handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflamation av nya fotbollsskor/comeback?


rainbow87
2010-09-12, 19:42
Har börjar med fotbollen igen och efter ca 4-5 pass så har jag fått ont i benhinnorna. Kan tillägga att jag fått ont i fötterna också. Har inte spelat fotboll på 3 år och jag har sprungit mycket annars utan att få ont i benhinnorna, men nu känns det. Kan jag ha gått ut för hårt på en gång och/eller att jag har ett par nya skor?

Tack på förhand!

Sjoba
2010-09-12, 19:47
Hur ser det ut med olika underlag? Det brukar vara värre när man spelar på vanligt gräs än konstgräs, särskilt om man är van vid hårdare underlag än gräs.

Jag råder dig till att se över problemet innan du får benhinneinflammation på riktigt, för då kan jag säga att det inte är kul att spela fotboll.

Tolkia
2010-09-12, 19:55
Det kan, som du själv påpekar, nog vara både och (ny träningsform + nya skor). Trappa upp lite långsammare, kanske?

Det behöver f.ö. inte vara benhinneinflammation, det kan även vara underbens- och fotmuskulaturen (ganska många muskler som styr foten fäster på underbenet) som protesterar.

Edit: Vad- och fotträning som "prehab" är nog inte fel, heller.

rainbow87
2010-09-12, 19:56
Hur ser det ut med olika underlag? Det brukar vara värre när man spelar på vanligt gräs än konstgräs, särskilt om man är van vid hårdare underlag än gräs.

Jag råder dig till att se över problemet innan du får benhinneinflammation på riktigt, för då kan jag säga att det inte är kul att spela fotboll.

Har bara spelat på vanligt gräs. Det känns som att det kan vara "ovanan" som gör att jag får ont, men det är väl bara att ta det lugnt på träningar och så...

Ondskapelsen
2010-09-12, 19:58
Benhinnor är bland det svårare att ställa diagnoser på över nätet.
Uppsök sjukgymnast.

rainbow87
2010-09-12, 19:58
Det kan, som du själv påpekar, nog vara både och (ny träningsform + nya skor). Trappa upp lite långsammare, kanske?

Det behöver f.ö. inte vara benhinneinflammation, det kan även vara underbens- och fotmuskulaturen (ganska många muskler som styr foten fäster på underbenet) som protesterar.

Edit: Vad- och fotträning som "prehab" är nog inte fel, heller.

Men ingen större fara då hoppas jag! :) Ska man köra typ vadpress då? Och fotträning, hur kör man det? :S

rainbow87
2010-09-12, 19:59
Benhinnor är bland det svårare att ställa diagnoser på över nätet.
Uppsök sjukgymnast.
Gör det om problemen fortsätter

Tolkia
2010-09-12, 20:01
Men ingen större fara då hoppas jag! :) Ska man köra typ vadpress då? Och fotträning, hur kör man det? :S
Eftersom jag är lat skall du får söka lite först; det finns en massa trådar om benhinne- och fotledsproblem och i någon av dem borde det finnas något matnyttigt. Guddi (är det väl?) har skrivit några asbra inlägg om fotledsträning på traningslara.se, läs dem.

Excentriska tåhävningar och balansplatta är annars klassiker. Börja försiktigt även här.

Edit: Ang. sjukgymnast så tycker jag kanske att man kan vänta lite längre.