handdator

Visa fullständig version : Splitt vs Helkropp


ToughLove
2010-09-12, 18:30
Hör massor med snack och är väldigt förvirrad just nu. Borde inte helkroppspass vara bättre än tex 3 dagar's splitt ? för jag menar kör man 3 dagar splitt kör man igenom varje muskelgrupp 1 gång per vecka. Men kör man istället helkropp 3 dagar i veckan kör man ju varje muskel 3 gng veckan, vilket borde fungera om man vilar varannan för varje muskel behöver bara 48h vila inte sant? ., Men ändå hör jag att 3 dagars splitt är bättre? Kan någon förklara varför det skulle vara så ?

tdaman
2010-09-12, 18:34
Fördelen med att köra t.ex en 3 splitt är att du får maximal med vila. Skulle personligen inte byta till helkropp 3 dagar i veckan. Du får nog lika fina resultat vad du än väljer.

BengtBurk
2010-09-12, 18:34
Med en 3-split kan du träna varje muskelgrup 2ggr/vecka och då träna muskeln så den behöver mer än 48h vila. Det handlar om att du ska ha lagom vila mellan passen för att din träning ska vara optimal.

...Men i slutändan är det ju upp till dig.

Pjotor
2010-09-12, 19:30
Problemet för mig med helkroppspass är att jag inte orkar hålla intensiteten uppe så mycket som behövs i de övningar jag behöver göra. Om man fixar det så är helkroppspass alldeles utmärkta.

Ganymedes
2010-09-12, 19:31
Helt ovetenskapligt har jag tveklöst fått bäst tillväxt under den tid jag kört splittat. Dessutom är det skönare att kunna fokusera fullt ut på en eller två muskelgrupper och tokmosa dem, istället för att (riskera att) lalla runt och vara smålam mot slutet. Men det är nog smaken som avgör vilket som är "bäst" skulle jag tro.

Rusk
2010-09-12, 20:01
Skillnaden är ju att du tränar varje muskel hårdare per pass om du kör 3-4 split. Hekropp tycker jag känns väldigt tråkigt. När du börjat få kontakt så ska du vidare till nästa muskel såvida du inte vill spendera en evighet på gymmet. Sen om man kör helkropp 3 gånger i veckan så blir det som sagt en väldigt låg volym på varje muskel / pass.
Och som någon ovan sa, kör man 3 split så kan man träna varje muskel 2 gånger i veckan, med 1 dags vila eller 2.

Pass 1 - pass 2 - pass 3 - vila - repeat
Eller
Pass 1 - pass 2 - vila - pass 3 - Vila - repeat

Bluesparv
2010-09-12, 20:03
I min mening är det bristande disciplin och motivation som är det jobbigaste med 3 helkroppspass i veckan.

BengtBurk
2010-09-12, 21:36
Beroende på hur man väljer att lägga upp sin 3-split kan det vara möjligt att köra:
Pass 1 - pass 2 - pass 3 - repeat.

Lillstrumpa
2010-09-12, 21:43
När jag tränade som mest fungerade en 3-split med träning varannan dag bäst. Man kunde kötta på bra med varje muskelgrupp och sen blev det bra med vila. Skulle jag bygga massa och styrka igen skulle det vara receptet.

HulkH
2010-09-12, 21:48
njaa, jag skulle köra helkropps pass om jag kunde köra de varje da :D:D

dennis89
2010-09-12, 21:53
felet jag gör när jag körde helkropps pass är att jag tränade för lite och dåligt till vissa muskelgrupper t.ex. ben,rygg. Efter kört 3-split i 2 månader så byter jag nog aldrig tillbaka, fått mycket bättre resultat och symmetri :D

Starlight
2010-09-12, 23:31
För mig som har tid att styrketräna 3 gånger i veckan, så har helkroppspass gett mycket bättre ökningar i styrka än en 3 split jag körde innan. Det blev för låg frekvens med 3 spliten helt enkelt. Men det blir ju ganska låg volym/muskelgrupp med helkroppspass (om man inte orkar vara på gymmet i timmar) , så det känns ju som att det är mer lämpat för folk under sina första träningsår.