handdator

Visa fullständig version : Kroppsfettvåg


sundvall
2010-09-11, 19:47
Är dom något att ha? Någorlunda träff säkra? Vad vore ett bättre alternativ?

http://www.*************.com/1/sv/artiklar/kroppsvard_samliv/kroppsfettvag-9803-xxo

Dreas
2010-09-11, 19:49
Finns väl ganska många trådar om just det här.

Nej, de är inte träffsäkra och i regel ganska dyra. Köpte min på Kjell&Company för 300, duger för att väga sig på, fettfunktionen är kass, men man kanske kan se en procentuell minskning iaf.

internethjälten
2010-09-11, 19:53
Vad vore ett bättre alternativ?

Köp en standardvåg och en kaliper. Väg dig alltid på samma våg och mät dig efter samma förutsättnignar. Finns bra sidor på nätet som man skriver in vikt/längd/ålder/kön samt de mått man får fram så får du en exakt fett%. En impedansvåg är kass, såvida den inte kostar 50.000 och kryssmäter kroppen fram och tillbaka etc.

En elektronisk kaliper typ Warrior ligger på 500-ingen och en hyffsd digital våg på 200-ingen.

Enkelt och bra.

sundvall
2010-09-11, 19:59
Thx! Blir att inhandla en kaliper

eriksvensson
2010-09-11, 20:17
Jag har en kroppsfettvåg och det är verkligen att slänga pengar i sjön (köpte en dyr variant). Tar jag t.ex. på mig en ryggsäck så får jag några fettprocent till.. haha.

Min är en sådan variant som mäter från både händer och fötter och jag har allt från 14-18% enligt den och det kan jag lätt säga att spegeln inte håller med om. :) Köp hellre en billig våg för att kolla vikten men annars är kaliper the way to go.

-Erik

Apos78
2010-09-11, 20:38
Viktigt med kaliper är dock att lära sig mäta rätt. Eller snarare lära någon annan, då det kan vara knepigt att imitera mätningar på sig själv. Olika mätmetoder och kalipern är lika värdelös som vågen från CO.

internethjälten
2010-09-11, 21:11
Viktigt med kaliper är dock att lära sig mäta rätt. Eller snarare lära någon annan, då det kan vara knepigt att imitera mätningar på sig själv. Olika mätmetoder och kalipern är lika värdelös som vågen från CO.

givetvis ska man göra rätt, det gäller allt i livet, allt från att äta som king grub säger, träna triceps som arneP säger, sköta sig på forumet som allan säger etc... allt handlar om att göra rätt, annars blir det fel. :naughty:

King Grub
2010-09-11, 21:21
För att en kalipermätning skall kunna räknas som korrekt, bör den som utför mätningen ha gjort kontrollerade mätningar på 50-100 olika personer, med laboratorieförutsättningar.

Fredrik_S
2010-09-11, 21:35
Jag har försökt Kaliper och det verkligen supersvårt/omöjligt. Siffrorna hamnar på allt mellan 1% och 12% beroende på vilken mätmetod jag försöker köra. Sen ska du nästan alltid ta på antingen biceps triceps eller rygg eller flera av dem, vilket är helt omöjligt själv då det krävs en hand för att nypa skinnet och en för att klämma med kalipern.

Och som grub visar så är det nog mer eller mindre omöjligt att hitta någon i sverige som kan utföra en kalipermätning med god träffsäkerhet trots att denne person påstår sig ha vana och kunna sin grej...

Apos78
2010-09-11, 21:38
Frågan är ju hur många som behöver en helt exakt siffra för just kroppsfettet. Kostnaden för t.ex. en DEXA lär avskräcka från att mäta speciellt ofta.

Av de alternativ som finns så skulle jag säga att en impedansvåg typ Tanita är det bästa då de är lätta att sköta, inte snordyra (alla) och faktiskt ger en vikt. Flemarginalen är stor men det är den för alternativen också.

