handdator

Visa fullständig version : bänkpress


Diana
2003-10-26, 21:36
har fått oturen att drabbas av nån sorts sträckning eller va de nu kan vara i axeln, känns precis som om nån sena hamnat fel när ja kör bänk, hur viktigt e den övn. egantligen? de e ju en viktig basövning men hur pass viktig, de kan väl knappast va i klass me knäböj.. men iaf min fråga tror ni jakommer märka nån skillnad i muskelutvecklingen om ja utesluter bänk?

Big_Vik
2003-10-26, 21:39
prova hantelpressar?
Knäböj är säkert en 100 gånger bättre övning, men inte för bröstmusklerna :)
kanske en veckas vila vore på sin plats?

z_bumbi
2003-10-26, 21:39
Diana: Gå och kolla axeln hos någon kunnig.

Och ersätter du bänkpressen med andra pressövningar så kommer du antagligen inte få sämre resultat.

Diana
2003-10-26, 21:48
har vilat ett par veckor nu men de känns inte som de vill ge me sej den här gången, de e ett återkommande problem så ja funderar på att lägga av totalt me bänk, har varit o kollat axeln, de sa att ja borde ta de lungt me styrketränandet ett tag.. har provat me alla möjliga sorts pressar men axeln protesterar.. nån som lyckats öka bra utan nåra som helst pressövningar?

mr_ping2
2003-10-27, 08:19
Du menar ökat i pressövningar utan att träna pressövningar ?


Jag vet att en kompis körde latsdrag och andra ryggövningar utan att köra bröst eller triceps på något sätt... och han ökade i bänk när han provade igen nån månad efter.

(kan ju inte säga att det stämmer men...)

Kör lättare då ?

AnderssoN
2003-10-27, 09:32
Du kan alltid köra övningar som cable-cross, pec-dec, lätta flyes osv, om det nu inte känns i axeln dvs. Annars är det bara vila som gäller.

Bättre att läka ihop helt, än att köra skadad och aldrig bli riktigt bra.

Pez
2003-10-27, 09:37
Håller med Andersson.. - som såvitt jag har för mig inte kör pressar i nån större utsträckning (?) men lyckats få till ett par rediga pecs ändå.

Själv älskar jag pressövningar, men det är nog mest för att det är skojigt att pressa lite vikter..dock jag tror inte de är "nödvändiga" för att bygga massa, men om hantelpress funkar skulle jag iallafall köra det.

/pez

AnderssoN
2003-10-27, 10:22
Pez: det har inte varit mycket pressövningar när axeln varit kass, så då har det mest blivit cable-cross och flyes. Under dom perioderna har jag ändå lagt på mig ganska bra över pecsen.

Men nu har jag pressövningar i mitt program igen, och precis som du skriver så är det förbaskat kul att pressa.

mr_ping2
2003-10-27, 10:28
Andersson: Det fräckaste med pressövningar är när man ska öppna dörrar tycker jag, ett jävla tryck där.

shirunai
2003-10-27, 14:42
Originally posted by mr_ping2
Andersson: Det fräckaste med pressövningar är när man ska öppna dörrar tycker jag, ett jävla tryck där. :confused:

Diana
2003-10-28, 14:36
den enda pressövningen ja kan göra e axelpress, har för mej att de heter så , när man i sittande ställning pressar hantlarna rakt upp ovanför huvvet.. brukade aldrig köra den förut men e de en bra ersättning?

Pez
2003-10-28, 15:25
Originally posted by Diana
den enda pressövningen ja kan göra e axelpress, har för mej att de heter så , när man i sittande ställning pressar hantlarna rakt upp ovanför huvvet.. brukade aldrig köra den förut men e de en bra ersättning?

En jättebra övning för axlarna.. men substitut för bröstpressar är det ju inte.

/pez

m1cke
2003-10-31, 09:18
Har samma problem med bänkpress, axeln bara läggar av.. har iofs inte kört bänkpress på 1 år eller något.
Tom stång går bra, men minsta vikt på så är det kört..
Med hantlar går det fint..

Samma sak med axelpress, med skivstång så vill inte axeln, men med hantlar går det bra.

Axlar och bröst har många övningar att ersätta press med så för mig är det inget problem.
Men får nog testa bänk och se om det har bättrats..

z_bumbi
2003-10-31, 09:31
Originally posted by Diana
har vilat ett par veckor nu men de känns inte som de vill ge me sej den här gången, de e ett återkommande problem så ja funderar på att lägga av totalt me bänk, har varit o kollat axeln, de sa att ja borde ta de lungt me styrketränandet ett tag..

Vad är det som är fel med axeln och varför sa de att du borde ta det lugnt med styrketräningen?