såklart även på hur mycket vila och mat man får.

Ja, det låter orimligt, men det finns många idioter som preppar också.

Enligt vad jag läst mig till skall man vila en muskel minst 48-72h innan man tränar samma en gång till. Om man verkligen pressar sig, kan det säkert ta längre tid, men en vecka tror jag skall vara helt lugnt!

Mourten
2010-09-13, 14:40
Jisses, inte vart på kolo aktivt på länge men fortfarande samma imba naabs som tror dom kan allt om träning efter 2 veckor på friskis.
Sumialic helt ärligt om jag postar forskning som tyder på si lr så kommer du lyssna?
Personligen lyssnar jag på de som växer en på dem som sitter med glajjorna på snoken å kan träna i teorin.

sumialic
2010-09-13, 14:55
Enligt vad jag läst mig till skall man vila en muskel minst 48-72h innan man tränar samma en gång till. Om man verkligen pressar sig, kan det säkert ta längre tid, men en vecka tror jag skall vara helt lugnt!

Det är lite som att säga om du sträcker en muskel ska du vila så här länge. Eller om du bryter benet ska du vila såhär länge. Hur länge man ska vila beror på hur mycket muskeln belastats, mat och vila.

Rusk
2010-09-13, 14:56
Jag vet inte bäst, men tydligen vet jag bättre än en del här vilket är jävligt skrämmande. Vissa borde endast läsa och inte skriva. Ta till dig.

Du kan inte säga att musklerna återhämtar sig kortare tid än 6 dagar. Det beror väldigt mycket på.

Musklerna är återhämtade inom 72h (3 dagar), Leder etc kan ta längre tid om man går till failure eller forced reps.

sumialic
2010-09-13, 14:57
Jisses, inte vart på kolo aktivt på länge men fortfarande samma imba naabs som tror dom kan allt om träning efter 2 veckor på friskis.
Sumialic helt ärligt om jag postar forskning som tyder på si lr så kommer du lyssna?
Personligen lyssnar jag på de som växer en på dem som sitter med glajjorna på snoken å kan träna i teorin.


Att växa är lätt, det klarar vilken idiot som helst (uppenbarligen om man läser vissa svar i tråden). Dessutom använder väldigt många anabola hur mycket de än kommer förneka det på ett forum som detta t.ex.

Personligen lyssnar jag till de som kan teorin för att växa kan vem som helst klara av. Det är inte svårt att styrketräna och växa, däremot svårt att bemästra det.

sumialic
2010-09-13, 15:00
Musklerna är återhämtade inom 72h (3 dagar), Leder etc kan ta längre tid om man går till failure eller forced reps.

Har du studier på det där för jag betvivlar starkt att musklerna är återhämtade på 3 dagar oavsett förhållande.

Mourten
2010-09-13, 15:04
Att växa är lätt, det klarar vilken idiot som helst (uppenbarligen om man läser vissa svar i tråden). Dessutom använder väldigt många anabola hur mycket de än kommer förneka det på ett forum som detta t.ex.

Personligen lyssnar jag till de som kan teorin för att växa kan vem som helst klara av. Det är inte svårt att styrketräna och växa, däremot svårt att bemästra det.

Så om du ska bli bra på att springa lyssnar du hellre på Tor-Leif 108 kg som läst 180 HP löpning än Racer som löpt maran 105 ggr och har svenskrekord på 10 km men är analfabet, bra teori.

Grahn
2010-09-13, 15:09
Så om du ska bli bra på att springa lyssnar du hellre på Tor-Leif 108 kg som läst 180 HP löpning än Racer som löpt maran 105 ggr och har svenskrekord på 10 km men är analfabet, bra teori.

Om Tor-Leif var Racers tränare så låter det väl som en bra idé?

Mourten
2010-09-13, 15:16
Om Tor-Leif var Racers tränare så låter det väl som en bra idé?

Fan va alla alltid ska tjata om de där, jag kommer alltid anse att Maradona, Pele och Messi kan mer om fotboll än tränare.

En bra spelare/lyftare/bodybuilder kan bli galet bra utan någon coach men en coach kan inte göra ett skit utan en spelare/lyftare/bb

Grahn
2010-09-13, 15:23
Fan va alla alltid ska tjata om de där, jag kommer alltid anse att Maradona, Pele och Messi kan mer om fotboll än tränare.

Man får tycka som man vill :) jag tycker du blandar ihop teori och praktik jag.

En bra spelare/lyftare/bodybuilder kan bli galet bra utan någon coach men en coach kan inte göra ett skit utan en spelare/lyftare/bb

Det betyder ju inte att den atleten kan träna någon annan till samma resultat, eller hur?