MeekGeek
2010-09-13, 13:57
Jag har en kroppsfettvåg och det är verkligen att slänga pengar i sjön (köpte en dyr variant). Tar jag t.ex. på mig en ryggsäck så får jag några fettprocent till.. haha.


Du menar att en vanlig mass-våg inte har problem med precisionen i mätvärdet om du skulle sätta på dig en ryggsäck...?

eriksvensson
2010-09-13, 14:01
Du menar att en vanlig mass-våg inte har problem med precisionen i mätvärdet om du skulle sätta på dig en ryggsäck...?

Förstår inte riktigt vad du menar men jag borde väl inte få mer fett i kroppen av att ha en ryggsäck på mig? Rimligtvis borde ju bara vikten öka, inte fettprocenten (ryggsäcken vägde runt 5 kg och min fettprocent gick upp med 2-3%.)

MeekGeek
2010-09-13, 14:25
Förstår inte riktigt vad du menar men jag borde väl inte få mer fett i kroppen av att ha en ryggsäck på mig? Rimligtvis borde ju bara vikten öka, inte fettprocenten (ryggsäcken vägde runt 5 kg och min fettprocent gick upp med 2-3%.)

Jag menar att om du för in felkällor, kommer ditt mätresultat bli mindre exakt - sedan spelar det ingen roll vad typ av mätning du utför. Naturligtvis ökar inte fettprocenten för att du sätter på dig en ryggsäck, lika lite som din vikt ökar. Däremot kommer mätaren registrera din vikt eller din bioimpedans med sämre noggrannhet när du sätter på dig ryggsäcken. I fallet vikt, beror på det på gravitation. I fallet fettprocent, på grund av impedans. Att ryggsäcken ger dig felavläsning, är lika uppenbart i båda fall.

blondyz
2010-09-13, 14:44
Förstår inte riktigt vad du menar men jag borde väl inte få mer fett i kroppen av att ha en ryggsäck på mig? Rimligtvis borde ju bara vikten öka, inte fettprocenten (ryggsäcken vägde runt 5 kg och min fettprocent gick upp med 2-3%.)

Du får inte mer fett i kroppen av att ha en ryggsäck på dig. Men å andra sidan, lägg ett paket smör på vågen, visar den 500g och 80% fett då?

Den mäter efter en teknik som är anpassad efter människor, inte ryggsäckar och smörpaket :D

eriksvensson
2010-09-13, 15:15
Haha sant, men det är väl motståndet i kroppen som impedansen mäter? Inte går väl impedansen igenom ryggsäcken och borde därför inte ändra motståndet/procenten utan bara vikten?

Märket på den är Omron 500 för den som vill kika närmare på den, 1500:- i sjön säger jag. :)

MeekGeek
2010-09-13, 16:06
Jag påstår en kroppsfettmätare (bia) är på ett ungefär lika noggrann som en konventionell personvåg.

Tänk på att det vi är intresserade av i båda fallen, är muskelmassan och fettvikten.

- En konventionell våg mäter muskelmassa plus fettvikt, plus "resten", vilket inkluderar ben, vattnen, maginnehåll, månens fas och andra felkällor.

- En kroppsfettvåg, mäter impedansen och från det räknar ut en uppskattning av muskelmassan och fettvikten, inklusive en hel bunt felkällor här med.

I båda fallen kan en enstaka vägning/mätning ge ett kilo för mycket eller för lite av den vikt vi är intresserade av, och i båda fallen är felkällorna större än den maximala dagliga variationen av det vi är intresserade av, dvs muskelmassa respektive fettvikt. Detta betyder att i inget av fallen, kan vi inte säga något utifrån det enskilda mätvärdet. Däremot är trenden över tiden både intressant och tillförlitlig.

Värdet i absoluta tal av vad en bioimpendasmätare ger, är dock inget att fästa någon vikt vid (pun intended) pga av att de inte är kalibrerade, men förändringen är det, då man utifrån det kan avgöra om en viktökning betyder man blivit starkare eller fetare, eller om ens viktminskning kanske i själva verket betyder man blivit tjockare då man bara tappat muskler i stället för fett.