handdator

Visa fullständig version : Focus på en eller två muskelgrupper under deff?


Virtual1339
2010-09-11, 16:30
Det är ju känt att man bygger muskler även under deff. Jag funderar nu, om man har någon muskelgrupp som släpar.. är det någon idé att köra den/dessa muskelgrupper oftare än de andra under deff?

I mitt fall släpar brösten och axlar. Jag har aldrig bulkat! För jag startade min resa på 122kg och väger idag ca 100, men har varit nere vid 88kg. Och börjar se att på mig släpar bröst och axlar, och triceps ligger före enligt mig. Jag är ju inte hundra procent säker på detta men så ser det ut i mina ögon iaf.

Men jag har ca 20kg nu att tappa, men idealet vore ju att spara eller öka i brösten och axlarna! Gör det någon skillnad om jag tränar hela kroppen 1x och brösten och axlarna 2-3x i veckan?

Tacksam för hjälpen! :)

Pawen
2010-09-11, 16:38
Du ska väl träna likadant vid deff som du gjorde innan för att bevara så mycket massa som möjligt? :)

Virtual1339
2010-09-11, 16:51
Du ska väl träna likadant vid deff som du gjorde innan för att bevara så mycket massa som möjligt? :)

Vissa förespråkar ju lågreps under deff. Andra säger att man skall fortsätta göra som man gjorde under bulk också.

Altså jag har ju byggt muskler under min diet. Tror jag i alla fall. Traps e fan större nu än då, dem är väll lättast att se på enligt mig.

Inte vet jag varför jag frågar, jag frågar väll denna fråga för att jag vill få bekräftelse att man kan och skall focusera på nå muskler av t.ex. king grub. Men det kanske är lite väl långsökt *popcorn*

JohnRick
2010-09-11, 16:54
Hur vet du att du byggt muskler? Du har ökat i styrka i övningarna då förutsätter jag?
Inget fel i prioritetsträning vare sig du ligger i deff eller bulk, men du behöver inte modulera fekvensen för den sakens skull. Det går lika bra med volymen sett till antal set, eller att du försöker öka intensiteten i de släpande övningarna, medan du ligger kvar på samma vikt i de du inte prioriterar för tillfället.

Virtual1339
2010-09-11, 17:14
Hur vet du att du byggt muskler? Du har ökat i styrka i övningarna då förutsätter jag?
Inget fel i prioritetsträning vare sig du ligger i deff eller bulk, men du behöver inte modulera fekvensen för den sakens skull. Det går lika bra med volymen sett till antal set, eller att du försöker öka intensiteten i de släpande övningarna, medan du ligger kvar på samma vikt i de du inte prioriterar för tillfället.

Jag sade ju att jag tror jag byggt muskler. Specielt i trapz området. Jag har ökat i vikter och det ser större ut helt enkelt!

Tack för inputen, det var guld värt!

vicarious
2010-09-11, 17:19
Jag sade ju att jag tror jag byggt muskler. Specielt i trapz området. Jag har ökat i vikter och det ser större ut helt enkelt!


Man ser typ alltid större ut när man går ner i vikt och blir mer definierad.

JoeyP
2010-09-11, 17:31
Av egen erfarenhet skulle jag kört mycket lägre volym under deff än bulk.
När jag tränade med högvolym under deff tappade ja styrka satan, sen beror de väl på hur man lägger upp det med men ja bytte te lågvolym och behöll all styrka.

Tappade någon enstaka repetion i slutet kommer jag ihåg.

Virtual1339
2010-09-12, 21:50
Av egen erfarenhet skulle jag kört mycket lägre volym under deff än bulk.
När jag tränade med högvolym under deff tappade ja styrka satan, sen beror de väl på hur man lägger upp det med men ja bytte te lågvolym och behöll all styrka.

Tappade någon enstaka repetion i slutet kommer jag ihåg.

Jo, som jag sade förespråkar ju alla olika. Och saker funkar olika från person till person.

Fleshen
2010-09-13, 01:17
Jo, som jag sade förespråkar ju alla olika. Och saker funkar olika från person till person.

Värför frågar du då? haha.

Jag skulle kört samma under båda två, gör du din träning lättare under deff kommer du tappa massa för att din kropp inte jobbar lika intensivt någonmer, eller det gör iaf jag. :)