Sen är det väl förvisso ont om tränare här utan mer skrivbordbyggare men vill man konsultera en flashig tränare får man nog pröjsa med :)

WHITEFOLKS
2010-09-13, 15:24
En bra spelare har uppenbarligen lyckats bli bra ja. Det betyder inte att han kan få någon annan att bli bra.

Det är två olika sorters talanger som behövs för att utöva en sport bra och för att kunna lära ut/motivera bra. Speciellt när det gäller lag och bollsporter som du hade som exempel

Mourten
2010-09-13, 15:26
En bra spelare har uppenbarligen lyckats bli bra ja. Det betyder inte att han kan få någon annan att bli bra.

Det är två olika sorters talanger som behövs för att utöva en sport bra och för att kunna lära ut/motivera bra. Speciellt när det gäller lag och bollsporter som du hade som exempel

Jo men vad har de med att rekommendera någon si eller så på ett forum?
Om Olle 61 kg rekommenderar si och Grympfe 110 kg 5% BF rekommenderar så vem lyssnar du på?

sumialic
2010-09-13, 15:32
Fan va alla alltid ska tjata om de där, jag kommer alltid anse att Maradona, Pele och Messi kan mer om fotboll än tränare.

En bra spelare/lyftare/bodybuilder kan bli galet bra utan någon coach men en coach kan inte göra ett skit utan en spelare/lyftare/bb

Det finns hur många människor som helst som är storväxta och vältränade men som t.ex. kör speciella övningar för att träna inre bröst:smash: Dessa lyssnar jag 0 sekunder på.

WHITEFOLKS
2010-09-13, 15:32
Jo men vad har de med att rekommendera någon si eller så på ett forum?
Om Olle 61 kg rekommenderar si och Grympfe 110 kg 5% BF rekommenderar så vem lyssnar du på?

Det beror på vad frågan gällde.

Oftast försöker jag hitta lite mer "tanken bakom svaret" snarare än att bara följa precis vad någon säger utan att förklara. Då börjar det kvitta mer hur de själva ser ut.

Mourten
2010-09-13, 15:35
Det finns hur många människor som helst som är storväxta och vältränade men som t.ex. kör speciella övningar för att träna inre bröst:smash: Dessa lyssnar jag 0 sekunder på.

Ja men de säger ju säg själv om man inte är helt efterbliven att musklerna inte kan jobba så, dvs de finns inget inre bröst men de är ju bara att sortera bort.
Tror dock att lyssnar man på folk som är stora/starka och sen tänker lite själv blire de betydligt bättre en om man lyssnar på stickor.

WHITEFOLKS
2010-09-13, 15:40
Ja kan man sortera bort det som är dåligt automatiskt så spelar det ju ingen roll vem man lyssnar på egentligen, de flesta kan nog komma med någon sorts information.

Timme
2010-09-13, 15:50
Herregud vilka flumsvar här inne hittils. Är detta flashback eller kolozzeum? Verkar vara det förstnämnda... "inga resultat" LOL:smash::smash:


Om någon SERIÖS, KUNNIG, kan svara så var frågan igen ett helkroppspass mot två helkroppspass. Träningsmängden är densamma i slutet på veckan oavsett antal pass!


Hade kunnat vara 18 helkroppspass i veckan mot ett träningsvolymen är ändå densamma i slutet på veckan!

men din Tomte.

Vill du bli grov så måste du träna både ofta och hårt. Ständigt pressa kroppen ofta och öka vikterna. Finns ingen som blivt rikitgt stark/grov på lite träning.

1 pass i veckan är ett enda stort LOL!

Rusk
2010-09-13, 15:52
men din Tomte.

Vill du bli grov så måste du träna både ofta och hårt. Ständigt pressa kroppen ofta och öka vikterna. Finns ingen som blivt rikitgt stark/grov på lite träning.

1 pass i veckan är ett enda stort LOL!

Word! +1

Meister
2010-09-13, 15:57
Ja men de säger ju säg själv om man inte är helt efterbliven att musklerna inte kan jobba så, dvs de finns inget inre bröst men de är ju bara att sortera bort.
Tror dock att lyssnar man på folk som är stora/starka och sen tänker lite själv blire de betydligt bättre en om man lyssnar på stickor.

Torsken har talat. Byt attityd förhelvete.

Morrris
2010-09-13, 17:24
ZzZzZz. Har de bytt ut hela forumet?

Jag har kört runt 70 reps i veckan (antal set beror på vikt såklart) i flera år och jag är stor. Över 90kilo rutor etc. Jaja, det är oväsentligt.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan där jag frågade vad optimal träningsmängd var i veckan. Jag fick som svar att det fanns forskning på runt 50-60 reps i veckan.

Så att komma här och säga att 70 reps i veckan per muskel är lite utan att pumpa anabola ala coleman är very very wrong.

Ah, högvolym är för kurande människor?

