handdator

Visa fullständig version : Hjälp med mat!!


Saamibooy
2010-09-12, 22:17
Tjenare!
Jag behöver hjälp med min mat, för jag vet inte om jag äter för lite.
Jag är 180cm lång och väger runt 80kg. Tränar 3 ggr i veckan (bara gym). Är 16 år gammal.
Det jag ungefär äter på en dag:

Frukost: 2 mackor eller flingor och 1 glas mjölk
Middag: Det som skolan serverar, brukar äta så mycket jag orkar, stor talrik.
Lunch: Kvarg, Macka eller blodpudding, eller nån mat
2 timmar innan träning: blir det något litet som 250g kvarg eller nått
innan träning: eaa
efter träning: gainer/whey-80
kvällsmat: stor talrik med gryta med ris eller potatis.

Tycker ni att jag ska äta mera? jag är hungrig nästan jämt men i skolan pallar jag inte kasta iväg pengarna på mackor och sånt så äter hellre riktig mat i skolan och när jag kommer hem. Eller har ni tips på mat man kan ha med sig till skolan? Jag kan väll heller inte påstå att jag är tjock! Har ganska svårt att gå upp i vikt. Hemskt tacksam för svar!

Sen har jag en till fråga här som egentligen inte hör till här men Är kondition viktig inom styrketräning? Vet ju att musklerna behöver syre. Men undrar om den är jätteviktig om man vill bli muskulös eller om det bara är ett plus?

Mvh: Sam*cupid*

vicarious
2010-09-12, 23:39
Ät så mycket du kan och orkar när det serveras, både i skolan och hemma. Du ser ju om det börjar gå överstyr om du börjar gå upp mycket i vikt.

Konditionsträning är absolut inget måste för styrketräning, snarare tvärtom. Det är negativt för muskeltillväxten.

King Grub
2010-09-13, 08:39
Om du vill gå upp i vikt, men inte gör det, är svaret på din fråga: ja, du äter för lite.

knata
2010-09-13, 13:25
Tryck in något mer mål mat där. När jag gick i skolan så hade jag alltid med en matlåda av gårdagens rester som jag käkade på eftermiddagen, runt 3-4. Har skolan en kaffeteria? köp en drickyougurt eller en risifrutti också som du kan ta som mellanmål.

Konditionsträning skadar ju aldrig eftersom du blir mer uthållig, bränner underhudsfett och blir smidigare i kroppen helt allmänt. Dock ska du inte köra styrke och konditionsträning samma dag, eftersom det då kommer att ge en negativ effekt på muskeltillväxten.

Själv så gymmar jag 3ggr i veckan och har konditionsträning 2ggr i veckan och vilar 2.
Fast alla har ju olika mål, så det passar ju inte alla.

HulkH
2010-09-13, 14:42
hm,, hur lägne har du tränat?
Är man otränad 80 kg på 180cm, då är dom flesta jag känner, rätt pluffsiga. Skulle personligen inte käka mer då.
Men som King Crub sa, vill du gå upp i vikt men inte gör de, då äter du för lite.

Saamibooy
2010-09-13, 15:04
Jag har tränat i 8 månader:) jag har magruter om det hjälper:) Men jag vill egentligen inte bulka eller så utan jag vill bara äta och enda gå upp i muskelmassa. Det har väll hänt en del, men det är enda inte tillräckligt. Vet att musklerna inte bara ploppar fram utan vet att det tar tid men efter 8 mån så känns det ändå som om att det borde ha hänt mera :)

Tack för alla svar :)

Eddie Vedder
2010-09-13, 16:38
Men jag vill egentligen inte bulka eller så utan jag vill bara äta och enda gå upp i muskelmassa.

Det är per definition "att bulka". En bulk betyder inte grisätning till övervikt utan just medvetet extra högt energiintag i syfte att öka i muskeltillväxt.

Här har du två texter jag skrivit, en om själva begreppet "bulk" och en med konkreta råd för viktuppgång:

http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Eizbear
2010-09-13, 19:43
Bara du är på plus kcal så är det väl rätt att kalla det för bulk ?

Saamibooy
2010-09-13, 21:02
Tack för sidorna och tipsen :)