Ha en bra dag, big guy! :)

panzerpig
2010-09-13, 18:09
Jag tror att det är stor skillnad på 1 och 2 helkroppspass i veckan för muskeltillväxt.
Du verkar inte tro att det är nån skillnad så testa ett pass i veckan några månader sen går du över på två och utvärderar :)

Mourten
2010-09-13, 21:07
Torsken har talat. Byt attityd förhelvete.

Woot? Vadå byt attityd? Vad vill du mig?

Medusa
2010-09-14, 00:11
Torsken har talat. Byt attityd förhelvete.

schysst arm!:naughty:

Sniggel
2010-09-14, 07:58
Jag får väl tillägga att jag är rätt övertygad om att 2 helkroppspass per vecka går att få till på ett sätt som gör det effektivare än 1 pass per vecka. Även om jag aldrig gjort en praktiskt jämförelse.

Meister
2010-09-14, 16:24
Woot? Vadå byt attityd? Vad vill du mig?

Du spelar allanballan mot alla.

Medusa:

Arm? :P

hejhopp79
2010-09-14, 17:34
Svaret är JA, det kommer förmodligen bli rätt stor skillnad mellan 1 och 2 helkroppspass per vecka. På två pass kan du utan problem öka i muskelmassa, medan på ett pass blir det för sällan oavsett volym skulle jag säga.

På två pass kan du dessutom prioritera muskelgrupper du vill bygga mer och köra mer set av dem på båda passen. Men för att få ut max av två helkroppspass per vecka måste du köra med hög intensitet och volym.

Xtreme
2014-07-08, 22:17
2 helkropp kommer förmodligen ge bättre resultat än 1/vecka
3 helkropp kommer förmodligen ge bättre resultat än 2/vecka
Fler än 3 helkropp kommer förmodligen inte ge bättre resultat pga att du inte hinner återhämta dig tillräckligt

Dock beror allt såklart på din form, kost etc.

Snubben
2014-07-08, 22:25
eh?

h051n
2014-07-09, 01:40
Testa Mike mentzers program.

spoon
2014-07-09, 03:07
eh?

:D

Årets bump.

Knatcharn
2014-07-09, 10:45
ZzZzZz. Har de bytt ut hela forumet?

Jag har kört runt 70 reps i veckan (antal set beror på vikt såklart) i flera år och jag är stor. Över 90kilo rutor etc. Jaja, det är oväsentligt.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan där jag frågade vad optimal träningsmängd var i veckan. Jag fick som svar att det fanns forskning på runt 50-60 reps i veckan.

Så att komma här och säga att 70 reps i veckan per muskel är lite utan att pumpa anabola ala coleman är very very wrong.

70 reps i veckan säger ingenting om vad de repsen består av, jag tycker i alla fall det låter lite om vi utgår ifrån att de är "normaltunga", dvs utförts i repsintervaller 4-12 reps.

Det låter som att du bara försöker intala dig själv att det är jätteopti att träna 1 gång i veckan.

Ta åt dig av hjälpen du får istället.

Edit: Jaså tråden var jättegammal.

nippman
2014-07-09, 13:03
förhoppningsvis har han tagit åt sig lite nu på 4år...

cero
2014-07-09, 13:51
Lol på den attityden.

nippman
2014-07-09, 13:57
Cero: om det var menat till mig så syftade jag mer på att folk nog inte behöver fortsätta ge homon tips då det var 4år sedan han undrade.

cero
2014-07-09, 14:42
Cero: om det var menat till mig så syftade jag mer på att folk nog inte behöver fortsätta ge homon tips då det var 4år sedan han undrade.

Haha, nej. Jag syftade på TS inlägg. Men som du säger är den 4 år så vi kan låta den dö nu.

BobaFett
2014-07-09, 16:34
2 helkropp kommer förmodligen ge bättre resultat än 1/vecka
3 helkropp kommer förmodligen ge bättre resultat än 2/vecka
Fler än 3 helkropp kommer förmodligen inte ge bättre resultat pga att du inte hinner återhämta dig tillräckligt

Dock beror allt såklart på din form, kost etc.

Finns i för sig en studie där de körde 6 pass i veckan men med samma volym som 3 där de såg mycket större ökningar. Det var på atletnivå.

nippman
2014-07-09, 19:07
Finns i för sig en studie där de körde 6 pass i veckan men med samma volym som 3 där de såg mycket större ökningar. Det var på atletnivå.

mycket större ökningar i vilken grupp? vet du hur man hittar studien?

BobaFett
2014-07-09, 20:52
mycket större ökningar i vilken grupp? vet du hur man hittar studien?

Större ökningar i styrka. Studien var uppe här för inte så länge sen.

knix
2014-07-09, 22:26
Större ökningar i styrka. Studien var uppe här för inte så länge sen.

och muskelmassa om jag inte minns fel...

knix
2014-07-09, 22:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182145